Nu är den änligen klar

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Gokartnisse
Drömmare
Drömmare

Nu är den änligen klar

Post by Gokartnisse »

Då var min första renovering någonsin avklarad och det börjar nästan bli dags för nästa projekt redan :grin:
Eftersom det var folk som ville se bilder på den så kommer dom här:
Image
Riktigt nöjd med den, men tänkte piffa upp den lite till med bl.a. kromad svänghjulskåpa.

Frågan är bara hur ska jag våga köra med den, det vore ju så tråkigt om man fick en repa :smile:
Lite oskarp men den syns ju att det är en blå vespa i alla fall. :grin:
Image
Lite kul att jag lyckades fräscha upp hastighetsmätaren så mycket att jag kunde ha kvar den då rostangreppen var rätt stora. Kromkanten runt mätaren var definitivt inget undantag.
Men som tur va så var det bara nån hemsk silverfärg någon tidigare ägare hade kladdat på. Den silverfärgen har jag nog fått ta bort från det mesta på den stakars vespan.
Image
Skicket från börjar var ett penselmålat schabrak utan fungerande (fastrostad sen långt innan jag var född) fjädring och det var inte brist på rosthål heller om man säger så.

Det går säkert att skriva flera mil text om renoveringen men jag tror inte att ens den mest inbitne vespa fantasten orkar läsa det.

Jag kommer nog inte renovera fler vespor i alla fall men kanske en och annan bil. Projektet har ju tagit nåt år då jag har haft fullt upp med polarna skola och annat som hör till åldern vad jag förstår.
Det är "bara" ett och ett halvt år (en evig väntan) kvar till körkortsåldern infinner sig och fram tills dess tänkte jag försöka skaka liv i en Corvette. :grin:
Men fram tills det blir åka av ska jag göra Göteborgs cykelbanor osäkra. :grin:
Ha de gött // Sven
PS Kan jag vara den enda 16-åringen i Sverige som har gett sig på ett sådant projekt tro?? DS
Last edited by Gokartnisse on Thu 12 Feb 2009, 01:45, edited 1 time in total.
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Den ser jättefin ut ;) Lite svårt att se på så små bilder bara. Har dom inget alternativ där man får se dom större?
Gokartnisse
Drömmare
Drömmare

Post by Gokartnisse »

Jag gjorde som det stod i den där guiden om att ladda upp projektbilder från imageshuck. Nån som fattar varför dom blir så små??
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Re: Nu är den änligen klar

Post by vespaco »

Gokartnisse wrote: Jag kommer nog inte renovera fler vespor i alla fall
Haha, det trodde vi också i början! :wink:
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Redigera inlägget. Kolla i bildlänken efter "bildnummer.th.jpg"

http://img502.imageshack.us/img502/2599 ... 0yw4[b].th[/b].jpg

Redigera bort .th - th står för thumbnail=minibild

kvar blir en länk som ser ut så här:

http://img502.imageshack.us/img502/2599/p2090060yw4.jpg

som blir.....

Image

:-)

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jimmie
Drömmare
Drömmare

Post by Jimmie »

Måste fråga om du har en Färgkod till färgen, är precis vad jag letar efter till min.
Skulle vara väldigt snällt av dig om du skulle vilja lämna ifrån dig den isf.
MVH Jimmie
V 50 Special
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Jimmie wrote:Måste fråga om du har en Färgkod till färgen, är precis vad jag letar efter till min.
Skulle vara väldigt snällt av dig om du skulle vilja lämna ifrån dig den isf.
MVH Jimmie
Du kan nog kolla i nån RAL-karta,hör med din lokale lackare.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm..RAL är väl kulörer som användes av yrkesfordon, typiska "företagsfärger", liksom? Postgul, Vägverksgul etc - eller minns jag fel nu?

Varför skulle den där ljusblå platsa i en RAL-karta?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

http://sv.wikipedia.org/wiki/RAL
Lite info om RAL.

http://www.alltiallt.com/#fargkarta
Färgkarta 1. 5015 kanske passar?

Om du kollar tråden om PPG i Göteborg så hittar du lite mera tips.

Lite mera RAL-färger och andra färgsystem: http://www.colorexplorer.com/colorlibraries.aspx

Är hyfsat säker på att det är någon här i forumet som samlat en massa färginfo någonstans också. Sök lite. :-)
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Drömmare
Drömmare

Post by Jimmie »

Tackar för alla bra tipps. kikade på Retro vespas sida och hittade
Pantone 559C verkar vara ganska lik, men efter att pratat med min lakerare så blev jag lite ställd i hans databas står den som Grön.

Så är det någon här på forumet som använt denna färgkoden och kanske kan hjälpa mig att se vilken färg det igentligen är,annars får det bli en Ral färg men tycker att det e ganska svårt att hitta en bra kulör på så små kartor.

Tackar och bugar Jimmie
V 50 Special
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Jimmie wrote:Pantone 559C verkar vara ganska lik, men efter att pratat med min lakerare så blev jag lite ställd i hans databas står den som Grön.
Pantone 559 C är en blekt ljusgrön nyans, ungefär som oxiderad koppar ;)
(sitter precis med en pantoneguide i handen för att bestämma golv och väggfärg till vår nya mecklokal till Lambretta Club of Hong Kong)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Jimmie
Drömmare
Drömmare

Post by Jimmie »

Då kanske du kan ge mig den rätta koden för den blåa?

MVH Jimmie
V 50 Special
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

tvärr så är det lite svårt att jämföra på en datorskärm, men hoppas att "gokartnisse" kan svara.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Bluesman wrote:Hmm..RAL är väl kulörer som användes av yrkesfordon, typiska "företagsfärger", liksom? Postgul, Vägverksgul etc - eller minns jag fel nu?

Varför skulle den där ljusblå platsa i en RAL-karta?

/R
ja,inte vet jag,men dom flesta kulörerna finns där.
Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

för att reda ut lite:

PMS (Pantone Matching System) är ett färgsystem framtaget för den grafiska branschen, alltså tryckfärger som ligger utanför den vanliga fyrfärgs färgkartan. PMS färger bandas utifrån ett antal grundfärger beroende på papperskvalitet m.m. PMS skalan innehåller också silver och några guld/koppar färger.

NCS (Natural Color System) är ett färgsystem som används b.l.a arkitektur och är det man stöter på i färgaffären när man ska måla om hemma, detta färgsystem baseras på tre värden 1-svarthet 2-kulörhet 3-kulörton ungefär som LAB i datorvärlden

RAL är ett äldre tyskt färgsystem som liknar NCS (men inte lika logiskt system för färgblandning) RAL används ibland inom vissa arkitekt/design yrken, men aldrig i den grafiska världen. RAL innehåller förutom vanliga färger även fluoreserande färger.

Det finns en risk att problem kan uppstå om man använder något av dessa tre för att hitta en billack.
För det första så måste färgen alltid konverteras eftersom ingen använder färgsystemen inom billackeringsbranschen. Hur nära den konverteringen blir originalfärgen vet man inte.
Nästa problem kan uppstå när man efter några år skrapar en del och ska ta fram ny bättringsfärg, då måste man göra om konverteringen igen om inte samma gamla lackblandare finns kvar med samma färgmärke.

Låna istället färgkartor hos lackfirman och leta upp en befintlig billack som redan finns, kanske hittar du exakt samma färg som i din skala, men då har du i alla fall ett riktigt namn på den.
Federico
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

RAL har jag fått för mig är alldeles ypperligt när man ska lacka något. Min lackerare tyckte till exempel att det var alldeles förträffligt att jag hade hittat en sådan kod.
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Zikes wrote:RAL har jag fått för mig är alldeles ypperligt när man ska lacka något. Min lackerare tyckte till exempel att det var alldeles förträffligt att jag hade hittat en sådan kod.
jo,så är det,en RAL-färgskod är precis som en bilfärgskod,man tar fram recept efter koden och sen är det bara att blanda.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Federico wrote:för att reda ut lite:

RAL är ett äldre tyskt färgsystem som liknar NCS (men inte lika logiskt system för färgblandning) RAL används ibland inom vissa arkitekt/design yrken, men aldrig i den grafiska världen. RAL innehåller förutom vanliga färger även fluoreserande färger.

Det finns en risk att problem kan uppstå om man använder något av dessa tre för att hitta en billack.
För det första så måste färgen alltid konverteras eftersom ingen använder färgsystemen inom billackeringsbranschen. Hur nära den konverteringen blir originalfärgen vet man inte.
Nästa problem kan uppstå när man efter några år skrapar en del och ska ta fram ny bättringsfärg, då måste man göra om konverteringen igen om inte samma gamla lackblandare finns kvar med samma färgmärke.

Låna istället färgkartor hos lackfirman och leta upp en befintlig billack som redan finns, kanske hittar du exakt samma färg som i din skala, men då har du i alla fall ett riktigt namn på den.
kan inte riktigt hålla med här,får man en skada och ska lackbättra efter några år,så är det inte säkert ändå,även om du har samma gamla lackblandare å samma färgmärke,färgen ändras efter vind å väder,dessutom så uppdaterar alla färgleverantörer sina recept varje år,så om du blandar en färg idag,så är det inte säkert att det är samma blandning om ett par år,ta en sån sak som vattenbaserat som (nästan)ingen körde med för ett par år sen.Dessutom så är det många lastbilslackare som använder RAL-färger,kunderna väljer från den kartan när dom vill ha sin firma-färg på lastbilarna.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

blizzy wrote:
Zikes wrote:RAL har jag fått för mig är alldeles ypperligt när man ska lacka något. Min lackerare tyckte till exempel att det var alldeles förträffligt att jag hade hittat en sådan kod.
jo,så är det,en RAL-färgskod är precis som en bilfärgskod,man tar fram recept efter koden och sen är det bara att blanda.
du menar att alla som blandar billack har färdiga recept för RAL färger?

edit: hittade konverterare på exempelvis Standox.se , från tre olika RAL system, NCS, pantone mm. recepten gäller natuligtvis bara standox.

blizzy wrote:

kan inte riktigt hålla med här,får man en skada och ska lackbättra efter några år,så är det inte säkert ändå,även om du har samma gamla lackblandare å samma färgmärke,färgen ändras efter vind å väder,dessutom så uppdaterar alla färgleverantörer sina recept varje år,så om du blandar en färg idag,så är det inte säkert att det är samma blandning om ett par år,ta en sån sak som vattenbaserat som (nästan)ingen körde med för ett par år sen.Dessutom så är det många lastbilslackare som använder RAL-färger,kunderna väljer från den kartan när dom vill ha sin firma-färg på lastbilarna.
jag tror att du missförstod mig, jag menar inte att man ska behålla receptet på färgen för framtiden utan vilket bilmärke och vilken färgkod biltillverkaren har på den specifika kulören. på så sätt måste man ha bästa utgångsläget, för när de ändrar recept är det väl för att någont pigment eller någon kemikalie bytt ut, alltså ska det nya receptet efterlikna originalfärgen så nära det går.

vad har man för nytta av att lastbilar lackas med RAL? är det en anledning till att använda det fägsystemet på en scooter?

Jag står fast vid att en billackskarta med bilfärgkoder måste vara det enklaste och säkraste för att hitta en färg, dessutom har man möjlighet att se hur färgen gör sig på plåtformer innan man har lackat sitt eget fordon.
Federico
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Vilket färgsystem man än har/väljer så måste det ju vara något som är beständigt kan man tycka. RAL-färgerna har ju inte ändrat sig på väldigt länge vilket kan vara bra. Att innehållet i dem ändras är ju naturligt och precis som om man vill tilläggs/bättringsmåla ett hus så har ju den färg som redan finns åldrats och det blir svårt att matcha.

Jag kan väldigt lite om det här med lackering men det hela känns ju hyfsat "naturligt", och om RAL används mycket inom lackering så känns det ju hyfsat tryggt att börja där. Kan man hitta mera exakta blandningar och namn på färger är det ju bra. I PPG-tråden hittade jag till exempel mycket färgblandningar för Piaggio hos ett av företagen som de pratas om där. Det blandningar som är idag är ju för att efterlikna originalet så mycket som möjligt men eftersom samma råvaror inte används idag (skulle tro att det skett en del utveckling på 40 år) så borde det ju avvika ändå.

Pris kommer ju in i detta lite också. Kan man hitta något som är tillräckligt nära i RAL borde det väl vara billigare än att specialblanda något? Det kan ju vara en faktor i det hela också.

Hmm.. letade lite i på glasurit.com och deras Color-online, väljer man piaggio finns det ett tiotal blå färger att välja mellan, har du ett exakt italienskt namn verkar de ha det mesta.

http://www.standox.com/portal/ gör färg

Alla blå piaggio-färger hos Sikkens:
http://www.qnetonline.nl/cgi-nt/qnet/qn ... art+Search

"Hur svårt kan det vara?" :-)

Lycka till.
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Japp, jag minns fel. På den gamla (svartvita) tiden när jag målade bilar hade RAL-kartan kanske max 30 blad, där hälften av färgerna hade tüskt påbrå - Luftwaffengrau, Feuerwehrrot, Postgelb, Lufthansablau..äh, ni fattar. Det var säkert nån specialutgåva vi hade, men vi målade ju mest nyttofordon med dom kulörerna också. Det var väl enklare att ha ett mindre kulörsortiment för timmerbilarna och tankbilarna - inte så mycket beslutsångest för åkarna då :-)

Anekdot och lite OT: jo, jag har målat vanliga bilar också, i cellulosa, akryl, syntet, 2-K, HS och Gud vet allt, samt direktionsvagnar, utställningsbilar, stridsvagnar, oljetankers och flygplan. Till sånt fanns det hyllkilometrar med färgkartor. Från varje tillverkare av rang kom det dessutom uppdateringar 2 ggr/år...som lärlingarna fick sätta in på rätt plats.

Lustigt. Hur många färgprover vi än hade så stämde sällan recepten på pricken, speciellt med USA-akrylerna och metallic (DuPont). Vid dom tillfällena kallade vi på vår enarmade målarbas som hade ett sjätte sinne (färgsinne?)..han tittade/kisade på kulören i två olika sorters ljus och slog sen i en halv droppe av ditt eller datt, så stämde den på pricken.

Han lutade iskallt brytfärgspytsen mot armprotesen (kroken) och hällde för hand - en droppe på sin höjd - ner i den blandade byttan, rörde om och sa "-Måla". Och när det var torrt stämde det. Coolt.

Hemligheten är att veta hur färgen ser ut när den är torr...för alla kulörer ändras när lösningsmedlet går ur. Och..färgproverna är inte lackade på plåt, och inte torkade på samma sätt som en bil, och ofta inte lika tjocka som ett lager lack på en bil. Stämmer därför mer eller mindre bra med originalet.

Och slutligen...en metallic-kulör (exempel, Helge) som sprutas med två olika lufttryck (en skillnad på ett hekto räcker!) ger två helt olika nyanser för metallspånen ställer sej i olika vinklar i bindemedlet = olika reflektionsgrad. Likaså gör små skillnader i viskositet, sprutföring, lösningsmedelstyp, munstyckets storlek och målarens humör att receptkulören ibland avviker från originalkulören ganska markant.

Egentligen var det nog mest tur att våra tusentals reparationslackeringar stämde rätt hyggligt för det mesta. Eller var det månne Uffe målarmästares förtjänst?
:D

/R
Hälsningar
/R
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Zikes wrote:Vilket färgsystem man än har/väljer så måste det ju vara något som är beständigt kan man tycka. RAL-färgerna har ju inte ändrat sig på väldigt länge vilket kan vara bra. Att innehållet i dem ändras är ju naturligt och precis som om man vill tilläggs/bättringsmåla ett hus så har ju den färg som redan finns åldrats och det blir svårt att matcha.
erfarehetsmässigt är det systemet som inte behöver översättas det bästa, eller så få konverteringar som möjligt. Därför kanske RAL ändå är bra, trist bara att det finns stora begränsningar i antalet kulörer.
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bluesman wrote:Och slutligen...en metallic-kulör (exempel, Helge) som sprutas med två olika lufttryck (en skillnad på ett hekto räcker!) ger två helt olika nyanser för metallspånen ställer sej i olika vinklar i bindemedlet = olika reflektionsgrad. Likaså gör små skillnader i viskositet, sprutföring, lösningsmedelstyp, munstyckets storlek och målarens humör att receptkulören ibland avviker från originalkulören ganska markant.
OT:

när jag letade efter en gammal 70-tals färg (moss green VW 1974) fick jag kontakt med en gubbe som lackat mycket custom på 60-70-talet, han pratade om olika kornstorlek på metallic-kornen, även olika färger. Fick fram ett gammalt 70-talsrecept på VW färgen och den skulle innehålla finkornig guldfärgad metallic. enligt den tillverkaren fanns det tre olika kornstorlekar. Det moderniserade receptet baserades på silverfärgade metallickorn och för att få guldeffekten användes en transparent gul, enligt tillverkaren fanns inte andra färger än silverfärgade korn att blanda metallic med.
I efterhand har jag hittat customfärgtillverkare som säljer massor med olika färger på metallic korn.

den mossgröna scootern kan ses på omslaget till SSK kalendern från förra året (2008)
Federico
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Federico wrote:
blizzy wrote:
du menar att alla som blandar billack har färdiga recept för RAL färger?

edit: hittade konverterare på exempelvis Standox.se , från tre olika RAL system, NCS, pantone mm. recepten gäller natuligtvis bara standox.

blizzy wrote:

jag tror att du missförstod mig, jag menar inte att man ska behålla receptet på färgen för framtiden utan vilket bilmärke och vilken färgkod biltillverkaren har på den specifika kulören. på så sätt måste man ha bästa utgångsläget, för när de ändrar recept är det väl för att någont pigment eller någon kemikalie bytt ut, alltså ska det nya receptet efterlikna originalfärgen så nära det går.

vad har man för nytta av att lastbilar lackas med RAL? är det en anledning till att använda det fägsystemet på en scooter?

Jag står fast vid att en billackskarta med bilfärgkoder måste vara det enklaste och säkraste för att hitta en färg, dessutom har man möjlighet att se hur färgen gör sig på plåtformer innan man har lackat sitt eget fordon.
ja,alla som blandar billacker kan ta fram färdiga recept för RAL-färger.
Post Reply