Skitkolv
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Skitkolv
Äntligen! Nu har jag blivit med veteran igen.
En Vespa GL -63.
Har stått orörd sedan 1971... Helrenovering behövs mekaniskt, men kanske behåller jag patinan...vi får se...
Men efter att den stått så länge sitter såklart kolveländet fast i cylindern. Vill ju så klart få loss den. Men hur gör man det bäst utan att förstöra för mycket?
Tips mottages tacksamt.
En Vespa GL -63.
Har stått orörd sedan 1971... Helrenovering behövs mekaniskt, men kanske behåller jag patinan...vi får se...
Men efter att den stått så länge sitter såklart kolveländet fast i cylindern. Vill ju så klart få loss den. Men hur gör man det bäst utan att förstöra för mycket?
Tips mottages tacksamt.
Hej och grattis till för införskaffad Vespa! Modellen gillar jag skarpt, har nämligen en likadan själv (du har en VLA1T antar jag).
Det finns någonstans en tråd där en kolv skulle lossas men inte ville. Försökte hitta den men fann den inte. Där nämdes att man skulle låta kolven bli inoljad med CRC eller motsvarande. Ömsom värma och kyla ner cylinder/kolv för att få dem att separera typ sakta men säkert. Mera olja mellan varven. Sedan allt vildare metoder som cylinder på spis. Även försiktigt hamrande med formad träbit. Och andra utpressnings(klämnings)metoder...
Någon som hittar tråden? Jag sökte med massor av alternativ men kammade noll.
Det finns någonstans en tråd där en kolv skulle lossas men inte ville. Försökte hitta den men fann den inte. Där nämdes att man skulle låta kolven bli inoljad med CRC eller motsvarande. Ömsom värma och kyla ner cylinder/kolv för att få dem att separera typ sakta men säkert. Mera olja mellan varven. Sedan allt vildare metoder som cylinder på spis. Även försiktigt hamrande med formad träbit. Och andra utpressnings(klämnings)metoder...
Någon som hittar tråden? Jag sökte med massor av alternativ men kammade noll.
Tjena,
sitter med samma problem på en reservdelsmotor jag fick med när jag köpte scooter.
Fick ett tips av en kille på jobbet.
Om kolven har fastnat över portarna kan man med hjälp av en smörjnippel med stoppventil och en adapter som passar i tändstiftshålet pressa på med fett. Går åt mycket fett men det borde nog funka tycker jag.
Har som sagt inte provat, men det låter som en skonsam metod om den nu funkar.
Känns som det är svårt att bygga tryck med en enkel fettspruta.
Jaja, kanske inte världens bästa tips men ändå ett tips.
Lycka till, låt oss veta hur du löser det.
Oskar
sitter med samma problem på en reservdelsmotor jag fick med när jag köpte scooter.
Fick ett tips av en kille på jobbet.
Om kolven har fastnat över portarna kan man med hjälp av en smörjnippel med stoppventil och en adapter som passar i tändstiftshålet pressa på med fett. Går åt mycket fett men det borde nog funka tycker jag.
Har som sagt inte provat, men det låter som en skonsam metod om den nu funkar.
Känns som det är svårt att bygga tryck med en enkel fettspruta.
Jaja, kanske inte världens bästa tips men ändå ett tips.
Lycka till, låt oss veta hur du löser det.
Oskar
Borde ju fungera ypperligt med tanke på vilket tryck en hydraulcylinder ger.
Eventuellt skulle man kanske kunna slakta en domkraft på pumpmekanismen och ansluta den till en adapter; på så skulle andra vätskor än fett kunna användas.
Metoden kräver dock att det är helt tätt mellan topplock och cylinder...
Eventuellt skulle man kanske kunna slakta en domkraft på pumpmekanismen och ansluta den till en adapter; på så skulle andra vätskor än fett kunna användas.
Metoden kräver dock att det är helt tätt mellan topplock och cylinder...
Abubba wrote:Tjena,
sitter med samma problem på en reservdelsmotor jag fick med när jag köpte scooter.
Fick ett tips av en kille på jobbet.
Om kolven har fastnat över portarna kan man med hjälp av en smörjnippel med stoppventil och en adapter som passar i tändstiftshålet pressa på med fett. Går åt mycket fett men det borde nog funka tycker jag.
Har som sagt inte provat, men det låter som en skonsam metod om den nu funkar.
Känns som det är svårt att bygga tryck med en enkel fettspruta.
Jaja, kanske inte världens bästa tips men ändå ett tips.
Lycka till, låt oss veta hur du löser det.
Oskar
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Japp, VLA1T!
Klassiskt Vespablå. Mellan det rostbruna...
Jag har sett reklambilder på en vit...vet någon vilka fler färger GL gjordes i? Den har solosadel och bönpall. Nog fanns GL med limpa också?
Får pröva mig fram vad gäller att få loss kolven. Kanske bäst att ta ur motorn först?
En vetaranmoppefantast jag pratat med nämnde diesel för att få loss kolven, men det låter...lite...sådär...
Klassiskt Vespablå. Mellan det rostbruna...

Får pröva mig fram vad gäller att få loss kolven. Kanske bäst att ta ur motorn först?
En vetaranmoppefantast jag pratat med nämnde diesel för att få loss kolven, men det låter...lite...sådär...
Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Frågan är väl också varför den sitter (en kolv med splittrade ringar eller ett knaster som fastnat mitt i en port är ingen hit att tvinga ur).
Diesel funkar. Likaså 556 m fl rostlösande oljor, men glöm inte värme och tålamod. Varmluftspistol på cylinderns utsida, jucka kolven, mer värme, mer jucka...både uppåt och neråt i loppet, i den mån det går.
/R
Diesel funkar. Likaså 556 m fl rostlösande oljor, men glöm inte värme och tålamod. Varmluftspistol på cylinderns utsida, jucka kolven, mer värme, mer jucka...både uppåt och neråt i loppet, i den mån det går.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beror litet på importlandet. Till Finland hämtades de visst som röda, blåa och vita. Tror att de röda var mest pop. Min var och är röd. I de flesta länder var de (elfenbens)vita.Rascar Capac wrote:Japp, VLA1T!
Klassiskt Vespablå. Mellan det rostbruna...Jag har sett reklambilder på en vit...vet någon vilka fler färger GL gjordes i? Den har solosadel och bönpall. Nog fanns GL med limpa också?
Normalt kom de väl med limpa, men det är nog importberonde det också. Min såldes som ny med två singelsadlar. Och de är fortfarande i bruk, "skinnet" har bytts mellan varven.
I Sverige såldes GL med främre enkelsits och bakre bönpall, har hört att det skickades från Italien utan bönpallen men att denna monterades hos importören, vet dock ej om detta är sant.vespaco wrote:Normalt kom de väl med limpa, men det är nog importberonde det också. Min såldes som ny med två singelsadlar. Och de är fortfarande i bruk, "skinnet" har bytts mellan varven.Rascar Capac wrote: Den har solosadel och bönpall. Nog fanns GL med limpa också?
I Danmark såldes de med två enkelsitsar.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Alltså... som vanligt överträffar scooterkunnandet inom SSK, och på forumet, alla ens förväntningar... Jag borde bli förvånad av att jag blir så förvånad varje gång... Man tror man är ensam scooternörd med väldigt specifikt intresse och...ja..låt oss vara diplomatiska och kalla det...spetskunskap... men det är ju, i jämförelse, ingenting... Ni är fantastiska, pojkar och flickor, gubbar och gummor!
Tack för infon om modellen!
Nu blir frågan: Ska jag göra en Sverige-typ-renovering eller renovera den så att den, i mina ögon, blir så snygg som möjligt? För det är inte samma sak... Ett angenämt problem.
Och tack för mektipsen!
Värmepistoler, lubrikanter och milt våld ska jag pröva. Öhhh...vänta nu...det är väl fortfarande ett scooterforum det här...?
Tack för infon om modellen!
Nu blir frågan: Ska jag göra en Sverige-typ-renovering eller renovera den så att den, i mina ögon, blir så snygg som möjligt? För det är inte samma sak... Ett angenämt problem.
Och tack för mektipsen!
Värmepistoler, lubrikanter och milt våld ska jag pröva. Öhhh...vänta nu...det är väl fortfarande ett scooterforum det här...?

Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vad det gäller all renovering är svaret, som du själv känner för. Finns ingen anledning att göra något för att andra tycker så. Givetvis kan man lyssna på andras åsikter och argument men det är ju till syvendes och sist du som ska göra renoveringen och om man själv inte vill ha det som ska bli slutresultatet till 100% finns det ju ingen anledning att göra det. I frågan ovan måste du ju ställa dig följdfrågan, varför vore en Sverige-renovering bättre, än det "snygga" sätt du föreställt dig. Om det är Snygg Vs. Snyggast så måste det ju finnas en riktigt bra anledning till att inte välja Snyggast.Rascar Capac wrote:...
Nu blir frågan: Ska jag göra en Sverige-typ-renovering eller renovera den så att den, i mina ögon, blir så snygg som möjligt? För det är inte samma sak... Ett angenämt problem.
...
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Självklart. Ska göra som jag blir mest nöjd med. Men jag är kluven...gillar tanken på att återställa till original...men gillar också möjligheten att sätta på en snygg limpa och en lite ovanligare lack än standardblå eller -vit. Gillar både annorakoriginalnördrenoveringar och customkreativitet, när andra fixar sina scootrar. Jag får väl skaffa en till och göra en av varje 
Italienoriginal var annars en inte så dum idé!

Italienoriginal var annars en inte så dum idé!

Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Den elfensbensvita är PIA 909, som du hittar här:
http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... 11&COD=PIA
Den blåa vet jag inte. Den finska röda versionen är PIA 947.
Gråa gummilister till kåporna! Och fäljar och bromstrummor med ramens färg. Muttrar och skruvar skall inte målas över...
Hälsar en extremorginalnörd som inte använder anorak.
http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... 11&COD=PIA
Den blåa vet jag inte. Den finska röda versionen är PIA 947.
Gråa gummilister till kåporna! Och fäljar och bromstrummor med ramens färg. Muttrar och skruvar skall inte målas över...
Hälsar en extremorginalnörd som inte använder anorak.
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Tusen tack!
Suveränt. Nu lutar det åt originalrenovering mer och mer... Men kanske blir det limpa, ändå... Originaltillbehör!?
Ska nog försöka få tag på blåa originalkulören.
Scootern har någon sorts kromlister, men Vespa-logon på frontskölden är svart. Ska det vara så? Är handtagsgummina gråa i origal?
Suveränt. Nu lutar det åt originalrenovering mer och mer... Men kanske blir det limpa, ändå... Originaltillbehör!?

Scootern har någon sorts kromlister, men Vespa-logon på frontskölden är svart. Ska det vara så? Är handtagsgummina gråa i origal?
Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Det är väl bara att prova vilken sits du gillar. Kanske låna någon? Gäller att hitta rätt modell antar jag. Orginal kan du ev. hitta på ebay. Hela sitsar har jag inte letat efter. Bara överdrag. Singelsitsarna är enklare, de hade viss standard. Men limporna kan vara specifik för de olika Vespamodellerna. Vissa hade flera olika versioner under årena.
Kromlisterna var extra tillbehör, alulister var visst normalt. Men visst går kromlister bra.
Texten där fram skall vara blåsvart (ser svart ut). Helt korrekt. Min textlogga hade den tidigare renoveraren slipat helt blank för han trodde den skulle vara det. Suck. Men den var också övermålad, i lila. Kanske det går att måla om den. Om jag vill. Har köpt en ny textlogga, men man får se vad jag vill...
Handtagsgummina skall vara gråa.
Jag tror att den blåa kallades Comoblå, om det säger något till svenska färgnörder?
Kromlisterna var extra tillbehör, alulister var visst normalt. Men visst går kromlister bra.
Texten där fram skall vara blåsvart (ser svart ut). Helt korrekt. Min textlogga hade den tidigare renoveraren slipat helt blank för han trodde den skulle vara det. Suck. Men den var också övermålad, i lila. Kanske det går att måla om den. Om jag vill. Har köpt en ny textlogga, men man får se vad jag vill...
Handtagsgummina skall vara gråa.
Jag tror att den blåa kallades Comoblå, om det säger något till svenska färgnörder?
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Bra idé! Ska prova mig fram på sadelfronten.
Fel av mig. Visst är det aluminiumlister, inte krom. Slitna och skrapade...kan man göra nåt åt sånt eller är det köpa nytt som gäller?
Alltid trevligt att besöka Sveriges framsida. Nästa gång ska jag åka till EM och kolla in GL:arna i taket.
Fel av mig. Visst är det aluminiumlister, inte krom. Slitna och skrapade...kan man göra nåt åt sånt eller är det köpa nytt som gäller?
Alltid trevligt att besöka Sveriges framsida. Nästa gång ska jag åka till EM och kolla in GL:arna i taket.

Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Hur illa skrapade? Vissa saker går att rädda, aluminium är mjukt. MEN! Om du skall måla om Vespan så får du lov att plocka bort den ditmanglade listen och då blir den förstörd. Så då kan du välja vad du tycker är bäst. En ny aluminiumlist skall manglas (med specialverktyg), en i krom skall bändas med en massa fula ord och repor på plats. Jag konstaterade, när jag kanade längs asfalten, att kromlister glider bättre och därmed böjer inte skölden sig så illa... 

-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Öhhh...va...? Mangla? Skruva isär, och skruva ihop. Det förstår jag basalt hur man gör. Blir det krångligt tar jag hjälp. Mangla aluminium låter inte helt självklart som ett jobb för mig... har varken verktyg eller kunskap... Men var hittar man sån kunskap? Lackerare finns ju, men aluminiummanglare...? 
Krom eller aluminium...lacken vill man ju vara snäll mot...men går det att passa in och sätta dit på en olackad scooter, för att ta bort och sätta tillbaka när den nylackats?
Vurpor händer oss alla, som kör mycket, någon gång. Alltid trist att gå omkull. Och när andra gör det. Men plåt kan riktas. Huvudsaken att förare och passagerare klarar sig.

Krom eller aluminium...lacken vill man ju vara snäll mot...men går det att passa in och sätta dit på en olackad scooter, för att ta bort och sätta tillbaka när den nylackats?
Vurpor händer oss alla, som kör mycket, någon gång. Alltid trist att gå omkull. Och när andra gör det. Men plåt kan riktas. Huvudsaken att förare och passagerare klarar sig.
Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Kromlisterna kan man böja färdigt med gamla färgen på. Det brukar komma skruvar med listerna. Förut var de ickevassa/utan spets, de nuvarande är vanliga vassa skruvar. Men det kan man fixa med att slipa ner spetsen. Så slipper man hål i färg och plåt. Kanske rentavt någon gummibit i kläm mellan skruv och ram...
Aluminiumet kan man inte förmontera utan de manglas bara en gång. Det handlar alltså bara om att platta till listen runt kanten och att göra det snyggt. Om du använder sökfunktionen så tror jag du snabbt hittar bild på hur verktyget ser ut. Och kanske rentavt anvisningar. Det finns i urgamla manualer beskrivningar hur man går till väga. Det brukar gå att få låna verktyget. Eller köpa (SIP) om man tror att det kommer att behövas massor med gånger. Manglandet skall göras innan man installerar styrhuvudet, man kan inte göra det med styret på plats.
Vet inte vem som är bra på sådant i Sverige. Säkert en massa typer. Och någon firma. Någon annan som vet?
Aluminiumet kan man inte förmontera utan de manglas bara en gång. Det handlar alltså bara om att platta till listen runt kanten och att göra det snyggt. Om du använder sökfunktionen så tror jag du snabbt hittar bild på hur verktyget ser ut. Och kanske rentavt anvisningar. Det finns i urgamla manualer beskrivningar hur man går till väga. Det brukar gå att få låna verktyget. Eller köpa (SIP) om man tror att det kommer att behövas massor med gånger. Manglandet skall göras innan man installerar styrhuvudet, man kan inte göra det med styret på plats.
Vet inte vem som är bra på sådant i Sverige. Säkert en massa typer. Och någon firma. Någon annan som vet?
Hej!
Jag manglade på en list för några veckor sedan på min V50. Det tog ca 1 timme och var relativt enkelt. Det viktiga är att benskölden är som den skall vara i formen. Är det lite småbuckligt i kanten kan det vara svårt att få på listen och det syns när den är ditpressad. EM har verktyg att hyra ut. Tror det kostade 150:- att hyra. Listen var inte speciellt dyr den heller.
/Hans
Jag manglade på en list för några veckor sedan på min V50. Det tog ca 1 timme och var relativt enkelt. Det viktiga är att benskölden är som den skall vara i formen. Är det lite småbuckligt i kanten kan det vara svårt att få på listen och det syns när den är ditpressad. EM har verktyg att hyra ut. Tror det kostade 150:- att hyra. Listen var inte speciellt dyr den heller.
/Hans