Lättat svänghjul till PV med brytartändning?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Woodstock

Lättat svänghjul till PV med brytartändning?

Post by Woodstock »

Någon som kan tipsa om ett lätt svänghjul till en Primavera med brytartändning? Det omtalade HP4 funkar väl bara med elektronisk tändning - varför är det så?

Är det ens lönt att på egen hand försöka lätta ett originalsvänghjul till en Primavera? (Utan att klanta sig menar jag). Hur gå tillväga då och hur mycket vikt kan man tjäna optimalt härvid?

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Tackar för alla tips som strömmat in här i tråden! *hatt av* :grin:

Mvh

/ Fredrik
freddarok
Entusiast
Entusiast

Re: Lättat svänghjul till PV med brytartändning?

Post by freddarok »

Woodstock wrote:Det omtalade HP4 funkar väl bara med elektronisk tändning - varför är det så?
Det saknar nocken som öppnar brytarna. På tex Lambretta kan man iofs skifta svänghjulscentrum hur man vill (tillsammans med brytare eller pick up) för där är "polmönstret" på statorn likadant på brytare och elektronisk
men det är det ju inte mellan primavera och PK (eller funkar det kanske ändå, jag vet inte...)
Last edited by freddarok on Sat 07 Mar 2009, 20:15, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

det går faktiskt att lätta PV-svänghjulet ganska mycket...I princip allt utanför skåran (den skåran som går in i ringen i blocket) kan du ta bort.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Woodstock

Post by Woodstock »

freddarok wrote:
Woodstock wrote:Det omtalade HP4 funkar väl bara med elektronisk tändning - varför är det så?
Det saknar nocken som öppnar brytarna. På tex Lambretta kan man iofs skifta svänghjulscentrum hur man vill (tillsammans med brytare eller pick up) för där är "polmönstret" på statorn likadant på brytare och elektronisk
men det är det ju inte mellan primavera och PK (eller funkar det kanske ändå, jag vet inte...)
Ja, såklart har svänghjulet ingen nock! Det borde man ju i o f s kunna bygga upp en, om det bara nu är det som felas?
calle wrote:det går faktiskt att lätta PV-svänghjulet ganska mycket...I princip allt utanför skåran (den skåran som går in i ringen i blocket) kan du ta bort.
Låter fint. Tack! Är det svarv som gäller för att decimera godset, eller finns det någon annan metod? Vad med att inte svarva utan endast borra täta hål i detta överflöd av material?

Minns jag fel om jag har för mig att svänghjulet består av ett yttre "skal" med flänsar som omgärdar själva svänghjulet? Går dessa material att separera?

Tackar för era svar!

Mvh

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det är svarv som gäller...annars lär det bli för obalanserat (om du ni inte har möjlighet att balansera under borringen)
Allt är mer eller mindre i ett stycke. Om man nu inte bryr sig om fläktkylningen kan man få svänhjulet riktigt litet och lätt, men ta inte i så mycket som vår polare Tudde gjorde på sin slöa gamla racer, han tog ner det så mycket att magneterna flög ur med förödande effekt.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Jag tror Norrie Kerr nämner var du skall ta och hur mycket i sin bok
"Tuning vespas the Norrie Kerr way"

http://scootersauce.com/index.php?main_ ... ts_id=4259

Skriv gärna hur det gick....
-1967 Primavera 154cc-
Post Reply