Ta bort krysskil (fixat)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Ta bort krysskil (fixat)

Post by Rickard »

Försökte igår att ta bort krysskilen på svänghjulssidan inför min motordelning. Men den sitter som f_n! Krysskilen som sitter på primärdrevs sidan gick lätt att få bort. Har ni några bra tips på hur jag skall göra?
Last edited by Rickard on Wed 25 Feb 2009, 22:48, edited 1 time in total.
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Om svänghjulet är av funkar det nog med rostolja och en smal skruvmejsel -lika smal som spåret för kilen - som du helt enkelt sätter under kilen och bänder försiktigt uppåt med, då ska den lossna. ALternativt tar du rostolja, sen en dorn med platt "nos"/spets och knackar lite försiktigt i kilens längsled, så halkar den bakåt och lossnar. Obs: den är rätt mjuk, och deformeras lätt om du tar i för mycket.

Skumt att den sitter så hårt, oftast har man väl problem med att dom bara ramlar bort för att dom sitter rätt löst?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

behöver du ta loss kilen?
Om den sitter bra och har någorlunda form kanske du kan behålla den.

(I allafall har jag ett antal gånger när man började köra vespa stått och handfilat kilar av diverse olika material, en sådan kan ju sitta hårt om man vill)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Svänghjulet är av, och jag skall byta vev och har inte (glömt) beställt nya kilar, så jag tänkte återanvända dom gamla. Därav min fråga. Sprutade på 5-56 igår så idag går det kanske lättare. Där fanns ingen rost, så det är konstigt att den sitter så hårt. Men en smal skruvmejsel går kanske som ni säger, får väl offra en gammal och slipa ner den...
Vespa 50/N -71
Post Reply