Hastighetsmätarens drev (Fixat)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Hastighetsmätarens drev (Fixat)

Post by Rickard »

Sitter och mekkar ihop min Vespas framvagn men tycker att någonting fattas när jag monterar...

Ståldrevet som sitter och driver det lilla plastdrevet där hastighetsmätarens wire går till sitter löst?
Om Vespan rullar framåt så funkar det, men om Vespan rullas bakåt så gängas ståldrevet ur hjulaxeln. Det måste vara en låsning här någonstans mellan inre kullager och drev???? Tittar jag på sprängskisser så står det på position 54 "Front wheel axle securing nut". Men det verkar ju vara en större grunka som inte får plats tillsammans med drevet.

Snälla, någon som kan svara på detta?
Last edited by Rickard on Tue 17 Mar 2009, 22:46, edited 4 times in total.
Vespa 50/N -71
Woodstock

Post by Woodstock »

Nej, ingen låsning. Det stora drevet sitter v-ä-n-s-t-e-r-g-ä-n-g-a-t på axeln och ska endast vridas i botten. Det lilla plastdrevet ska ligga löst i sitt lilla utrymme (skruvhylsan, nr 15 nedan, håller det på plats).

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page20.jpg

Mvh

/ Fredrik
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jo jag fick ihop det. Man fick dra det stora drevet lagom för att få det att sitta bra. Det var ju några månader sedan jag demonterade allt, och man kommer fasiken inte ihåg hur allt satt.

Sitter sedan bara wiren till hastighetsmätaren nedstucken till det lilla plastdrevet? Jag har monterat det så nu i alla fall. Men det verkar inte som att wiren snurrar alltid när hjulaxeln snurrar, ibland snurrar den ich ibland inte. Men trycker jag höljet ner mot plastdrevet så snurrar wiren i alla fall.
Vespa 50/N -71
Woodstock

Post by Woodstock »

Rickard wrote:Sitter sedan bara wiren till hastighetsmätaren nedstucken till det lilla plastdrevet? Jag har monterat det så nu i alla fall. Men det verkar inte som att wiren snurrar alltid när hjulaxeln snurrar, ibland snurrar den ich ibland inte. Men trycker jag höljet ner mot plastdrevet så snurrar wiren i alla fall.
Ja, wiren är endast nedstucken. Vissa modeller har dock en liten avlång bricka som håller wirehöljet på plats där den löper in, men det ser du om det ska vara på din eller inte (leta efter gängat hål i godset).

Det är inte så att du bara har vänt det lilla plastdrevet på fel håll? Det har definitivt betydelse eftersom wiren är fyrkantig och ingångshålen skiljer sig åt på drevets olika ändar. Kolla!

Mvh

/ Fredrik
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Tänkte titta till Vespan i källaren ikväll och fick syn på ett plåtbleck med 2 hål i. Hittade detta bleck på Woodstocks sprängskiss, nr: 46, och var således tvungen att få min wire att fungera igen....Tänkte ha en mekkar-fri kväll ikväll, men det går ju inte när något ligger framför en som inte fungerar 8)

Efter mycket trixande så skall proceduren vara så här för att få det att fungera.
1. Pilla bort nr.55 som är en gummiplupp som sitter i godset där wiren går in. (Ser inte ut som på bilden)
2. Se till så att aluminium avslutningen på wiren sitter fast, och är rund!
3. Trä på blecket samt gummipluppen på wiren
4. Stick in wiren långt in i godset så att aluminium avslutningen bottnar i godset.
5. Pilla i plastdrevet med den sida som har en urfasning inåt, platt sida utåt.
6. Sätt tillbaka gummipluppen samt blecket och dra åt blecket ordentligt så att gummipluppen utvidgas och därmed låser wiren så att den inte kan dras ur.
7. Klart! Vid det här laget har du säkert svurit ett antal gånger, men det har säkert alla andra som gjort denna procedur också så du är inte ensam :D Skam den som ger sig. Min wire fungerar perfekt nu i alla fall.
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Vart skall denna sitta och låsa?
Löst: Sitter som låsning i fläkthjulet :D
Image

Och en fråga till: Skall framaxeln verkligen bara sitta fast med det vänstergängade drevet till hastighetsmätaren???
Vespa 50/N -71
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Det sitter väl en låsring på vänstersidan innan hjullagret, liknande den på bilden ovan som hindrar axeln från att åka av även ifall drevet har skruvat ut sig.
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jo men den håller väl bara lagret på plats. Jag hittar ingen låsning av axeln mera än drevet i alla fall. Det är ju vänstergängat så det skall förhoppningsvis inte kunna lossna........
Det är nr.54 som jag är lite smyg på...har inte denna del och den får ej heller plats innanför gummikåpan som täcker drevet.
Vespa 50/N -71
Post Reply