Är det någon som provat att montera fusk-gummi-kromlist-på-rulle runt benskölden? Jag beställde riktig rör-list på SIP, men det kommer inte att se bra ut. Den skall dessutom skruvas fast, och det kommer att bli stora glipor mellan "listen" och benskölden. Så därför undrar jag om denna fusklist kan vara ett alternativ istället. Har sett ett flertal firmor som säljer denna list, alltid av samma fabrikat, i långa längder typ 10m eller så. Och dom finns i en uppsjö av dimensioner.
Så om någon har monterat sådana och är nöjd med resultatet, kan väl skriva vilken dimension ni köpt isåfall, och kanske om ni har några meter list över som jag kan köpa och testa....
Eller har ni andra alternativa lösningar? Jag vill inte ha svart gummilist i alla fall. Det kommer att förstöra intrycket av Vespan.
Finns det överhuvudtaget någon som lyckats att montera SIP´s lister på ett bra och fint sätt? Isåfall posta gärna bilder på detta med
Om du inte har monterat headset (iofs inte stort jobb att ta bort heller,lämna vaijarna kvar) än så tycker jag det ser absolut best ut med original alu.listen,dessutom stöder den skölden.
Du kan säkert låna verktyget av nån trevlig forumvän.
Själva installationen är inte heller så svår som man kan förstå av skrivelser på nätet.
Jag gjorde det på primmyn och resultatet blev klart gokännt.
Hammaren använde jag inte..
Notera laptop i bakgrunden med nätets bästa mekråd på skärmen, Federicos tips om sköldmontering..
Jag antar att du menar likadana lister som sitter på den utstickande plåtskarven mellan kaross och bottenplatta på en hundkojja. Jag monterade sådana på min kojja och de var inte helt lätta att böja snyggt utan att de "vek sig" - och då skulle de ändå böjas "på platten". Runt framskölden skall de böjas "på höjden" och jag tror du kan få stora problem att få det snyggt om du menar så´na lister jag tror. Håller på med en V50 själv och har inte tänkt tanken att köra nå´t annat än alu.
Varför jag undrade var för att jag råkade köpa rostfria lister som är delade under styret. Och jag tycker att passformen på dessa inte är de bästa.
Förmodligen är Aluminium listerna betydligt bättre men kräver ett verktyg att montera om jag förstår det rätt.
Dom rostfria listerna kräver nog inget verktyg, utan det verkar som att dom skall skruvas eventuellt nitas fast i 3 hål/sida. Och det kommer att bli glapp! Och onödiga glapp/mellanrum hatar jag!
"Hata glapp!" är en bra regel. Det skulle ju vara lite cool om man lyckas få på en alulist snyggt på första försöket... Å så är det ju orginal - vilket jag är lite svag för.
Oopps, skrev lite snabbt, dom är säkerligen kromade och inte rostfria. Men rostfria borde å andra sidan vara billigare än kromade
Däremot har jag lite planer att eventuellt göra egna rostfria lister, då jag har tillgång till en automatiserad rörbockningsmaskin. Bara att föra över
en 3D modell ritad i SolidWorks och trycka på start...
Men det svåra blir att fräsa ur ett spår i efterhand eftersom den måste klämma runtom benskölden.
Blir kanske till att handla Aluminiumlister i alla fall Känns onödigt då jag redan har lister
Rickard wrote:Varför jag undrade var för att jag råkade köpa rostfria lister som är delade under styret. Och jag tycker att passformen på dessa inte är de bästa.
Förmodligen är Aluminium listerna betydligt bättre men kräver ett verktyg att montera om jag förstår det rätt.
Dom rostfria listerna kräver nog inget verktyg, utan det verkar som att dom skall skruvas eventuellt nitas fast i 3 hål/sida. Och det kommer att bli glapp! Och onödiga glapp/mellanrum hatar jag!
dom här du menar?det blev inget glapp när jag montera dom
men jag kan ju erkänna att det blir snyggare med alulist om man tittar på primmy73:s
Blizzy: Använde du något verktyg när du monterade dina lister? Och har du skruvat eller nitat i hålen på listen?
Får man önska en bild från insidan också
Jag monterade självhäftande kromlist på rulle på min V50 -68 och det blev riktigt bra. Kromlisten löper hela vägen (även under kromsargen runt skölden) längst karosskanten bak till slutet av fotbrädan. Har för mig jag köpte den som metervara på Micro (kan minnas fel).
Rickard wrote:Woodstock: Jag tycker det ser kanon fint ut!!!
Och om det är den listen som Bufflig länkar till, är den ju dessutom billig!!!
Nu finns det tyvärr inget Micro i närheten av mig, har funnits, men inte längre. Kan du minnas om det verkligen var Micro Woodstock?
Jo, det var det visst bestämt. Kollade precis i min sammanställning för renoveringen och där stod det "Takrännelist 70 kr/m på Micro i Borås". Observera att det inte har skett någon prisökning på den listen sedan jag köpte den 2004. Fantastiskt!
Rickard wrote:Finns det någon snäll själ som bor när Micro som kan tänka sig att köpa 2m takrännelist och skicka till mig
Jag betalar givetvis för list & frakt!
PM:a mig om du vill ställa upp så gör vi upp om betalning. Jag kan självklart förskottsbetala till dig som är så snäll och vill hjälpa mig.
Nu hoppas jag på MINST ett svar från någon därute
Jag kan fixa det till dig om ingen annan erbjuder sig. Ska bara kolla först så att butiken i Malmö har listen. Ringer dem imorgon.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Både Micro i Malmö och Helsingborg har blivit uppköpta av Mekonomen för tre veckor sedan. Försäljaren hänvisade till butikerna i Halmstad och Anderstorp, så någon annan får hjälpa dig att köpa.
Tack Aryan!
2m list räcker gott och väl, och jag vet inte om den går att rulla ihop till en rulle och skicka. Jag har ju inte kunnat känna på listen på riktigt så att säga. Kanske Woodstock vet?
2m räcker bara rund benskölden och inte fotbrädan? Jag tycker det blev snyggt med listen hela vägen, men hos vår Vespa med de gamla fotlisterna som går precis längs kanten skulle det inte gå.
Kollade på posten.se och ett skrymmande brev får vara max 90 cm L+B+H, så t ex 43 x 43 x 3 cm går bra om det inte kan förpackas som "brev i rulle" för då gäller
Längd + dubbla diametern får tillsammans vara max 104 cm och minst 17 cm.
Det skulle innebära att en rulle som är 10 cm lång får ha en diameter på 45 cm. Som 1:a klass brev kostar det 45 kr om det är större det ett paket som kostar 150 kr att skicka så på nått viss går det..
Ringer du till Micro i Kungens Kurva för att kolla om listen finns hemma? Så slipper jag åka dit i onödan i fall den inte finns!
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier