Start problem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
janix
Entusiast
Entusiast

Start problem

Post by janix »

Hej.
Nu är det dax igen med hjälp.
Jag har tidigare haft problem med läckande packboxar på min Sprint kopia vilket gjorde att den var svårstartad när den var kall och inte tålde någon choke alls då blev den sur.
Nu är detta åtgärdat med nya lager och packboxar.
Den går ändå inte som den skall,den startar när den är kall med lite utdragen choke,men när jag skjuter in choken efter tag,rusar den upp i varv och stannar,har jag choken ute 4-5mm går den ganska bra.Har kollat tändningen och har en kliniskt ren förgasare Dellorto 20/20 D,soppan kommer fram som den skall.
Suck,vad är felet?
Jag behöver expert hjälp igen.Tackar på förhand.
Mvh Janne.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej
det är möjligt att den drar in tjuvluft, kolla förgasarpackning.
Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Precis som Leif säger låter det som om den drar tjuvluft, kontrollera också att toppen tätar.
Finns också en risk att tätytorna på vevpartiet och/eller de nya packboxarna är skadade, men detta är ovanligt.

VH/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

skumt fel. när mina har dragit tjuvluft så rusar motorn men den stannar inte, jag brukar oftast ha svårt att döda motorn. Är du 100% säker på att soppan kommer genom förgasarmunstyckena?

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ibland kan det vara så när det läcker lite luft och motorn är kall, sen när motorn blir varm så brukar den rusa när trotteln är stängd.
/Calle
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

hej.
Om det inte kom bensin genom munstyckena borde den väl inte rusa upp i varv eller?Förgasaren är en Dellorto 20/20 D finns det några kända problem med den modellen?
Kan jag ha monterat kolven på fel håll det finns ju en liten pil på kolvtoppen skall den peka upp eller ned?
Kolven har urtag i nedkant 2st höger och vänster + 1st mitt på kolven,motsvarande urtag finns i vevhuset.
Mvh Janne
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Pilen skall peka mot avgasporten.
Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />hej.
Om det inte kom bensin genom munstyckena borde den väl inte rusa upp i varv eller?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

man kan köra på choken även om huvud och lågfartsmunsyckena är helt pluggade, choken går i en egen kanal från flottörhuset. det är bara på äldre vespor som choken har en en spjällfunktion för luften.

i västa fall kan det vara så att dina ramlager är slut, så pass att nya packboxar inte hjälper för att täta. prova att känna på svänghjulet i radiellriktning och se om det glappar, det är kluckar alltid lite... bytte du några lager?

Federico
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej.
Jag har bytt till helt nya ramlager,den blir även lätt sur.
Jag får väl riva ner den igen suck :cry::cry:och kolla så att det inte har hänt något med packboxarna eller något annat läckage i vevhuset som Calle skriver som en möjlighet,det verkar ju som det fortfarande läcker någonstans,mycket mystiskt.
mvh janne
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej.
Jag har bytt till helt nya ramlager,den blir även lätt sur.
Jag får väl riva ner den igen suck :cry::cry:och kolla så att det inte har hänt något med packboxarna eller något annat läckage i vevhuset som Calle skriver som en möjlighet,det verkar ju som det fortfarande läcker någonstans,mycket mystiskt.
mvh janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Och packboxarna är rätt vända? ibland kan man tappa fokus av bensinångorna. läpparna in mot veven på båda sidor. :x:x

Federico
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Jo,packboxarna sitter rättvända med läpparna in mot vevhuset.
Janne.
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej igen.
Jag tackar er alla för goda råd tips jag fått om mitt problem.
Har ni flera tänkbara möjligheter,så hör gärna av er,jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
Mvh
Janne[^]
stenscoot
Nybörjare
Nybörjare

Post by stenscoot »

Hej
Jag hade problem med min primavera som tog lång tid innan jag hittade lösningen till.
Den gick bra att starta och köra en bit sen stannade den och var svår eller omöjlig att starta. Det blev värre och till slut ville den inte starta när den var kall utan att man fick springa mycket och den gick bara en liten stund.
Jag hade gnista när jag testade, och kondensator och spetsar byttes utan resultat. Förgasaren gjordes rent men det var inte förklaringen.
Problemet var tändspolen som det blev kortslutning i när motorn blev varm. Tydligen så smältet lacken runt koppartrådarna när motorn blev varm men när motorn var kall var det ingen kortslutning och det var väl då jag testade och såg att jag hade gnista. Efter tändspolebyte fungerar den bra.
Kanske är detta inte lösningen för dina problem.

Mvh

Sten
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

<br />Hej igen.
Jag tackar er alla för goda råd tips jag fått om mitt problem.
Har ni flera tänkbara möjligheter,så hör gärna av er,jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
Mvh
Janne[^]

Åkej, du har kollat, och kollat igen, att förgasaren är ren och alla munstycken inte har skit i sig? Och att det kommer soppa i tillräcklig mängd via bensinkranen?

En sak som du skulle kunna undersöka, är om flottören har något fuffens för sig. Dina symptom tyder på att motorn får en alldeles för mager blandning, och mina vespor brukar betee sig precis som din när dom inte får tillräckligt med bensin. Om du är HELT säker på att du får soppa ordentligt ner i flottörhuset, så skulle jag kolla noggrant att inte flottörnålen hänger sig eller på annat sätt stryper bränsletillförseln. Kan det vara så att flottören inte kan öppna bränsletillförseln helt och hållet? Rör den sig helt fritt?

Mvh

GuranL
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

OK,
jag skall kolla ännu mer nogrant på flottören och nålen,kan det kanske vara nåt fel på startmunstycket,mycket mystiskt är det.
Jag återkommer när jag fått rätsida på problemet.
Tackar för ert engagemang.
Mvh
Janne:cry:
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej igen.
Jag har nu haft nere motorn igen ock kollat lager,packboxar,packningar allt är helt ok utom packnigen mellan vevhus och cylinder som jag även bytat till en ny,men den hade bara urtag för 2 portar,i mitt vevhus är det 3 urtag,så där var ett läckage,på med rätt packning och trodde allt var OK.
Men nej,nästan svårare att starta nu.Den startar direkt när den får startgas i luftfiltret men stannar omgående om jag jag inte drar ut choken en bit.Får den likväl inte bensin som den ska,tycker jag har kollat allt i förgasaren,SUCK?:cry:
Behöver mer Hjälp!
Mvh
Janne:(
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej,
Mitt förslag är att du kopplar den bensinslangen, håller en flaska under, och tömmer ut en 1/4 liter. Då ser du både om flödespassagen är öppen, och att tankens lufttillförsel är öppen. Montera den förgasaren, koppla på slangen, öppna kranen och luta förgasaren tills flottören slutar funka och soppa rinner ut.
Om allt var OK borde rimligen felet vara i förgasarens bensinkanaler och munstycken, blås med tryckluft och kolla. Är luftskruven rätt inställd?
Cylinderpackningen, matchar den både cylinderns och blockets portar?
Som sista försök, ta den avgasröret och provstarta.
Leif
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej Fritte.
Jag skall testa dina tips och se om felet finns där,det kan nog inte vara något annat än bensintillförslen eftersom den stannar när jag för in choken,gnistan är bra och tät måste den vara efter min dubbelkoll.
Cylinderns och blockets portar matchar varandra så det är OK.
Tror du att ljuddämparen är igensatt efter som du vill att jag skall starta med den avtagen eller?
Återkommer när jag testat detta.
Mvh
Janne:?:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej!
Se till att tanklocket är på, då du tömmer ut soppan, och att det forsar ordentligt då du testar flottören. (håll en burk under).
Min tanke var, att efter att du testat allt annat och provstartat utan resultat, ta den ljuddämparen och prova. Den är ju också en del av flödesvägen.

Scooterhälsningar Leif
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej igen leif.
Jag har nu kollat förgasaren på Bajaj Chetaken efter dina tips och hittar absolut inga fel,jag filade av flottören i bakkant efter att ha läst i forumet att det händer att den sväller och tar i bakkanten på Dellorto SI-förgasare,Calle Krokstäde har filat en 8-10 stycken som haft detta fel.
Till saken hör också att den blir jävligt lätt sur vid start,vad nu detta kan bero på.
Har precis haft igång den gick ganska bra fick dock byta stift,det första blev vått (surt).
Varför blir den så lätt sur,kan jag ha för litet huvudmunstycke så blandningen blir fel vid start,för stort borde det inte vara för den har aldrig taktat.Det händer endast vid kallstart att den blir sur,är motorn bara lite varm startar den på första kicken och går sedan som den skall i alla hastigheter.Förgasaren är en Dellorto SI-20/20 D jag har ett huvudmunstycke storlek 92 det finns från 85-140.
Vad tror du?
Jag har inte provat utan ljuddämpare.
Mvh Janne
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej,
Vet faktiskt inte, men då SI-förgasaren har ett flödarmunstycke, det som öppnas av choken, skulle detta kunna vara för stort. Eftersom den i övrigt går bra, kan du nog utesluta att huvudmunstycket är fel. Prova att luta över den, så flottören öppnas, ett par sekunder innan du startar, och flöda (choka) på det sättet istället, och se om resultatet är det samma. Om inte, montera ett mindre flödarmunstycke.
Kan du ha skadat flödarmunstycket då du felsökte förgasaren?
Är luftskruven rätt inställd?
Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

har du rätt värmetal på siftet?

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej,
Är det en äkta Dellorto, eller en kopia (Spaco)?

Leif
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej igen,det är en Dellorto kopia (Spaco)!
Är det skillnad på dom,ser här på en sprängskiss at start/choke munstycket sitter under flottörlocket på (Spacon) men sitter i chokedelen på orginalet.
Flödarmunstycket ser helt OK ut,ej skadat.
Kan värmetalet på stiftet göra att den lätt blir sur.
Hör av dig
Janne.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />.
Kan värmetalet på stiftet göra att den lätt blir sur.
Kan inget om värmetal, Federico verkar kunna det. Frågade om Spaco, eftersom jag har en 25 mm, och kanske kan vänta mig samma problem.

Leif
Post Reply