ET2 Tändningsnyckeln går inte att vrida

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Kristoffer
Drömmare
Drömmare

ET2 Tändningsnyckeln går inte att vrida

Post by Kristoffer »

Jag har en ET2 från 2000 som ståt still i ett drygt år. Nu går inte att tändningsnyckeln att vrida alls. Är det någon annan som haft samma bekymmer?

Jag har provat enkla saker som att smörja låset men det verkar inte ha någon effekt.

/Kristoffer
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Har du provat att rucka lite på styret samtidigt som du vrider på nyckeln?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Kristoffer
Drömmare
Drömmare

Post by Kristoffer »

Det går att rucka styret lite men det hjälper inte. Nyckeln går att rubba mycket lite även den. Men det är inte mycket.

Är det svårt att byta cylinder på en sån här maskin?

/Kristoffer
Kristoffer
Drömmare
Drömmare

Lösning

Post by Kristoffer »

:grin: Cylindern sitter monterad i ett metallrör som är svetsat på styrstången. Låscylindern hade rostat fast i detta rör. 5-56 och lite knackningar löste problemet!

/Kristoffer
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Jag vill inte prata skit om 5-56, men...jo förresten det vill jag! Det är världen junkigaste smörjmedel, det varken smörjer eller renar, det enda man kan ha det till är att samla smuts. Det löser problem som det du beskriver, men så snart det avdunstat blir det kvar en film som inte håller mot fukt men trots det samlar damm. Använd parafinolja (symaskinsolja) när du vill få loss saker. Det kryper in lika bra som 5-56 och WD40 men lämnar en oljehinna kvar som smörjer och skyddar. Den är också bra för att återfetta gummilister som sväller och blir som nya. 5-56 brukar en god vän till mig kalla bilknark: så snart man börjat använda det någonstans på en bil måste man dit och spruta om och om igen för att hålla bilen nöjd. :-)
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

PapaD wrote:Jag vill inte prata skit om 5-56, men...jo förresten det vill jag! Det är världen junkigaste smörjmedel, det varken smörjer eller renar, det enda man kan ha det till är att samla smuts. Det löser problem som det du beskriver, men så snart det avdunstat blir det kvar en film som inte håller mot fukt men trots det samlar damm. Använd parafinolja (symaskinsolja) när du vill få loss saker. Det kryper in lika bra som 5-56 och WD40 men lämnar en oljehinna kvar som smörjer och skyddar. Den är också bra för att återfetta gummilister som sväller och blir som nya. 5-56 brukar en god vän till mig kalla bilknark: så snart man börjat använda det någonstans på en bil måste man dit och spruta om och om igen för att hålla bilen nöjd. :-)
Mvh
PapaD
Möjligtvis skall man kanske undvika att dra 5-56 och WD-40 över en och samma kam eftersom WD-40 har ungefär samma lösande funktion som 5-56 men istället faktiskt har en smörjande förmåga som stannar kvar på ett annat sätt. Vill man ha smörjmedel som skyddar - efter det att man behandlat med WD-40 för att få loss låsdetaljerna är nog vattenfritt vaselin att fördra, stannar länge och asorberar inte fukten.

/putte
Post Reply