Jag har en Vespa Touring -61 på gång. Tydligen skall den vara helt komplett men inte körd sen år 2000. Enligt den nuvarande ägaren köpte han den delvis demonterad pga att föregående ägare skulle byta brytarspetar m.m. Därför går det inte att starta den nu. Den är nog aldrig omlackad, men matt i lacken. Dock skall den inte vara rostig.
Vad är den egentligen värd? Själv känner jag att risken är lite större eftersom jag inte har möjlighet att provköra motorn och växellådan.
Vespa Touring -61
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Thu 09 Feb 2006, 21:43
- Location: Sweden
Hejsan!
Att den inte är provkörbar drar ner värdet en hel del.
Det är svårt för annat än en kännare att få en uppfattning av skicket utan en provkörning, alltså är det lite 'grisen i säcken' att köpa en vespa som inte går att provköra.
Men Touring 61 är en underbar Vespa och även om motorn är kass kan du ju skaffa en modern motor att montera i (passar nästan direkt efter lite tillfixning av det elektriska).
Om allt dock är juste och original. (inget glapp i gaffellänk/hjullager, ingen rost i golv/motorfäste, rak och fin i ramen etc. etc) så borde den vara värd någonstans 5000 - 8000:-
VH/Calle
Att den inte är provkörbar drar ner värdet en hel del.
Det är svårt för annat än en kännare att få en uppfattning av skicket utan en provkörning, alltså är det lite 'grisen i säcken' att köpa en vespa som inte går att provköra.
Men Touring 61 är en underbar Vespa och även om motorn är kass kan du ju skaffa en modern motor att montera i (passar nästan direkt efter lite tillfixning av det elektriska).
Om allt dock är juste och original. (inget glapp i gaffellänk/hjullager, ingen rost i golv/motorfäste, rak och fin i ramen etc. etc) så borde den vara värd någonstans 5000 - 8000:-
VH/Calle
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Thu 09 Feb 2006, 21:43
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men Touring 61 är en underbar Vespa och även om motorn är kass kan du ju skaffa en modern motor att montera i (passar nästan direkt efter lite tillfixning av det elektriska).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo jag har funderat på det med, men jag vill ha den i fungerande orginalskick först.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag brukar räkna in en motorrenovering i priset när det handlar om veteranvespor.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad kostar det egentligen, mellan tummen och pekfingret?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Glöm inte att kolla motorblockets undersida så att det är helt och även växelboxen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack för tipset, något mer specifikt som är svårt / dyrt att få tag i?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om allt dock är juste och original. (inget glapp i gaffellänk/hjullager, ingen rost i golv/motorfäste, rak och fin i ramen etc. etc) så borde den vara värd någonstans 5000 - 8000:-<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om allt är som jag tror hade jag tänkt lägga taket vid 7000 kr, förutsatt att allt finns med. Jag räknar med att det kostar ca 2000 kr att byta alla slitdelar (lager, packningar etc) om man slipper borra/hona cylindern och byta kolv. Låter det rimligt?
Det jag är mest oroad över är väl växellådan. Var aldrig inne där och skruvade under moppetiden. Är det vanligt att dom rasar och vad kan det kosta att renovera en sådan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo jag har funderat på det med, men jag vill ha den i fungerande orginalskick först.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag brukar räkna in en motorrenovering i priset när det handlar om veteranvespor.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad kostar det egentligen, mellan tummen och pekfingret?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Glöm inte att kolla motorblockets undersida så att det är helt och även växelboxen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack för tipset, något mer specifikt som är svårt / dyrt att få tag i?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om allt dock är juste och original. (inget glapp i gaffellänk/hjullager, ingen rost i golv/motorfäste, rak och fin i ramen etc. etc) så borde den vara värd någonstans 5000 - 8000:-<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om allt är som jag tror hade jag tänkt lägga taket vid 7000 kr, förutsatt att allt finns med. Jag räknar med att det kostar ca 2000 kr att byta alla slitdelar (lager, packningar etc) om man slipper borra/hona cylindern och byta kolv. Låter det rimligt?
Det jag är mest oroad över är väl växellådan. Var aldrig inne där och skruvade under moppetiden. Är det vanligt att dom rasar och vad kan det kosta att renovera en sådan?
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Thu 09 Feb 2006, 21:43
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag räknar med att det kostar ca 2000 kr att byta alla slitdelar (lager, packningar etc) om man slipper borra/hona cylindern och byta kolv. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
2000 kr för motorrenovering, menar jag.
2000 kr för motorrenovering, menar jag.
växellådorna rasar nästan aldrig om man inte trimmar sönder motorn.
man bör däremot byta ut slitna växellådsdelar omgående. oftast är det växelboxen och/eller växelkorset som är slitet, men kör man med det för länge så förstör man även dreven där korset ligger an.
En renovering ligger nog runt 2000kr, måste man byta vev eller kolv så drar det iväg. Vet inte vad en ny motor kostar men det finns billiga motorer, PX 125 och 150 är bra alternativ till 200cc.
<i>-, något mer specifikt som är svårt / dyrt att få tag i?</i>
Vissa delar till Touring är svårt att få tag på som nytillverkat. Vissa karossdelar kan vara dyra. Saknas dekorlister så är några i princip omöjliga att hitta till vettiga priser. Eftersom Touring är hyfsat ovanlig utanför Skandianvien så finns det också mindre modellspecifika reserdelar.
EM-scooters har bra koll på vad som passar touring och håller lager på det mesta som finns att tillgå
Federico
man bör däremot byta ut slitna växellådsdelar omgående. oftast är det växelboxen och/eller växelkorset som är slitet, men kör man med det för länge så förstör man även dreven där korset ligger an.
En renovering ligger nog runt 2000kr, måste man byta vev eller kolv så drar det iväg. Vet inte vad en ny motor kostar men det finns billiga motorer, PX 125 och 150 är bra alternativ till 200cc.
<i>-, något mer specifikt som är svårt / dyrt att få tag i?</i>
Vissa delar till Touring är svårt att få tag på som nytillverkat. Vissa karossdelar kan vara dyra. Saknas dekorlister så är några i princip omöjliga att hitta till vettiga priser. Eftersom Touring är hyfsat ovanlig utanför Skandianvien så finns det också mindre modellspecifika reserdelar.
EM-scooters har bra koll på vad som passar touring och håller lager på det mesta som finns att tillgå
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Thu 09 Feb 2006, 21:43
- Location: Sweden
Vad kostar då en växellåda att renovera?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Glöm inte att kolla motorblockets undersida så att det är helt och även växelboxen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag antar att det helt motorblock samt växelbox är en förutsättning för att de skall gå att renovera?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Glöm inte att kolla motorblockets undersida så att det är helt och även växelboxen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag antar att det helt motorblock samt växelbox är en förutsättning för att de skall gå att renovera?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mackan_gbg</i>
<br />Vad kostar då en växellåda att renovera?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Glöm inte att kolla motorblockets undersida så att det är helt och även växelboxen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag antar att det helt motorblock samt växelbox är en förutsättning för att de skall gå att renovera?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, det är ju bra om blocket är helt.
Anledningen till att jag säger det är att jag har mekat flera motorer där blocket varit sprucket, det kan t.o.m fungera att köra en vespa med sprucket block, sedan blir det fler än två bitar när man delar motorn..
ibland kan det fungera om det bara är undre öglan för motorbutlarna som är av, men det kan vara sprickor på undersidan som inte syns.
Blockets lägsta punkt och växelboxen är nästan alltid repade men som sagt se upp för inbuktningar eller sprickor.
Federico
<br />Vad kostar då en växellåda att renovera?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Glöm inte att kolla motorblockets undersida så att det är helt och även växelboxen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag antar att det helt motorblock samt växelbox är en förutsättning för att de skall gå att renovera?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, det är ju bra om blocket är helt.
Anledningen till att jag säger det är att jag har mekat flera motorer där blocket varit sprucket, det kan t.o.m fungera att köra en vespa med sprucket block, sedan blir det fler än två bitar när man delar motorn..

Blockets lägsta punkt och växelboxen är nästan alltid repade men som sagt se upp för inbuktningar eller sprickor.
Federico