Vilken hjälm ska man köpa?

Här handlar det mest om kläder. allt från rätta kostymen till vilka handskar som håller regnet ute.
crispin
Lärling
Lärling

Vilken hjälm ska man köpa?

Post by crispin »

Hej allihopa!
Är trött på mitt äggskal till hjälm och har lovat mamma att köpa ny. Tyvärr så är det svårt att välja. Någon som har några förslag?
här är några jag har funderat på. Jag kör en Vespa 50 (röd eller vit)
Image
Image
Image
eller det billigasete alternativet:
Image

övriga förslag?

C.
Ola
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ola »

Den sista tror jag är samma som jag har till min V50.

Inget att klaga på direkt, billig som sagt vilket var mitt kriterium. Fundera på om du vill ha integralhjälm eller inte, jag föredrar öppen men i vintras hade det nog varit bättre med heltäckande...
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pellegrino »

Snitsiga hjälmar! 8)

Fabrikat?
Priser?
Var köper man dem?

Särskilt den sista är intressant om priset är i lägre regionen, men de övre har snygg design.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

De tre första är gjorda av MOMO http://www.momodesign.com och modellerna heter Devil, Fighter och Mini. Priset (om jag minns rätt) ligger på 2400, 1700 och 1400. Den sista är av märket Lazer och modellen heter Dragon och kostar ca 1100 (det f*nns ett extraerbjudande med 2 visir). Samtliga hjälmar finns hos Vespaservice (EHR Motor) i Stockholm.

För min del lutar det åt MOMO Fighter efter konsultation av närstående.

PS. Den första är inte klassad som integralhjälm DS
jcb
Drömmare
Drömmare

Post by jcb »

Hej
Var köper man en bra, snygg och billig hjälm i Göteborg?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Spanade in Momo-hjälmarna när jag var nere i Italien nyligen, och blev inte särskilt imponerad av dem. Dels var inte finishen vad jag väntade mig, efter att ha sett bilder på nätet, utan de kändes lite billiga.

Dessutom hade de den där konstiga AGV-passformen; en passform gjorda för de som har ett från ovan helt runt huvud, och inte ovalt som jag inbillar mig de flesta, jag åtminstone, har. Följden var att de klämde som tusan i pannan och nacken, men var stora över sidorna på huvudet.

I Italien är ett av de vanligaste märket Grex tokvanligt, och de flesta kids kör runt med G03 Peak http://www.grex.it/a/prod_grex.asp?c=r&f=2 (utan skärm) hängandes i nacken. Jag köpte en G03 Visor http://www.grex.it/a/prod_grex.asp?c=r&f=3, som är väldigt smäcker för att vara en hjälm med (litet) visir.
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Grex G03 Peak var snygg. Var kan man köpa såna? Går det att skicka efter?

...det är inte personen i filmen som har skrivit brevet...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Jag tycker att fräckaste hjälmarna hittar man i Hong Kong!
Dock lite jobbigt att fatta vilken storlek man skall ha...
Se hjälmen jag köpte till min passagerare:
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 030343.jpg
Här en bild av ngra scooterrister här:
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... C02209.jpg
Och här kan man köpa: (bläddra framåt vid siffran till vänster om kameraikonerna)
http://www2.ibike.com.hk/buysell/buysel ... roductid=5
eller kan man e-posta on522@so-net.com.hk som är största hjämsäljaren här...

Hjälmarna kostar 200-400SEK och frakt ett par hundra om man kan vänta ett par veckor.

VH/C
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Den rosa vill jag ha:

Image
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Grex har börjat med mönster också:

Image

Image

Nu vill jag ha ny hjälm!

Fast min babyblå är ju fin också...

Image

diplomaten
Nybörjare
Nybörjare

Post by diplomaten »

Hej.

Jag kollade runt lite på Hong-kong-sidan och hittade den här som jag kände direkt att den måste bara bli min.Image
Dock verkar det vara en privatannons http://www2.ibike.com.hk/buysell/buysel ... 60&image=2 . Dock har jag snurrat runt lite och vad jag förstår så är tillverkaren japansk och heter OGK. Någon som känner till något om dem? Det finns återförsäljare lite varstans (england, USA) men de har bara racing-hjälmar.

Det är ett långskott jag vet men polaren från Furulund/Hong Kong kanske vet mer :-)

/Niclas
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Lurar på om det inte är samma som den här http://www.bikeline.se/shop/show_one.asp?ID=313669 som bl a Bike Line i Malmö säljer. Är dock útan den tjusiga kromade listen, men kan i gengäld väljas i vilken färg du vill bara du väljer mattsvart :D
diplomaten
Nybörjare
Nybörjare

Post by diplomaten »

Det var just den kromade listen jag föll som en fura för :D
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Tjena
Den som gillar kromad list och gladare färger än mattsvart kan ju gå igång på den här http://www.lunabase.co.uk/gallery/resto_leif18.jpg

Jag köpte den av en kille från stenungsundstrakten (Stora Höga?) som brukar annonsera i Classic Motor o liknande tidningar. Tror han tar typ 595:- inkl brillor.

OBS Lambrettta märket har jag satt dit själv

//Leif
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Jag röstar för lazerhjälmen. Momohjälmarna är snygga men jag tycker åxå dom verkar vara väl rackliga för sitt pris och texten över hjälmen är ju direkt anskrämlig.
diplomaten
Nybörjare
Nybörjare

Post by diplomaten »

Leif, den gick jag också igång på! :-)
Undrar om det inte är samma kruka, de ser väldigt lika ut.
Du har ingen annaons liggandes någonstans med en mailadress eller så?

/N
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Tjena,
Helt olika är de inte. det är säkert samma fabrik som spottar ut dem och som sista moment märker dem med olika klistermärken="fabrikat".

Kollade lite i arkivet och hittade en annons, lucky you :-)

Tel 0303-778068 resp. 070-8500667

// Leif
PS jag använder min mest som paradhjälm, scooterns dag, scooterpremiären osv, för om man skulle stå på skallen vill jag nog helst ha min Davida på mig. Men som sagt, stilig är den, vid högtidliga tillfällen!
diplomaten
Nybörjare
Nybörjare

Post by diplomaten »

Man tackar Leif!

Skall slå honom en signal.
Och visst har du rätt, med den krukan kan jag lika gärna ha en papperspåse på huvudet men snygg blir man :-)
Davida-hjälmarna har jag också fluktat på, finns en hel del snygga modeller. Eller Cromwell om man nu skall dregla Image men då blir priset därefter...
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by diplomaten</i>
<br />Man tackar Leif!

Skall slå honom en signal.
Och visst har du rätt, med den krukan kan jag lika gärna ha en papperspåse på huvudet men snygg blir man :-)
Davida-hjälmarna har jag också fluktat på, finns en hel del snygga modeller. Eller Cromwell om man nu skall dregla Image men då blir priset därefter...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hehe vart nånstans var den där snygg?
jaja smaken är som baken :wink:
Mikael Dunker
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mikael Dunker »

Hittade en sida för öppna hjälmar som är väldigt inspirerande. Många märken och väldigt många modeller. Länken filtrerar på "visa alla". Jag vet tyvärr inte vart man får tag i dessa hjälmar, men sidan kanske kan vara till hjälp för er som är på jakt efter en snygg hjälm.

http://www.openfacehelmets.co.uk/catego ... tartpage=0

Mvh
Micke
Grafisk formgivare av Scooteristen
Vespa Sprint -73, Vespa Super Sport -66
Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

jag kör själv med öppen hjälm och gillar det men fick mig en tankeställare efter att ha sett detta.
http://www.youtube.com/watch?v=Ky1jZSdm ... re=related
Youtubefilm som visar en kille som med öppen hjälm skallade en bil. :(
beep beep, vrooom
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Jag köpte precis en Davida Jet. Hur skön som helst. Kanske av det dyrare slaget men hjälmen är väl också det sista man ska spara in på…

//S//
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Stebler wrote:Jag köpte precis en Davida Jet. Hur skön som helst. Kanske av det dyrare slaget men hjälmen är väl också det sista man ska spara in på…

//S//
Fast jag upprepar vad jag sagt, med viss envishet och med risk för att förstöra lite av din glädje. Jethjälmar, t ex Davida, är grymt snygga, men vad gäller att skydda mitt huvud är de inte tillräckligt bra.

En god vän till mig åkte en gång i backen med ansiktet före, med jethjälm på huvudet. Det krävdes ett antal operationer för att få ordning på på hans ansikte och tänder. Inte kul. Så, jag använder alltid integralhjälm.
/jens
(förresten, inte på bilden i avataren, den togs 1970 och då var integralhjälmen ännu inte uppfunnen)
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Själv har jag precis köpt en svart Boxer V - har ett ansiktskydd som går att fälla bak, är ordentligt gediget byggd, perfekt passform (storlekarna är små dock, M sitter bättre än L som jag använder i andra hjälmar och som normalt lämnar ett rött märke i pannan).

Dock ser den lite ut som en starwars trooper-hjälm, men för att pendla till och från jobbet (där olyckan är mest trolig att hända) är den perfekt.

För scooterträffen har man ju såklart en snygg, direkt livsfarlig hjälm :P

Boxern är i fiber verkar det som, med uttagbart tvättbart innerfoder. Kostar ca €400, men helmetcity.co.uk rear dem för halva priset.

Image

Image

Tyst är den också, och med mycket utrymme för hörlurar för some sweet music!
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Lite off topic men en kompis till mig hade fått sin Ruby Pavillion hjälm.
Har aldrig sett en så fin hjälm förrut, dyr, men smakar det så kostar det, säger dom. Otroligt fina detaljer och mycket fin finish på helheten.

Image
Post Reply