Nya Vespamodellers tillverkningsår
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Nya Vespamodellers tillverkningsår
Är det någon som har koll på följande, eller vet var man kan ta reda på det?
Mellan vilka år tillverkades PX 200 med skivbroms?
Mellan vilka år tillverkades Granturismo 200 (den görs väl inte fortfarande)?
När började man tillverka GTS 250 och GTV 250, och görs de fortfarande?
Vilket år började man tillverka GTS 300?
Mellan vilka år tillverkades PX 200 med skivbroms?
Mellan vilka år tillverkades Granturismo 200 (den görs väl inte fortfarande)?
När började man tillverka GTS 250 och GTV 250, och görs de fortfarande?
Vilket år började man tillverka GTS 300?
Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Re: Nya Vespamodellers tillverkningsår
1996?Rascar Capac wrote: Mellan vilka år tillverkades PX 200 med skivbroms?
Federico
Re: Nya Vespamodellers tillverkningsår
Tills 2001 har jag för mig...Federico wrote:1996?Rascar Capac wrote: Mellan vilka år tillverkades PX 200 med skivbroms?
GTs 250 fortfarande, väl?
GT200 introducerades 2003 och ersatte PX200 som slutade säljas i Europa 2002 pga nya avgasreningskrav. GTS 250ie kom 2005 och jubileumsmodellen GTV 250 kom 2007 för att fira vespas 60-årsjubileum. GTS 300 Super kom så sent som 2008. 2009 års nyhet är GTS 125 Super, en direktinsprutad version av GTS 125 (som i sin tur introducerades 2007 som en ersättare till GT200).
Last edited by mejiro on Tue 24 Feb 2009, 10:48, edited 1 time in total.
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Har jag fattat rätt?
PX 200 med skivbroms såldes (i Europa) 1996-2002. (Och tillverkades så länge som till 2007 för utomeuropeisk export.)
Granturismo 200 började tillverkas 2003. Tillverkas den fortfarande?
GTS 250 tillverkas from 2005.
GTV 250 from 2007.
GTS 300 from 2008.
Om jag fattat rätt så är jag således uppdaterad på de nyare Vespamodellerna också. Najs!
PX 200 med skivbroms såldes (i Europa) 1996-2002. (Och tillverkades så länge som till 2007 för utomeuropeisk export.)
Granturismo 200 började tillverkas 2003. Tillverkas den fortfarande?
GTS 250 tillverkas from 2005.
GTV 250 from 2007.
GTS 300 from 2008.
Om jag fattat rätt så är jag således uppdaterad på de nyare Vespamodellerna också. Najs!
Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
EM Scooters i Gbg tog in de 15 sista fabriksnya PX125 som såldes i Sverige, den sista av dem såldes försommaren 2008.
GT200 försvann väl när GTS250 kom 2006?
Vespa fyllde 60 år 2006 (första Vespan kom 1946) och den "riktiga" jubileumsmodellen som kom då var Vespa GT60 som ser lite annorlunda ut än GTV250(numrerade ex, annan grå lack, kromade hjul, "jubileumskit").
/jens
GT200 försvann väl när GTS250 kom 2006?
Vespa fyllde 60 år 2006 (första Vespan kom 1946) och den "riktiga" jubileumsmodellen som kom då var Vespa GT60 som ser lite annorlunda ut än GTV250(numrerade ex, annan grå lack, kromade hjul, "jubileumskit").
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
GT 60...javisst ja... Var den på 200 cc?
Var det en sån nån optimist försökte kränga på Blocket härom året? För runt hundra tusen. Kronor...
Vågar jag sticka ut hakan och kalla retroförsöken GT 60 och GTV för rätt gräsliga scootrar rent estetiskt?
Hur de är att köra vet jag inte ett smack om. GT och GTS ser lite mindre märkliga ut. Och de ser ut att vara betydligt bekvämare och roligare att köra också. Men jag har bara kört något fåtal automatscootrar i mina dagar. Någon som provat de nya Vesporna, och kan komma med ett omdöme?
Var det en sån nån optimist försökte kränga på Blocket härom året? För runt hundra tusen. Kronor...
Vågar jag sticka ut hakan och kalla retroförsöken GT 60 och GTV för rätt gräsliga scootrar rent estetiskt?
Hur de är att köra vet jag inte ett smack om. GT och GTS ser lite mindre märkliga ut. Och de ser ut att vara betydligt bekvämare och roligare att köra också. Men jag har bara kört något fåtal automatscootrar i mina dagar. Någon som provat de nya Vesporna, och kan komma med ett omdöme?
Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Har en GTs, och den är helt fantastisk.
Har aldrig gillat PX:ens utseende, TS:en som kom mellan Rally och P-serien är bra mycket snyggare.
De sista modellerna av PX:en med mindre svart plast är väl lika snygga som GTs-serien, men fördelarna med en GTs vad gäller dagligt användande överväger:
* Automat - fantastiskt i storstadskörning (läs Rom)
* Urstark motor
* Skrämmande acceleration; ett vrid på gasrullen och hastighetsmätaren pinnar upp till 80 på ett par sekunder
* Så gott som maintenance free
* Skivbromsar, 12 tums-hjul och bättre fjädring än PX
* Stor, d v s skön körställning för en skandinav på 192 cm
Minus är väl egentligen bara motorljudet, som är obefintligt, bortsett från att det inte är en 60-talare.
Har aldrig gillat PX:ens utseende, TS:en som kom mellan Rally och P-serien är bra mycket snyggare.
De sista modellerna av PX:en med mindre svart plast är väl lika snygga som GTs-serien, men fördelarna med en GTs vad gäller dagligt användande överväger:
* Automat - fantastiskt i storstadskörning (läs Rom)
* Urstark motor
* Skrämmande acceleration; ett vrid på gasrullen och hastighetsmätaren pinnar upp till 80 på ett par sekunder
* Så gott som maintenance free
* Skivbromsar, 12 tums-hjul och bättre fjädring än PX
* Stor, d v s skön körställning för en skandinav på 192 cm
Minus är väl egentligen bara motorljudet, som är obefintligt, bortsett från att det inte är en 60-talare.
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
Jag verkar vara en av få som verkligen gillar P-serien. (Inte PX, de är träiga). Vespa P tillverkades 78-83. Jag gillar designen, funktionen, körbarheten och kvaliteten (jo faktiskt, jag köpte min ny 84 och den tuffar på än). Fast lika snygg som de gamla klassikerna är den ju inte... Riktigt snygga scootrar gjordes från 40-talet till tidiga 70-talet, sedan har det varit lite si och så med estetiken... Men man ska ju inte bara titta på scootrar, de ska ju vara roligt att köra också. Och en scooter med bromsar som faktiskt tar skulle sitta fint.
GT och GTS verkar vara roliga. Men hur är de på motorväg? Och ledsnar man int på automatväxlarna, eller fortsätter det vara roligt, kör man ändå aktivt?
Låter som 07 var sista året för GT.
GT och GTS verkar vara roliga. Men hur är de på motorväg? Och ledsnar man int på automatväxlarna, eller fortsätter det vara roligt, kör man ändå aktivt?
Låter som 07 var sista året för GT.
Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
De är klart stadigare än en klassisk Vespa på motorväg. Uppbyggnaden är ju mer lik Lambretta och de ansågs ju alltid vara stadigare än Vespa när det börjar gå undan. De större hjulen och modernare fjädringen hjälper säkert också.Rascar Capac wrote: GT och GTS verkar vara roliga. Men hur är de på motorväg? Och ledsnar man int på automatväxlarna, eller fortsätter det vara roligt, kör man ändå aktivt?
Jag tycker inte man tröttnar på automatväxlingen. Det är snarare tvärtom så att man lär sig att uppskatta den efter ett tag. Visst är det kul att köra en klassisk växlad Vespa ibland som omväxling, men för vardagskörning tycker jag nöjet med växlandet avtar rätt snabbt. Däremot tröttnar man inte i första taget på den suveräna accelerationen som GTS:ens automat ger. Det är alltid lika kul att dra ifrån HD-gubbarna vid rödljusen...
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Vad gör din gts 250 0-100 på? Jag googlade mig till 12,9 sekunder till 60 mph. Låter inte hisnande direkt.victor wrote:axet är hysteriskt!

Edit: Mer googling med uppmätt acc: http://www.einszweidrei.de/zzroller/ves ... 2008-1.htm
/David
Kolla även vad den gör 0-80 på; det är inom det spannet jag mest rör mig i Roms innertrafik, och min känsla är att kring 80 km/h tappar den i kraft.mavio wrote:Vad gör din gts 250 0-100 på? Jag googlade mig till 12,9 sekunder till 60 mph. Låter inte hisnande direkt.victor wrote:axet är hysteriskt!
Edit: Mer googling med uppmätt acc: http://www.einszweidrei.de/zzroller/ves ... 2008-1.htm
Ska ta och räkna sekunder när jag kommer tillbaka från Milano.
Idag var jag ute och glädjekörde på ringvägen utanför Rom (3-filig motorväg) och konstaterade att 120 km/h aldrig är ett problem att hålla, även i motlut och motvind. 130 lätt och ledigt på raksträcka, och sedan i somras vet jag att den klarar 140 i medlut. Dock är det dags att serva växellåda nu så det kan vara att den slirar.
Uppmätt med glädjemätaren

Som sagt så avtar accet rätt märkbart när man kommer upp i 80 ungefär. Och allt är förstås relativt. Jämfört med många motorcyklar är väl inte accet så fantastiskt.mavio wrote:Vad gör din gts 250 0-100 på? Jag googlade mig till 12,9 sekunder till 60 mph. Låter inte hisnande direkt.victor wrote:axet är hysteriskt!
Man ska dock inte stirra sig blind på siffrorna. I verkliga livet kan de flesta som kör växlat inte komma upp i de publicerade acctiderna eftersom de inte är tillräckligt snabba på att växla. Det är när hojåkaren blir tvungen att växla från 1:an till 2:an som man drar ifrån. Samma sak med bilarna. Dessutom vinner man själva starten eftersom de flesta som kör växlat inte klarar att varva lagom mycket och släppa kopplingen optimalt för att få snabbast möjliga start.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Jag trodde aldrig du skulle fråga!
Dragstern är nog lite lättare än runnern men dom är väl ungefär lika snabba i orginalskick.
I icke orginalskick har jag och Martin lyckats få dom lite snabbare. Dom här siffrorna är med orörda malossicylindrar och vad vi hann med innan det blev vinter.
0-50 1,58 s
0-100 5,97 s
Vi har mätt med en accelerationsmätare från KOSO som mäter på en magnetskalleförsedd skivbromsbult på bakhjulet. Det går att stoppa dit flera magneter för att få värden ännu närmare sanningen.
Till den här säsongen blir det karvade portar och större förgasare för att försöka hålla en viss kolfiberlambretta på mattan.

Dragstern är nog lite lättare än runnern men dom är väl ungefär lika snabba i orginalskick.
I icke orginalskick har jag och Martin lyckats få dom lite snabbare. Dom här siffrorna är med orörda malossicylindrar och vad vi hann med innan det blev vinter.
0-50 1,58 s
0-100 5,97 s
Vi har mätt med en accelerationsmätare från KOSO som mäter på en magnetskalleförsedd skivbromsbult på bakhjulet. Det går att stoppa dit flera magneter för att få värden ännu närmare sanningen.
Till den här säsongen blir det karvade portar och större förgasare för att försöka hålla en viss kolfiberlambretta på mattan.

/David
-
- Nybörjare
- Posts: 25
- Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
- Location: Sweden
En scooter är en scooter. Jag vet att de inte är några fartmonster, och det är precis som det ska vara i min värld. Jag tycker det låter helcoolt, och fullt tillräckligt, med accet som verkar vara i de nya Vesporna. Och dessutom roligt! Ni har gjort en kklassikernörd klart nyfiken...
Jösses, trimputtar ...hur håller man sig kvar på en liten plastraket som konstruerats för betydligt varsammare farter? Och hur får man stopp på den?
Jag gillar verkligen verkligen klassiska scootrar. De är fantastiskt roliga att köra. Men det här med att få stopp fort och få fart fort i kniviga situationer är de inga höjdare på - inte i originalutförande i alla fall... Och dagens trafikrytm, tom i min lilla stad och på motorvägarna härikring, får mig ibland att önska jag hade ett komplement att använda till jobbet och affären och så...
En grej jag är nyfiken på med de nya Vesporna, och för all del både Dragster och Runner - otrimmade, är hur de är att både bromsa och accelerera sig ur situationer med. Både i stadstrafik och i lämplig marschfart på motorväg.
Jösses, trimputtar ...hur håller man sig kvar på en liten plastraket som konstruerats för betydligt varsammare farter? Och hur får man stopp på den?

Jag gillar verkligen verkligen klassiska scootrar. De är fantastiskt roliga att köra. Men det här med att få stopp fort och få fart fort i kniviga situationer är de inga höjdare på - inte i originalutförande i alla fall... Och dagens trafikrytm, tom i min lilla stad och på motorvägarna härikring, får mig ibland att önska jag hade ett komplement att använda till jobbet och affären och så...
En grej jag är nyfiken på med de nya Vesporna, och för all del både Dragster och Runner - otrimmade, är hur de är att både bromsa och accelerera sig ur situationer med. Både i stadstrafik och i lämplig marschfart på motorväg.
Mr T
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
http://www.youtube.com/watch?v=wdBzNWt8s94Rascar Capac wrote:...hur de är att både bromsa och accelerera sig ur situationer med. Både i stadstrafik och i lämplig marschfart på motorväg.
Att bromsa och axa sig ur situationer...

Ok, då ska vi se.
Högst ovetenskapligt räknade jag sekunder för mig själv inne i hjälmen vid varje rödljus jag passerade häromdagen.
"Ettusenett, ettusentvå, ettusentre..."
0-50 strax över två sekunder.
0-80 mellan fyra och fem sekunder.
Nu har säkerligen min GTs utsliten koppling i o m att den ska servas om 20 km (15.0000 km), men siffrorna borde vara indikerande om inte annat.
Fin film som visar hastighetsmätarnålens rörelse (med vindruta):
http://www.youtube.com/watch?v=6sPEe-NR ... re=related
Högst ovetenskapligt räknade jag sekunder för mig själv inne i hjälmen vid varje rödljus jag passerade häromdagen.
"Ettusenett, ettusentvå, ettusentre..."
0-50 strax över två sekunder.
0-80 mellan fyra och fem sekunder.
Nu har säkerligen min GTs utsliten koppling i o m att den ska servas om 20 km (15.0000 km), men siffrorna borde vara indikerande om inte annat.
Fin film som visar hastighetsmätarnålens rörelse (med vindruta):
http://www.youtube.com/watch?v=6sPEe-NR ... re=related