På väg till jobbet häromdagen svängde en signora ut framför mig (färdades på huvudled i ca 60) med sin mercedes, som jag klippte i sidan.
Eftersom jag hade på känn att hon skulle svänga ut framför mig låg jag redan hårt på bromsen, och ett par meter framför henne fick jag självklart släpp, gled snett i sidled och drämde in i förardörren.
Silenzio.
Upptäckte att jag fortfarande var vid liv, och att det inte gjorde ont någonstans.
Kravlade upp, kontrollerade kostymen som var utan minsta antydan till skråma, och fick hjälp av en herre som stannat sin smart bakom mig att resa upp Vespan.
Kontrollerade "Francesca", och självklart var det som en kniv i hjärtat när jag konstaterade att hon såg ganska risig ut; styret snett, framskärmen i bitar, vindrutan sönderrepad och lycktglaset spräckt...
Dessutom hade jag ådragit mig någon repa till på motorkåpan (hade ju ett par där redan sedan jag gick omkull i vintras)...
Lite senare på dagen hade jag ett svullet och uppskrapat ben, men inte värre än att jag dansade på The Right Track dan efter

Summa summarum: Vespan ska in på reparation. Kostnad: ca €1.000.
Att reparera:
Ny stänka: €140
Ny styrstam: €280
Ny lykta: ca €100
Ny vindruta: €75
Smådetaljer: ca €150
Arbetskostnad: säkert €150
Karosseri: kring €200
Tur i oturen är att jag ändå planerat lämna in henne till en karosseri-snubbe, men i o m att självklart alla repor uppkommit vid krocken

Samt att karossen är oskadd i övrigt, d v s ej stukad.
Hur som helst har jag kört i en vecka med ett styre som är helt snett åt vänster, och när jag bromsar drar Vespan åt höger.
Det kommer bli tufft att klara sig utan Vespa en vecka i Rom (för er som inte känner till det fungerar inte Roms lokaltrafik, och att ta bilen är omöjligt eftersom köerna är utan motsvarighet i Skandinavien och parkering inte går att hitta.