Plåttjocklek V50? (LÖST Bustamente skrev 0,7-0,75 - Tack!)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Plåttjocklek V50? (LÖST Bustamente skrev 0,7-0,75 - Tack!)

Post by madoc »

Tacksam för råd:
"Kåporna" bak på min V50 är tyvärr inte vackert patinerade utan har en del riktigt fula hål. Jag behöver svetsa nytt. Vad rekommenderas för plåttjocklek? 0,7mm? 0,9?
Last edited by madoc on Mon 16 Mar 2009, 13:52, edited 1 time in total.
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Hej hur har du tänkt att laga hålen..?
Bara ägga över eller klippa bort.?
Om du klipper bort så kommer du att se hur tjock
den gamla orginal plåten är...
Mig svets är att rekomendera. :grin:
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Kant i kant

Post by madoc »

Jag var lite lat när jag la in tråden - är på väg att köpa plåt, men har inte hunnit börja skära bort rosten än. Eftersom ingen tycks veta så gör jag ju förstås som du föreslår. Jag tänkte svetsa kant i kant med min MIG. Sedan blir det kanske tenna (som jag inte testat förut).

/Ma
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Ok det låter intresant vad menar du med att tenna.
Löda på tenn...?
Är det för att det inte ska rosta.? :grin:
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

"tenna" innebär att man fyller det som inte blir helt jämnt efter en svetsning med speciellt karosseritenn. Det kan vara skarvar som ska göras osynliga, formdetaljer som ska "moldas" eller porigheter i svetsen. Tennet läggs på med en sorts träslev och blåslampa, det är ett helt hantverk. Om det är snyggt gjort syns det knappt. Metoden är gammal, från karosseri/vagnmakartiden - då fanns ingen Plastic Padding :-)

Om man KAN tenna, så är det abslout att föredra - du slipper plast (spackel) närmast plåten, plast som nästan undantagslöst är en tidsinställd bomb eftersom den suger vatten och inte alltid har optimal vidhäftning.

http://www.lerocustom.com/tennspackling.htm

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Drömmen om hantverket...

Post by madoc »

Fyller på lite: Vitsen med tennandet (som bör tilläggas inte här helt ofarligt för hälsan) är väl att skapa en bindning mellan järn och tenn på molekylär nivå. Spackel ligger liksom klistrat utanpå. Men det tar ett tag att lära sig har jag förstått ("A minute to learn a lifetime to master."). Jag är alltid sugen på att lära mig "hantverk" så jag skall försöka.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Plåtetjockleken brukar vara 0,7 eller 0,75 har jag för mig...
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Det låter väldigt intresant tror du att du kan/vill visa bilder vart
efter du lagar plåt skadan och tenningen...
Skulle vara jätte kul att få ser hur det går till.

:grin: :? :grin:
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Film...

Post by madoc »

Kolla filmen - det är det här jag vill jag lära mig. Fan vad snyggt det blir.

http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/ ... hugo14.wmv
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Det var en häftig film,viste inte att det går att lägga på tenn
eller att det håller..
Man blir klart sugen att testa själv.
8)
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Surprise!

Post by madoc »

Gav mig på V50an igår. En del riktigt fula rosthål bak - och en del riktigt jobbiga = längs skarven bak från ovanför emblemet ned till en bit under baklampan. Dessutom en hel del TENN. Jodå, rostlagad och tennad tidigare. I två omgångar verkade det som. En buckla mitt på "kåpan" vänster bak hade man inte ens gjort ett försök till att rikta - på med spackel bara. Det verkar som att rostskyddet under hade gått och jag har en hel del pyttesmå hål genom plåten (förutom de stora).

En del bitar av plåten var både frisk och rak och när man slipat av den får man gå och känna med handen lite för att få kraft till resten...

M
Post Reply