<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />.
Kan värmetalet på stiftet göra att den lätt blir sur.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kan inget om värmetal, Federico verkar kunna det. Frågade om Spaco, eftersom jag har en 25 mm, och kanske kan vänta mig samma problem.
Leif
värmetalet handlar om hur snabbt stiftet kyls av. hög arbetstemperatur kräver kallare stift (trimmad motor = kallare stift)
Normalt sitter det #6 (ngk skalan) stift på en 150cc vespa. sätter man i ett kallare #7,#8,#9 stift så blir den svårstartad men fungerar hyfsat när den är varm. Normalt sätter man bara i ett kallare stift på en trimmad motor för att inte smälta kolven. För kallt stift surar ner sig eller slår igen extremt lätt och ett halv varv åt fel håll på luftskruven kan räcka för att ställa till problem.
prova att sätta i ett helt nytt stift, ibland kan gamla stift ha en sotbeläggning som blir ledande eller halvledande vilket ger en motor som kan tända ibland, men aldrig gåt riktigt bra.
Skulle gissa att du ska ha ett B6HS stift i din bajaj...
Federico
Start problem
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej igen.
Jag har nu haft nere motorn igen ock kollat lager,packboxar,packningar allt är helt ok utom packnigen mellan vevhus och cylinder som jag även bytat till en ny,men den hade bara urtag för 2 portar,i mitt vevhus är det 3 urtag,så där var ett läckage,på med rätt packning och trodde allt var OK.
Men nej,nästan svårare att starta nu.Den startar direkt när den får startgas i luftfiltret men stannar omgående om jag jag inte drar ut choken en bit.Får den likväl inte bensin som den ska,tycker jag har kollat allt i förgasaren,SUCK?
Behöver mer Hjälp!
Mvh
Janne:(
Det är garanterat något med bensintillförseln. Ta ur stiftet när du försökt starta, utan choke. Är det torrt, så bekräftar det också detta. Eftersom den går när du drar ut choken, kan man anta att den FÅR soppa, men inte i rätt blandning (för lite bensin dvs mager blandning). Jag kan sätta pengar på att något munstycke från flottörhuset är igensatt eller att flottören/flottörnålen beteer sig knasigt och stryper bensintillförseln.
Kolla om du kan låna en en annan flottör/flottörnål av någon, och testa med det, startar den då, så köper du det nytt.
Mvh
/GuranL
<br />Hej igen.
Jag har nu haft nere motorn igen ock kollat lager,packboxar,packningar allt är helt ok utom packnigen mellan vevhus och cylinder som jag även bytat till en ny,men den hade bara urtag för 2 portar,i mitt vevhus är det 3 urtag,så där var ett läckage,på med rätt packning och trodde allt var OK.
Men nej,nästan svårare att starta nu.Den startar direkt när den får startgas i luftfiltret men stannar omgående om jag jag inte drar ut choken en bit.Får den likväl inte bensin som den ska,tycker jag har kollat allt i förgasaren,SUCK?
Behöver mer Hjälp!
Mvh
Janne:(
Det är garanterat något med bensintillförseln. Ta ur stiftet när du försökt starta, utan choke. Är det torrt, så bekräftar det också detta. Eftersom den går när du drar ut choken, kan man anta att den FÅR soppa, men inte i rätt blandning (för lite bensin dvs mager blandning). Jag kan sätta pengar på att något munstycke från flottörhuset är igensatt eller att flottören/flottörnålen beteer sig knasigt och stryper bensintillförseln.
Kolla om du kan låna en en annan flottör/flottörnål av någon, och testa med det, startar den då, så köper du det nytt.
Mvh
/GuranL
Hej igen leif.
Jag är dig evigt tacksam,hittade felet tack vare dig.
Jag lutade över vespan som du sa i stället för att choka och sim sala bim,den startade direkt har nu testat ett tiotal gånger,startar direkt på första kicken:)
Kan ju då vara för stort start/choke munstycke eller att flottören inte öppnar som den skall.Kanske lika bra att byta båda + flottörnål.
vad tror du?
Mvh Janne.
:D:D
Jag är dig evigt tacksam,hittade felet tack vare dig.
Jag lutade över vespan som du sa i stället för att choka och sim sala bim,den startade direkt har nu testat ett tiotal gånger,startar direkt på första kicken:)
Kan ju då vara för stort start/choke munstycke eller att flottören inte öppnar som den skall.Kanske lika bra att byta båda + flottörnål.
vad tror du?
Mvh Janne.

Hej,
Om den tidigare funkat bra på choken borde chokemunstycket vara OK. Jag har just öppnat min SI 24/24 förgasare och fattar hur choken funkar. Eftersom du meckat runt med flottören kan det, eller en kass flottörnål ha förändrat vätskenivån i flottörhuset, dvs höjt den. I så fall ökat chokeflödet. Så, byt flottör + flottörnål. <font color="red">Men kolla först att chokemunstycket är draget i botten.</font id="red">
Leif
Om den tidigare funkat bra på choken borde chokemunstycket vara OK. Jag har just öppnat min SI 24/24 förgasare och fattar hur choken funkar. Eftersom du meckat runt med flottören kan det, eller en kass flottörnål ha förändrat vätskenivån i flottörhuset, dvs höjt den. I så fall ökat chokeflödet. Så, byt flottör + flottörnål. <font color="red">Men kolla först att chokemunstycket är draget i botten.</font id="red">
Leif