Byta bara vev?
Byta bara vev?
Eftersom min V50 är på lackering så funderar jag på att åtgärda motorn nu när den ändå är lös.
Jag tänker senare byta cylinder samt förgasare, och har redan en sito banan på. Men kan jag bara byta veven nu till en mera öppnare? Kommer motorn gå konstig då jag bara byter veven just nu, och sätter på den gamla cylindern samt 16/10 förgasaren igen?
Denna veven spanar jag på: http://www.sip-scootershop.com/Products ... V50PK.aspx
Är det någon här som har samma vev?
Om jag förstår det rätt bör jag även byta lager också när ändå veven byts. Vilka lager passar? Det finns så många att välja på hos SIP. Är det flera lager än dom 2 till veven som bör bytas samtidigt?
Vilken cylinder skulle ni rekommendera sen, har kikat på denna: http://www.sip-scootershop.com/Products ... OLINI.aspx
Jag vill inte ha någon racemaskin, snarare en V50 som hänger med i stadstrafik, 50-60km/h
Jag tänker senare byta cylinder samt förgasare, och har redan en sito banan på. Men kan jag bara byta veven nu till en mera öppnare? Kommer motorn gå konstig då jag bara byter veven just nu, och sätter på den gamla cylindern samt 16/10 förgasaren igen?
Denna veven spanar jag på: http://www.sip-scootershop.com/Products ... V50PK.aspx
Är det någon här som har samma vev?
Om jag förstår det rätt bör jag även byta lager också när ändå veven byts. Vilka lager passar? Det finns så många att välja på hos SIP. Är det flera lager än dom 2 till veven som bör bytas samtidigt?
Vilken cylinder skulle ni rekommendera sen, har kikat på denna: http://www.sip-scootershop.com/Products ... OLINI.aspx
Jag vill inte ha någon racemaskin, snarare en V50 som hänger med i stadstrafik, 50-60km/h
Vespa 50/N -71
EM Scooters har en bra sida om renovering/uppgadering av V50 http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tro mig, den sidan har jag läst många gånger.
Kan någon här rekommendera vilka ramlager (på SIP) jag skall köpa? Är det samma ramlager oberoende vilken vev jag väljer.
Såg att jag länkade till en racing vev innan, och den tänker jag inte köpa utan snarare en "Italiens original vev", denna: http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... 75e6c97b15
Tror att jag följer andra här på forumet och byter bara vev i nuläget och bestyckar om förgasaren.
Är lågfarts & högfartsmunstyckena samma? Vad jag menar är, finns det bara en typ av munstycken med olika stor öppning som passar på båda ställena? Eller finns det olika typer av munstycken också?
Kan någon här rekommendera vilka ramlager (på SIP) jag skall köpa? Är det samma ramlager oberoende vilken vev jag väljer.
Såg att jag länkade till en racing vev innan, och den tänker jag inte köpa utan snarare en "Italiens original vev", denna: http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... 75e6c97b15
Tror att jag följer andra här på forumet och byter bara vev i nuläget och bestyckar om förgasaren.
Är lågfarts & högfartsmunstyckena samma? Vad jag menar är, finns det bara en typ av munstycken med olika stor öppning som passar på båda ställena? Eller finns det olika typer av munstycken också?
Vespa 50/N -71
Lager, ja. Inte helt lätt, men jag/vi handlade FAG(SKF?) vevlager hos den lokale handlaren för en hundring stycket. Dom heter 6303 C3 resp 6204 C3. Dom fanns bara i kapslad variant hos handlaren, men det är ytterst lätt att sprätta bort gummikapslingen på bägge sidor - du behöver bara en liten vass grej att peta ut dom med.
(Vi hade kanske inte behövt byta vevlager, men jag tog det säkra före det osäkra.)
C3-varianten av dom här lagren blev jag rekommenderad av lagergubben eftersom dom ska sitta i motor/växellåda och dom lär ha aningen större toleranser än "straighta" lager för att tåla miljön bättre.
Övriga lager? Tja, känn på dom. Det är väl olika hur mycket slitage dom fått. Vill du lyxa till det så byt alla.
Munstycken: Lågfartsmunstycket sitter - uppifrån sett - snett ner i förgasaren, och går alltså att byta utan att demontera förgasaren. Huvudmunstycket sitter däremot mitt i flottörhuset och kräver demontering av flottörhusets botten (lock). Det munstycke som sitter invändigt i kanten på flottörhuset är chokemunstycket - det behöver du inte byta.
Lågfarts - och huvudmunstyckena är inte likadana.
/R
(Vi hade kanske inte behövt byta vevlager, men jag tog det säkra före det osäkra.)
C3-varianten av dom här lagren blev jag rekommenderad av lagergubben eftersom dom ska sitta i motor/växellåda och dom lär ha aningen större toleranser än "straighta" lager för att tåla miljön bättre.
Övriga lager? Tja, känn på dom. Det är väl olika hur mycket slitage dom fått. Vill du lyxa till det så byt alla.
Munstycken: Lågfartsmunstycket sitter - uppifrån sett - snett ner i förgasaren, och går alltså att byta utan att demontera förgasaren. Huvudmunstycket sitter däremot mitt i flottörhuset och kräver demontering av flottörhusets botten (lock). Det munstycke som sitter invändigt i kanten på flottörhuset är chokemunstycket - det behöver du inte byta.
Lågfarts - och huvudmunstyckena är inte likadana.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Då var veven bytt samt lager, packboxar och primärutväxling.
Det är betydligt trögare att dra runt motorn nu när dessa delar är bytta. Det går ju om man snurrar på kopplingen, men den snurrar ju inte självmant så att säga.
Jag noterade att veven var ganska "trög" att snurra på när den kom till mig, så det är väl en bidragande orsak till det hela misstänker jag.
Skall det vara så här? Jag har släppt lite på alla skruvar runt blocket och då blev det liiiite lättare att snurra veven, men obetydligt. Det hörs/känns inga skrap och det känns heller inte som något ligger mot någonstans, så jag hoppas att det är för att vitala delar är nya?!
Berätta gärna era egna erfarenheter ni som har gjort samma operation!
Hur kändes det, hur gjorde ni?
Det är betydligt trögare att dra runt motorn nu när dessa delar är bytta. Det går ju om man snurrar på kopplingen, men den snurrar ju inte självmant så att säga.
Jag noterade att veven var ganska "trög" att snurra på när den kom till mig, så det är väl en bidragande orsak till det hela misstänker jag.
Skall det vara så här? Jag har släppt lite på alla skruvar runt blocket och då blev det liiiite lättare att snurra veven, men obetydligt. Det hörs/känns inga skrap och det känns heller inte som något ligger mot någonstans, så jag hoppas att det är för att vitala delar är nya?!
Berätta gärna era egna erfarenheter ni som har gjort samma operation!
Hur kändes det, hur gjorde ni?
Vespa 50/N -71
Jag har upplevt alltifrån jättelätt till oerhört trögt när jag har bytat till nya vevar. Dock har jag alltid kunnat trycka upp eller ner veven en bit genom handkraft, även om jag en gång fick ta i riktigt ordentligt (den veven gick för övrigt riktigt fint efter uppstart).Rickard wrote:Berätta gärna era egna erfarenheter ni som har gjort samma operation!
Hur kändes det, hur gjorde ni?
Viktigt är också att du spänner ihop hela motorblocket i "kors" i görligaste mån. Det förebygger anspänningar på vissa punkter.
Kolla även ockulärt om veven verkar sitta korrekt i vevhuset, d v s att den inte ligger emot någon av väggarna.
Mvh
/ Fredrik
Hos oss var det också trögt när vi skruvade ihopp halvorna pga at jag inte satt in veven först i lagret på svänghjulssidan.
Då tog jag en hylsa och lite brickor som passade över veven på svänghjulssidan och använde svänghjulsmuttern som drog i veven så att den bottnade ordentligt i lagret (på svänghjulssidan). Sedan gick veven rund lätt!
/Aryan
Då tog jag en hylsa och lite brickor som passade över veven på svänghjulssidan och använde svänghjulsmuttern som drog i veven så att den bottnade ordentligt i lagret (på svänghjulssidan). Sedan gick veven rund lätt!
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Veven satte jag i svänghjulssidan först, sedan tryckte jag med handkraft ihop halvorna och kvar var ett glapp på kanske 10mm. Då satte jag i alla skruvar runt om blocket och spände korsvis alla ytterst lite i taget. Då hördes att veven gick igenom lagret på kopplingssidan sakta men säkert. Inatt kom jag också på att när jag provade igår så låg även en växel i när jag drog runt allt, vet inte vilken växel, men bakaxeln snurrade samtidigt i alla fall.
Kan jag testa att lägga en hylsa nu på svänghjulssidan och spänna lite till när allt redan sitter ihop? Kan ju vara att lagret på den sidan inte har bottnat som ni säger. Veven gick runt lätt när den bara satt i svänghjulssidan i alla fall.
Kan jag testa att lägga en hylsa nu på svänghjulssidan och spänna lite till när allt redan sitter ihop? Kan ju vara att lagret på den sidan inte har bottnat som ni säger. Veven gick runt lätt när den bara satt i svänghjulssidan i alla fall.
Vespa 50/N -71
Hej! Finns väl nästan överallt, EM, SIP, Scootercenter, LTH, Beedspeed, www.dellorto.co.uk osv... Du får väl kolla och jämföra, dock kan det löna sig att försöka hitta genuina Dellortomnstckn.Rickard wrote:Vart köper jag munstycken billigt?
Huvudmnstcket till 16/10 är samma som till de flesta Lambrettaförgasare (gängan alltså, inte diametern på hålet dvs storleken på mnstckt) och samma som lågfartsmnstckt på de större Dellorto PHBL/PHBH. Dellortokoden är 1486. Om du vill minimera antalet munstycken att köpa så kan du ju posta exakt vilken setup du har (förutom gasare och vev även cyl och avgas) så kan säkert många bidra med sina erfarenheter!
/Fredrik
Munstycken: Original strypt svenskt ska väl vara lågfart 35?
Ostrypt italienskt har lågfart 38 (verkstadsmanualen).
Om alla andra faktorer är orörda borde alltså 38 eller 40 lågfart fungera.
Original strypt svenskt högfartsmunstycke: här är jag osäker, men jag tror det är 45 eller 48 - vad har du på din? Ostrypt italienskt ska vara 51 (handboken igen).
Så har du 48 idag, ta hem 51 + 53, det kommer troligen räcka.
Jag kör 40/53 just nu, med enbart öppnad svensk originalvev, och det funkar utmärkt för stadskörning så här långt i a f.
Chokemunstycket behöver du inte röra.
/Richard
Ostrypt italienskt har lågfart 38 (verkstadsmanualen).
Om alla andra faktorer är orörda borde alltså 38 eller 40 lågfart fungera.
Original strypt svenskt högfartsmunstycke: här är jag osäker, men jag tror det är 45 eller 48 - vad har du på din? Ostrypt italienskt ska vara 51 (handboken igen).
Så har du 48 idag, ta hem 51 + 53, det kommer troligen räcka.
Jag kör 40/53 just nu, med enbart öppnad svensk originalvev, och det funkar utmärkt för stadskörning så här långt i a f.
Chokemunstycket behöver du inte röra.
/Richard
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du behöver inte gå ner i förtändning, men kan testa om du tycker att motorkarraktären passar dig bättre på 17° än 19°.Rickard wrote: Om jag behöver ställa om tändningen, vad borde den stå på, 17° istället för 19°?
Ha det bra gott folk, snart är det vår
Troligen lär den starta lättare på 19° än 17° om det nu är märkbart.
Den kan varva bättre på 17° än 19°.
...här är det fortfarande vinter, har varit kalla dagar med bara 18°C på natten...brr...men scootrarna går bättre i kylan
/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra