Hej
nu är jag på gång att börja operationen "hårdare fjäder" på min SS-dämpare.
Jag är så i skapartagen och tänkte renovera hela framgaffeln när jag ändå är ifarten och har den "ute".
dock har jag inte gjort det förut och mottager gärna lite heta tipps.
den har bara rullat ca 2000 mil så det är kanske lite overkill att byta svinglagrena, men om det inte är så knöligt och tenderar att bli bra så är jag på...
stötdämparrenovering, svårt?
tack på förhand /c
Renovera en ss180 framgaffel
Re: Renovera en ss180 framgaffel
Minns med skräck hur det var när jag skulle börja på samma operation.freeway wrote:Hej
nu är jag på gång att börja operationen "hårdare fjäder" på min SS-dämpare.
Jag är så i skapartagen och tänkte renovera hela framgaffeln när jag ändå är ifarten och har den "ute".
dock har jag inte gjort det förut och mottager gärna lite heta tipps.
den har bara rullat ca 2000 mil så det är kanske lite overkill att byta svinglagrena, men om det inte är så knöligt och tenderar att bli bra så är jag på...
stötdämparrenovering, svårt?
tack på förhand /c
Det första problemet är att få ur axeln som håller uppe själva svingen.
I slutänden blev det till att låta den bada i WD40, tokvärma den och banka ur axeln medelst slägga :O
Jag har för mig att nållagrena var tokenkla att få ur dock; inget behov av att pressa ur dem eller liknande.
Dämparen är relativt enkel att demontera. Jag hade dock stooooooora problem med att få i den nya oljan.
Det borde vara endast att ösa i den, och långsamt sänka ner "pistongen" i oljebadet. Mitt problem var dock att det var stört omöjligt att sänka ner den, som att oljan inte ville passera den packningen i nedre ändan av "pistongen". I slutänden löste det sig på något sätt (hoppas jag eftersom jag kör med den dämparen), men det var efter upprepade försök, svordomar och olja i hela verkstaden.
Good luck!
Når det gjelder akslinger som sitter presset fast i svingen, så er vel hydraulisk presse det beste verktøy.victor wrote:
Minns med skräck hur det var när jag skulle börja på samma operation.
Det första problemet är att få ur axeln som håller uppe själva svingen.
I slutänden blev det till att låta den bada i WD40, tokvärma den och banka ur axeln medelst slägga :O
Good luck!
Brukte det selv med stort hell på PK-gaffel.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
när du ska byta svinglager:
börja med att demontera kilbulten som låser svingaxeln, knacka ut den försiktigt med en mutter på gängan eller en träbit mellan hammare och bult.
värm sedan hela svingen med värmepistol, knacka sedan ut bulten med exempelvis en hylsförlängare som drivare.
lagerhållarna i svingen brukar inte sitta så hårt.
montera nya delar med mycket fett
sedan när bulten ska åter på plats är det bra att ha koll på var kilbulten ska låsa axeln och därför vända axeln rätt från början, spåret i änden på axeln hjälper dig sedan att hålla koll på vinkeln.
det knepigaste att demontera på SS gaffeln är den smala axeln som håller dämparens nedre fäste, den brukar sitta som f-n, OBS! glöm inte att lossa den lilla bulten som håller axeln på bromssidan, trumman måste bort först.
lycka till, det är superenkelt !
börja med att demontera kilbulten som låser svingaxeln, knacka ut den försiktigt med en mutter på gängan eller en träbit mellan hammare och bult.
värm sedan hela svingen med värmepistol, knacka sedan ut bulten med exempelvis en hylsförlängare som drivare.
lagerhållarna i svingen brukar inte sitta så hårt.
montera nya delar med mycket fett
sedan när bulten ska åter på plats är det bra att ha koll på var kilbulten ska låsa axeln och därför vända axeln rätt från början, spåret i änden på axeln hjälper dig sedan att hålla koll på vinkeln.
det knepigaste att demontera på SS gaffeln är den smala axeln som håller dämparens nedre fäste, den brukar sitta som f-n, OBS! glöm inte att lossa den lilla bulten som håller axeln på bromssidan, trumman måste bort först.
Federico
Jo, nar man val fatt bort den dar smala axeln (och satan vad det var marigt) ar det ap-enkelt; svingen bestar av ca 10 delar har jag for migFederico wrote:när du ska byta svinglager: