http://www.biltema.se/products/product. ... mId=154953
Billiga är de i varje fall, men är de prisvärda?
/Aryan
mavio wrote:Deras crossdäck ska iaf va helt ok för medelfeta motionsåkare. Oavsett om dom är bra eller inte är jag övertygad om att dom snart kommer att vara kända för att ha dåligt våtgrepp och dålig slitstyrka..
både rent skräp och prylar som faktiskt fungerar. man kan fynda på biltema.Woodstock wrote:Har svårt att se att dessa däck skulle vara särskilt bra, då Biltema inte saluför några som helst kvalitativa produkter i övrigt.Hedge wrote:Så Biltemas -behöver- ju nödvändigtvis inte vara sämre.
Biltema är en avskrädeshög för bottenskrapet av all världens slit-och-släng-produkter.
Såja, nu ska vi inte överdriva. Visa mig en bra (kvalitativ och fungerande) sak på Biltema och jag ska äta upp min skamfilade primaverasadel som jag ändå tänker byta ut...Federico wrote:både rent skräp och prylar som faktiskt fungerar. man kan fynda på biltema.
Jo, fast s k märkesdäck behöver inte vara synonymt med att vara bra. Köpte ett Pirellidäck (förvisso "Made in Brazil"...) i somras som bara höll ett par hundra mil. Däcket var löjligt tunt och innehöll i princip ingen cord under slitbanan. Precis lika dåligt, eller t o m sämre, som det taiwanesiska no-name-däcket jag köpte på Addemoto dessförinnan. Tacka vet jag tysktillverkade däck - de brukar hålla fint.Federico wrote:men inte var väl däcken speciellt billiga, en hundring till och man får märkesdäck.
köpte torxnycklar förra året, en sats (made in germany). över förväntan, men den finns inte kvar i sortimentetWoodstock wrote:Såja, nu ska vi inte överdriva. Visa mig en bra (kvalitativ och fungerande) sak på Biltema och jag ska äta upp min skamfilade primaverasadel som jag ändå tänker byta ut...Federico wrote:både rent skräp och prylar som faktiskt fungerar. man kan fynda på biltema.
Jo, fast s k märkesdäck behöver inte vara synonymt med att vara bra. Köpte ett Pirellidäck (förvisso "Made in Brazil"...) i somras som bara höll ett par hundra mil. Däcket var löjligt tunt och innehöll i princip ingen cord under slitbanan. Precis lika dåligt, eller t o m sämre, som det taiwanesiska no-name-däcket jag köpte på Addemoto dessförinnan. Tacka vet jag tysktillverkade däck - de brukar hålla fint.Federico wrote:men inte var väl däcken speciellt billiga, en hundring till och man får märkesdäck.
Mvh
/ Fredrik
Grattis!Federico wrote:köpte torxnycklar förra året, en sats (made in germany). över förväntan, men den finns inte kvar i sortimentet
Nej, inte alls. Utpräglade sportdäck till mc är ju och ska vara mjuka och slits därmed snabbt, något som är oundvikligt och ett måste om man t ex kör bana.Federico wrote:Däck som slits snabbt, är det samma sak som dålig kvalitet? Pirelli är kända för att ha mjukt gummi.
va inte så negativ,förbruksvaror går väl å köpa där.....Woodstock wrote:Har svårt att se att dessa däck skulle vara särskilt bra, då Biltema inte saluför några som helst kvalitativa produkter i övrigt.Hedge wrote:Så Biltemas -behöver- ju nödvändigtvis inte vara sämre.
Biltema är en avskrädeshög för bottenskrapet av all världens slit-och-släng-produkter.
Nej, inte ens förbrukningsvaror som är värt namnet kan man handla där.blizzy wrote:va inte så negativ,förbruksvaror går väl å köpa där.....Woodstock wrote:Har svårt att se att dessa däck skulle vara särskilt bra, då Biltema inte saluför några som helst kvalitativa produkter i övrigt.Hedge wrote:Så Biltemas -behöver- ju nödvändigtvis inte vara sämre.
Nejdå, Biltema har bra produkter (precis som de har produkter av lägre kvalitet till lägre pris).Woodstock wrote:Nej, inte ens förbrukningsvaror som är värt namnet kan man handla där.blizzy wrote:va inte så negativ,förbruksvaror går väl å köpa där.....Woodstock wrote: Har svårt att se att dessa däck skulle vara särskilt bra, då Biltema inte saluför några som helst kvalitativa produkter i övrigt.
Angående att handla eller inte handla på Biltema, säger jag som Hans Alfredssons rollkaraktär fabrikör Höglund i filmen Den enfaldige mördaren (när han bränner upp drängens skuldpengar): "Det inte är pengarna, det är principen".
Negativ eller inte, så är det för mig numera en principsak att inte handla på Biltema.
Mvh
/ Fredrik
Det tillverkas en hel del däck i Taiwan som är bra...fast troligen inte i Vietnam men det byggs många nya bra fabriker i Vietnam nu i och med att arbetskraften har blivit dyrare på andra ställen och det börjar komma upp några industriparker med lite infrastruktur där, kanske kan det kommit upp någon bra däckfabrik? Förr eller senare lär det komma i allafall.jings wrote:Var förbi Biltema igår ock köpte 2 däck. Märkta Biltema, Made in Vietnam- Molded in Taiwan. Blir spännande att prova hur dom funkar.
Köpte 90/90-10, kan man ha ett högre däck på en PX?
/Janne
Ett däck byggs upp som ett ihålig rör, så kallad "green tire". Det är en arbetskrävande process, på 70-talet då jag jobbade på Goodyear gjordes det på en däckbyggarmaskin för hand.jings wrote:Märkta Biltema, Made in Vietnam- Molded in Taiwan.
/Janne