Ålands mysmack på Television

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Ola Lång
Chefsmontörn

Ålands mysmack på Television

Post by Ola Lång »

Den goa macken som Ålandstrippen-gänget besökte 2007 porträtteras kl 20:30 på Svt2 i afton!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

Ja det är lite som "Roy o Roger" fast på riktigt. Sven som porträtteras, är en av de vänligaste själar man kan tänka sig och en social oas för göraslösa farbröder, moppekillar och bulltanter. Filmen är gjord med kärlek. Sven berättade, att efter den visades i finsk TV, så började det stanna "fastländsk" registrerade bilar där folk klev ut och fotade macken...
Tyvärr har man nu blivit av med de gamla rostiga fina Esso-skyltarna eftersom alla Esso mackar omvandlats till "1st" i Finland. (iallafall på de flesta ställen tror jag).

"Edos mack" är mitt tankställe och skall så förbli så länge Sven orkar med (eller som man inte ramlar igenom golvet när man kliver in). Det går inte alltid riktigt fort undan, men det är befriande fritt från effektivitet, slimmat sortiment och chips och läsk. Macken har gamla anor och sålt bilar bl.a. (peugeot, saab, skoda goliath och en massa andra). Traktorer, Mc, scooters (CZ, IWL,mm. Och moppar (Victoria mfl.). Man hade i tidernas begynnelse även egen cykeltillverkning, av det eminenta märket "Åland"!
Tyvärr finns väl inte så mkt delar och sånt kvar... Sven har dock en källare under macken som ingen fått tillträde till men som det finns mytiska berättelser om spännande gamla NOS delar, speciellt då till Victoria....

Brödernas far (jag kommer inte ihåg om brorsan Åke figurerade i filmen) lär ha myntat en egen "säljslogan": (han talade lite genom näsan) " Köp Peugeot så har du bil så länge du har hål i arschlet.... Fast Saab e ju också bra"...

Marcus
som...
...tycker som Ola, att man nog kan kolla in filmen.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Ja, det var verkligen ett skönt reportage om några riktiga original. Men var tusan ligger den där macken? Jag tycker att jag har kört runt så mycket på Åland och om jag hade kört förbi den skulle jag ju absolut ha stannat och kikat på den.
Jag fick intrycket att den ligger i utkanten av Mariehamn, men var? Åker man mot Jomala och svänger av någonstans eller?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

Helt rätt Jörgen! Macken ligger c.a. 2,5 km norrut från centrum längs det som var den gamla huvudvägen ut ur stan`.
I den stora rondellen efter badhuset tar man alltså ut andra till höger (om man bortser från av taget innan rondellen), sedan är det en dryg km till och på höger sida. You can´t miss it!

/Marcus
Post Reply