Om inte gammelscootrar funnits, vad hade ni haft för fordon?

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Woodstock

Om inte gammelscootrar funnits, vad hade ni haft för fordon?

Post by Woodstock »

En fråga av rent hypotetisk karaktär, men ändå:

Om inte "gammelscootrar" funnits, vad hade ni haft för hobby- eller bruksfordon istället? En ny plastscooter från Kina? Eller en össtysk Trabant kanske?

Jag hade nog riktat in mig på gamla tvåtaktshojar, typ Kawasaki 750 H2, Yamaha RD 350 och 500, Suzuki RG 500, Aprilia RS 250, Suzuki RGV 250 etc. En VW Buss split och en Amazon kombi hade nog också stått högt på önskelistan...

Mvh

/ Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Lotus (Caterham/Fairfield/annan klon) Super Seven http://www.youtube.com/watch?v=P5rkK_dT1xU, MGB, Mazda Miata eller annan kul tvåsitsig roadster. Och/eller en stor plastraket typ Vespa GTS 250/300 eller Yamaha T-Max.
/jens
Last edited by jencla on Thu 12 Mar 2009, 09:47, edited 1 time in total.
scooterdaddy - gammal är äldst
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

http://www.youtube.com/watch?v=a_BJfcZzmbU

se hela filmen!

skruva upp volymen!
Federico
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

En sliten Morris Minor, såklart :grin: - fast det har vi ju redan...

Image

Gammal londontaxi står på min önskelista nån gång innan jag dör i a f..
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Woodstock

Post by Woodstock »

jencla wrote:Lotus (Caterham/Fairfield/annan klon) Super Seven http://www.youtube.com/watch?v=P5rkK_dT1xU, MGB, Mazda Miata eller annan kul tvåsitsig roadster. Och/eller en stor plastraket typ Vespa GTS 250/300 eller Yamaha T-Max.
/jens
Jag kan inte hjälpa det, men just Lotus Super Seven tycker jag är en av bilhistoriens mest överskattade bilar. Förra sambons chef hade en sådan - ful som ett as och allmänt trött på alla plan. Toppar den ens 150 km/h?
Snider wrote:Monkeybike förstås !

http://www.motorcyclenews.com/upload/21 ... %20pic.jpg
Ja, de är coola! Men då ska det vara en original Honda från tidigt 70-tal och inget plagierat hitte-på-märke från modern tid.
Federico wrote:http://www.youtube.com/watch?v=a_BJfcZzmbU

se hela filmen!

skruva upp volymen!
Den var busig! Lät riktigt vässad och påminde t o m om gamla tvåtakts-rally-saabar i varvvillighet!
Bluesman wrote:Gammal londontaxi står på min önskelista nån gång innan jag dör i a f..
Äh, vad är en Londontaxi mot en hederlig gammal vulgärfet Checker Cab från New York?

Mvh

/ Fredrik
Hank
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hank »

Den här (fast den har jag ju redan):

Image
Last edited by Hank on Thu 29 Oct 2009, 23:57, edited 3 times in total.
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Snider wrote:Monkeybike förstås !

http://www.motorcyclenews.com/upload/21 ... %20pic.jpg
Ja, de är coola! Men då ska det vara en original Honda från tidigt 70-tal och inget plagierat hitte-på-märke från modern tid.

Visst är det så! Brorsan har en riktig godbit på gång...

Image
Vespa Rally 180 1971
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

fredrik woodstock in da house:
Om inte "gammelscootrar" funnits, vad hade ni haft för hobby- eller bruksfordon istället?

Nu har ju jag ett par andra hobby/bruks/nöjes-fordon som jag försöker få klara till våren....

Dee-Dee Ducati som är en 96'a Ducati Monster som ska få lite Hot Rod/Cafe stuk...

Image
Image

LTO är min Speedway hoj som ska gå på gatan....

Image
Image

Sen har jag även en 43'a Harley i oskruvat orginalskick som jag ännu inte börjat ordnigställa för gatan men så snart allt annat är klart så....

Överst på "önskelistan" står just nu en Volvo T22 traktor och en sunkig Sportster det är vad jag desperat behöver just nu men fråga om en timme så har jag nog kommit på något annat....

DP says: Utöver detta finns det 3 Ciao, 5 YZ 125 & en Italjet Formula....

Snider in da house:
Visst är det så! Brorsan har en riktig godbit på gång

Näeeee nu j*vlar en sån måste jag ju bara ha, också...........
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hank wrote:Den här (fast den har jag ju redan):

Image
Jag med (söker faktiskt en) alternativt en Vincent Black Shadow:

Image

Plus förstås en modern Vespa (250/300 GTs).
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Innan jag fann mitt Vespaexemplar var min 2:a gen Camaro mitt hobbyfordon. Efter att ha ägt den i över 10 år börjar visst renoveringsbehov göra sig påmint.

I min ungdom hade jag en Suzuki GT550, trecylindrig tvåtakt. Ett bra exemplar till rätt pris står på önskelistan. I flera år har jag även sökt en Suzuki RE-5. Endast ett trettiotal sådana wankelmotorcyklar kom till Sverige i början på sjuttiotalet.

Tips emottages tacksamt. :grin:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag hade nog haft samma hobby som egentligen är mitt huvudintresse även när jag är med scooter.
Musik, musik och mer musik därtill!

Har ju tom hunnit äga en inspelningsstudio i 10 år och producerat/skrivit musik inom allehanda genre som existerat innan jag köpt mig min första scooter. :)

Kan nog klart mycket mer om musik än scootrar när jag tänker efter!
Bara det är gjord av plåt så....
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Under förutsättning att jag hade pengarna och tiden, en Maserati Khamsin:

Image

Kolla också in denna underbara broschyr:

http://lofstrom.net/images/Khamsin.pdf
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hedge wrote: Kolla också in denna underbara broschyr:

http://lofstrom.net/images/Khamsin.pdf
oj oj, sånt gillar jag.
Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Federico wrote:oj oj, sånt gillar jag.
Mmmm.. någon borde rädda Bertone. Och så har den ju snygga baklysen från Alfa Romeo.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Alfa 2000 eller en Lotus Super Seven. och kan man inte få upp den bilen över 150km/h så är det uppenbart skit bakom ratten!
Woodstock

Post by Woodstock »

patrikgrann wrote:Alfa 2000 eller en Lotus Super Seven. och kan man inte få upp den bilen över 150km/h så är det uppenbart skit bakom ratten!
Enligt specifikationerna toppar den hisnande 164 (!) km/h, så jag var ju inte ens nära*. Det är så fort att man får spika fast lacken för den inte ska flyga av i fartvinden. Håll i hatten!

http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=62986

(Scrolla ned en bit)

* = ironi

Skit bakom ratten var det, ja... :roll:

Mvh

/ Fredrik
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Lågbudget: En Fiat 500 med tygtak.

Image

Högre budget: P1800

Image
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jag hade nog haft fler hundkojor.
Fast just nu sparar jag till en austin healey sprite mk 1.
Image
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bengan wrote:Lågbudget: En Fiat 500 med tygtak.

Image

Högre budget: P1800

Image
------------

nu ska man passa på att köpa blivande samlarbilar billigt!

Lågbudget: Fiat Panda mk1

Image
Högre budget: Volvo 480 turbo

Image
:grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
Federico
Daya
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daya »

Kul tråd...! Jag hade säkert snöat in på en Ural, utan sidovagn gärna framförd med en mig-pilot-hjälm vilket naturligtvis inte är smart men rätt coolt.
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

jencla wrote:Lotus (Caterham/Fairfield/annan klon) Super Seven http://www.youtube.com/watch?v=P5rkK_dT1xU, MGB, Mazda Miata eller annan kul tvåsitsig roadster. Och/eller en stor plastraket typ Vespa GTS 250/300 eller Yamaha T-Max.
/jens
Woodstock wrote:Jag kan inte hjälpa det, men just Lotus Super Seven tycker jag är en av bilhistoriens mest överskattade bilar. Förra sambons chef hade en sådan - ful som ett as och allmänt trött på alla plan. Toppar den ens 150 km/h http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=62986
På klippet som Jens länkar till är det nog ingen 1963 Lotus Super Seven med en lätt trimmad Kent-spis på 90 hästar som toppar 164 km/h... Och en Caterham Seven av idag är förödmjukande konkurrenskraftig på en teknisk racerbana mot många av de flera-hundra-hästars superbilar jag har kört genom åren. Men tycke och smak om utseendet är förstås inte mycket att göra åt. Titta för övrigt gärna på Motorjournalens säsongspremiär nu på tisdag 17/3, där kör jag på Falkenbergs Motorbana just en av de mera respekterade Super Seven-replicas, en Westfield Megabusa. 180-hästars Suzuki Hayabusa-maskin i 490 kg fulltankad bil. Då går det mer än 164 km/h och det låter väldigt vackert.

Hålla sig till ämnet... sorry! Jo, jag hade nog kört och ägt det jag gör nu, vilket är en spretig blandning av två- tre- och fyrhjuligt franskt, italienskt, tyskt, engelskt och amerikanskt utan någon särskild inriktning.

Och i så fall en kul hoj i stället för scootrarna. De borde man kunna kvitta ekonomiskt mot... fast då blir valet modernt förstås... en något år gammal Fireblade, R1, GSX1000R eller kanske till och med en mogen BMW K1200S. Det är entusiastcyklar, de med. Från början.
Last edited by Peter Sundfeldt on Sat 14 Mar 2009, 00:16, edited 2 times in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Japp, just det exemplaret.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Woodstock

Post by Woodstock »

Daya wrote:Kul tråd...! Jag hade säkert snöat in på en Ural, utan sidovagn gärna framförd med en mig-pilot-hjälm vilket naturligtvis inte är smart men rätt coolt.
En polare har Uralen nedan och det har bara varit problem från första början (trots att den bara hade gått under 1000 mil när han köpte den). Dessutom har det varit enorma problem att få tag i delar här i Sverige. Han har den dock kvar trots alla problem han har fått ta itu med. Fattar inte tjusningen med den om jag ska vara ärlig... :/

Image

Mvh

/ Fredrik
Post Reply