Trimma Primavera
Trimma Primavera
Hej.
Jag hade tänkt att göra en lättare trimning av min Primavera,
plana toppen 1mm,höja upp cylindern 2mm och montera en trimmdämpare.Vilken dämpare är bäst till Primaveran och hur mycket ungefär ökar denna trimmning topphastigheten i km.
Någon som vet på ett ungefär?
Mvh
Janne:)
Jag hade tänkt att göra en lättare trimning av min Primavera,
plana toppen 1mm,höja upp cylindern 2mm och montera en trimmdämpare.Vilken dämpare är bäst till Primaveran och hur mycket ungefär ökar denna trimmning topphastigheten i km.
Någon som vet på ett ungefär?
Mvh
Janne:)
Nej,den jag har problem att starta är en Indisk Bajaj Chetak (Sprint Veloce kopia).
Jo,jag vet att jag måste svarva av cylindern 2mm på ovansidan,samma som jag höjer upp den,eller ta 3mm och låta toppen vara original.
Jag har kollat förgasaren på Chetaken efter dina tips och hittar absolut inga fel,jag filade av flottören i bakkant efter att ha läst i forumet att det händer att den sväller och tar i bakkanten på Dellorto SI-förgasare,Calle Krokstäde har filat en 8-10 stycken som haft detta fel.
Till saken hör också att den blir jävligt lätt sur vid start.
Har precis haft igång den gick ganska bra fick dock byta stift,det första blev vått (surt).
Mvh Janne
Jo,jag vet att jag måste svarva av cylindern 2mm på ovansidan,samma som jag höjer upp den,eller ta 3mm och låta toppen vara original.
Jag har kollat förgasaren på Chetaken efter dina tips och hittar absolut inga fel,jag filade av flottören i bakkant efter att ha läst i forumet att det händer att den sväller och tar i bakkanten på Dellorto SI-förgasare,Calle Krokstäde har filat en 8-10 stycken som haft detta fel.
Till saken hör också att den blir jävligt lätt sur vid start.
Har precis haft igång den gick ganska bra fick dock byta stift,det första blev vått (surt).
Mvh Janne
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej.
Jag hade tänkt att göra en lättare trimning av min Primavera,
plana toppen 1mm,höja upp cylindern 2mm och montera en trimmdämpare.Vilken dämpare är bäst till Primaveran och hur mycket ungefär ökar denna trimmning topphastigheten i km.
Någon som vet på ett ungefär?
Mvh
Janne:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena. svårt att säga något om toppfart. Billiga Polini eller Simonini banandämpare fungerar riktigt bra och rekommenderas, du kan också använda ET3 systemet (piaggio original) som har lite mer behagligt ljud.
Federico
<br />Hej.
Jag hade tänkt att göra en lättare trimning av min Primavera,
plana toppen 1mm,höja upp cylindern 2mm och montera en trimmdämpare.Vilken dämpare är bäst till Primaveran och hur mycket ungefär ökar denna trimmning topphastigheten i km.
Någon som vet på ett ungefär?
Mvh
Janne:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena. svårt att säga något om toppfart. Billiga Polini eller Simonini banandämpare fungerar riktigt bra och rekommenderas, du kan också använda ET3 systemet (piaggio original) som har lite mer behagligt ljud.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej.
Primaveran gör ca:75km som den är nu otrimmad,skulle vilja ha upp den i 85-90 med enklast möjliga trimm.
Mvh
Janne <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Goddagens!
Bosätt dig vid Hallandsåsen och den gör långt, långt över nittio (lyckades t o m skära min på en hallandsåsk småväg i somras! *jippi*). Skämt å sido - jag har Polini 133 cc samt Polini "blås" på min Primavera och den gör strax över 90 km/h på planmark lyckliga dagar. Mycket roligt acc i ettan och tvåan, fast det har varit något kinkigt att bestycka förgasaren korrekt (munstycken medföljer trimkitet). Lösningen för mig har blivit att choka den något i fyran och det funkar kalas!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Hej.
Primaveran gör ca:75km som den är nu otrimmad,skulle vilja ha upp den i 85-90 med enklast möjliga trimm.
Mvh
Janne <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Goddagens!
Bosätt dig vid Hallandsåsen och den gör långt, långt över nittio (lyckades t o m skära min på en hallandsåsk småväg i somras! *jippi*). Skämt å sido - jag har Polini 133 cc samt Polini "blås" på min Primavera och den gör strax över 90 km/h på planmark lyckliga dagar. Mycket roligt acc i ettan och tvåan, fast det har varit något kinkigt att bestycka förgasaren korrekt (munstycken medföljer trimkitet). Lösningen för mig har blivit att choka den något i fyran och det funkar kalas!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Hej!
Har du oportat block, vev och insug eller hur lyckas du annars få din PV att endast göra 90km/h med ett Polini 133?
Jag har trimmat några Primavera och PK med Polini 133 och PHBL 24mm förgasare, längre utväxling, portad vev, block, insug och cylinder, som har gjort mellan 105 och 125 riktiga km/h (125km/h var Beas gamla PK som hon körde Europa runt med, men den Polinicyllen portades en del...).
/Calle
Har du oportat block, vev och insug eller hur lyckas du annars få din PV att endast göra 90km/h med ett Polini 133?
Jag har trimmat några Primavera och PK med Polini 133 och PHBL 24mm förgasare, längre utväxling, portad vev, block, insug och cylinder, som har gjort mellan 105 och 125 riktiga km/h (125km/h var Beas gamla PK som hon körde Europa runt med, men den Polinicyllen portades en del...).
/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Har du oportat block, vev och insug eller hur lyckas du annars få din PV att endast göra 90km/h med ett Polini 133?
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> ...sa han och skakade på huvudet
Ja, det stämmer, Calle - inga operativa ingrepp utförda, bara "bolt on". Vill kunna återställa till original utan för mycket "klydd".
Hälsa Asien!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Hej!
Har du oportat block, vev och insug eller hur lyckas du annars få din PV att endast göra 90km/h med ett Polini 133?
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> ...sa han och skakade på huvudet

Hälsa Asien!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
-
- Nybörjare
- Posts: 40
- Joined: Thu 25 Sep 2003, 17:44
- Location: Saint Croix
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />... Mycket roligt acc i ettan och tvåan, fast det har varit något kinkigt att bestycka förgasaren korrekt (munstycken medföljer trimkitet). Lösningen för mig har blivit att choka den något i fyran och det funkar kalas!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad blev det för bestyckning då?
Jag har samma trim som du (och originalvev och originalförgasare) och har också fått upp den i strax över 90 på mätaren men den går ryckigt, framför allt på 4:an. Har labbat mycket med olika munstycken.
Nu ska det dock i trimvev och då är det väl lika bra att slänga dit en 24 mm:s förgasare också. Får se om jag blir av med problemen med det.
<br />... Mycket roligt acc i ettan och tvåan, fast det har varit något kinkigt att bestycka förgasaren korrekt (munstycken medföljer trimkitet). Lösningen för mig har blivit att choka den något i fyran och det funkar kalas!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad blev det för bestyckning då?
Jag har samma trim som du (och originalvev och originalförgasare) och har också fått upp den i strax över 90 på mätaren men den går ryckigt, framför allt på 4:an. Har labbat mycket med olika munstycken.
Nu ska det dock i trimvev och då är det väl lika bra att slänga dit en 24 mm:s förgasare också. Får se om jag blir av med problemen med det.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pellegrino</i>
<br />Vad blev det för bestyckning då? Jag har samma trim som du (och originalvev och originalförgasare) och har också fått upp den i strax över 90 på mätaren men den går ryckigt, framför allt på 4:an
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Hmm...jag har för mig att jag valde näst största munstycket (strax över 80 någonting, va?) efter genomprovning av samtliga. Känner väl igen din beskrivning av ryckig gång på fyrans växel. Av en händelse provade jag med choke under gaspådrag i trean och fyran och detta avhjälpte problemet avsevärt. Så nu kör jag konstant med lagom choke efter behov (efterhand märker man och lär sig gränsen beroende på gaspådrag och varvtal - det gäller att "lira"...). Är väl medveten om att detta trimkit i det närmaste kräver portning av block och fräsning av vev för att funka som sig bör. Fick 133-kitet och Poliniblåset till på köpet av Primaveran, så jag kände mig tvungen att prova. Resultatet är dock helt OK för mig. Vill jag köra racing, gör jag inte det med en Vespa iallafall...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Vad blev det för bestyckning då? Jag har samma trim som du (och originalvev och originalförgasare) och har också fått upp den i strax över 90 på mätaren men den går ryckigt, framför allt på 4:an
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Hmm...jag har för mig att jag valde näst största munstycket (strax över 80 någonting, va?) efter genomprovning av samtliga. Känner väl igen din beskrivning av ryckig gång på fyrans växel. Av en händelse provade jag med choke under gaspådrag i trean och fyran och detta avhjälpte problemet avsevärt. Så nu kör jag konstant med lagom choke efter behov (efterhand märker man och lär sig gränsen beroende på gaspådrag och varvtal - det gäller att "lira"...). Är väl medveten om att detta trimkit i det närmaste kräver portning av block och fräsning av vev för att funka som sig bör. Fick 133-kitet och Poliniblåset till på köpet av Primaveran, så jag kände mig tvungen att prova. Resultatet är dock helt OK för mig. Vill jag köra racing, gör jag inte det med en Vespa iallafall...

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej.
Jag hade tänkt att göra en lättare trimning av min Primavera,
plana toppen 1mm,höja upp cylindern 2mm och montera en trimmdämpare.Vilken dämpare är bäst till Primaveran och hur mycket ungefär ökar denna trimmning topphastigheten i km.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur gick det med denna trimning Janix? Blev det bra?
Står i begrepp att göra samma med min nämligen.
Du får gärna höra av dig och berätta. Kanske du har några bra tips?
/Patrik
<br />Hej.
Jag hade tänkt att göra en lättare trimning av min Primavera,
plana toppen 1mm,höja upp cylindern 2mm och montera en trimmdämpare.Vilken dämpare är bäst till Primaveran och hur mycket ungefär ökar denna trimmning topphastigheten i km.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur gick det med denna trimning Janix? Blev det bra?
Står i begrepp att göra samma med min nämligen.
Du får gärna höra av dig och berätta. Kanske du har några bra tips?
/Patrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Goddag, har själv en Primavera med portat block, racing vev, 133ccm cylle, 24mm förgasare, trimkrök samt annan utväxling och då gör den ca 110 km/h.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har du reedventiler eller kör du med vanliga "slidmatningen"? Om du kör med reed, var och hur mycket öppnade du då insuget? Jag är lite nyfiken då jag inte riktigt kan avgöra vilken vinst man får av reedventiler och tänkte köpa förgasarkit till trimprojekt...
För övrigt, behöver man ens byta till racingvev om man har reedinsug och öppnar så att slidventlien inte stänger insuget?
<br />Goddag, har själv en Primavera med portat block, racing vev, 133ccm cylle, 24mm förgasare, trimkrök samt annan utväxling och då gör den ca 110 km/h.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har du reedventiler eller kör du med vanliga "slidmatningen"? Om du kör med reed, var och hur mycket öppnade du då insuget? Jag är lite nyfiken då jag inte riktigt kan avgöra vilken vinst man får av reedventiler och tänkte köpa förgasarkit till trimprojekt...
För övrigt, behöver man ens byta till racingvev om man har reedinsug och öppnar så att slidventlien inte stänger insuget?
Min erfarenhet av reedventiler vs. slidmatat är att du får bättre gassvar och bottenklipp med reed. Lägre bränsleförbrukning får man dessutom, eftersom motorn inte kan spotta bak så mycket soppa.
Vill man utnyttja ett reed i en smallframemotor bäst, så fräser man ur insuget så mycket som det bara går (se upp så att du inte går igenom godset!), samt fräser bort en hel del material i väggen på vevhuset. Dessutom bör man köpa en fullcirkelvev eller annan icke-slidmatad vev.Detta för att gaserna ska ha så fritt flöde in som möjligt. Men det går att köra med ofräst insug och orginalvev också, det begränsar dock effekten. Idén med reedinsug är ju som statoilreklamen, 'alltid öppet', dvs insuget kan med reed ha 360 graders öppettid, det är trycket i vevhuset (läs: kolvens rörelse och avgaspulserna) som avgör när insug sker. Har man då kvar sin slidmatningsvev, så kommer ju insuget att vara helt stängt ibland vilket hindrar t ex avgassystemets pulser att dra in ännu mer soppa i vevhuset.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Goddag, har själv en Primavera med portat block, racing vev, 133ccm cylle, 24mm förgasare, trimkrök samt annan utväxling och då gör den ca 110 km/h.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har du reedventiler eller kör du med vanliga "slidmatningen"? Om du kör med reed, var och hur mycket öppnade du då insuget? Jag är lite nyfiken då jag inte riktigt kan avgöra vilken vinst man får av reedventiler och tänkte köpa förgasarkit till trimprojekt...
För övrigt, behöver man ens byta till racingvev om man har reedinsug och öppnar så att slidventlien inte stänger insuget?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vill man utnyttja ett reed i en smallframemotor bäst, så fräser man ur insuget så mycket som det bara går (se upp så att du inte går igenom godset!), samt fräser bort en hel del material i väggen på vevhuset. Dessutom bör man köpa en fullcirkelvev eller annan icke-slidmatad vev.Detta för att gaserna ska ha så fritt flöde in som möjligt. Men det går att köra med ofräst insug och orginalvev också, det begränsar dock effekten. Idén med reedinsug är ju som statoilreklamen, 'alltid öppet', dvs insuget kan med reed ha 360 graders öppettid, det är trycket i vevhuset (läs: kolvens rörelse och avgaspulserna) som avgör när insug sker. Har man då kvar sin slidmatningsvev, så kommer ju insuget att vara helt stängt ibland vilket hindrar t ex avgassystemets pulser att dra in ännu mer soppa i vevhuset.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Goddag, har själv en Primavera med portat block, racing vev, 133ccm cylle, 24mm förgasare, trimkrök samt annan utväxling och då gör den ca 110 km/h.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har du reedventiler eller kör du med vanliga "slidmatningen"? Om du kör med reed, var och hur mycket öppnade du då insuget? Jag är lite nyfiken då jag inte riktigt kan avgöra vilken vinst man får av reedventiler och tänkte köpa förgasarkit till trimprojekt...
För övrigt, behöver man ens byta till racingvev om man har reedinsug och öppnar så att slidventlien inte stänger insuget?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Jag kör med reed ventiler.
jag portade upp så mycket som jag vågade, fick t.o.m ett litet hål i blocket men som tur är finns det ju Chemical-Metal:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ouch! Det låter som en mörk dag i verkstan när man råkar fila igenom motorblocket:), men det funkar alltså med kemisk metall, det kan ju vara värt att veta:D
Det blev tyvärr inga reed-ventiler för min del...
Jag hittade ett förgasarkit (24/24 Dellorto PHBL + polini insug utan reed) på blocket och slog till (snålheten bedrog visheten tyvärr...). Det var inte bara utan reed utan saknade också en del annat, så nu står jag utan polinis instruktioner om hur insuget ska anpassas (och utan konvertering till "pull choke" + fel luftburk, kanske inte så billigt när allt kom omkring
). Niklas XP-tips säger att man ska fila upp insugsporten "bakåt" 9 mm, ska jag tolka det som att man ska öppna insuget *bort* från cylindern (neråt), det borde väl bli så om man ska försena stängningen av porten? Det råkar inte vara någon som har lite förgasarkits-instruktioner scannade och klara, eller en bra länk, jag verkar absolut inte kunna hitta polinis förgasarkit's-instruktioner på nätet
?
<br />Jag kör med reed ventiler.
jag portade upp så mycket som jag vågade, fick t.o.m ett litet hål i blocket men som tur är finns det ju Chemical-Metal:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ouch! Det låter som en mörk dag i verkstan när man råkar fila igenom motorblocket:), men det funkar alltså med kemisk metall, det kan ju vara värt att veta:D
Det blev tyvärr inga reed-ventiler för min del...
Jag hittade ett förgasarkit (24/24 Dellorto PHBL + polini insug utan reed) på blocket och slog till (snålheten bedrog visheten tyvärr...). Det var inte bara utan reed utan saknade också en del annat, så nu står jag utan polinis instruktioner om hur insuget ska anpassas (och utan konvertering till "pull choke" + fel luftburk, kanske inte så billigt när allt kom omkring

Det funkar ännu bättre med att svetsa igen det...kemisk metall sitter inte för evigt.
'Bakåt' betyder att du ska tidigarelägga öppningen på insuget, och det blir ju då precis som du säger, fräs i den bakersta kanten från cylindern räknat.
Det är inte mycket instruktioner som behövs, men en dragchoke underlättar om du inte vill plocka bort verktygslådan varje gång du ska choka. Se till att matcha insugsrörets öppning mot blocket noga, så att det inte finns någon trist kant där. Var försiktig när du portar vid kompressionsplattan (dvs inne i vevhuset, 'bakåt'). Pajar du den, så att veven inte längre kan få tätt där, då är det bara att antingen fräsa bort allting och köra reed, eller slänga blocket.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Jag kör med reed ventiler.
jag portade upp så mycket som jag vågade, fick t.o.m ett litet hål i blocket men som tur är finns det ju Chemical-Metal:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ouch! Det låter som en mörk dag i verkstan när man råkar fila igenom motorblocket:), men det funkar alltså med kemisk metall, det kan ju vara värt att veta:D
Det blev tyvärr inga reed-ventiler för min del...
Jag hittade ett förgasarkit (24/24 Dellorto PHBL + polini insug utan reed) på blocket och slog till (snålheten bedrog visheten tyvärr...). Det var inte bara utan reed utan saknade också en del annat, så nu står jag utan polinis instruktioner om hur insuget ska anpassas (och utan konvertering till "pull choke" + fel luftburk, kanske inte så billigt när allt kom omkring
). Niklas XP-tips säger att man ska fila upp insugsporten "bakåt" 9 mm, ska jag tolka det som att man ska öppna insuget *bort* från cylindern (neråt), det borde väl bli så om man ska försena stängningen av porten? Det råkar inte vara någon som har lite förgasarkits-instruktioner scannade och klara, eller en bra länk, jag verkar absolut inte kunna hitta polinis förgasarkit's-instruktioner på nätet
?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
'Bakåt' betyder att du ska tidigarelägga öppningen på insuget, och det blir ju då precis som du säger, fräs i den bakersta kanten från cylindern räknat.
Det är inte mycket instruktioner som behövs, men en dragchoke underlättar om du inte vill plocka bort verktygslådan varje gång du ska choka. Se till att matcha insugsrörets öppning mot blocket noga, så att det inte finns någon trist kant där. Var försiktig när du portar vid kompressionsplattan (dvs inne i vevhuset, 'bakåt'). Pajar du den, så att veven inte längre kan få tätt där, då är det bara att antingen fräsa bort allting och köra reed, eller slänga blocket.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Jag kör med reed ventiler.
jag portade upp så mycket som jag vågade, fick t.o.m ett litet hål i blocket men som tur är finns det ju Chemical-Metal:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ouch! Det låter som en mörk dag i verkstan när man råkar fila igenom motorblocket:), men det funkar alltså med kemisk metall, det kan ju vara värt att veta:D
Det blev tyvärr inga reed-ventiler för min del...
Jag hittade ett förgasarkit (24/24 Dellorto PHBL + polini insug utan reed) på blocket och slog till (snålheten bedrog visheten tyvärr...). Det var inte bara utan reed utan saknade också en del annat, så nu står jag utan polinis instruktioner om hur insuget ska anpassas (och utan konvertering till "pull choke" + fel luftburk, kanske inte så billigt när allt kom omkring

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag är ledsen, men jag blir inte klok på detta, veven roterar väl medsols från svänghjulet sett? Niklas skriver att man ska fördröja stängningen genom att fila upp bakåt, men jag tycker det verkar mer som du säger, att man tidigarelägger öppningen (om jag tolkar ditt "bakåt" rätt). Eftersom jag helt enkelt verkar för korkad för detta med bakåt, rotationsriktning, före, tidigare, efter och senare, provar jag med lite bildspråk:D:oops:
Ska jag fila upp 9 mm vid A (röd) eller B (grön) på bilden av smallframens kopplingshalva nedan:
[img]http://i75.imagethrust.com/t/510091/wheretomill.jpg][/img]
???
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det funkar ännu bättre med att svetsa igen det...kemisk metall sitter inte för evigt.
'Bakåt' betyder att du ska tidigarelägga öppningen på insuget, och det blir ju då precis som du säger, fräs i den bakersta kanten från cylindern räknat.
Det är inte mycket instruktioner som behövs, men en dragchoke underlättar om du inte vill plocka bort verktygslådan varje gång du ska choka. Se till att matcha insugsrörets öppning mot blocket noga, så att det inte finns någon trist kant där. Var försiktig när du portar vid kompressionsplattan (dvs inne i vevhuset, 'bakåt'). Pajar du den, så att veven inte längre kan få tätt där, då är det bara att antingen fräsa bort allting och köra reed, eller slänga blocket.
Mvh
Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska jag fila upp 9 mm vid A (röd) eller B (grön) på bilden av smallframens kopplingshalva nedan:
[img]http://i75.imagethrust.com/t/510091/wheretomill.jpg][/img]
???
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det funkar ännu bättre med att svetsa igen det...kemisk metall sitter inte för evigt.
'Bakåt' betyder att du ska tidigarelägga öppningen på insuget, och det blir ju då precis som du säger, fräs i den bakersta kanten från cylindern räknat.
Det är inte mycket instruktioner som behövs, men en dragchoke underlättar om du inte vill plocka bort verktygslådan varje gång du ska choka. Se till att matcha insugsrörets öppning mot blocket noga, så att det inte finns någon trist kant där. Var försiktig när du portar vid kompressionsplattan (dvs inne i vevhuset, 'bakåt'). Pajar du den, så att veven inte längre kan få tätt där, då är det bara att antingen fräsa bort allting och köra reed, eller slänga blocket.
Mvh
Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
när man öppnar insuget bara bakåt på en vevhusmatad vespa så betyder det att den öppnar tidigare och att den stänger vid oförändrat gradtal. alltså är det A (röd) som är bakåt, det blir mer logiskt på en stor-vespa där insuget sitter på vevens högsta punkt. tänk att du drar en klocka bakåt....
Federico
Federico
Har lite svårt att förstå erat intresse att trimma en primavera att gå så fort, min går 80km ( med vindruta) lite långsammare annars.
Trimmad vindruta!!
Och jag blir nervös när det börjar gå mycket över 70, men jag måste åka minst 70 annars vibrerar det så mycket så baken somnar.
Förresten hur långt kan ni åka på en tank, min räcker max 8mil och det blir ju fort kris på landet. Om det är trimmat drar den ju mer eller åker ni så fort att soppan inte hinner att ta slut?
Bengt
Trimmad vindruta!!
Och jag blir nervös när det börjar gå mycket över 70, men jag måste åka minst 70 annars vibrerar det så mycket så baken somnar.
Förresten hur långt kan ni åka på en tank, min räcker max 8mil och det blir ju fort kris på landet. Om det är trimmat drar den ju mer eller åker ni så fort att soppan inte hinner att ta slut?
Bengt
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bengtic</i>
<br />Har lite svårt att förstå erat intresse att trimma en primavera att gå så fort, min går 80km ( med vindruta) lite långsammare annars.
Trimmad vindruta!!
Och jag blir nervös när det börjar gå mycket över 70, men jag måste åka minst 70 annars vibrerar det så mycket så baken somnar.
Förresten hur långt kan ni åka på en tank, min räcker max 8mil och det blir ju fort kris på landet. Om det är trimmat drar den ju mer eller åker ni så fort att soppan inte hinner att ta slut?
Bengt
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
man måste inte köra maxfart för att ha kul med en trimmad scooter, det är roligt med lite drag när man ska iväg också.
min gamla primmyräser känndes helt ok i 110km/h, med fresha dämpare och bra däck är det inga problem. tanken byter man till en 5-liters från Vespa 50.
Federico
<br />Har lite svårt att förstå erat intresse att trimma en primavera att gå så fort, min går 80km ( med vindruta) lite långsammare annars.
Trimmad vindruta!!
Och jag blir nervös när det börjar gå mycket över 70, men jag måste åka minst 70 annars vibrerar det så mycket så baken somnar.
Förresten hur långt kan ni åka på en tank, min räcker max 8mil och det blir ju fort kris på landet. Om det är trimmat drar den ju mer eller åker ni så fort att soppan inte hinner att ta slut?
Bengt
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
man måste inte köra maxfart för att ha kul med en trimmad scooter, det är roligt med lite drag när man ska iväg också.
min gamla primmyräser känndes helt ok i 110km/h, med fresha dämpare och bra däck är det inga problem. tanken byter man till en 5-liters från Vespa 50.
Federico