Dax att vakna efter 20år

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Zelconi
Nybörjare
Nybörjare

Dax att vakna efter 20år

Post by Zelconi »

Hej på er !

Äntligen är våren här och nu börjar det klia i fingrarna rejält.
Köpte denna Vespa 50R -73a (VOV 1390) för inte alls länge sedan.
Har inte varit använd på över 20år och är så gott som orörd innan.
Lite soppa direkt i bensinslangen och tro det eller ej den startar.
Lacken är orörd , kina blå (402) och ser ut att kunna polera upp den till ett bra bruksskick.

Frågan är ???

Ska man renovera den eller ska man låta den vara i orig skick?
Fattas gör yttre motorkåpan,hast mätaren, samt att 9" däcken är helt kass.

Finns det någon som kan ha beg res liggandes med rätt färg mm?
Ska man byta 9" mot 10"

Vad tror ni om det hela ?

Skickar en bild när jag har lärt mig hur jag gör :smile:
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag hade låtit den vara i originalskick så långt det är möjligt (t ex lack). Det börjar bli ont om gamla scootrar i orört originalskick, så det är en kulturgärning (och närmast skyldighet enligt mitt tycke) att hålla fordon med bra utgångsläge så original som möjligt.

Alla delar du saknar kan köpas nya. Dock kostar en ny hastighetsmätare en del pengar, men det finns ju en begagnatmarknad. Att byta ut 9-tumsfälgar mot 10-tummare (som ger mycket stabilare körning och dessutom är snyggare) är helt klart värt mödan. Dock rekommenderar jag att öppna den strypta veven om du ska ha 10-tummare.

Mvh

/ Fredrik
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Skulle inte lacka om heller, roligare att köra nu och renovera sen.

Jag tycker 9 tum passar bra på en smallframe sarskild när det är en moppe.

Om man vill åka fortare kan man istället ändra primärväxel, utväxlingen blir då perfekt tillsammans med mera öppnad (Italiansk std) vev.

Men om någon har några gamla 9 tums fälger över (stängda modellen) vill jag gärna ta över en!

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Woodstock

Post by Woodstock »

aryan wrote:Men om någon har några gamla 9 tums fälger över (stängda modellen) vill jag gärna ta över en!

/Aryan
Jag ska se om jag fortfarande har någon 9-tumsfälg över. Hade ett helt berg med V50:or och V50-bråte för ett halvår sedan, men jag har avyttrat det mesta sedan dess. Har jag någon kvar får du den (på villkoret att du erkänner att etanolkonvertering inte är så miljövänligt och ekonomiskt fördelaktigt som många vill göra gällande...) :grin:

Mvh

/ Fredrik
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Tack Fredrik, det vore toppen om det fanns en fälg kvar, men det ska alltså vara den tidiga "stängda" fälgen!

MvH Aryan

PS Jag kan villigt erkänna att det är mycket billigare och miljövänligare att cykla än att köra vespan på etanol. Och tyvärr är det för tillfället tom billigare att köra på bensin än på etanol, fast det ändras förhoppningsvis vid månadsskiftet igen.

Att det är miljövänligare att köra Vespan på etanol än att köra den på standardbensin är utan tvekan så. För det första minskar man klimatpåvekande utsläppen av fossilt CO2 med 75% (enligt naturvårdsverket), men övriga utsläppen blir också mindre giftiga. IVL (Svenska Miljöinstitutet) har gjort mätningar på tvåtakts utombordsmotorer och jämfört utsläppen från standardbensin med etanol och alkylatbensin, se http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf I rapporten kan man läsa att standardbensin ger mycket högre halter av polycykliska aromatiska kolväten (ca 2,3 g PAH / l bensin) och formaldehyd än etanol så det är nog tom bättre för förraren att slippa anda in de här cancerogena ämnen dessutom luktar kläderna godare vid hemkomsten :-)
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

aryan wrote:
Men om någon har några gamla 9 tums fälger över (stängda modellen) vill jag gärna ta över en!

/Aryan
jag har flera stycken liggande(sthlm)
Zelconi
Nybörjare
Nybörjare

Bild på Vespan

Post by Zelconi »

Hej igen här kommer en bild på min vespa.

my.php?image=nya004.jpg]Image
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Image
Bara det är gjord av plåt så....
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Vilken fin matt lack, Vespan har är inte det synd att polera bort den?

/Aryan

ps blizzy du har pm!
gilera_touring
Drömmare
Drömmare

Post by gilera_touring »

kejj wrote:Image
Det ser ut som denna på tradera.
http://www.tradera.com/Piaggio-Vespa-50 ... n_86576125

Den låg bara ute ett dygn på tradera, sedan togs den bort utan att någon hade lagt ett bud.
Image
hälsn Olov
vespa 50N 1967
Zelconi
Nybörjare
Nybörjare

Vespa

Post by Zelconi »

Hej igen !

Har jobbat lite med vespan och håller på att byta ut alla vajrar som har gjort sitt. Lagt några timmar på att bara försöka få bort all skräp som legat runt motorn och inneskärmen. Säkert 3kg har jag petet bort.
Helt otroligt , så där är väl första stättet att kolla om vespan verkar lite trött :grin: . Men det är riktigt roligt att skruva med en vespa som är så pass oskruvad innan , plocka bort, putsa , smörja och tillbaka.

Värre är det med däcken , så uttårkade att man får in ett finger i sprickorna.
Jag har beslutat mig för att behålla den i sin originala kulör och bara göra lite bättringar som behövs. Hjulen vet jag fortfarande inte hur jag ska göra med.

Har lagt ut en köpes annons på det som fattas .

Härliga tider !
Post Reply