Öppnad vev detsamma som större munstycken?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Woodstock

Öppnad vev detsamma som större munstycken?

Post by Woodstock »

Fråga: Om man t ex sätter på en trimcylinder som enligt instruktioner kräver förgasarombestyckning, kan detta istället kompenseras om man öppnar veven? Varför eller varför inte?

Som exempel kan vi ta en 50 cc trimcylinder till Vespa 50 (även om denna hypotetiska fråga gäller alla slidmatade motorer). Låt säga att man har en strypt "svensk" standardvev och öppnar denna dubbelt så mycket (motsvarar då italiensk standard), har man inte då ökat luft-/bränslemängden med 100 % genom denna fördubbling av durationen?

Enligt mitt sätt att se det, borde en 100 procentig (fördubbling) ökning av durationen på veven motsvara dubbelt så stora munstycken i förgasaren. Borde man inte t o m bestycka ned förgasaren om man öppnar veven på detta sätt? Tänker jag rätt eller fel?

Mvh

/ Fredrik
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Raderat eftersom någon lyckades förklara det på ett bra sätt :D
Last edited by victor on Mon 02 Mar 2009, 18:08, edited 1 time in total.
aryan
Lärling
Lärling

Re: Öppnad vev detsamma som större munstycken?

Post by aryan »

Woodstock wrote:Enligt mitt sätt att se det, borde en 100 procentig (fördubbling) ökning av durationen på veven motsvara dubbelt så stora munstycken i förgasaren. Borde man inte t o m bestycka ned förgasaren om man öppnar veven på detta sätt? Tänker jag rätt eller fel?

Mvh

/ Fredrik
Du tänker lite fel; förgasaren ska blanda bränsle med luft i rätt blandning oavsätt hur mkt luft som går igenom förgasaren ska det t ex vara ca 1 delar bensin på ca 14 delar luft.

I en idealisk värld skulle man alltså inte behöva ändra betyckningen alls med en mera öppnad vev men i praktiken måste man kanske kompensera för att förgasaren ändå inte blandar riktigt likadant vid större luftflöde eller lägre lufthastighet (under längre tid) och/eller för att motorn riskerar att bli för het pga högre trimningsgrad och en del bränsle används som kylning genom att låta den gå fetare.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Woodstock

Re: Öppnad vev detsamma som större munstycken?

Post by Woodstock »

aryan wrote:
Woodstock wrote:Enligt mitt sätt att se det, borde en 100 procentig (fördubbling) ökning av durationen på veven motsvara dubbelt så stora munstycken i förgasaren. Borde man inte t o m bestycka ned förgasaren om man öppnar veven på detta sätt? Tänker jag rätt eller fel?

Mvh

/ Fredrik
Du tänker lite fel; förgasaren ska blanda bränsle med luft i rätt blandning oavsätt hur mkt luft som går igenom förgasaren ska det t ex vara ca 1 delar bensin på ca 14 delar luft.

I en idealisk värld skulle man alltså inte behöva ändra betyckningen alls med en mera öppnad vev men i praktiken måste man kanske kompensera för att förgasaren ändå inte blandar riktigt likadant vid större luftflöde eller lägre lufthastighet (under längre tid) och/eller för att motorn riskerar att bli för het pga högre trimningsgrad och en del bränsle används som kylning genom att låta den gå fetare.
/Aryan
Jag har en förmåga att tänka som en sosse* när det gäller sådant här... :P

Hmm, men cylindern får ju dubbel mängd luft-/bränsleblandning för varje varv veven snurrar i mitt exempel ovan. Och varför skulle inte förgasaren blanda likadant bara för att durationstiden är längre, det verkar ju rent ologiskt?

Låt hypotetiskt säga att jag av någon anledning behöver två fingerborgar bränsleblandning istället för en för varje gång kolven säger "pang". Då måste jag kunna erhålla detta genom att öppna veven dubbelt så mycket som den var från början (om detta nu alltså gav en fingerborg bränsleblandning per "pang"), eller hur? Jag borde också kunna öka från en till två fingerborgar varje gång det säger "pang" genom att borra upp munstyckena från, låt säga, 0,50 mm till 1,00 mm?

* = Det vill säga inte alls eller runt, runt i cirklar utan att komma fram till något.

Mvh

/ Fredrik

PS. Bemöda er inte med att skicka arga pm för det där med "sosse". Det är bara ett skämt! (Om än med viss halt av sanning i...) DS.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det som skapar undertrycket är cylindervolymen, och med den oförändrad kan man knappast fördubbla flödet genom att öppna veven ytterligare. :grin: :evil:
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:Det som skapar undertrycket är cylindervolymen, och med den oförändrad kan man knappast fördubbla flödet genom att öppna veven ytterligare. :grin: :evil:
Förstår, men urtaget på veven medger ju att den hinner suga in dubbelt så mycket då sugtiden och sugmängden fördubblas på detta sätt!

Vem är det som tänker som en sosse nu, va? :mrgreen:

Mvh

/ Fredrik
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Du. Igen. :wink:
/David
Woodstock

Post by Woodstock »

mavio wrote:Du. Igen. :wink:
Nä, varför då? :P Det måste snarare vara ni som tänker som sossar i det här fallet. Vänligen förklara hur ni tänker annars...

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kan man få in fler i en vw om man gör dörrarna större??? :grin: :?
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:kan man få in fler i en vw om man gör dörrarna större??? :grin: :?
Näe, men om man väljer att använda svältfödda etiopier istället för smällfeta amerikaner kan man.

Men däremot kan man säkert få fler att springa igenom en VW under samma tid om man gör dörrarna större.

Jag har för övrigt varit med och arrangerat världsrekord i flest antal personer i en VW-bubbla när jag var engagerad i Svenska Volkswagen Veteranerna på 90-talet. Kravet var då att personerna skulle vara över 150 cm höga, så en hel del barn trycktes in i folkvagnen. Minns dock ej hur många personer som vårt dåvarande världsrekord blev (rekordet slaget ett flertal gånger sedan dess).

Mvh

/ Fredrik
Petrolheads
Nybörjare
Nybörjare

re:

Post by Petrolheads »

Hej,

Med större huvudmunstycke så får du mer BENSIN i förhållande till luftmängden i din luft-bränsleblandning.

Med öppnad vev får du in mer luft-bränsleblandning.

Trixa med munstycket måste man nästan alltid göra då man ändrar något i setupen tex. nytt luftfilter, trimavgas, etc...
Åtminstånde kolla stiftet så man inte kör snålt!
Post Reply