Hej!
Nordlock-brickor verkar onekligen bra - fungerar ett lägre åtdragningsmoment även på andra ställen än svänghjulet/fläkten.(som nämns på annat ställe i FORUMET)
Hur är det med hjulbultar, framsving mm. mm. ställen!
Det är ju bra att slippa "dra för kung och fosterland" när man oftast handskas med aluminium och andra sköra/gamla/lite skadade gäng!
Återförsäljaren hos mig pratade om ett ca pris på 8, 50 kr st !!!!
Saftigt pris - eller va???
Erling
Nordlock-brickor.....?
I många skruvförband är klämkraften det viktiga och då går det inte att dra med ett mindre åtdragningsmoment. Nordlockbrickan är räfflad och ger mer friktion än en slät bricka som det är till fläkthjulet.
Friktionen gör att för att få samma klämkraft som med en slät bricka måste du dra med ett större moment. Om du nu istället drar med ett lägre moment och dessutom använder nordlockbrickor blir klämkraften mycket mindre.
Friktionen gör att för att få samma klämkraft som med en slät bricka måste du dra med ett större moment. Om du nu istället drar med ett lägre moment och dessutom använder nordlockbrickor blir klämkraften mycket mindre.
/David
Mavio:
Om jag förstår Ditt budskap rätt så skall man dra hårdare....?
Har jag tolkat Dig fel?
Nedan så talas om att dra mindre!
Erling
henrikbörjeson säger på ett annat ställe:
Vad gäller svänghjulsbrickorna kan jag bara, precis som någon annan tidigare gjort i an annan tråd, rekommendera Nord-Lock brickorna som låser utmärkt trots att man inte tar i för kung och fosterland.
Vanliga låsbrickor funkar, men risken med svänghjulet är att man måste spänna bultarna så hårt för att pressa ihop låsbrickan att man drar sönder gängorna. Annars kan man klippa till originalbrickornas form ur tunn mässingsplåt.
Om jag förstår Ditt budskap rätt så skall man dra hårdare....?
Har jag tolkat Dig fel?
Nedan så talas om att dra mindre!
Erling
henrikbörjeson säger på ett annat ställe:
Vad gäller svänghjulsbrickorna kan jag bara, precis som någon annan tidigare gjort i an annan tråd, rekommendera Nord-Lock brickorna som låser utmärkt trots att man inte tar i för kung och fosterland.
Vanliga låsbrickor funkar, men risken med svänghjulet är att man måste spänna bultarna så hårt för att pressa ihop låsbrickan att man drar sönder gängorna. Annars kan man klippa till originalbrickornas form ur tunn mässingsplåt.
För att få samma klämkraft måste du dra hårdare med alla räfflade brickor än med släta.
Om du vill få en lägre klämkraft för att skona gängan tror jag inte du kommer komma upp i dom åtdragningsmoment nordlock specar.
Gör du inte det tror jag inte nordlock garanterar att fläkten sitter kvar men det behöver inte betyda att den verkligen kommer att trilla av.
Poängen med brickorna är ju att saker inte ska vibrera löst inte att spara gängor.
Om du vill få en lägre klämkraft för att skona gängan tror jag inte du kommer komma upp i dom åtdragningsmoment nordlock specar.
Gör du inte det tror jag inte nordlock garanterar att fläkten sitter kvar men det behöver inte betyda att den verkligen kommer att trilla av.
Poängen med brickorna är ju att saker inte ska vibrera löst inte att spara gängor.
/David