PX 125 E

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
john
Drömmare
Drömmare

PX 125 E

Post by john »

Hejsan!

Hur ska jag få lite mer fräs i min PX 125 E från 91 utan att byta till större cylinder?

Utblås? Förgasare?
Hjälp en okunnig, gärna med länkar på vad som borde köpas.

/ John
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Det finns en beskrivning under mektipsen på hur Niklas Enander och Erik Westberg trimmar en PX 125. Då jag är ägare till motorn (som gick i scooterrejsingserien men även användes flitigt på gatan) kan jag intyga att det går att få fin fart om du följer de tipsen. Accelerationen var i paritet med en 200 cc och toppfarten något högre. Bränsleförbrukningen däremot var markant lägre än en 200 cc. Vid semesterresa med tvärfull packning och marchfart ca 80-90 km/h drog den just under 0,3 l/mil!

Tyvärr dog resten av scootern för ett gäng år sedan då den blivit duktigt ramsned av alla kullkörningar. Den som körde den sist på bana var Stian som lånade den i Linköping. Efter han hade kört kom han till mig och sa:

-Jag vet ju att du klagat över väghållningen, men du är ju sinnessjuk som har kört den här!

Den svängde i alla fall bra åt ett håll :grin: .

Lycka till!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
john
Drömmare
Drömmare

Post by john »

Tackar för tips till bra läsning.

Verkar dock lite för avancerat för mig, är inte så duktig på att skruva.

Hade hoppats på något svar liknande:
"Det är bara att köpa en effektljuddämpare av märket --- och byta förgasare till --- sen går det utav helvete.

/J
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

john wrote:Tackar för tips till bra läsning.

"Det är bara att köpa en effektljuddämpare av märket --- och byta förgasare till --- sen går det utav helvete.

/J
Ja de flesta verkar uppfatta trimm på det sättet, lite svårare än så är det.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

1) Snabb
2) Tillförlitlig
3) Ekonomisk

Vid trimning, välj TVÅ av ovanstående egenskaper.

'Nuff said. ;-)

/Guran
john wrote:Tackar för tips till bra läsning.

/J
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Det ruggiga med Niklas/Eriks trimning var att den uppfyllde alla tre (eller kanske två och en halv, så snabb var den inte..)
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Vid REJÄL trimning, väl bort 2 av ovanstående alternativ! :lol: :evil: :evil:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: PX 125 E

Post by Hedge »

I allfall...PX 125 E är ganska rejält nedtrimmad orginal, så ska man få ut någon mer effekt måste man antingen göra stora ingrepp på orginalbitarna eller köpa nya bitar.

Jag bytte till ett PM24 Evo-avgassystem som första åtgärd, och det ger en del, men samtidigt så låter den ganska mycket. Och man tappar bottendraget helt. Vet man dessutom inte så mycket (vilket jag inte gjorde då, eventuellt inte nu heller, beroende på vem du frågar ;)) så kan man som jag få ett antal stygga värmenyp pga felaktigt inställd förgasare.

Det hela slutade med en lång resa i trimträsket, och numera har motorn Malossi 166 med 28mm förgasare, MMW-reed, Mazzuchelli full circle-vev, förstärkt koppling/kopplingsfjädrar, HP4-svänghjul och ett JL Right Hand-blås. Den går utav h-e, men är inget som jag använder till och från jobbet, om jag säger så.

Börja inte trimma om du inte tänker anstränga dig. Det är mitt råd. Du får bara en massa problem, och inte mycket tillbaka.

Mvh

Guran
john wrote:Hejsan!

Hur ska jag få lite mer fräs i min PX 125 E från 91 utan att byta till större cylinder?

Utblås? Förgasare?
Hjälp en okunnig, gärna med länkar på vad som borde köpas.

/ John
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Sätt på en Polini 177 så kan du sova lugnt.

Upp 5 snäpp på huvudmunstycket och ett på pilot så funkar det kanon.
Du bör också ställa ner tändningen till 18 grader och sätta i ett snäpp kallare stift.

Det kallas bolt on trimning.

Om du inte lusläser Niklas XP-tips och gör dom efter perfektionism så kommer bolt-on trimningen att fungera bättre.

Bonus är 200:ans förgasare, men det ger i princip inget om du inte tar upp veven och insuget också.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Post Reply