Biltema däck

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
aryan
Lärling
Lärling

Biltema däck

Post by aryan »

Biltema säljer numera även scooterdäck!

Image

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=154953

Billiga är de i varje fall, men är de prisvärda?

/Aryan
Last edited by aryan on Mon 23 Feb 2009, 23:59, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Deras crossdäck ska iaf va helt ok för medelfeta motionsåkare. Oavsett om dom är bra eller inte är jag övertygad om att dom snart kommer att vara kända för att ha dåligt våtgrepp och dålig slitstyrka.. :|
/David
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag ser fram emot de första blindtester ;-)

/Aryan
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Vilket ju i ärlighetens namn gäller även de stora märkena. T ex Michelin S1 är ju väldigt spännande att åka med i vått väglag, och slits fortare än suddgummi när man kör lite fortare.

Så Biltemas -behöver- ju nödvändigtvis inte vara sämre.

/G
mavio wrote:Deras crossdäck ska iaf va helt ok för medelfeta motionsåkare. Oavsett om dom är bra eller inte är jag övertygad om att dom snart kommer att vara kända för att ha dåligt våtgrepp och dålig slitstyrka.. :|
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Woodstock

Post by Woodstock »

Hedge wrote:Så Biltemas -behöver- ju nödvändigtvis inte vara sämre.
Har svårt att se att dessa däck skulle vara särskilt bra, då Biltema inte saluför några som helst kvalitativa produkter i övrigt.

Biltema är en avskrädeshög för bottenskrapet av all världens slit-och-släng-produkter.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:
Har svårt att se att dessa däck skulle vara särskilt bra, då Biltema inte saluför några som helst kvalitativa produkter i övrigt.

Biltema är en avskrädeshög för bottenskrapet av all världens slit-och-släng-produkter.
både rent skräp och prylar som faktiskt fungerar. man kan fynda på biltema.

men inte var väl däcken speciellt billiga, en hundring till och man får märkesdäck.
Federico
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Mavio in da house:
Deras crossdäck ska iaf va helt ok för medelfeta motionsåkare
.

Om man får på dom!!! Vi har haft 3 hjul inne som kunder köpt Biltema crossdäck till och ville ha dom pålaggda, tyvärr så var dom bara lite för små i dimensionen så det gick helt enkelt inte att få på dom på fälgarna, vi har även monterat ett par 3 stycken som passade. Den enda jag vet som var duktigt missnöjd var en snubbe som efter att ha åkt ett pass på S1 & var däcken skrot. Vi säljer ett sett lågprisdäck fram och bak för 795.- som kommer från Garage24, dom däremot funkar riktigt bra.....

DP says: ALLT från Biltema är inte skrot, köper både ditt & datt där och en del är jag nöjd med, annat suger...
Last edited by DP on Tue 24 Feb 2009, 16:25, edited 1 time in total.
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:både rent skräp och prylar som faktiskt fungerar. man kan fynda på biltema.
Såja, nu ska vi inte överdriva. Visa mig en bra (kvalitativ och fungerande) sak på Biltema och jag ska äta upp min skamfilade primaverasadel som jag ändå tänker byta ut...
Federico wrote:men inte var väl däcken speciellt billiga, en hundring till och man får märkesdäck.
Jo, fast s k märkesdäck behöver inte vara synonymt med att vara bra. Köpte ett Pirellidäck (förvisso "Made in Brazil"...) i somras som bara höll ett par hundra mil. Däcket var löjligt tunt och innehöll i princip ingen cord under slitbanan. Precis lika dåligt, eller t o m sämre, som det taiwanesiska no-name-däcket jag köpte på Addemoto dessförinnan. Tacka vet jag tysktillverkade däck - de brukar hålla fint.

Mvh

/ Fredrik
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Biltema = Feiltema... :x

Men ikke alltid, men desverre litt for ofte.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote:
Federico wrote:både rent skräp och prylar som faktiskt fungerar. man kan fynda på biltema.
Såja, nu ska vi inte överdriva. Visa mig en bra (kvalitativ och fungerande) sak på Biltema och jag ska äta upp min skamfilade primaverasadel som jag ändå tänker byta ut...
Federico wrote:men inte var väl däcken speciellt billiga, en hundring till och man får märkesdäck.
Jo, fast s k märkesdäck behöver inte vara synonymt med att vara bra. Köpte ett Pirellidäck (förvisso "Made in Brazil"...) i somras som bara höll ett par hundra mil. Däcket var löjligt tunt och innehöll i princip ingen cord under slitbanan. Precis lika dåligt, eller t o m sämre, som det taiwanesiska no-name-däcket jag köpte på Addemoto dessförinnan. Tacka vet jag tysktillverkade däck - de brukar hålla fint.

Mvh

/ Fredrik
köpte torxnycklar förra året, en sats (made in germany). över förväntan, men den finns inte kvar i sortimentet

Däck som slits snabbt, är det samma sak som dålig kvalitet? Pirelli är kända för att ha mjukt gummi.
Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Farsan köpte sig en ½" hylsnyckelsats på Biltema 1979. Med den renoverade han sedan våran folkvagnsmotor och alla andras trasiga saker. Jag ärvde den 1986 och har den fortfarande i fullt bruk, och jag är inte den som låter verktygen bli dammiga.

Däremot köpte jag tyska däck till min GS200 för några år sedan och det var riktigt dåligt fäste vid torrt väglag, ännu sämre i vått. Ett par Michelin S1 framstod som guldfäste i jämförelse. Då var det ändå ett par Heidenau med hyggligt mönster.

Image
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:köpte torxnycklar förra året, en sats (made in germany). över förväntan, men den finns inte kvar i sortimentet
Grattis! :grin:
Federico wrote:Däck som slits snabbt, är det samma sak som dålig kvalitet? Pirelli är kända för att ha mjukt gummi.
Nej, inte alls. Utpräglade sportdäck till mc är ju och ska vara mjuka och slits därmed snabbt, något som är oundvikligt och ett måste om man t ex kör bana.

Med ordinär scooterkörning till och från jobbet behöver man knappast de egenskaperna på ett däck. Åtminstone jag föredrar "normala" däckprestanda och längre hållbarhet när det gäller scooterkörning. Total slutkörning av ett scooterdäck på 150-200 mil anser jag inte vara "bra".

Jag har ett snuskigt bra framdäck som har hängt med i ca 2500 mil på min Primavera och det har säkert ytterligare 1500 mil kvar i den takten. Glömmer alltid om det är Dunlop eller Metzler - men bra är det!

Mvh

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Woodstock wrote:

va inte så negativ,förbruksvaror går väl å köpa där.....
Woodstock

Post by Woodstock »

blizzy wrote:
Woodstock wrote:

Nej, inte ens förbrukningsvaror som är värt namnet kan man handla där.

Angående att handla eller inte handla på Biltema, säger jag som Hans Alfredssons rollkaraktär fabrikör Höglund i filmen Den enfaldige mördaren (när han bränner upp drängens skuldpengar): "Det inte är pengarna, det är principen".

Negativ eller inte, så är det för mig numera en principsak att inte handla på Biltema.

Mvh

/ Fredrik
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Woodstock wrote:
blizzy wrote:
Woodstock wrote: Har svårt att se att dessa däck skulle vara särskilt bra, då Biltema inte saluför några som helst kvalitativa produkter i övrigt.

Nej, inte ens förbrukningsvaror som är värt namnet kan man handla där.

Angående att handla eller inte handla på Biltema, säger jag som Hans Alfredssons rollkaraktär fabrikör Höglund i filmen Den enfaldige mördaren (när han bränner upp drängens skuldpengar): "Det inte är pengarna, det är principen".

Negativ eller inte, så är det för mig numera en principsak att inte handla på Biltema.

Mvh

/ Fredrik
Nejdå, Biltema har bra produkter (precis som de har produkter av lägre kvalitet till lägre pris).

Deras verktyg i prisklass medel håller riktigt hög kvalitet; min far, som liksom Olas reparerar allt från cyklar till traktorer, har använt sig av samma verktyg sedan jag kröp.

Jag tror inte det är för intet som de lämnar 5-20 års garanti på sina verktygssatser f ö.

Dessutom, deras helsyntetiska 2-taktsolja är den enda olja som jag testat jag inte har skurit eller ens nypt en kolv med. Tyvärr hade de höjt priset från 39,- till kring 70,- litern sist jag var inne.
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Hade ett Dunlop vetifanbeteckningpå bak på min PX 125 räser som jag (lätt intoxikerad) försökte burna ihjäl på en av GBG-träffarna. Efter att jag stoiskt hållt i med benägna vänners hjälp, länge länge, la jag tillslut av när växellådsventilationen sköt. Däcket höll fortfarande...

Alltså - vill du ha livslängd, kör Engelskt :wink:
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Verkar rinna ut i en Alltema tråd det här? Jag tycker i varje fall att det finns massor av Biltema som är både användbart och prisvärt även om det tillverkas i Kina.

Jag har t ex köpt riktig bra verktyg och bra olja och div andra kemikalier på biltema. Bilreservdelar har varit oftast bra och t ex prisvärda rostfria skruv har de också.

Bränsle slang (också gummi) av märket ILO som de säljer är riktigt usel, den spricker efer ett år, men samma skitslang säljs även bla hos Mekonomen och Jula.

När det gäller däck har jag bara t ex köpt kevlar förstärkta och vanliga cykeldäck hos dem, inget fel på de flesta utom deras cykeldubbdäck där dubbarna var för mjuka så att de slits ut för snabbt.

Kan man byta tubeless scooterdäck själv med några såna hära?

Image

Funkar det med slang i tubeless däck t ex på lambretta fälg?

/Aryan
Last edited by aryan on Wed 25 Feb 2009, 18:45, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

man ser ibland biltemainköpare på mässor i Kina och Hong Kong, deras inköpssätt gör att allt mellan bra och rel. dåligt kan komma i deras sortiment.
Det finns ju hela skalan på grejor tillverkat i Kina också då nästan allt i världen tillverkas här nu. Asiatiska däck finns också allt från totalt skräp till underbart bra däck...
Är det någon som vet märket på biltemas nya scooterdäck?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Björkdahl »

"Hade ett Dunlop vetifanbeteckningpå bak på min PX 125 räser som jag (lätt intoxikerad) försökte burna ihjäl på en av GBG-träffarna. Efter att jag stoiskt hållt i med benägna vänners hjälp, länge länge, la jag tillslut av när växellådsventilationen sköt. Däcket höll fortfarande...

Alltså - vill du ha livslängd, kör Engelskt"

Fast Dunlop har väl varit japanskt sedan länge... eller minns jag fel?

//Peter Björkdahl
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

DUnlop har också tillverkat stenhårda evighetsdäck i Indien under många år
Mina scootrar:
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag skulle inte riskera mitt liv med ett obeprövat "fälgskydd" från Biltema. För mig gäller märkesdäck. När jag behöver grepp vill jag banne mig ha det.
Vissa guldkorn finns dock på Biltema. Deras fasta nycklar används professionellt på jobb. Billiga och bra. Privat köper jag tryckluftsverktyg och dito kopplingar. Deras pigmentfattiga lacker är däremot ett skämt.
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Var förbi Biltema igår ock köpte 2 däck. Märkta Biltema, Made in Vietnam- Molded in Taiwan. Blir spännande att prova hur dom funkar.

Köpte 90/90-10, kan man ha ett högre däck på en PX?

/Janne
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

jings wrote:Var förbi Biltema igår ock köpte 2 däck. Märkta Biltema, Made in Vietnam- Molded in Taiwan. Blir spännande att prova hur dom funkar.

Köpte 90/90-10, kan man ha ett högre däck på en PX?

/Janne
Det tillverkas en hel del däck i Taiwan som är bra...fast troligen inte i Vietnam men det byggs många nya bra fabriker i Vietnam nu i och med att arbetskraften har blivit dyrare på andra ställen och det börjar komma upp några industriparker med lite infrastruktur där, kanske kan det kommit upp någon bra däckfabrik? Förr eller senare lär det komma i allafall.
Så har däcket gjutits i Taiwan och sedan skurits i Vietnam, märkligt? Om det är gjort för inhemska marknaden i Vietnam är det förståligt fast annars ingen alls anledning.

Var aktsam på om gummiblandningen klarar hastighet, första gången du kör en längre sträcka fort, stanna gärna försiktigt och känn om bakdäcket har blivit varmt och mjukt. Om gummiblandningen inte klarar hastighet kan det också kännas vid att scootern blir instabil samt att det blir ett långt svart sträck när du bromsar med bakbromsen. Om isåfall är det mycket farligt att köra på.

Tack för att du vågar testa ut dessa nya däck!
Mina scootrar:
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Det var -18 grader ute i morse, +en halv meter snö. Men så snart vägarna är bara kommer en testrapport.

/Janne
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jings wrote:Märkta Biltema, Made in Vietnam- Molded in Taiwan.

/Janne
Ett däck byggs upp som ett ihålig rör, så kallad "green tire". Det är en arbetskrävande process, på 70-talet då jag jobbade på Goodyear gjordes det på en däckbyggarmaskin för hand.

Troligtvis är det detta som utförs i Vietnam.

Sista momentet är att placera "röret" över en bälg i en press. Bälgen trycksättes med ånga och trycker röret så detta blir tunnformat. Samtidigt förs den övre däckhalvans form ner mot den nedre däckhalvans form. Trycket från bälgen pressar det ovulkade gummit in i formen och däcket får sin slutgiltiga form. Värmen i ångan samt de uppvärmda formhalvorna gör att gummit vulkas.

Endast avsyning sker därefter. :smile:
Post Reply