Jag har en ET2 från 2000 som ståt still i ett drygt år. Nu går inte att tändningsnyckeln att vrida alls. Är det någon annan som haft samma bekymmer?
Jag har provat enkla saker som att smörja låset men det verkar inte ha någon effekt.
/Kristoffer
ET2 Tändningsnyckeln går inte att vrida
-
- Drömmare
-
- Drömmare
-
- Drömmare
Lösning

/Kristoffer
Jag vill inte prata skit om 5-56, men...jo förresten det vill jag! Det är världen junkigaste smörjmedel, det varken smörjer eller renar, det enda man kan ha det till är att samla smuts. Det löser problem som det du beskriver, men så snart det avdunstat blir det kvar en film som inte håller mot fukt men trots det samlar damm. Använd parafinolja (symaskinsolja) när du vill få loss saker. Det kryper in lika bra som 5-56 och WD40 men lämnar en oljehinna kvar som smörjer och skyddar. Den är också bra för att återfetta gummilister som sväller och blir som nya. 5-56 brukar en god vän till mig kalla bilknark: så snart man börjat använda det någonstans på en bil måste man dit och spruta om och om igen för att hålla bilen nöjd. 
Mvh
PapaD

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Möjligtvis skall man kanske undvika att dra 5-56 och WD-40 över en och samma kam eftersom WD-40 har ungefär samma lösande funktion som 5-56 men istället faktiskt har en smörjande förmåga som stannar kvar på ett annat sätt. Vill man ha smörjmedel som skyddar - efter det att man behandlat med WD-40 för att få loss låsdetaljerna är nog vattenfritt vaselin att fördra, stannar länge och asorberar inte fukten.PapaD wrote:Jag vill inte prata skit om 5-56, men...jo förresten det vill jag! Det är världen junkigaste smörjmedel, det varken smörjer eller renar, det enda man kan ha det till är att samla smuts. Det löser problem som det du beskriver, men så snart det avdunstat blir det kvar en film som inte håller mot fukt men trots det samlar damm. Använd parafinolja (symaskinsolja) när du vill få loss saker. Det kryper in lika bra som 5-56 och WD40 men lämnar en oljehinna kvar som smörjer och skyddar. Den är också bra för att återfetta gummilister som sväller och blir som nya. 5-56 brukar en god vän till mig kalla bilknark: så snart man börjat använda det någonstans på en bil måste man dit och spruta om och om igen för att hålla bilen nöjd.
Mvh
PapaD
/putte