kjøpt 125 cc motor til min 50s, hva nå?
kjøpt 125 cc motor til min 50s, hva nå?
hei hei, prøver å sanke noen tips her.
har en 1976 mod 50s som jeg har handla ny motor til, en 125cc med 20/20 forgasser, fra en sprint. denne skal så få et polini 130cc kit.
siden sikkert mange her har gjort dette før meg lurer jeg nå på:
hvilke dyser vil gi meg en fin blanding?
bortstt fra en sterkere clutch fjær, hvilke andre modifikasjoner ville dere gjort for at dette oppsettet skal bli mest mulig solid og holdbart?
ser forresten at det er to forskjellige 130cc kit fra polini, hva er det som skiller disse? står at begge passer alle 125cc...
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
eller
edit: fant nylig ut at forgasseren er en 20/17. vil den holde følge, og som sagt: eventuelt med hvilke dyser?
har en 1976 mod 50s som jeg har handla ny motor til, en 125cc med 20/20 forgasser, fra en sprint. denne skal så få et polini 130cc kit.
bortstt fra en sterkere clutch fjær, hvilke andre modifikasjoner ville dere gjort for at dette oppsettet skal bli mest mulig solid og holdbart?
ser forresten at det er to forskjellige 130cc kit fra polini, hva er det som skiller disse? står at begge passer alle 125cc...
eller
edit: fant nylig ut at forgasseren er en 20/17. vil den holde følge, og som sagt: eventuelt med hvilke dyser?
1976 Vespa 50s
Re: kjøpt 125 cc motor til min 50s, hva nå?
Heisann!
Og velkommen til scooter-verden!
Når det gjelder 50S, så er det mange muligheter for å trimme den.
Men når du sier du har fått en motor fra Sprint, så har du fått deg et "problem".
Sprint er en largeframe, og siden V50S er en smallframe, vil ikke Sprint-motoren passe i ramma di... (med mindre du går bananas med vinkelsliper og sveiseapparat...)
Når du søker deler på SIP, så må du søke under fanen "smallframe".
Der står det også under de forskjellige delene hvilke scooter de passer..
Men desverre, Sprint-motoren vil nok ikke hjelpe deg noe her.
Ø

Men når du sier du har fått en motor fra Sprint, så har du fått deg et "problem".
Sprint er en largeframe, og siden V50S er en smallframe, vil ikke Sprint-motoren passe i ramma di... (med mindre du går bananas med vinkelsliper og sveiseapparat...)
Ø
candikid wrote:hei hei, prøver å sanke noen tips her.
eller
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
'Svint1 wrote:Heisann!
neeeei, satan, nå ble jeg lei meg. hadde fått en bra pris på en nyoverhalt motor og greier..
sa forresten feil, den er fra en 1973 GT, men det er vel også en largeframe?
nå som jeg var så gira, er jeg villig til å gå litt drastisk til verks, men om prosjektet med denne motoren er dødfødt uansett, så spør jeg heller:
hvor er det størst sjanse for å få tak i en 125cc motor som vil passe? og hvilke passer?hehe. takker for svar btw
1976 Vespa 50s
Ja, tyvärr är det också en largeframe.candikid wrote:'Svint1 wrote:Heisann!
neeeei, satan, nå ble jeg lei meg. hadde fått en bra pris på en nyoverhalt motor og greier..
sa forresten feil, den er fra en 1973 GT, men det er vel også en largeframe?
/Johan
Du behöver en motor från en smallframe 125.candikid wrote:syndjeg redigerte litt på svaret mitt over (etter at du svarte) så jeg spør igjen for at det ikke skal bli oversett:
hvilke 125cc motorer passer i min smallframe, og hvor bør jeg leite etter en?
VMA1M (1966-1967) eller VMA2M (1968-1983).
Den sitter i alla smallframe-vespor som kallas Primavera eller kort och gott bara Vespa 125.
Här har du en lista över aktuella modeller:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... models.htm
Vänligen,
Johan
Rette instillingen!candikid wrote:supert, da får jeg bare begynne å leite igjen da! so long
Siden du er fra Drammen, så kan du jo høre med Crash´n Burn om han har flere taiwanske 100ccm-motorer igjen. Vet at han hadde noen tidligere.
Ellers så er www.ebay.de en grei plass å finne motorer.
www.germanscooterforum.de har også en fin "salgs-avdeling"
Om du går for å trimme, prøv å få en som allerede er 12V eller ombygd til det...
Stikk nedom Drammen Vespaclub (www.vespaclubdrammen.no) og hør med gjengen der, så får du kanskje fatt i noen gamle deler?
Lykke til!
Ø
ja kan ikke gi opp etter sin første miss, hehe. alternativet er jo å slenge på en 75 sylinder, men prøver å holde letinga oppe nå mens jeg fortsatt er relativt målbevisstSvint1 wrote:Rette instillingen!candikid wrote:supert, da får jeg bare begynne å leite igjen da! so long
Siden du er fra Drammen, så kan du jo høre med Crash´n Burn om han har flere taiwanske 100ccm-motorer igjen. Vet at han hadde noen tidligere.
Ellers så er www.ebay.de en grei plass å finne motorer.
www.germanscooterforum.de har også en fin "salgs-avdeling"
Om du går for å trimme, prøv å få en som allerede er 12V eller ombygd til det...
Stikk nedom Drammen Vespaclub (www.vespaclubdrammen.no) og hør med gjengen der, så får du kanskje fatt i noen gamle deler?
Lykke til!
Ø

de motorene har jeg aldri hørt om? han som jobba på crash n burn som hadde peilingpå vespa/skaffa vespa deler har slutta der, men har kontakt med han og han kunne ikke skaffe meg noen motor. skulle nesten trodd han ville nevnt disse motorene hvis han hadde noen igjen/hadde noe med dem å gjøre. var det no gode motorer eller?
har forresten allerede hørt med to av de mest entusiastiske i klubben her. ikke stort å hente der, men har enda ikke hørt med han som forsyner vespa menneskene i by'n med nye deler.
når jeg først har en komplett motor, så har jeg ingenting imot å bygge om selv. det er ikke skruferdighetene eller pågangsmotet det står på. eller er konverteringa kanskje veldig dyr?

1976 Vespa 50s
Motorene var vanlig smallframe, men de var lisensprodusert i Taiwan og 100ccm. -gode utgangspunkt.
Når det gjelder Vespaservice.no så er han sykemeldt, og ikke så mye tid til Vespa om dagene...
Ellers går det fint å bygge videre på 50-motoren din! Blokka er i utgangspunktet lik 100/125ccm. Men du må nok regne med å porte en del for å få "stor" sylinder på.
Samme med innsuget....
Men mulighetene er der. Bare sjekk SIP hva de har.
Jeg har forøvrig solgt min V50S, men det finnes flere her på forumet som er meget dyktige på smallframe!
Ø
Når det gjelder Vespaservice.no så er han sykemeldt, og ikke så mye tid til Vespa om dagene...
Ellers går det fint å bygge videre på 50-motoren din! Blokka er i utgangspunktet lik 100/125ccm. Men du må nok regne med å porte en del for å få "stor" sylinder på.
Samme med innsuget....
Men mulighetene er der. Bare sjekk SIP hva de har.
Jeg har forøvrig solgt min V50S, men det finnes flere her på forumet som er meget dyktige på smallframe!
Ø
ja det er jo en mulighet det ja. grunnen til at jeg gjerne vil ha komplett motor er mye pga. at da har jeg gear jeg vet vil passe meg perfekt. dessuten om jeg har flaks, kan det til og med hende jeg slipper å splitte motoren tilsmå biter... den germanscoter-sida var jo genial. skulle valgt tyk ogikke ransk når jeg gikk på ungdomskolen!
1976 Vespa 50s
er det noen her som kan tysk og som kanskje kan summere opp denne tråden litt for meg? jeg har tross alt en hel vinter på meg, og hadde vært utrolig moro å fått til noe ikke mange andre har gjort. er det noen som vet om innfestningen til støtdemperen eller hovedfestet er det samme på largeframe?
eventuelt om noen vet om noe litteratur angående dette på skandinavisk eller engelsk?
eventuelt om noen vet om noe litteratur angående dette på skandinavisk eller engelsk?

1976 Vespa 50s
Hei igjen!
Skjønner ikke helt hvilken tråd som skal oppsumeres, men om du tenker på å hive en largeframe-motor i en smallframe, så ville jeg tenkt meg om en gang eller to til...
Om du bygger om en smallframe så radikalt, så mister du de gode kjøreegenskapene smallframe er kjent for.
I tillegg ødelegger du både ramme og motor, da det blir litt jobbing med vinkelsliperen... Så da kan du aldri angre deg og få den original igjen.
Fortsett søken etter en smallframe 125-motor, så blir det bedre!
Mener nå jeg da...
Men sjekk dette engelske smallframe-forumet; http://davedaniel.proboards91.com/
Mye hjelp å hente der også!
Ø
Skjønner ikke helt hvilken tråd som skal oppsumeres, men om du tenker på å hive en largeframe-motor i en smallframe, så ville jeg tenkt meg om en gang eller to til...
Om du bygger om en smallframe så radikalt, så mister du de gode kjøreegenskapene smallframe er kjent for.
I tillegg ødelegger du både ramme og motor, da det blir litt jobbing med vinkelsliperen... Så da kan du aldri angre deg og få den original igjen.
Fortsett søken etter en smallframe 125-motor, så blir det bedre!
Mener nå jeg da...
Men sjekk dette engelske smallframe-forumet; http://davedaniel.proboards91.com/
Mye hjelp å hente der også!
Ø
candikid wrote:er det noen her som kan tysk og som kanskje kan summere opp denne tråden litt for meg? jeg har tross alt en hel vinter på meg, og hadde vært utrolig moro å fått til noe ikke mange andre har gjort. er det noen som vet om innfestningen til støtdemperen eller hovedfestet er det samme på largeframe?
se her ja... hehe, satt på pc'en til dama, og klarte tydeligvis hverken å skrive eller lime inn. men om det er så stress, og så mye custom arbeid som må til som du sier, kan jeg like så godt slå fra meg tanken. måtte bare ta en titt på alle alternativene 
den sida du linka til var flott! har lagt ut både ønskes kjøpt-annonse der, og en spørsmålstråd hvor jeg prøver å få summert opp hva som må gjøres med min 50cc for å få den lik en 125 i både oppførsel og driftsikkerhet.

den sida du linka til var flott! har lagt ut både ønskes kjøpt-annonse der, og en spørsmålstråd hvor jeg prøver å få summert opp hva som må gjøres med min 50cc for å få den lik en 125 i både oppførsel og driftsikkerhet.
1976 Vespa 50s
Det med og sette inn 125cc largeframe motor går jo ann, men det er litt mordernisering, sett flere som også har hatt 200 motoren i dem, men problemet er at de er så småe at de ikke blir noe gode og kjøre og da kan den bgjynne og vågge siden den er litt kortere, men dette vet ikke jeg helt sikkert 
Er nok bedre utgangspungt å bruke orginal motoren, man har jo mange muligheter, og smallframe motora kan man få til å gå bra, har sett flere på youtube som er kvasse
hvis du skal ha 130cc må du vel bytte veiva?

Er nok bedre utgangspungt å bruke orginal motoren, man har jo mange muligheter, og smallframe motora kan man få til å gå bra, har sett flere på youtube som er kvasse

Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963
Claus Henrik Sc.
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963
Claus Henrik Sc.
hei!! månedsvis siden jeg har vært innom dette forumet nå.ClausFox wrote:Det med og sette inn 125cc largeframe motor går jo ann, men det er litt mordernisering, sett flere som også har hatt 200 motoren i dem, men problemet er at de er så småe at de ikke blir noe gode og kjøre og da kan den bgjynne og vågge siden den er litt kortere, men dette vet ikke jeg helt sikkert
Er nok bedre utgangspungt å bruke orginal motoren, man har jo mange muligheter, og smallframe motora kan man få til å gå bra, har sett flere på youtube som er kvassehvis du skal ha 130cc må du vel bytte veiva?
ja veiv måtte byttes. siden sist har jeg altså fått på plass et upgearingskit, DR130 kit, raceveiv, 25mm forgasser, 25mm innsugsmanifold, zito eksos, og ja, det var vel det. jo og forsterka clutch.
jeg har til og med hatt start på den, men sleit med at den rusa seg opp til turtallsperra av en eller annen grunn. har fiksa flere ting som kunne være problemet, men har siden den gang ikke fått gnist. har bestemt meg for elektronisk tenning, men vespatronic er dyrt, og det er det jeg vil ha

1976 Vespa 50s
Ukontrollert rusing er nok air-leak... -sjekk alle pakninger.candikid wrote: jeg har til og med hatt start på den, men sleit med at den rusa seg opp til turtallsperra av en eller annen grunn.
har fiksa flere ting som kunne være problemet, men har siden den gang ikke fått gnist. har bestemt meg for elektronisk tenning, men vespatronic er dyrt, og det er det jeg vil ha
En begynnelse for tenninga kan være å gå for en PK-plate? -sjekk Egay og GSF...
Lykke til!
thanks, har bytta den oljeringen inn mot veiva, bak svinghjulet, den lakk en del, hehe. så jeg håper det er den. nå må dere ikke tro at jeg ikke satte sammen motoren med nye pakninger altså, men jeg var nok litt røff i installeringa av akkurat denSvint1 wrote:Ukontrollert rusing er nok air-leak... -sjekk alle pakninger.candikid wrote: jeg har til og med hatt start på den, men sleit med at den rusa seg opp til turtallsperra av en eller annen grunn.
har fiksa flere ting som kunne være problemet, men har siden den gang ikke fått gnist. har bestemt meg for elektronisk tenning, men vespatronic er dyrt, og det er det jeg vil ha
En begynnelse for tenninga kan være å gå for en PK-plate? -sjekk Egay og GSF...
Lykke til!

bestilte vespatronic i dag, orka ikke vente lenger, hehe.
1976 Vespa 50s