Min nya Innova

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Min nya Innova

Post by puttepj »

I Fredags tog jag ut min nya Innova för första repan undantaget för den 3 milasväng det innebär att köra hem den från butiken, för en knapp månad sedan. Ett par grader varmt ute, lite gråtrist väder, men inte så blåsigt och rätt så torrt och fint på vägarna. Jag jobbade hemma denna dag men hade ett viktigt möte på kontoret (det min tur att leverera fika bröd till fredagsfikat).

Sagt och gjort på med ryggskena och hela stället, kände mig som en michelingubbe när jag efter 1,5 km gick in på det lokala bageriet och köpte 10 sockerkringlor som fick inviga min toppbox.

Trodde jag skulle frysa åtminstone någonstans men det kändes varken för kallt eller varmt så det blev en rätt komfortabel resa trots att inte våren riktigt hittat till 08-området.

Innovan gör sitt jobb riktigt bra och visserligen har jag inte så mycket att jämföra med eftersom det är dryga 30 år sedan jag ägde en hoj sist.

Bortsett från dålig respekt/förståelse från medtrafikanter, vilket gör att man inte bara får ta det lite piano när man är rostig till tusen, man får lägga en hel del koncentration på att Innovan ser ut och uppfattas som moped. På en T/R från Rönninge till Kista (80km) hann jag bli omkörd på en trång passage trots mötande bilar, fick 'släppa' fram en stressad farbror (typ lika gråhårig som jag) som inte tyckte att jag hade rätt att vara i en rondell samt fick bromsa när en bilist på Essingeleden ansåg sig ha mer rätt till den filen jag låg i.

Nejdå, det var ingen skräckresa och jag har egentligen inget större problem med att vara lite mer ödmjuk när jag sitter oskyddad på en skoter än i en bil och jag tvivlar inte på att jag kommer att ta igen en del när jag hamnar i morgonrusningen då stockholmstrafiken allt annat än rusar. Inte för att jag tror att jag kommer att löpa gatlopp i vägrenen, men nog kommer jag att använda den när det står still, vilket det ofta gör..

Men den stora toppboxen monterad syns man helt klart rätt bra bakifrån för upphinnande trafik beter sig rätt bra bara jag vågar ta plats i trafikrytmen. Sen är det nog så också att det är så pass få cyklar ute i början av Mars att bilisterna inte riktigt har samma koll som när det blir fler cyklar längre fram (så funkar nog jag som bilist i alla fall).

Min största osäkerhet med att köpa Innovan har varit om den kommer att vara för motorsvag. Några har redan klargjort att den inte är så snabb i svåra backar. Vårbybacken, väl känd för oss 08:or var väl mitt första riktiga test. Utan att bena på så mycket som det gick före backen så lyckades jag ändå hålla runt 80 knyck, enligt mätaren, över krönet.

Enligt mätaren ja... Undrar hur pass mycket glädjemätare det är, måste kolla det, för på plan väg och hyfsade förutsättningar kommer nålen upp till 100-strecket och då skall man ha klart för sig att jag definitivt inte pressat den eftersom den är alldeles ny. Men eftersom den är så högt växlad som den är så pinar man den definitivt inte.

Nu tror jag inte att mätaren är ärlig. Jag skall försöka spänna fast min Garmin, handhållna GPS på styret (eller snarare kåp-paketet, för själva styret är väl dolt) och se hur mycket verklighetsöverenstämmelse den har.

Nåväl, resan till jobbet gick förvånansvärt bra och det är tur att jag har fullintegral, annars skulle nog snacket gå om 52åringen som åker omkring och tokflinar, för jisses vad kul det är.
In med bullarna, en kopp med kollegorna som undrar vad man har för en skruv lös när man åker hemifrån till jobbet för att fika, när det vinter. Ingen ide att ens försöka förklara, utan det är bara att acceptera nördstämpeln.

Hemresan gick nästan ännu bättre. Cykeln känns mer hemtam för varje mil och de som säger att Innovan är en förlåtande cykel har definitivt rätt.
Jag har förvånansvärt snabbt tagit till mig halvautomatväxlingarna, något som visserligen trodde jag skulle göra, men inte så snabbt.
Nu när det är lite mer trafik eftersom många är på väg hem så känns Hondan som ganska rapp och lagom. Med en Stockholmstrafik som sällan kommer upp i mer än 80-90 som snabbast känner jag mig inte som en bromskloss ens under de kortare motorvägssträckor man väljer för att inte behöva köra för mycket omväg.

Efter dryga 10 mil blinkar indikatorn till tankmätaren att nu är det dags för lite gogojuice och jag rullar in till Statoil för mitt första av gissningsvis många och täta tankningar.
2.7 liter, vilket betyder ungefär en liten kvar i tanken skvallrar om att jag nog ligger i det häradet av 2-2,5 dl som andra uppgett, inte minst eftersom tanken inte var helt knökfull när jag hämtade ut hojen.

Enda minuset under denna första 8-mila-resa, och som inte skall lastas Innovan, var att visiret immar lite på min nya och inte helt billiga Bullfigther-integral. Nej jag har ännu inte testat att polera med diskmedel eller vad som nu anses vara bäst men så länge jag rullade på i 80 knyck eller fortare gick det rätt bra, men stod jag vid ett rödljus eller så, så var jag tvungen att öppna visiret lite. Ingen big deal och knappast något jag är ensam om.

Än så länge är det så kul så jag känner mig som en tonåring när jag inte hann ut igår och det i dag var lite kallare och blötare ute så jag får fega någon dag. Lyckas jag få loss någon timme i morgon och vädret tillåter så lär jag inte kunna hålla mig.

Hondan känns just nu som extremt prisvärd och jag kanske har varit lite orolig för att jag köpt en lite för klen hoj eftersom jag ändå kommer att pendla 40-45km enkel i Stockholmstrafiken, men just nu känns det inte så. Jag har inte bråttom och när det handlar om att hänga med i den normala trafikrytmen känns den inte svag. Visst, lite uppför, lite motvind, lite grövre väg beläggning, det behövs inte mycket för att den är på gränsen till lite svag, men jag tror inte att jag i brådrasket kommer att fundera på att uppgradera av den anledningen.

Istället känns hojen generellt som rätt potent så tillvida att den är rätt stadig, trots sin låga vikt och cykeldäckssmala hjul, faktiskt har ett rätt bra dragregister när det inte går för fort. Modern teknik med insprutning och rätt väl programmerad (programmerar man en så här liten maskin - det gör man bergis...) går den snällt och trivsamt.
Sen har jag alltid gillat enstånkarkänslan och faktum är att ljudet är rätt OK, även om jag inte gjort någon 'Saarela' (ännu?).

Jisses vad jag längtar till några grader varmare och lite stabilare väder...

/putte
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Hej Putte. Kul att läsa att du startat säsongen! Det enda jag provat som hjälper riktigt bra mot imma på visiret är pinlock.

http://www.thevisorshop.com/acatalog/Pr ... t_418.html

Det går att handla pinlock och fästnitarna i stans mc butiker åxå. Någon av modellerna passar säkert din helmut.
/David
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

mavio wrote:Hej Putte. Kul att läsa att du startat säsongen! Det enda jag provat som hjälper riktigt bra mot imma på visiret är pinlock.

http://www.thevisorshop.com/acatalog/Pr ... t_418.html

Det går att handla pinlock och fästnitarna i stans mc butiker åxå. Någon av modellerna passar säkert din helmut.
Hej David. Pinlock var något nytt för mig, men efter att googlat lite så inser jag att jag var nog ensam om att känna till det :-).

Jag skall se lite hur allvarligt problemet är, jag har reglerbara ventilationsingång under visiret och ovanpå hjälmen, samt motsvarande utsläpp på sidorna. Har haft för mycket att hålla koll på (det är ju lite stort det här i början) så jag vet inte än hur mycket ventilation jag hade på den här svängen.. Något jätterproblem var det dock inte.

Tack för ditt tips jag skall hur som helst titta närmare på det.

/putte
GeCe
Nybörjare
Nybörjare

Post by GeCe »

Grattis till hojen och välkommen i Innova-gänget!
Mvh / GeCe

Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by TMax500 »

Hej puttepj,
Härligt att läsa om din åkglädje! Lite tonårkänslor á la första moppen... Det är synd om "de andra därute" i den stora världen som inte begriper hur skoj vi har! :-)

Har snart kört upp en hel tank - trots den tidiga säsongen - och gjort min plikt som medborgare på SBP. Och idag är det servicedags - ny olja och nya filter osv. Snart är det vår på riktigt!!

/ TMax
Last edited by TMax500 on Fri 13 Mar 2009, 10:09, edited 1 time in total.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Härlig läsning Putte!
Kom ihåg att kolla däcktrycket ofta, jag måste fylla på en gång i veckan har jag märkt. Två punkteringar har jag fått innan jag lärde mig att slangar håller visst inte tätt idag. :-(
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

PapaD wrote:Härlig läsning Putte!
Kom ihåg att kolla däcktrycket ofta, jag måste fylla på en gång i veckan har jag märkt. Två punkteringar har jag fått innan jag lärde mig att slangar håller visst inte tätt idag. :-(
Mvh
PapaD
Tack för tipset, men jag har redan upptäckt det. På 6 veckor i garaget har jag tappat dryga kilot på båda hjulen. Kommer att hålla koll regelbundet. Frågan är, är det sk..tslangar som man får med eller är det helt enkelt så att det är defaktostandard? Mina trampbara cyklar står sig bättre vad gäller att hålla luften..

/putte
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

puttepj wrote: Frågan är, är det sk..tslangar som man får med eller är det helt enkelt så att det är defaktostandard?
På min Vespa Touring räcker det att fylla ett par gånger per säsong, så alla slangar behöver inte fyllas så ofta. Jag skulle gissa på dåliga ventiler. Byt till Michelin-slangar.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Bergfors wrote:
puttepj wrote: Frågan är, är det sk..tslangar som man får med eller är det helt enkelt så att det är defaktostandard?
På min Vespa Touring räcker det att fylla ett par gånger per säsong, så alla slangar behöver inte fyllas så ofta. Jag skulle gissa på dåliga ventiler. Byt till Michelin-slangar.

/Jörgen
Jag är nog hågad att hålla med dig. Svårt att tro att det skiljer så mycket i anledning till att tappa luft mot min MTB cykel t.ex. som förvaras på samma sätt. När sommar och värme kommer skall jag väl sätta mig in i hur man tar bort och sätter tillbaka hjulen på Innovan. Borde inte vara så svårt även om det är inkapslad kedja. Har tänkt att inte göra så mycket själv tills vi har passerat 100-mila och nästa 400-mila service i och med att hojen är ny, men sen tror jag nog att jag kommer att göra det mesta själv.

Även om Honda har en 5 års garanti är det en hel del kostnader om man som jag räknar med att rulla minst 1000 mil/år och det är en 400-mila serivceintervall. På något sätt känns det som om jag betalar min egen garanti. Nästa säsong gissar jag att jag har upptäckt åtminstonde uppenbara fel på cykeln och så skruvar jag nog själv.

Har egentligen inte koll på MC service, men räknar med att kunna läsa mig till det mesta + att instruktionsboken må vara simpel men det beskriver det mesta man behöver veta i detalj. Har haft bilverkstad en gång i tiden och har nog en relativt god generell kompetens.

Sen att jag kommer att ställa massor av frågor smarta som dumma här, är mitt sätt att visa att jag inte är rätt att visa mina begränsningar :-)

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Idag kunde jag inte låta bli att ta mig ut när huvudvägarna återigen är snöfria i sthlm, om än blöta och smutsiga.
försökte mig på att göra en temp lösning med lite gummi och segelstroppar för att få min handhållna Garmin GPS att sitta på styrhuset.
Innovan visar inte en millimeter styre så det var lite trickigt..

Hur som helst meningen var att jag skulle få en chans att kolla hastighetsmätaren överenstämmelse.

8,7 mil blev det, det är svårt att sluta när man har kul och jag konstaterade att upp till 50 km är det mycket försumbar avvikelse. Vid 50 på mätaren kör jag i närheten av 48 km och det för man väl säga är ok. Avvikelsen speglas hela vägen men med mer fart märks det mer. De gånger jag fick upp innovan i 90km enligt mätaren var den riktiga farten 84 km, 75 km på mätaren var nästan exakt 70 km i verklig fart.

Nu åkte jag ingen motorväg, hade stundtals mycket motvind och har inte speciellt bråttom så jag ligger inte och pressar men maxfarten blev snudd på 85 km vilket stämmer bra med vad andra uppskattat innovans fart till.

Blött och smutsigt, men en härlig sväng 100% utan mål och bara för nöjet.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Strålande solsken i 08 området och ett väder då det inte går att låta bli att ge sig ut. En förstående fru gav mig permis. 16 mil på bara 'icke-motorväg', vägar jag känner väl till och en riktigt bra chans att bara få koncentrera mig på tekniken.

Det blev en sväng uti Grödinge (nej inget Rosenhill denna gång), färja till Ekerö, god lunch på Brostugan och när det var dags att röra sig hemmåt gick det bara inte att undvika någon till buds stående omväg.

Efter dryga 40 mil totalt börjar Innovan kännas hemtam för mig. Äntligen är känslan tillbaka att man kan motstyra sig genom rondeller och låta cykeln göra jobbet, det var inte helt trivialt de första milen…
Nu känns det som om det finns en led mellan mig och cykeln som var stelopererad tidigare i veckan.

Växellådan och jag har blivit kompisar, men vid 2 tillfällen har jag lyckats att växla ner istället för upp och det både känns lite pinsamt och gör ont inombords även om cykeln inte protesterar så mycket. Sist jag åkte cykel för 30 års sen så hade jag mina växlar åt andra hållet och det sitter i ibland när jag släpper koncentrationen.

I morgon blir det en sväng till en GDS-hall för en ordentlig rengöring för det börjar bli ordentligt geggigt runt bakhjulet :-(

Följer med spänning prognosen.se för att se hur temperaturer och väder blir i morgon. Är det över nollan när jag kliver ur sängen i morgon bitti blir det nog att arbetspendla med Innovan för suget är stort nu.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Hur gick det Putte? Blev det pendlingspremiär idag? :)
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

PapaD wrote:Hur gick det Putte? Blev det pendlingspremiär idag? :)
/PapaD
Garva inte nu... Klev yrvaken ur sängen vid 6 gick direkt till den så kallade väderstationen som har tempgivare på båda sidor av huset. På ena sidan var det 2,0 grader och på den andra 2.1.

Topp, då blir det hoj till jobbet... Sen tittade jag ut genom fönstret och konstaterade kärn-is på bilarnas rutor. Gick tillbaka til väderstationen och konstaterade en minus framför siffrorna. Är för feg för att köra när det kan vara halt så det blev tyvärr pendeltåget istället.

Värderprognosen i morse talade om för mig att det skulle börja på någon plusgrad och bara bli varmare under dagen så nytt hopp tändes. Nu när jag på kvällen kollar den senaste prognosen har det kommit regn på förmiddagen och tempen har sjunkit några grader över lag så det vete f...n.

Nu vet jag hur en alkis har det när abstinensen sätter in.

/putte

PS. En av mina kollegor säger med ett stort stomatol-leende att i år är första gången det kommer att snöa till midsommar. Men sådana kamrater behöver man inga ovänner.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Hallå Putte.
Jag är så nyfiken på hur Innovan står sig på Essingen: har du pendlat ännu?
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

PapaD wrote:Hallå Putte.
Jag är så nyfiken på hur Innovan står sig på Essingen: har du pendlat ännu?
PapaD
Hallå PapaD. Nån där uppe gillar inte mig så det var för kallt i Måndags, för Regnigt i Tisdags och för kallt i går morse (onsdag). Nu skall jag jobba hemma fram till Tisdag nästa vecka så det är aktuellt först då. Jag vill inte av ren feghet åka om det varit ett par minus på natten eftersom jag upplever mig som rätt stel och rostig, än så länge så jag vill inte riskera ens fläckvis halka (är man över 50 har man hunnit bli mer eftertänksam :-)

Men jag har åkt leden från Västerbron och söderut i normalsnabb dagstrafik och tycker nog att den klarar sig rätt bra. Jag menar cykeln klarar runt 80 blås under de flesta förutsättningar och är rätt dragvillig dit. Över 80 skulle väl någon extra kuse inte sitta ivägen, men om du är familjär med trafikrytmen på E4 söderifrån och Essingeleden norrut så räcker den farten gott. Det är mycket sällan man kommer över 70 blås med bil från Skärholmen och fram till Eugeniatunneln.

I och med att den är så pass dragvillig trots allt så tror jag att den kommer vara rätt smidig att 'kryssa' mellan bilar och som smitväg i väggren. Sen tror jag att jag kommer vara lite extra feg i början och inte pressa mig fram mer än när det blir stillastående köer. Sen lär det väl mjukas upp, inte minst så lär det smitta en del hur övriga hojar kör (de flesta kryssar friskt men inte busigt. Sen finns det självklar de som jag inte direkt känner för att ta efter, men det är en annan diskussion) och det är gissningsvis då som det kommer att börja synas i tidsvinst.

Hur som helst. När jag åker kommunalt, vilket jag normalt sett alltid gör eftersom jag hatar att sitta i bil och köra en meter - stopp - en meter - stopp - en meter...., då tar det runt en och en halv timme räknat från dörr till dörr (bil till station - pendel till Sollentuna - buss till Kista). Kör jag Innovan snällt och lagligt i icke rusningtrafik går det på ca 45 min.

Så säg att det tar i snitt en timme så är det vinst både mot att köra bil och att åka kommunalt och framför allt gör man något hela tiden istället för att i princip bara kolla framförvarande nummerskylt genom vindrutan på en bil... Kulfaktorn spelar in en del här också..

Så rapport kommer när jag kommit igång. Jag rullar runt en del redan nu men det blir de gånger jag är hemma och det är bra väder mitt på dan. Det har i alla fall blivit knappt 45 mil nu och allt börjar lossna och kännas hemtamt vilket är kul.

Lite trådurspårning. Jag körde mörker körning på obelyst småväg (asfalt) I Tisdags kväll och lite tack vare din målande beskrivning om innovans lyse och att det bländar föraren lite var nyfikenheten stor.

Nu har jag inte anammat att luta mig framåt för att minska luftmotståndet, men jag måste säga att jag förväntade mig ett sämre ljus än vad det var. Sitter man upprätt bländas inte jag av mitt eget ljus.
Ljusbilden är dock rätt annorlunda än vad man är van vid som bilförare. Helljuset når långt och koncentrerat medan halvljuset sprider så brett att lite av styrkan går förlorad. Ändå kände jag nog att jag hellre åker på halvljus även om jag inte har möte, men relativt ofta blinkar till med helljuset för att bilda mig en uppfattning om vad som finns längre fram.

Är lite intresserad av att kolla mer på ett xenon konverteringskit men tvivlar på att batteriet räcker. Kitet drar inte mer när det väl lyser, men verkar behöva lite extra mos för själva upptändningen och 5AH batt och 150w laddning är nog lite för klent. Jag gör inget den här säsongen mer än funderar och bildar mig en uppfattning, men vi får väl se om det kanske blir lite meck i vinter.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Långt till våren...

Post by puttepj »

I fredags var jag ute och rullade 12 mil i ett svalt men härligt torrt och fint väder.

Image

I Lördags, när det var ännu bättre väder ansåg frun att familjen visst skulle prioriteras och cykeln fick stå. Frustrerat kollar jag 5 dygsprognosen och 10 dagars prognosen på prognosen.se och konstaterar att mitt efterlängtade jobbpendlande nog får vänta ytterligare ett tag..., så i går kväll kom snön tillbaka om än mycket blöt så förhoppningsvis blir den inte så långvarig, men mitt mål att det skall vara ett par plusgrader på morgonen känns ändå avlägset....

57 mil har det blivit sen 14 Jan då jag tog hem den, mest utan mål och bara för att ha kul och framför allt få tillbaka körkänslan efter mitt återfall efter 30 år. Just nu känns de milen rätt värdefulla eftersom jag nog inte kommer att kunna åka på någon vecka :-(

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Så där ja, då var första jobbpendlingen avklarad. Inte helt oväntat gick det rätt smidigt att kryssa förbi bilköerna på Essingeleden, även om jag nog fegade en del och tog det rätt lungt.
Väl hemma igen efter jobbet hade jag kört 9 mil och toppade tanken med 1.9 liter bensin :-D

PadaD. På din fråga hur Innovan står sig fartmässigt på Essingeleden är nog svaret helt OK. I rusningstrafiken känns det inte på något sätt som om effekten inte räcker till.

Första dagen, med värmegrader redan på morgonen, solen som gassar, fick jag dessutom medvind och rätt kraftig sådan så nog pinnade hojen på så det räckte. Vet efter 60 mils nöjesrullande att det är motvinden som bromsar betydligt mer än vikt på cykeln, helt klart, så där har du definitivt rätt.

Tänker ge mig på en Rönninge - Västerås - Rönninge och gästa mina föräldrar med lite kaffebröd i helgen. När jag kommer hem har jag passerat 100 mil och det är dags för första servicen (tid bokad).

Över 70 mil redan och fortfarande är det lika kul att köra. Det känns än så länge alldeles för kort med resan till eller från jobbet, man vill inte att den skall vara slut. Må vårvädret nu hålla i veckor.....

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Kul Putte!
Frugan och jag var upp i Stockholm i helgen och jag märkte att min minnesbild av Stockholmstrafiken inte var helt korrekt. Essingetrafiken var mycket lugnare än min minnesbild, jag har blandat ihop den med norrgående Roslagstull-Kista tror jag. Det var ju 9 år sedan nu jag åkte Vespa, hjärnan är inte så bra på att komma ihåg så länge. Vad kul att allt stämmer.
Apropå motvind/medvind, här kommer ett litet tips när du kört in den. Vid stark motvind orkar den inte på 4:an om man inte ligger slimmad med panelen, MEN, man kan växla ner och den orkar lätt hålla 80+ på 3:an utan att kröka rygg.
Jag hade mycket stark medvind hem igår, 115 km/h! Den är verkligen överväxlad på 4:an, men jag tycker det är bra, det är troligen en stark bidragande orsak till den låga förbrukningen. Ha det gott på långturen, jag börjar starkt överväga att åka till göteborg på den i början av maj (arbetsrelaterad resa). 26 mil, vi får se om jag får förnuft att avstå...
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

PapaD wrote:Kul Putte!
Frugan och jag var upp i Stockholm i helgen och jag märkte att min minnesbild av Stockholmstrafiken inte var helt korrekt. Essingetrafiken var mycket lugnare än min minnesbild, jag har blandat ihop den med norrgående Roslagstull-Kista tror jag. Det var ju 9 år sedan nu jag åkte Vespa, hjärnan är inte så bra på att komma ihåg så länge. Vad kul att allt stämmer.
Apropå motvind/medvind, här kommer ett litet tips när du kört in den. Vid stark motvind orkar den inte på 4:an om man inte ligger slimmad med panelen, MEN, man kan växla ner och den orkar lätt hålla 80+ på 3:an utan att kröka rygg.
Jag hade mycket stark medvind hem igår, 115 km/h! Den är verkligen överväxlad på 4:an, men jag tycker det är bra, det är troligen en stark bidragande orsak till den låga förbrukningen. Ha det gott på långturen, jag börjar starkt överväga att åka till göteborg på den i början av maj (arbetsrelaterad resa). 26 mil, vi får se om jag får förnuft att avstå...
Mvh
PapaD
Hej PapaD.

Jo jag har nog själv börjat inse att det finns en del styrka på 3:an, men eftersom jag inte gjort 100 mila ännu, även om det är nära så är jag lite försiktig, även om man från MC butiken gärna talar om att Innovan är unik just för att den pallar allt....

Andra jobbpendlingen är avklarad idag och jag börjar hitta min egen rytm som gissningsvis är något lugnare än många andra hojåkare på Essingeleden med omnejd. Det jag börjar inse, är att det inte lönar sig att hetsa och leta luckor bara för att komma fort fram, utan att i princip bara nyttja smidigheten att ta sig förbi när alla andra står stilla, DÅ snackar vi tidsvinst. Jag tjänar nog inte mer än ca 20-25 min jämfört med att åka kommunalt hela vägen, men sannorlikheten att jag en eller två dagar i veckan kommer att bli extra försenad motsvarande ett inställt eller strejkande tåg eller om jag tar bilen totalt tvärstopp, är försvinnande liten med hojen. Det kommer att ta ungefär samma tid varje dag och det är ett klipp.

Sen att det blir ruggigt mycket billigare än att köpa periodmärke (för tåget) eller tanka bilen, det gör det knappast tråkigare. Nu finns det säkert en hel del kostnader i form av service och däck som jag inte räknat med, men det tror jag att jag betalar ur ball-faktor-potten, för jag har rätt kul också.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Idag blev det en riktig kul guld-dag för mig och Innovan...

Först i tidiga morgonstund en 40 km sväng för att slå på värmen i fritidhuset där vi skall ha en vecka välbehövt påsklov, tillbaka hemma så var det direkt till det lokala bageriet och ladda toppboxen så bar det iväg till Västerås från Rönninge. Målet var att aldrig komma upp på motorvägen, ta en fika med mina föräldrar och åka hem igen.

27,9 mil total (+ de 40 km) en snitthastighet på 68,5 km/h och hör och häpna 98 km/h som topphastighet. Total effektiv körtid 4 tim 4 minuter och en Putte som strålat ikapp med solen om än med lite träsmak i rumpen.

Jag har så kul så jag nästan skäms.
Innovan är snäll, riktigt snäll. Visst någon gång då och då önskar man sig kanske en eller två extra hästkrafter, men att veta att det inte lönar sig att jaga är rätt avstressande, i alla fall för mig.

/putte
servin
Drömmare
Drömmare

Post by servin »

puttepj wrote:Idag blev det en riktig kul guld-dag för mig och Innovan...

Först i tidiga morgonstund en 40 km sväng för att slå på värmen i fritidhuset där vi skall ha en vecka välbehövt påsklov, tillbaka hemma så var det direkt till det lokala bageriet och ladda toppboxen så bar det iväg till Västerås från Rönninge. Målet var att aldrig komma upp på motorvägen, ta en fika med mina föräldrar och åka hem igen.

27,9 mil total (+ de 40 km) en snitthastighet på 68,5 km/h och hör och häpna 98 km/h som topphastighet. Total effektiv körtid 4 tim 4 minuter och en Putte som strålat ikapp med solen om än med lite träsmak i rumpen.

Innovan är snäll, riktigt snäll. Visst någon gång då och då önskar man sig kanske en eller två extra hästkrafter, men att veta att det inte lönar sig att jaga är rätt avstressande, i alla fall för mig.

/putte
Hej Putte och alla andra Innovapiloter!

Jag är ny medlem på denna sidan, jag kunde inte låta bli att registrera mig när jag läste att fler kör Innova än jag...
Själv har jag en -09. Ja, samma färg som Putte med den stora lådan därbak, jag har också värmehandtag på den. Jag har Innovan först och främst till att pendla med (ca 2mil enkel). Men ibland tar jag och frugan en rejäl sväng med nerpackad fika i toppboxen och bara spontankör utan mål på främst 70vägar och det tycker vi är mysigt.
Jag är helnöjd med den, bara man tar den för vad den är. Jag menar det är ju ingen räserbike precis,men den fyller mina behov. Vill jag gasa av mig så har jag andra grejor i garaget :smile: men när jag bytar hoj direkt efter Innovan så händer det att jag rör ihop växlingsordningen och det kan bli lite genant ibland när folk tittar på en i stan och undrar om man är rätt funtad.
Servin/
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

servin wrote:
puttepj wrote:Idag blev det en riktig kul guld-dag för mig och Innovan...

/putte
Hej Putte och alla andra Innovapiloter!

Jag är ny medlem på denna sidan, jag kunde inte låta bli att registrera mig när jag läste att fler kör Innova än jag...
Själv har jag en -09. Ja, samma färg som Putte med den stora lådan därbak, jag har också värmehandtag på den. Jag har Innovan först och främst till att pendla med (ca 2mil enkel). Men ibland tar jag och frugan en rejäl sväng med nerpackad fika i toppboxen och bara spontankör utan mål på främst 70vägar och det tycker vi är mysigt.
Jag är helnöjd med den, bara man tar den för vad den är. Jag menar det är ju ingen räserbike precis,men den fyller mina behov. Vill jag gasa av mig så har jag andra grejor i garaget :smile: men när jag bytar hoj direkt efter Innovan så händer det att jag rör ihop växlingsordningen och det kan bli lite genant ibland när folk tittar på en i stan och undrar om man är rätt funtad.
Servin/
Hej Servin.

Kul att ännu en Innovaägare till hittat hit :-)
Jag blir alltid lika fashinerad när jag läser att man har fler cyklar och ändå trivs med att ta ut innovan på trivselsvängar eller som Saarela gjort ett antal gånger gett sig iväg på långsvängar, trots att han har betydligt mer 'potenta' hojar i garaget.
Jag har inga andra hojar att jämföra med, men tror att jag skulle sakna Innovan om jag skulle byta den till något lite mer fullvuxet, inte alltid, men ibland.

/putte
P.E
Nybörjare
Nybörjare

Post by P.E »

Jag hade en fullutrustad FJR 1300 med 145+ Hk tills för en månad sedan.
Och för två veckor sedan köpte jag en Innova.
Har inte saknat Fjr-en en enda sekund.
Har kört c.a 30 mil till dags datum med Innovan,mest för nöjes skull.
Om man håller sig till mindre vägar ger Innovan minst lika mycket
körglädje som en stor hoj.
Nej förresten,den ger mycket mycket mer körglädje per krona.

Mvh/P.E
servin
Drömmare
Drömmare

Post by servin »

P.E wrote:Jag hade en fullutrustad FJR 1300 med 145+ Hk tills för en månad sedan.

Mvh/P.E
Ja, den ger mycket för pengarna, helt klart. Jag har en Yamma xt660x i samma förs.bolag som Innovan och jag betalar blygsamma 1040kr hel/hel för Innovan. Då kan man inte klaga precis, hade en Yamma why eumoppe tidigare som pendlarfordon och där fick jag betala 2200kr i trafik/år...Viss skillnad.
Själv har jag kört 205mil sedan den 8/4 och tycker att den går bra mycket bättre i motorn nu sedan 100mil sen.
Läste att ngn upplevde obalans i cykeln, det fick jag också som ett brev på posten efter att jag monterat på toppboxen. Men det har jag erfarenheter på andra hojar som jag har haft. Det skall inte vara någon större fara för dessa moppar som inte går så rysligt fort om man bara har händerna på styret och framförallt inte överlastar boxen. Tror det står en varningstext ang maxlast, i allafall på min orginal Hondabox.
Ska se om jag kan fixa en bild på den sen när jag har lurat ut hur man gör :smile:
Ha det. servin/
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

servin wrote:
P.E wrote:Jag hade en fullutrustad FJR 1300 med 145+ Hk tills för en månad sedan.

Mvh/P.E
Ja, den ger mycket för pengarna, helt klart. Jag har en Yamma xt660x i samma förs.bolag som Innovan och jag betalar blygsamma 1040kr hel/hel för Innovan. Då kan man inte klaga precis, hade en Yamma why eumoppe tidigare som pendlarfordon och där fick jag betala 2200kr i trafik/år...Viss skillnad.
Själv har jag kört 205mil sedan den 8/4 och tycker att den går bra mycket bättre i motorn nu sedan 100mil sen.
Läste att ngn upplevde obalans i cykeln, det fick jag också som ett brev på posten efter att jag monterat på toppboxen. Men det har jag erfarenheter på andra hojar som jag har haft. Det skall inte vara någon större fara för dessa moppar som inte går så rysligt fort om man bara har händerna på styret och framförallt inte överlastar boxen. Tror det står en varningstext ang maxlast, i allafall på min orginal Hondabox.
Ska se om jag kan fixa en bild på den sen när jag har lurat ut hur man gör :smile:
Ha det. servin/
Jag har lite mer erfarenhet av obalansssyndromet sen jag skrev om det sist. Min Innova är inte utan wobbling/obalans utan boxen heller. Det är nog som några påpekat tidigare, att den här typen av hoj har mer eller mindre ett fartomräde där det uppträder och det ligger nog mest i cykelns konstruktion. Men vad boxen gör i mitt fall, är att öka på obalansen och göra den mer tydlig och koncentrera den till en specifik fart. Utan boxen är cykeln lite allmänt 'fladdrig' mellan 50 och 70 km, inte så det stör, men är man ute och 'känner efter' så märker man det. Med boxen tom eller med lätt packning så framträder det betydligt mer vid ca 55 km på mätaren och försvinner vid fart över det.

Jag får, om jag minns rätt, lasta 3.5 kg i boxen. När jag lastar den med den vikten och ibland över det, är mina problem borta. Jag kan möjligtvis känna en svag obalans från högsta fart när jag motorbromsar genom att släppa gasen, men det är mycket försumbart.

Just att det verkar som om jag borde åka omkring med ett par tegelstenar i boxen för att cykeln skall vara optimalt balanserad är ju knäppt men banne mig om den inte går bättre med lite vikt i boxen än helt utan box.

Jag har varit inne på om det skulle kunna vara någon form av självsvängning i själva boxen som gör det. Den känns dock rätt stadig och stadigt infäst men någon gång när jag känner för att gå till botten med det hela kommer jag att testa att spänna fast den lite till med ett spännband och se om det gör skillnad.

Notera att även om jag har mycket funderingar runt det här, är det ett LITET problem, så marginellt att vem som helst kan leva med det. För min del var det mer oro att något var fel på cykeln och skulle åtgärdas, men det har jag släppt idag.

Däremot har vi haft riktigt blåsigt några dagar här i Sthlm och när det blåser små djävlar som direkt sidovind har upplevt det rent obehagligt att köra och då spelar den 45L stora boxen självklart en stor roll eftersom den är ett ordentligt vindfång. Men obehaget består nog i lika delar effekt av mycket vind på en cykel som för det ändamålet är lite för lätt, delvis för att jag som person nog är lite fegare än snittet och hellre släpper gasen för att känna att jag har kontroll och gärna blir omkörd av diverse bilar och skotrar trots att jag nog skulle matcha deras fart om jag vågade...

/putte
Post Reply