Motorn delad, nästa steg?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Motorn delad, nästa steg?

Post by Rickard »

Hejsan,

Efter jobbet idag delade jag motorn för vevbyte samt primärutväxlingsbyte, nya lager samt packboxar.

Halvorna var ganska enkla att dela, men jag behöver råd hur jag skall gå vidare.

Fråga 1: På andra sidan det stora primärdrevet sitter det ett mindre kugghjul som förmodligen driver kicken. Hur tar jag bort detta lilla kugghjul så jag kan byta det stora?

Fråga 2: Tydligen skall bakaxeln bort för att kunna byta utväxlingen i fråga 1. Men hur tar jag bort bakaxeln? Antar att växelföraren måste demonteras? Det sitter 2st väldigt små låsbrickor på växelföraren som styr och skjuter allt framåt eller bakåt för att välja växel, den går i ett spår i julgranen. Skall dessa låsbrickor bort för att ta ut hela bakaxeln?

Fråga 3: I den andra halvan sitter veven kvar. Hur tar jag bort den? Vågar inte börja banka bort den bara. Antar att där sitter en låsning någonstans vid kullagret?

Mina ordval och namngivelser av delarna är nog inte rätt, men hav överseende kära vänner :lol:
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

har en rätt bra guide hur man gör, steg för steg. Den hjälpte mej en bra bit på vägen.

Annars får du ha is i magen tills kavalleriet (forumets proffsmeckare) kommer hit.

Lycka till!

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Woodstock

Re: Motorn delad, nästa steg?

Post by Woodstock »

Rickard wrote:Fråga 1: På andra sidan det stora primärdrevet sitter det ett mindre kugghjul som förmodligen driver kicken. Hur tar jag bort detta lilla kugghjul så jag kan byta det stora?
Du menar det lilla drevet i primärutväxlingen? a) Lossa muttern (eventuellt får du ta motspjärn genom att "låsa" veven med t ex en träpinne genom kolvbultshålet). b) Vrid det stora drevet i primärutväxlingen till "hacket" som medger utdragning av det lilla drevet. c) Lyft ur det lilla drevet.
Rickard wrote:Fråga 2: Tydligen skall bakaxeln bort för att kunna byta utväxlingen i fråga 1. Men hur tar jag bort bakaxeln? Antar att växelföraren måste demonteras? Det sitter 2st väldigt små låsbrickor på växelföraren som styr och skjuter allt framåt eller bakåt för att välja växel, den går i ett spår i julgranen. Skall dessa låsbrickor bort för att ta ut hela bakaxeln?
Ja, axeln måste ur. Du kan plocka ur den på två sätt: a) Ta loss de pyttesmå låsbrickorna som sitter på de två små "medarna" av växelföraren (och som spårar i axeln), plocka bort "medarna" och därefter banka ut axeln. b) Banka ut axeln försiktigt en liten bit, samtidigt som du vrider på växelföraren tills att de två "medarna" på växelföraren hoppar ur spår.
Rickard wrote:Fråga 3: I den andra halvan sitter veven kvar. Hur tar jag bort den? Vågar inte börja banka bort den bara. Antar att där sitter en låsning någonstans vid kullagret?
Nej, sitter ingen låsning. Spraya litet med 5-56 och banka försiktigt ut veven med t ex en mjuk träbit. Ta det mycket försiktigt när du bankar på vevkonen så att inte gängorna förstörs eller vevkonen spricker.

Observera att det stora drevet i primärutväxlingen har en låsring på baksidan som måste av först. Drevet måste även vridas till på ett visst sätt för att kunna tas ur (kolla flänsarna och du ser snart i vilket läge den ska vara).

Mvh

/ Fredrik
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Lite framgång!!!

Kickaxeln borta!
Låsbrickan borta som håller det stora primärdrevet, men bakaxeln sitter ännu kvar och jag får i nuläget inte bort mera.

Skall prova att banka försiktigt och vrida medarna samtidigt. Men det verkar vara väldigt ont om plats att kunna vrida ut axlarna samtidigt som jag bankar. Men kan ni, så kan väl ja :)

Måste jag banka försiktigt på vevkonen eftersom hela veven ändå skall bytas? Återkommer med rapport snart...
Vespa 50/N -71
Woodstock

Post by Woodstock »

Rickard wrote:Måste jag banka försiktigt på vevkonen eftersom hela veven ändå skall bytas? Återkommer med rapport snart...
Nja, det får du väl själv avgöra. Det kan ju vara bra att ha en hel extra vev i framtiden. Jag har råkat ut för två vevaxelbrott och i sådana lägen är det ju tacksamt att ha en i reserv.

När du slår och bankar, tänk bara på att aluminiumgodset på en vespamotor inte är av bästa sort. Tål inte alltför mycket påfrestningar utan att det spricker.

Mvh

/ Fredrik
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

YES :D :D

Bakaxeln borta också. Fan, det var inte lätt. Gick inte att banka och samtidigt lirka ut medarna. Då tog bakaxeln hela tiden i primärutväxlingen, samt att det var en kona på bakaxeln som i ett visst läge också tog i p-utväxlingen. Så jag var tvungen att plocka bort medarna, sen gick det att lirka förbi bakaxeln och sist plocka ur p-utväxlingen. Men sicket pillejobb! Men det gick!

Tog i farten även bort kullagret för bakaxeln eftersom jag fått glassand i detta så det gick inte perfekt.

Provade även att banka med en småländsk fura på vevkonan, men di småländska fururna är för mjuka, blev bara ett stort hål i den. Så det får ligga med 5-56 tills imorgon.
Vespa 50/N -71
Woodstock

Post by Woodstock »

Rickard wrote:Gick inte att banka och samtidigt lirka ut medarna. Då tog bakaxeln hela tiden i primärutväxlingen.
Jodå, går visst - så gör jag alltid... :wink:
Rickard wrote:Provade även att banka med en småländsk fura på vevkonan, men di småländska fururna är för mjuka, blev bara ett stort hål i den. Så det får ligga med 5-56 tills imorgon.
Värme är också ett bra tips- Och så kanske ett distinkt slag metall mot metall mot vevkonen om du vågar det. Eller prova att lägga in blockhalvan i frysen några timmar...

Mvh

/ Fredrik
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Frysen är kanske ett bra knep! Blir inte aluminiumen skör då så att den spricker när jag sedan bankar? Kan den ligga tills imorgonkväll i frysen eller är det för länge?
Vespa 50/N -71
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Kunde du inte hitta några dyrare verktyg Marre :wink:
Det blir i alla fall inget köp av dessa, får försöka klara mig utan och montera/demontera på andra sätt.
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Stora framsteg ikväll igen med motorn. Veven är borta från motorhalvan som satt fast igår. Allt låg i frysen över natten, och nu ikväll värmde jag aluminiumet med värmepistol, så gick det ganska enkelt att få bort veven.

Kullagret borta på kopplingssidan, samt nytt monterat, och dess inre packbox. Nu till min fråga. Jag är 100% säker på att kullagret sitter så långt in som möjligt, men packboxen sticker ut mot veven sida med 0.1mm. Jag kan känna att den sticker upp i alla fall. Och jag får inte in den längre. Skall det vara så här för att det skall täta eller? Glömde att känna på packboxen innan jag tog bort den gamla :?
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Ingen som vet om det är ok att packboxen sticker ut lite mot veven?

Nu risk för en dum fråga: Köpte nytt packboxset på EM, och där följer med 5st o-ringar i 3 olika storlekar också. Mig vetligen har jag inte sett några o-ringar på något annat ställe än till framvagnen. Var vill dessa 5 o-ringar placeras? Förgasaren?
Vespa 50/N -71
Woodstock

Post by Woodstock »

Rickard wrote:Ingen som vet om det är ok att packboxen sticker ut lite mot veven?

Nu risk för en dum fråga: Köpte nytt packboxset på EM, och där följer med 5st o-ringar i 3 olika storlekar också. Mig vetligen har jag inte sett några o-ringar på något annat ställe än till framvagnen. Var vill dessa 5 o-ringar placeras? Förgasaren?
Det gör inget att packboxen sticker ut marginellt, så länge det handlar om tiondels millimeter. Veven ligger inte dikt an mot packboxen ändå. Men du har väl satt den på rätt håll? (Se länk nedan)

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html (packbox kopplingssida)

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html (packbox svänghjulssida)

O-ringarna ska sitta på växelarmen som går genom blocket (2 st har jag för mig) samt utgående kickaxel (1 st). Den stora tunna o-ringen är till flottörlocket under förgasaren.

Mvh

/ Fredrik
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jo packboxen sitter på rätt håll, med sticker ut. Tack för att du sa att det är ok att den marginellt sticker ut lite. För jag får bannemej inte in den längre. Då kan jag montera vidare.

Fy fasiken va svårt det är att demontera/montera bakaxeln och få in dom små medarna samtidigt. Jag gav upp att försöka göra det på det sättet. Det finns ju ingen plats!!! Fick montera ur lagret för bakaxeln, sedan sätta i primärutväxlingen, sedan bakaxeln och i med medarna, och sist banka in lagret igen. Säkert inte alls rätt sätt att göra det på, men det gick :)

Tråkigt bara att den ena segersäkringen till ena meden flög över rummet och landade på en o-hitt-bar plats i verkstan. Så nu är det stopp i monteringen. Fick i alla fall i veven i svänghjulssidan lätt. Första försöket, med en väl uppvärmd blockhalva så det var busenkelt :D
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vad är "medarna"? :? :? :?
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Medarna är de två små "medar" som går i ett spår bakom julgranen och gör så att hela växelpaketet kan växla, det är med hjälp av medarna som du kan välja rätt växel.
Vespa 50/N -71
Post Reply