Olycka...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Olycka...

Post by victor »

Bara att dela av sig med de mindre glädjande nyheterna as well...

På väg till jobbet häromdagen svängde en signora ut framför mig (färdades på huvudled i ca 60) med sin mercedes, som jag klippte i sidan.

Eftersom jag hade på känn att hon skulle svänga ut framför mig låg jag redan hårt på bromsen, och ett par meter framför henne fick jag självklart släpp, gled snett i sidled och drämde in i förardörren.

Silenzio.

Upptäckte att jag fortfarande var vid liv, och att det inte gjorde ont någonstans.

Kravlade upp, kontrollerade kostymen som var utan minsta antydan till skråma, och fick hjälp av en herre som stannat sin smart bakom mig att resa upp Vespan.

Kontrollerade "Francesca", och självklart var det som en kniv i hjärtat när jag konstaterade att hon såg ganska risig ut; styret snett, framskärmen i bitar, vindrutan sönderrepad och lycktglaset spräckt...

Dessutom hade jag ådragit mig någon repa till på motorkåpan (hade ju ett par där redan sedan jag gick omkull i vintras)...

Lite senare på dagen hade jag ett svullet och uppskrapat ben, men inte värre än att jag dansade på The Right Track dan efter :)

Summa summarum: Vespan ska in på reparation. Kostnad: ca €1.000.

Att reparera:

Ny stänka: €140
Ny styrstam: €280
Ny lykta: ca €100
Ny vindruta: €75
Smådetaljer: ca €150
Arbetskostnad: säkert €150
Karosseri: kring €200

Tur i oturen är att jag ändå planerat lämna in henne till en karosseri-snubbe, men i o m att självklart alla repor uppkommit vid krocken :evil: blir det försäkringsjobb.

Samt att karossen är oskadd i övrigt, d v s ej stukad.

Hur som helst har jag kört i en vecka med ett styre som är helt snett åt vänster, och när jag bromsar drar Vespan åt höger.

Det kommer bli tufft att klara sig utan Vespa en vecka i Rom (för er som inte känner till det fungerar inte Roms lokaltrafik, och att ta bilen är omöjligt eftersom köerna är utan motsvarighet i Skandinavien och parkering inte går att hitta.
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Tråkigt att höra, men kul att du lever !
så din vespa heter också Francesca, det var som fan...
Vespa Rally 180 1971
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Snider wrote:Tråkigt att höra, men kul att du lever !
så din vespa heter också Francesca, det var som fan...
Tack för omtanken :)

Jo, jag hade ont som fan i benet i ca ett dygn, men botade det kvällen efter med gin&tonic :D

Francesca är för övrigt ett perfekt namn på ett kvinnligt fordon med så pass italienska former som en vespa :D
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tack och lov att du klarade dig. Trots ont, hoppas det inte är något längevarande.

Hade signora något att säga?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hon var mer chockad än jag var ;)

Hur som helst täcker hennes försäkring hela reparationen, från byte av styrstam/gaffel till karosseriarbete.

Ska bli trist att vara utan Vespa i en hel vecka ;(
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Trist att höra men menar du verkligen att du bara har EN vespa? det är väl för tillfällen som dessa som man skaffar sig en till, (intalar man sig iallafall) :wink:
Skämt åsido, hoppas att reparationen inte tar för lång tid och att du snart är ute på vägarna igen.

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Nej då, jag har ju två till, men de står parkerade i Sverige, plus lammyn :)

Tyvärr jobbar jag och min sambo i två olika stadsdelar i Rom sedan ett par veckor (Piazza del Popolo resp Ponte Milvio), så vi kan inte samåka på hennes Habana Custom heller.... :(

Har hittat ett par garagefynd här i italien, en Li150 och en gratis VLB (tror jag det är; 125/150cc, 8" hjul, grå, 1957-59), men tyvärr är det för krabbigt (och dyrt) att återinregistrera dem för att det ska vara lönt det :(

Dessutom tror jag inte (möjligen om de veteranklassas men jag är skeptisk) att de får "cirkulera innanför järnvägsringen" i Rom, d v s i princip portade från hela Rom... :x
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

ahaaaa, :P såg inte garaget i din signatur förut. Trist att vara portad med sitt fordon. Tycker snarare att gammelscootrar brukar öppna dörrar istället för att stänga dem.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Hyra en skoter för en vecka kanske? Finns det hyresfirmor?
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

vespaco wrote:Hyra en skoter för en vecka kanske? Finns det hyresfirmor?
Jag hyrde en Piaggio Skipper i Rom för ett antal år sedan. Det finns massor med hyresfirmor men det kostar en slant.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Vi har visst rabatt i garaget under kontoret; €6 om dagen ar inte sa illa nar allt kommer omkring...

Problemet kommer bara vara att ta sig hemifran till kontoret... och tillbaka....
Post Reply