Italjet Dragster 250???

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Rascar Capac
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
Location: Sweden

Italjet Dragster 250???

Post by Rascar Capac »

Är det här på riktigt?
Har Italjet återupptagit tillverkningen av Dragster? Och finns den i 250cc-version? Eller är det någon som behagar att skämta med mig aprilo?

/Mr T
Mr T

Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Rascar Capac
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
Location: Sweden

Post by Rascar Capac »

Mr T

Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Bilderna på 250:n har cirkulerat i åratal nu och enligt sägnen så blir det ingen nytillverkningen.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Rascar Capac
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
Location: Sweden

Post by Rascar Capac »

Ja, det var lite för bra för att vara sant. Turbotyvärr!

Får väl fortsätta försöka få tag på en 180 då...men jag läste här på forumet nånstans att det förmodligen inte ens finns 100 st i Sverige...och att ingen av ägarna gärna släpper ifrån sig någon... :-)

Kommer jag ihåg rätt att Dragster tillvekades 1999-2004? Vad hände sedan? Gick Italjet åt skogen? Trots vissa smärre kvalitetsproblem var väl Dragster en hit?
Mr T

Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Klart dragstern är en hit! Den enda scootern efter dackefejden som är en stilikon. Med 21 hk på 107 kg är den det kvickaste som serietillverkats i scooterväg redan i orginalskick. Om man inte räknar bamsescooters som T-max. Med en smula trim sopar den mattan med T-maxen. Elsystemet är av italiensk standard och stötdämparna är sådär. Annars är kvaliten helt ok. Farsan på forumet har fem stycken så hör med honom om du vil få tag i en.
/David
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

mavio in da house:
Farsan på forumet har fem stycken så hör med honom om du vil få tag i en.


Inte längre, hjälpte en att "emigrera" till Enköping i lördags, dock ej till Mosta Hill men vi lär nog se mycket av den i sommar...

DP says: Skitskraj....
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Nu har jag tagit mig friheten och forskat lite

Mailade transportstyrelsen:

"Hej!

Totalt finns det 113 st Italjet registrerade, varav 26 st Italjet DR58.

Med Vänlig hälsning

Susann Landström
Informationssäljare

Trafikregistret"

DR58 är alltså Dragster 180 resten är eu-moppar och eventuellt några jupiter och nån annan modell jag inte minns.

Man får sluta va så mainstream finns ju så många
:grin:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Nä vill man vara mainstream kör man väl vespa eller lambretta till vallåkraträffen.. :wink:
/David
Rascar Capac
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Tue 27 Jun 2006, 19:45
Location: Sweden

Post by Rascar Capac »

Ojdå...26 registrerade...ja, det var ju väldigt mainstream... :-) ...hmmm...då undrar man ju vartåt priserna tar vägen... (Såg en till salu på Blocket i höstas, men den var inte hutlöst dyr, har jag för mig.)
Kanske finns några avställda ex men... oj det var betydligt färre än vad jag trodde. Kanske vet någon hur många som tillverkades? Och under vilka år?
Mr T

Vespa P200E 1983
Vespa GL 1963
Post Reply