Växellådan läcker

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Har haft isär lite idag för att se hur jag skulle gå till väga för att komma åt att gänga om avtappningshålet. Verkar som att jag i princip måste montera isär hela motorn. Någon som kan bekräfta det?

Måste göra något det är riktigt illa. Typ en dl av de två jag hällde i förra veckan hade runnit ur idag.. Och allt verkar ha runnit igenom just avtappningshålet. Bulten går att skruva med fingrarna. Den bara gängar över.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

du kan ju vara riktigt ful och bara gänga upp till M10 utan att öppna motorn...och sedan sätta i en avkapat M10-bult.
Lite trist med aluminiumspån i motorn fast det är inte ovanligt att mindre nogräknade serviceverkstäder gör detta utan att öppna motorn och byter olja ett par gånger efter för att få ut det mesta, det mesta i motorn är hårdare än aluminuim men inte allt så om du har tur funkar det.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Jo det är ju avtappningshålet så man har ju gravitationen på sin sida. Om man är försiktigt så kanske det kan fungera. Skölja med mycket olja.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Om du pallar upp Vespan och monterar bort bakhjulet, då kommer du åt växellådsurluftningen. Den ser ut som en fingerborg som sitter på den runda kopplingskåpan. Den kan monteras bort om man är varsam och greppar runt foten och inte själva fingerborgen, använd en smal tandad tång typ liten polygrip. Sedan kan du sätta tryckluftspistolen i hålet. Surra pistolens luftjustering med ett spännband eller tejp så att du har konstant övertryck i växellådan. Se till att den sitter kvar och sedan kan du gänga i lugn och ro, ty nu kommer förhoppnigsvis spånor och oljerester att blåsa ut genom bottenhålet med både gravitation och pneumatisk kraft.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Det låter förnuftigt. Får se vad jag kan hitta på. Bor i ett hyreshus utan verkstad så det får väl bli att leta upp någon vän och göra det där.
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Som extrabonus kan du doppa borret/gängtappen i fett. Även det hjälper upp att slippa spånor bland växeldreven.

Lycka till!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Nu verkar det som att jag fått ordning på oljeläckan tillfälligt iaf.

Men...
en ny fråga har dykt upp angående läckor. Är det normalt att det droppar bensin när man kickar? Har vid ett flertal tillfällen märkt att det blir en liten pöl med bensin under när jag kickar igång vespan. Ett par droppar per kickförsök. Ska man oroa sig?
Post Reply