Böja aluminium

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Snider
Entusiast
Entusiast

Böja aluminium

Post by Snider »

Tjamors!

När jag köpte min vespa var splinesen på kickaxeln slut, däremot fanns det lite hål borrade i den och i själva kicken... Har dragit igenom (två) bultar och nu sitter den fast ordentligt. Tänker självklart handla på mig lite riktiga grejjor och fixa detta när jag väl bestämmer mig för att klyva motorn, något jag inte alls är sugen på just nu... tyvärr pekar kicken allt för mycket nedåt och jag funderar därför på om man kan böja till den... eller är risken allt för stor att den går av... eller försvagas ? Eller bör det inte vara någon fara om man värmer ordentligt?

mvh / Fredrik
Vespa Rally 180 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Troligtvis är det en aluminiumlegering, kan även vara härdad. Hur det reargerar om du värmer eller försöker böja det, kan ge oönskade överraskningar. :sad:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kan man dra upp kicken till ett högre läge? isåfall är det säkert någon del i kickmekanismen som strular (vanligt på GS160/SS), alltså går det att fixa
Federico
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Federico wrote:kan man dra upp kicken till ett högre läge? isåfall är det säkert någon del i kickmekanismen som strular (vanligt på GS160/SS), alltså går det att fixa
Nej, utan problemet var att borrhålen genom axeln och själva kicken inte satt helt "rätt" vilket gjorde att kicken pekar för mycket neråt. Som sagt, jag byter ut kickaxel och kick när jag känner att det är dags att klyva motorn, men i dagsläget tänkte jag bara böja till själva kicken, om man vågar alltså...
Vespa Rally 180 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kicken är av aluminium. Den bryts väl om man försöker böja? Bättre kanske att installera ett högre gummi på kickens trampa? Om det nu bara är en tillfällig lösning?
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Ta bort kicken o spring igång den. Säg att det är racigare så om någon undrar =)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply