Intermittent tjuvluft? [FIXAT]

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Intermittent tjuvluft? [FIXAT]

Post by Bluesman »

Halloj där -

är det möjligt att en V50 går klockrent utan choke under långa stunder, för att sedan emellanåt behöva choke för att orka?

Totalt slumpvis uppträder detta fenomen - t ex kan den plötsligt behöva choke mitt på en raka fast den gått som en klocka tidigare..och när den fått choke en stund så måste man trycka in den igen, för då behövs den inte längre?

Munstyckena är 38 resp 53, luftskruven ute 1,5 - 2 varv.
Förgasaren och munstyckena är rensade, kran, slang, filter och sånt är friskt, inkl slangens väg ner till förgasaren. Bensinen kommer ner till förgasaren i rätt takt. Det enda jag vet INTE är bytt är flottörnålen som fortfarande är den typen med svart spets.

Kan detta vara anledningen, även om det känns ologiskt (för en otät nål borde ge konstant flooding och läckage, inte bensinbrist)? Eller är det nåt annat som spökar, t ex att förgasaren inte tätar mot insugets filtpackning (som är inoljad)?

Tilläggas bör att den börjat med det här beteendet efter ett par helt problemfria mil med den nyrenoverade motorn.

Tips, anyone?

/R
Last edited by Bluesman on Tue 24 Feb 2009, 15:40, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag vet inte men om flottörnålen kan fastna i sitt hål så skulle det kunna förklara problemet, tjuvluft märker mann annars inte så mkt av vid fullgas, då brukar det vara mera problem med gasen stängd, att motorn dör på tomgång eller rusar när den blir varm trots att tomgång är rätt iställd. Att byta nål kan ju i varje fall inte skada och är inte mkt jobb eller dyrt.

Om luftningen i tanklocket (nästan) är blockerat skulle det antagligen kunna ge liknande symptom pga att det blir undertryck i tanken.

Om du körde på etanol som jag skulle jag råda att blockera fläktens öppning lite gran, jag kör nu med 3/4 av öppningen stängt och det funkar jättebra, med hela öppningen öppen blir motorn för kall nu speciellt efter motorbromsningen svarar den då inte på gas utan lite choke men nu går den hur bra som helst. Men med bensin behöbs det nog inte.

/Aryan

Ps Igår hämtade jag 10 pulkor fullastad med sand/grus som jag drog med vespan för att grusa uppfarten, det var hur roligt som helst :-)
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Intermittent tjuvluft?

Post by Hedge »

Jag skulle, om det verkligen är bekräftat att den inte drar tjuvluft, kolla flottören och flottörnålen. Om någon av dessa strular, kan det bli så att flottörhuset inte fylls på i den takt som krävs, vilket ger upphov till mager blandning (= choke ut). Sen kan det skaka till sig så att bränslet åter flödar fritt (= choke in).

Kontrollera att flottören är hel och inte tar in bensin, att nålens spets inte är sliten, att det inte finns avlagringar i nålsätet som kan 'limma fast' nålspetsen, att flottören rör sig fritt. Passa också på att kontrollera så att alla munstycken är åtskruvade i förgasaren, har de varit ur vid renoveringen, så kan de skruvas loss av vibrationerna och ge upphov till en massa spännande fenomen. Har du kollat med flottörhuset av och bensinkranen på att du går ett jämt bensinflöde och att flottören släpper som den ska?

Mvh

G

Bluesman wrote:Halloj där -

är det möjligt att en V50 går klockrent utan choke under långa stunder, för att sedan emellanåt behöva choke för att orka?

Totalt slumpvis uppträder detta fenomen - t ex kan den plötsligt behöva choke mitt på en raka fast den gått som en klocka tidigare..och när den fått choke en stund så måste man trycka in den igen, för då behövs den inte längre?

Munstyckena är 38 resp 53, luftskruven ute 1,5 - 2 varv.
Förgasaren och munstyckena är rensade, kran, slang, filter och sånt är friskt, inkl slangens väg ner till förgasaren. Bensinen kommer ner till förgasaren i rätt takt. Det enda jag vet INTE är bytt är flottörnålen som fortfarande är den typen med svart spets.

Kan detta vara anledningen, även om det känns ologiskt (för en otät nål borde ge konstant flooding och läckage, inte bensinbrist)? Eller är det nåt annat som spökar, t ex att förgasaren inte tätar mot insugets filtpackning (som är inoljad)?

Tilläggas bör att den börjat med det här beteendet efter ett par helt problemfria mil med den nyrenoverade motorn.

Tips, anyone?

/R
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Har inte kollat igenom förgasaren sedan den monterades in senast - det har varit minusgrader och snö, ju - men tänkte ta ett varv kring detta imorron. Har bara bytt munstycken (väl rengjorda), inte rensat/blåst rent förgasaren mellan varven.Byter väl flottörnål samtidigt. Och ja, kanske har jag inte dragit huvudmunstycket tillräckligt hårt. Tack för tipsen, gott folk - återkommer med info ASAP.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Demontering, rensning av munstycken, koll av flottörnål/flottör-rörelse, återmontering = funkar.

Jaja. Skit i förgasaren brukade man ju skylla på när man kom sent till plugget för många år sen, men nu har jag verkligen haft det :D .

Live and learn. Man tackar för tipsen!

/R
Hälsningar
/R
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ett litet ungefärligt citat från ett mycket bra Spirou-album (Z som i Zafir):

Zafir: -Vad är det som hindrar Zafirs färd mot ärans tinnar?
Piloten: - Smuts. I. Förgasaren. *pffft*

:)

/G
Bluesman wrote:Demontering, rensning av munstycken, koll av flottörnål/flottör-rörelse, återmontering = funkar.

Jaja. Skit i förgasaren brukade man ju skylla på när man kom sent till plugget för många år sen, men nu har jag verkligen haft det :D .

Live and learn. Man tackar för tipsen!

/R
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Post Reply