Popolino/Primavera med Alkylat?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
PopolinoP
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Sun 15 Feb 2009, 20:35
Location: Trosa

Popolino/Primavera med Alkylat?

Post by PopolinoP »

Hej alla
Har en Primavera 125cc från -71 och undrar om någon vet om det är något problem att köra dessa på Alkylat-bränsle med tillhörande olja?
Det jag vet är ju att det är bättre förbränning men hur fungerar det med Bio-oljan. Tanken går ju tillbaka till gamla bilar och syntetolja effekter.
Har kollat in på http://www.vespapopolino.se/index.html och i dessa rekomenderas som jag förstår rak 30 till både badet och iblandning.
Är det någon här som skulle kunna upplysa :idea: mig i detta vore jag tacksam.
// PP
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Om jag fattat det rätt så är de oljorna inte lämpade för våra motorer

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
PopolinoP
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Sun 15 Feb 2009, 20:35
Location: Trosa

Post by PopolinoP »

Inte lämpade på så sätt att det blir en renande effekt på tätningar?

Borde väl inte vara några problem med Bensinen i sig? Bättre förbränning och mindre rök är väl Akrylatens stöttepelare.

http://www.gronkemi.nu/alkylat.html
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Du kan ju också blanda till alkylatbensin för 4-t motorer med en tvåtaktsolja du liter bättre på om du mistänker att den oljan som blandas in i 2T alkylatbensinen inte duger. Själv så tror jag inte att det kan vara något större problem, alkylatbensin används väll mest i små tvåtaktsmotorer i motorredskap som luftkylda motorsågar, lövblås och kanttrimmers. Det är inte så annorlunda motorer än en vespa, möjligen ha de lättmetall cylinder med nicasyl belägning i stället för gjutjärncylinder men det brukar inte vara några andra tvåtaktsoljor ändå.

Alkylatbensinen minskar miljöbelastningen avsevärt pga minskade utsläpp av cykliska kolväten och mindre sotpartiklar, är det därför du vill köra på alkylatbensin?

I så fall skulle du också kunna fundera på en etanolkonvertering, man slipper då också den giftiga bensinen (utom ca 15%) partikelutsälpp och kan använda en biologisk nedbrytbar olja som Castrol R40 som funkar med E85. Då minskar du de fossila CO2 utsläppen med ca 70% och få ca 5% mera effekt på köpet.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
PopolinoP
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Sun 15 Feb 2009, 20:35
Location: Trosa

Post by PopolinoP »

Tack för ditt svar.
Tänkte mig att det lilla som jag kommer att köra vore väl bra att göra vad man kan i utsläppsynpunkt.
Det var just tanken på likheten mellan dina förslagna motorer som fick mig in på spåret. Det var det just tidigare erfarenheter med syntetolja som fick mig att fråga om någon visste hur det påverkade med Bio-oljan som iblandning.
Dock är jag en av de som inte tror på Etanolen om man tänker helhet och inte bara förbränning, bättre att folk får mat ;)

// PP
Post Reply