Jordar extern tändspole i motorns aluminiumgods?
Jordar extern tändspole i motorns aluminiumgods?
Fråga: på Vespa 50 och Primavera med extern tändspole, får spolen jord genom de två fästskruvarna i motorblocket?
Jag har haft tändningsproblem på min Primmy i fuktig väderlek och jag har nämligen en lång spricka i godset precis där spolen sitter fast i motorblocket. Kan det vara anledning till misständning?
Är helt säker på att det är ett jordningsfel någonstans innan kopplingsdosan vid motorfästet (har kopplat loss övriga elen därefter). Lika säker på att problemet inte sitter i konding, tändspole, tändstift, tändhatt, tändkablar, brytare m m, då jag har testat två olika uppsättningar av dessa och problemen kvarstår alltså ändå.
Mvh
/ Fredrik
Jag har haft tändningsproblem på min Primmy i fuktig väderlek och jag har nämligen en lång spricka i godset precis där spolen sitter fast i motorblocket. Kan det vara anledning till misständning?
Är helt säker på att det är ett jordningsfel någonstans innan kopplingsdosan vid motorfästet (har kopplat loss övriga elen därefter). Lika säker på att problemet inte sitter i konding, tändspole, tändstift, tändhatt, tändkablar, brytare m m, då jag har testat två olika uppsättningar av dessa och problemen kvarstår alltså ändå.
Mvh
/ Fredrik
Om du har tändningsproblemet bara i fuktig väder så är det ändå med störsa sannolikhet högspänningsdelen som är problemet och ger genomslag någonstans. Det tyder alltså på dålig isolering av tändkabeln eller hatten.
Jag skolle testa med en blomspruta genom att låta motorn gå på tomgång och sedan spruta vatten på tändspole och tändkabel och tändhatt. Börjar den misstända/stannar motorn när du sprtar på ett visst ställe så vet du var felet är.
I mörker kan man ibland tom se var det är.
/Aryan
Jag skolle testa med en blomspruta genom att låta motorn gå på tomgång och sedan spruta vatten på tändspole och tändkabel och tändhatt. Börjar den misstända/stannar motorn när du sprtar på ett visst ställe så vet du var felet är.
I mörker kan man ibland tom se var det är.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Som jag skrev i inlägget ovan har jag testat med två uppsättningar tänddelar, inklusive tändkabel och tändhatt.aryan wrote:Om du har tändningsproblemet bara i fuktig väder så är det ändå med störsa sannolikhet högspänningsdelen som är problemet och ger genomslag någonstans. Det tyder alltså på dålig isolering av tändkabeln eller hatten.
Jag skolle testa med en blomspruta genom att låta motorn gå på tomgång och sedan spruta vatten på tändspole och tändkabel och tändhatt. Börjar den misstända/stannar motorn när du sprtar på ett visst ställe så vet du var felet är.
I mörker kan man ibland tom se var det är.
/Aryan
Har åtminstone blivit varse om att den externa spolen jordar i godset, men det visade sig att det inte heller är där problemet ligger.
Jag får väl helt enkelt bara köra när det är torrt...

Mvh
/ Fredrik
Tss, skulle aldrig falla mig in... Jag kan riktigt föreställa mig konversationen mellan cheferna på silvertejpsfabriken i Kina:blizzy wrote:köpt silvertejpen på biltema?
- Jäklal, silveltejpen fungelal ju inte, mistel Ching!
- Göl inget, mistel Chong - vi skickal Biltema!
Inte bra nog till min prima vera...aryan wrote:prima vara

Visst, sådan som funkar och är värdig namnet!mavio wrote:Nej det är nog seriös silvertejp det handlar om.
Tillägg: Jag var nog för snabb med att basunera ut att problemet var löst. Igår hällregnade det i Malmö och den j-veln lade av mitt på väg till ett jobb jag hade inbokat. Ställde den vid en stolpe och ringde en taxi, vars väntetid var 10 minuter. Det fick bli buss och 20 minuters försening. Pinsamt! Dock startade hon (Primmyn) på första kicken när jag skulle hämta upp henne igen. Märkligt!
Mvh
/ Fredrik
Dålig kvalitet på tejpen kan det nog vare, min scooter får aldrig annat än äkta biltema tejp.
Men allvarligt, har du kollat om du har en gnista nr den lägger av?
Provat med blomspruta för att se om du får den att stanna när du sprutar nånstans då vet du var problemet sitter!
/Aryan
Men allvarligt, har du kollat om du har en gnista nr den lägger av?
Provat med blomspruta för att se om du får den att stanna när du sprutar nånstans då vet du var problemet sitter!
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Ja, man kan ju ha en länspump på ryggen när man kör. Bra tips!mavio wrote:Silvertejpen blev väl dyvika. Du kanske kan montera en självläns?

Tack, jag ska kolla det där med blomsterspruta en dag.aryan wrote:Dålig kvalitet på tejpen kan det nog vare, min scooter får aldrig annat än äkta biltema tejp.
Men allvarligt, har du kollat om du har en gnista nr den lägger av?
Provat med blomspruta för att se om du får den att stanna när du sprutar nånstans då vet du var problemet sitter!
/Aryan
Gnistan kommer ofta till slut om man reverserar svänghjulet först. Dock är den inte permanent när detta luriga fel uppenbarar sig i fuktig väderlek.
Hade en 2-3 mm glipa mellan fläktkåpa och motorblock som jag bankade tät under gårdagen, om det skulle kunna bero på något sådant?
Mitt tålamod börjar för övrigt tryta med detta gäckande elfel. Jag har kopplat loss elen efter kopplingsdosan vid motorn (och problemet kvarstår alltså trots detta), varför felet bör sitta i tändplattan eller runt motorn. Har kollat alla lödningar och kablar, satt på ny krympslang etc.
J-vla italienskt skit!

Mvh
/ Fredrik
Aha men då vet du i varje fall säkert att problemet är tändningsrelaterad om du inte ens får en bra gnista i luften så kan du aldrig få en bra gnista i motorn under kompression då det är svårare att få en bra gnista.
Det borde vara högspänningsdelen som är problemetet om det verkligen är hänger ihopp med fukt. Lågspänningsdelen är inte så fuktkänsligt, brytarspetserna fungerar ifs inte så bra under vatten men annars är det inte mkt som kan ge fuktproblem.
/Aryan
Det borde vara högspänningsdelen som är problemetet om det verkligen är hänger ihopp med fukt. Lågspänningsdelen är inte så fuktkänsligt, brytarspetserna fungerar ifs inte så bra under vatten men annars är det inte mkt som kan ge fuktproblem.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Ja, en el-kunnig kompis föreslog att det kunde vara överslag från den inre tändspolen och svänghjul vid fukt i luften. Vad det här han mumlade något om krypström? Nåja, han tipsade att jag skulle kolla isolatorskyddet på kopparen för att se om där var någon avskavd yta. Han sa också att det bör funka med vanlig klarlack för att försluta isolatorskyddet vid skador. Ljuger han ska han få stryk!aryan wrote:Aha men då vet du i varje fall säkert att problemet är tändningsrelaterad om du inte ens får en bra gnista i luften så kan du aldrig få en bra gnista i motorn under kompression då det är svårare att få en bra gnista.
Det borde vara högspänningsdelen som är problemetet om det verkligen är hänger ihopp med fukt. Lågspänningsdelen är inte så fuktkänsligt, brytarspetserna fungerar ifs inte så bra under vatten men annars är det inte mkt som kan ge fuktproblem.
/Aryan


Mvh
/ Fredrik
Nagellack, Fredrik, nagellack! Ett par lager med nån minuts torktid emellan. Lösningen är alltså inte längre bort än någon lämplig dams badrumsskåp/handväska 
Men välj helst nån klarröd färg, så det inte uppstår nån allergi i tändplattan för att du tagit emo-svart eller goth-violett

Men välj helst nån klarröd färg, så det inte uppstår nån allergi i tändplattan för att du tagit emo-svart eller goth-violett

Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar, ska rota fram någon dams nagellack och prova detta (gärna från någon doffsing som inte är gammal nog att bära handväska)Bluesman wrote:Nagellack, Fredrik, nagellack! Ett par lager med nån minuts torktid emellan. Lösningen är alltså inte längre bort än någon lämplig dams badrumsskåp/handväska
Men välj helst nån klarröd färg, så det inte uppstår nån allergi i tändplattan för att du tagit emo-svart eller goth-violett

Mvh
/ Fredrik