Upphovsrätten gällande Fram Kings manualer på svenska?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Woodstock

Upphovsrätten gällande Fram Kings manualer på svenska?

Post by Woodstock »

Är det någon som vet hur det fungerar med de svenska instruktionsböckerna och manualerna som Fram King tog fram under sin verksamma period? Gäller överhuvudtaget Lag (1960:729) om upphovsrätt för dessa? Lars Golbe säljer som bekant kopior av diverse instruktionsböcker och däribland från Piaggio.

Orsaken att jag undrar hör samman med att jag hade funderingar på att sammanställa instruktionsböckerna på svenska för Vespa 50 och Primavera i en pdf, eftersom jag har dessa i original i fint skick. Tanken var sedan att publicera dem här på forumet så att andra entusiaster kunde få ta del av dem.

Om detta är lagligt kanske det är möjligt att skapa en tråd med instruktionsböcker och manualer på svenska för allehanda scootermodeller? Kan det vara något? Synpunkter?

Mvh

/ Fredrik
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Nej gör för guds skull inte det, du kommer bli stämd direkt!
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Woodstock

Post by Woodstock »

marre wrote:Nej gör för guds skull inte det, du kommer bli stämd direkt!
He-he, jag gillar också ironi... :wink:

Jag tycker det ändå är på sin plats att kolla upp de juridiska aspekterna innan man publicerar någon annans material på ett öppet forum.

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Upphovsrätten gällande Fram Kings manualer på svenska?

Post by Federico »

Woodstock wrote:Är det någon som vet hur det fungerar med de svenska instruktionsböckerna och manualerna som Fram King tog fram under sin verksamma period? Gäller överhuvudtaget Lag (1960:729) om upphovsrätt för dessa? Lars Golbe säljer som bekant kopior av diverse instruktionsböcker och däribland från Piaggio.

Orsaken att jag undrar hör samman med att jag hade funderingar på att sammanställa instruktionsböckerna på svenska för Vespa 50 och Primavera i en pdf, eftersom jag har dessa i original i fint skick. Tanken var sedan att publicera dem här på forumet så att andra entusiaster kunde få ta del av dem.

Om detta är lagligt kanske det är möjligt att skapa en tråd med instruktionsböcker och manualer på svenska för allehanda scootermodeller? Kan det vara något? Synpunkter?

Mvh

/ Fredrik
Det skulle säkert kunna vara "olagligt" om någon av de berörda företagen orkade bry sig. Om t.ex Piaggio skulle ogilla att man publicerar deras gamla material så hade sidor som scooterhelp varit borta sedan länge. Piaggio ser säkert detta som gratis PR. Jag tror knappast att Golbe har fått godkännade av alla företag vars bilder han publicerat i diverse böcker.

Vad som däremot skulle kunna vara känsligt är exempelvis de svenska säljbroschyrerna för Vespa, dessa är framtagna i Sverige och producerade av svenska reklambyråer och svenska fotografer som troligtvis lever och kan vara verksamma än idag. Jag vet inte hur det fungerade på den tiden, om fotografen sålde bilderna och samtidigt alla rättigheter på bilden? Jag vet att exempelvis bokillustratörer fram till 50/60-talet automatiskt blev av med rättigheterna som gick till förlagen.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote: Det skulle säkert kunna vara "olagligt" om någon av de berörda företagen orkade bry sig. Om t.ex Piaggio skulle ogilla att man publicerar deras gamla material så hade sidor som scooterhelp varit borta sedan länge. Piaggio ser säkert detta som gratis PR. Jag tror knappast att Golbe har fått godkännade av alla företag vars bilder han publicerat i diverse böcker.

Vad som däremot skulle kunna vara känsligt är exempelvis de svenska säljbroschyrerna för Vespa, dessa är framtagna i Sverige och producerade av svenska reklambyråer och svenska fotografer som troligtvis lever och kan vara verksamma än idag. Jag vet inte hur det fungerade på den tiden, om fotografen sålde bilderna och samtidigt alla rättigheter på bilden? Jag vet att exempelvis bokillustratörer fram till 50/60-talet automatiskt blev av med rättigheterna som gick till förlagen.
Jo, det är säkert så. Jag gillar dock inte principen att typer som Golbe gör pengar på taffligt kopierade manualer och instruktionsböcker. På Tradera finns det f ö en ännu taffligare typ som säljer än taffligare kopior av bl a Piaggios manualer och instruktionsböcker (har för mig att han tar 100 pengar). De utnyttjar upphovsrättsskydat material för att tjäna pengar - dessutom utnyttjar de folks omedvetenhet att detta material går att hitta gratis på Internet. Svinaktigt!

Mvh

/ Fredrik
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Woodstock wrote:
Federico wrote: Det skulle säkert kunna vara "olagligt" om någon av de berörda företagen orkade bry sig. Om t.ex Piaggio skulle ogilla att man publicerar deras gamla material så hade sidor som scooterhelp varit borta sedan länge. Piaggio ser säkert detta som gratis PR. Jag tror knappast att Golbe har fått godkännade av alla företag vars bilder han publicerat i diverse böcker.

Jo, det är säkert så. Jag gillar dock inte principen att typer som Golbe gör pengar på taffligt kopierade manualer och instruktionsböcker. På Tradera finns det f ö en ännu taffligare typ som säljer än taffligare kopior av bl a Piaggios manualer och instruktionsböcker (har för mig att han tar 100 pengar). De utnyttjar upphovsrättsskydat material för att tjäna pengar - dessutom utnyttjar de folks omedvetenhet att detta material går att hitta gratis på Internet. Svinaktigt!

Mvh

/ Fredrik
JA! Anmäl dom!!
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Woodstock

Post by Woodstock »

marre wrote:JA! Anmäl dom!!
"En gång, ingen gång - två gånger, en för mycket" (Gammalt ordspråk syftandes till dina hejdlöst...nåja... roliga kommentarer i denna tråd) :wink:

Mvh

/ Fredrik
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

[quote="Woodstock"]
" som Golbe gör pengar på "

Lars Golbe ( fd linköpingsbo) gick i personlig konkurs för något år sedan och fick flyttade härifrån samt efterlämnade massor av sina kataloger till folk han var skyldig pengar.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Woodstock

Post by Woodstock »

Ola Lång wrote:Lars Golbe ( fd linköpingsbo) gick i personlig konkurs för något år sedan och fick flyttade härifrån samt efterlämnade massor av sina kataloger till folk han var skyldig pengar.
Jaha, det var ju tråkigt för honom. Ärligt talat var det inte oväntat med hans undermåliga sätt att skriva samt kontrollera fakta. Kan man inte skriva bör man låta någon annan göra det åt en - eller helt sonika skita i att skriva alls!

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:
Ola Lång wrote:Lars Golbe ( fd linköpingsbo) gick i personlig konkurs för något år sedan och fick flyttade härifrån samt efterlämnade massor av sina kataloger till folk han var skyldig pengar.
Jaha, det var ju tråkigt för honom. Ärligt talat var det inte oväntat med hans undermåliga sätt att skriva samt kontrollera fakta. Kan man inte skriva bör man låta någon annan göra det åt en - eller helt sonika skita i att skriva alls!

Mvh

/ Fredrik
Troligtvis har internet spelat en stor roll här. Golbes böcker bygger ju bara på fakta som man kan hämta i vilket bibliotek som helst (om dom har arkiv med gamla motortidningar). Vad jag vet så har han inte något eget bildmaterial heller förutom gamla reklamblad och liknande.
Sedan mitten på 90-talet när alla kunde göra sin egen hemsida saknar dessa böcker värde, folk börjar publicera material och instruktionsböcker mm.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

För kännedom har jag provat att maila danska C Reinhardt A/S som även är general agent för Piaggio i Sverige, men de har inte behagat svara.

Finns det ö h t något intresse för en tråd med svenska manualer på forumet, eller ska jag lägga ner projektet?

Mvh

/ Fredrik
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Jag tycker det låter som en bra ide! Kanske kan bespara forumet några dumma frågor iaf =)
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Vore väl toppen med samlade svenska manualer här på forumet.
Go for it!
Vespa 50/N -71
Woodstock

Post by Woodstock »

johansjogren wrote:Jag tycker det låter som en bra ide! Kanske kan bespara forumet några dumma frågor iaf =)
Rickard wrote:Vore väl toppen med samlade svenska manualer här på forumet.
Go for it!
Jag ska försöka kontakta Piaggios generalagent igen (per telefon denna gång) så att ingen som lägger ut upphovsrättsskyddat material här hamnar i klammeri - inte för att jag tror risken är stor, men det är alltid bäst att höra efter först.

Mvh

/ Fredrik
touring 58
Nybörjare
Nybörjare

Post by touring 58 »

Jag ser fram emot när manualerna kommer.
Post Reply