Biltema däck

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Woodstock

Post by Woodstock »

jings wrote:Var förbi Biltema igår ock köpte 2 däck. Märkta Biltema, Made in Vietnam- Molded in Taiwan. Blir spännande att prova hur dom funkar.

Köpte 90/90-10, kan man ha ett högre däck på en PX?

/Janne
90/90-10 motsvarar väl ganska exakt 3.50-10 om jag inte minns fel? PX tillåter väl mer än detta? Jag har 3.50-10 på min Primmy iallafall.

Blir intressant att se hur däcken funkar, även om jag själv aldrig skulle köpa dem. För några få kronor mer får man ju riktiga kvalitétsdäck, så jag kan inte förstå resonemanget för de som vill ha Biltemadäck.

Mvh

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Woodstock wrote:
jings wrote:Var förbi Biltema igår ock köpte 2 däck. Märkta Biltema, Made in Vietnam- Molded in Taiwan. Blir spännande att prova hur dom funkar.

Köpte 90/90-10, kan man ha ett högre däck på en PX?

/Janne
90/90-10 motsvarar väl ganska exakt 3.50-10 om jag inte minns fel? PX tillåter väl mer än detta? Jag har 3.50-10 på min Primmy iallafall.



Mvh

/ Fredrik

90/90-10 ersätter 3,00-10(texten hämtad från emscooters)
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

När vi ändå pratar däck...

ÄNTLIGEN kom dom åter i lager hos Vartex, Conti K62 White Wall, fick dom förra veckan sen dom varit restade sedan i oktober, nu ska jag lacka upp ett set fälgar Hot Rod Red och borra för Moon Discs sen ska svålarna på.....

Image

DP says: Det är något visst med White Wall däck...
Woodstock

Post by Woodstock »

DP wrote:När vi ändå pratar däck...

ÄNTLIGEN kom dom åter i lager hos Vartex, Conti K62 White Wall, fick dom förra veckan sen dom varit restade sedan i oktober, nu ska jag lacka upp ett set fälgar Hot Rod Red och borra för Moon Discs sen ska svålarna på.....

http://i81.photobucket.com/albums/j218/ ... ty0041.jpg

DP says: Det är något visst med White Wall däck...
Snygga! Jag har funderat på att köpa de däcken då jag är mycket nöjd med de Continental Zippy 3 jag har haft. Det enda jag skulle önska är att den vita randen inte var riktigt så bred.

Är det nu du kommer att få användning av moon discen från IKEA? :grin:

Hälsa katten!

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Woodstock wrote:Det enda jag skulle önska är att den vita randen inte var riktigt så bred.
håller med, undrar varför randen är så bred? det såg inte ut så där på den tiden man hade vita sidor på nya fordon.

annars är däcken bra att köra på, har haft dem på min Touring i många år, har väl gått åt 4 bakdäck och 2-3 fram.
Federico
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Ett par sådana har jag också liggandes i garaget. Måste bara bestämma mig för på vilken hoj de passar bäst...
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:
Woodstock wrote:Det enda jag skulle önska är att den vita randen inte var riktigt så bred.
håller med, undrar varför randen är så bred? det såg inte ut så där på den tiden man hade vita sidor på nya fordon.

annars är däcken bra att köra på, har haft dem på min Touring i många år, har väl gått åt 4 bakdäck och 2-3 fram.
Jag hade föredragit något sådant här på ett scooterdäck:

Image

Har funderat på om man helt sonika skulle måla en tunn vit rand på ett däck, men vit däckfärg verkar inte lätt att få tag på nuförtiden. Har för mig att jag läst att det beror på något miljötjafs, att färgen inte är miljövänlig. Who cares? :evil:

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Woodstock wrote:
Federico wrote:
Woodstock wrote:Det enda jag skulle önska är att den vita randen inte var riktigt så bred.
håller med, undrar varför randen är så bred? det såg inte ut så där på den tiden man hade vita sidor på nya fordon.

annars är däcken bra att köra på, har haft dem på min Touring i många år, har väl gått åt 4 bakdäck och 2-3 fram.
Jag hade föredragit något sådant här på ett scooterdäck:

Image

Har funderat på om man helt sonika skulle måla en tunn vit rand på ett däck, men vit däckfärg verkar inte lätt att få tag på nuförtiden. Har för mig att jag läst att det beror på något miljötjafs, att färgen inte är miljövänlig. Who cares? :evil:

Mvh

/ Fredrik
Sava däcken har också en snyggare bredd på linjen, men de är ju kass och så är det vita gul/gräddvitt - inte min smak.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:Sava däcken har också en snyggare bredd på linjen, men de är ju kass och så är det vita gul/gräddvitt - inte min smak.
Om alternativet är Sava kan man ju lika gärna köra direkt på fälgen, d v s helt utan däck!

Ingen som vet var man kan hitta vit däckfärg?

Mvh

/ Fredrik
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

woodstock in da house:
Är det nu du kommer att få användning av moon discen från IKEA?


Noop till Hot Rod Smallframen så har Håkan på Mooneyes Sweden hjälpt till att få fram äkta 10" Moon Discs, IKEA kapslarna är för ett helt annat project. Vad gäller bredden på däcksidan så är det ju lite vilken look man önskar sig, ska det se ut Hot Rod 50 tal så är det IMHO den breda som gäller men till en Lowrider Look så funkar den smala bättre men nu pratar vi bilar så på en scooter är det upp till den som bygger, har inte heller hittat annat än Sava med den smala randen på. Finns en firma i Stockholm om jag inte minns helt fel som vulkar på vita, röda, guld, etc. ränder i vilken bredd som helst på vilket däck som helst, kanske något att Googla på....

Woodstock in da house:
Hälsa katten!


Gissar att associerar Woodstock med liten gul fågel, därför han slickar sig om munnen....

DP says: Fick 5cm snö inatt igen, nu får det vara nog!!!!!
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Post by mejiro »

Alltid detta Sava-dissande på forumet. Man blir ju nojjig. De Sava som sitter på min GTS har presterat bra första 200 milen, och jag kör nästan alltid på gränsen för vad naturlagarna tillåter. Visst, vid 3-4 plusgrader blir de lite hårda och då får man ta det lite lugnare i kurvorna för att slippa tendens till bakhjulssläpp på fuktig vägbana, men i temperaturer från 5 grader och uppåt upplever jag Sava som stabila och pålitliga både i stan och på landsväg, i såväll torrt som vått. Kör på ufttryck 1,8 fram och 2,1 bak (efter servicen hos Börje fick jag tillbaka dem med 2,7 både fram och bak -undrar hur fasen de tänkte då?)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

mejiro wrote:Alltid detta Sava-dissande på forumet. Man blir ju nojjig. De Sava som sitter på min GTS har presterat bra första 200 milen, och jag kör nästan alltid på gränsen för vad naturlagarna tillåter. Visst, vid 3-4 plusgrader blir de lite hårda och då får man ta det lite lugnare i kurvorna för att slippa tendens till bakhjulssläpp på fuktig vägbana, men i temperaturer från 5 grader och uppåt upplever jag Sava som stabila och pålitliga både i stan och på landsväg, i såväll torrt som vått. Kör på ufttryck 1,8 fram och 2,1 bak (efter servicen hos Börje fick jag tillbaka dem med 2,7 både fram och bak -undrar hur fasen de tänkte då?)
det sava jag syftar på är 8 eller 10" med vit sida, det är skräp rakt igenom, sladdrig stomme, dåligt grepp, smälter vid farter runt 90-120.
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

testade 8" Sava på min trimmade Bajaj Cub, de blev mjuka och livsfarliga över knappt 80km/h! (hur nu en lånepilot lyckades vinna cannoball med samma däck övergår mitt förstånd) ...Så det blev att göra det beryktade burnaouttestet!
tog bara sekunder att burna upp bakdäcket och det hördes inget alls, knappt något motstånd, bara sprutade lite lätt gummibitar, gummibitarna som blev över såg ut som riven mandel ungefär och ni som har erfarenhet av att börna bra däck vet att det är dåligt ;)
Innan:
Image
Efter:
Image
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

mejiro wrote:Alltid detta Sava-dissande på forumet. Man blir ju nojjig. De Sava som sitter på min GTS har presterat bra första 200 milen, och jag kör nästan alltid på gränsen för vad naturlagarna tillåter. Visst, vid 3-4 plusgrader blir de lite hårda och då får man ta det lite lugnare i kurvorna för att slippa tendens till bakhjulssläpp på fuktig vägbana, men i temperaturer från 5 grader och uppåt upplever jag Sava som stabila och pålitliga både i stan och på landsväg, i såväll torrt som vått. Kör på ufttryck 1,8 fram och 2,1 bak (efter servicen hos Börje fick jag tillbaka dem med 2,7 både fram och bak -undrar hur fasen de tänkte då?)
De sava som sitter fabriksmonterade på GTs:en är inte så dåliga som de Calle testat, men att säga att de skulle vara bra är att gå för långt.

Har nog aldrig (ok, ching-pong-golden-boy eller vad de heter kändes på ett liknande sätt) kört med sämre däck på någon scooter.

Problemet är inte att de släpper, problemet är att det känns som att köra scooter med raggsockar över hjulen. En känsla när man lägger ner henne i kurvorna av att liksom glida i sidled, utan släpp men helt utan någon som helst förståelse för hur pass mycket man kan pressa.

Byt däck och du kommer att träda in i ny dimension av scooterkörning :)
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Post by mejiro »

OK, jag får väl byta bara för att bilda mig en egen uppfattning om skillnaden. Men vilka ska man byta till? Känns som att Biltema-däcken inte är aktuella. Och både Michelin och Pirelli verkar absolut inte imuna mot kritik på olika forum heller.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

mejiro wrote:OK, jag får väl byta bara för att bilda mig en egen uppfattning om skillnaden. Men vilka ska man byta till? Känns som att Biltema-däcken inte är aktuella. Och både Michelin och Pirelli verkar absolut inte imuna mot kritik på olika forum heller.
Till min Super Sport har jag goda erfarenheter av Pirelli SL 26; mjukt gummi och däcken tar snabbt slut (ca en säsong vill jag minnas) men de har ett suveränt grepp på torrt såväl som vått väglag.

Till min Super Sport kör jag numer på Mezeler Feelfree, har jag för mig de heter, och jag var till en början väldigt nöjd med dem. Dock har jag haft ett släpp på dem som fått mig att lägga ner vespan med ett par repor som följd, tyvärr vet jag inte om det berodde på att det var kallt (4 grader ca), om det berodde på en hal fläck på vägen eller på faktumet att jag har ca 30% kvar av mönstret där bak.
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

mejiro in da house:
Men vilka ska man byta till?


Det är ganska stor skillnad på dom däck som finns i smala 8 & 10" till "plåtisar" och det som finns i 12-14" för PVC maskiner. Vilka däck du ska ha beror på vad du ska ha den till, åka knäskrap finns bara ett Maxxis M-6029 S (S = soft compound), har ett set på min Formula och ibland undrar man om det faktiskt inte skulle kunna gå att åka på väggar med dom men mjuka däck = kort livstid. För vardagsbruk skulle JAG åka Schwalbe, Continetal, Maxxis eller Michelin deras radialer finns i lite olika mönster som kan passa i princip vilken ny scooter som helst....

DP says it again: När det gäller olja, däck & sex har dom flesta högst personliga åsikter...
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

DP wrote:ÄNTLIGEN kom dom åter i lager hos Vartex, Conti K62 White Wall, fick dom förra veckan sen dom varit restade sedan i oktober
Finns billigare ställlen i Svedala att köpa dessa däck än hos Vartex. Nu vet jag ju inte dina rabatter iof...
Fick också mina förra veckan :D
Vespa 50/N -71
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

victor wrote:Till min Super Sport har jag goda erfarenheter av Pirelli SL 26; mjukt gummi och däcken tar snabbt slut (ca en säsong vill jag minnas) men de har ett suveränt grepp på torrt såväl som vått väglag.
Också mitt favorit däck i 3,50x10, otroligt stabilt dessutom.
Tog med att par till pendlingsscootern här i Hong Kong och upptäckte att de är ganska läskiga att köra med, inte beroende på grepp och liknande men beroende på att de nästan är för stabila.

Här är det stora längsgående glipor i vägar och broar som ändras efter de otroligt stora värmeväxlingarna, SL26 är såpass stabila att man följer med/scootern flyttas lite i sidled när man kör över dessa glipor.
Därför är inte den typen av däck polulära här utan mjukare däck som inte känns lika mycket över gliporna är vad alla föredrar.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

calle wrote:
victor wrote:Till min Super Sport har jag goda erfarenheter av Pirelli SL 26; mjukt gummi och däcken tar snabbt slut (ca en säsong vill jag minnas) men de har ett suveränt grepp på torrt såväl som vått väglag.
Också mitt favorit däck i 3,50x10, otroligt stabilt dessutom.
Tog med att par till pendlingsscootern här i Hong Kong och upptäckte att de är ganska läskiga att köra med, inte beroende på grepp och liknande men beroende på att de nästan är för stabila.

Här är det stora längsgående glipor i vägar och broar som ändras efter de otroligt stora värmeväxlingarna, SL26 är såpass stabila att man följer med/scootern flyttas lite i sidled när man kör över dessa glipor.
Därför är inte den typen av däck polulära här utan mjukare däck som inte känns lika mycket över gliporna är vad alla föredrar.
Medhåll! Det är som att åka tåg ungefär!

Här i rom vet jag inte vad som skulle funka bra bortsett från traktordäck i dimensionen 20x80", speciellt efter vinterns skyfall som lämnat än fler gropar i vägnätet här, som inte repareras annat än spontant (en lätt lastbil kör runt med ett lass asfalt som pytsas i hålorna när de upptäcks, packas m h a spade och håller ca en vecka).
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

jings wrote:Var förbi Biltema igår ock köpte 2 däck. Märkta Biltema, Made in Vietnam- Molded in Taiwan. Blir spännande att prova hur dom funkar.

Köpte 90/90-10, kan man ha ett högre däck på en PX?

/Janne
Har du testad däcken ännu?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

victor wrote:
mejiro wrote:OK, jag får väl byta bara för att bilda mig en egen uppfattning om skillnaden. Men vilka ska man byta till? Känns som att Biltema-däcken inte är aktuella. Och både Michelin och Pirelli verkar absolut inte imuna mot kritik på olika forum heller.
Till min Super Sport har jag goda erfarenheter av Pirelli SL 26; mjukt gummi och däcken tar snabbt slut (ca en säsong vill jag minnas) men de har ett suveränt grepp på torrt såväl som vått väglag.

Till min Super Sport kör jag numer på Mezeler Feelfree...
Till min GTs kör jag numer på Metzeler Feelfree, skulle jag ju skrivit...
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

Aryan:
Har inte hunnit med det ännu men ifall jag hinner göra kopplingsbyte, och det går bra, så blir det provkörning till helgen.

/Janne
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ok ska bli spännande!

En sak som jag funderar på förutom väghållning, hållbarhet osv är faktist rullmotståndet, ett däck med väldigt mjuk gummi kan jag tänker mig rullar trögare än ett hårdare. På motorsvagare scootrar och moppar som oftast håller sig under 60 km/t är nog rullmotstådet inte försumbart.

På en elsooter är detännu viktigare med lågt rullmotstånd eftersom de är tunga och rullmotståndet är en faktor som påverkar långt man kommer på en ladddning men det kan säkert påverkat topphastighet för en vanlig scooter.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

Har äntligen testat Biltema däcken på min -74 Rally.

Körde först ca 5 mil blandad körning med min GS 150 som har nya Michelin s83 och byte sedan direkt till Rallyn med Biltemadäcken och ca 2 mil.

Nu är jag ingen däckspecialist, Rallyn är lite mer att köra med men jag kände en skillnad när jag lade ner Rallyn i kurvorna, kändes klart ostabilare och osäkrare med Biltemadäcken. Kanske bara ovant ?
Motorvägskörning gick bra samt inbromsningar också.

Vad det gäller rullmotstånd är det svårt/omöjligt att bedömma.

Är dock inte missnöjd med Biltemadäcken, kanske är det bara så att man ska lära sig att köra med dom som man lär sig att köra sina olika Vespor?
En test med samma Scooter och olika däck vore mer rättvist men min mektid är starkt begränsad av småbarn och husbygge, kanske till hösten.

/Janne
Post Reply