Förgasartrubbel

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Marlamuth
Drömmare
Drömmare

Förgasartrubbel

Post by Marlamuth »

Håller på att renovera motorn på min Touring -61. Har precis satt ihop förgasarn men har några frågor.

1) kan jag byta ut luftfiltret? det ser rätt tråkigt ut, men är säkert inte helt slut. räcker det att tvätta i bensin? kan man byta själva filtret mot skumgummi dränkt i luftfilterolja?

2) hur ställer jag enklast in förgasarn? finns det några grundinställningar man kan utgå från? andra knep?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

Filtret kan tvättas i bensin.
På din årsmodell så byttes precis typ av choke, så om du har choke i luftfiltret får du behålla det, men om choken sitter i förgasarhuset så att säga finns det nya luftfilter att köpa.

Standardinställning är 1,5varv ut på luftskruven. Du ställer in den genom att ställa in lägsta möjliga tomgång med tomgåmgsskruven, sen skruvar du på luftskruven och finner det läget där den precis slutar att öka i varvtal, då är den rätt.
Luftskruven (luft/bränsle) sitter i bakkanten av gasaren och tomgången går igenom luftfiltret...

VH/Calle
Marlamuth
Drömmare
Drömmare

Post by Marlamuth »

Tack för tipsen. kanon ju.

Ett litet problem bara... jag har lyckats supa bort mitt tomgångsmunstycke :(. Är det någon som har ett i en låda någonstans??
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Både tomgångsmunstycke och tomgångsskruv finns hos EM 031-246065
...jag har också i min verkstad men den är 1000mil bort :)
VH/Calle
Post Reply