P200 motor

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Per58
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Sat 03 Jan 2009, 16:15
Location: Ludvika

P200 motor

Post by Per58 »

Hej, min första post på forumet, skickar upp en bild på Vespa motor.
jag köpte Vespan, en P200e 1980, förra året tyvärr var inte motorn i så bra skick både svänghjul vevaxel har jag behövt byta pga att någon försökt få bort dessa med slägga och stämjärn.
Kanske någon vet om insuget är bearbetat eller är original? ser borrat ut, men kanske ska vara så? försöker lägga upp ett galleri:

http://picasaweb.google.com/per.akutpoo ... #slideshow

Per
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det ser ut som insuget är förstorat framåt mot cylindern. Vad säger förre ägaren?

slägga och stämjärn? Det låter som en scooterist här på forumet, hans mekande sker med kofot & borrsving bland annat.
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann!

Er enig med Fritte at det kan se ut som om inntaket er åpnet frem mot sylinder.

-men hva slags sylinder og forgasser stod det på motoren når du kjøpte den? Trim eller original?

Forøvrig ser jeg at du bygger cut-down!?!
-har du flere bilder, evnt fortelle litt om planene?

Mvh
Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Per58
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Sat 03 Jan 2009, 16:15
Location: Ludvika

Post by Per58 »

vespan har nog haft ett antal ägare, tror inte den jag köpte Vespa av hade rört motorn, då jag köpte den hade den allt original, cylinder förgasare, ljuddämpare, konstigt att den gick och den gick bra också, eftersom svänghjulet saknade kil och hade vridit sig, vissa lager var helt slut, som det i kolven, kopplingen satt lös med stora huggmärken efter mejsel.
Har satt på en beg. 210 Polini cylinder, med tillhörande topp, och har också ett rostfritt effekt system, samt en 26 mm Dellorto förgasare, vet inte om jag sätter på den nu. Alla lager osv är bytta, den har en ny cosa koppling, eftersom den gamla fick skrotas.
Det blir en cutdown, Vespan var väldigt dålig , saknade mycket delar/lister. Lika bra att rensa bort det som inte är så viktigt. Skar bort ganska mycket på skärmar och sidor, svetsade om och knackade till, måste sätta ihop den och se hur det stämmer och vad som ska ändras.
Måste ha en lägre sadel också, det saknar jag just nu.
Har inte fler bilder just nu, kan posta fler lite senare. Tänkte ta bygget i etapper, så jag får den på vägen i vår. Kanske lackerad svart, eller matt svart så länge...
Jag har inte bearbetat blocket än för cylindern , ska starta upp motorn först och se att allt fungerar, har en strokad vev som jag hade tänkt sätta på men få se hur jag gör med det, det visade sig att den Malossi reed-ventil som min bror köpte på Imola marknad i Italien inte passade till P200, vet inte vilken det är till, finns inget nummer på den så jag kan kolla. Den har ett tre bultars fäste men mindre än till 200:an.
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Per58 wrote: Malossi reed-ventil som min bror köpte på Imola marknad i Italien inte passade till P200, vet inte vilken det är till, finns inget nummer på den så jag kan kolla. Den har ett tre bultars fäste men mindre än till 200:an.
Tipper det er til en smallframe, dvs en PK-motor...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Sluta nu pojkar.

Insuget ser ut så original!

Det är fräst ut med en pinnfräs billigt och effektivt.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Exakt. Det är inget konstigt med det insuget. Det ser ut så på alla stora vespamotorer, iallfall alla jag tittat i och det är många. Det är inte snyggt, men det var så man gjorde på fabriken. End of story.

Mvh

Guran
Truls wrote:Sluta nu pojkar.

Insuget ser ut så original!

Det är fräst ut med en pinnfräs billigt och effektivt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Per58
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Sat 03 Jan 2009, 16:15
Location: Ludvika

Post by Per58 »

OK, såg lite hemgjort ut
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Snyggt kapat! Den där ser ut att ha potential för att bli svinkool. Får jag önska att den blir låg och utan skärm? Lägg upp mer bilder när du har. Det här projektet skall följas!


fritte wrote:Det låter som en scooterist här på forumet
En? Jag som trodde att om det var någon som inte missade en enda tråd här på forumet så var det du Fritte. Kisar du ibland när du läser? :wink:
/David
Per58
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Sat 03 Jan 2009, 16:15
Location: Ludvika

Post by Per58 »

Låg, kanske det, en lägre sadel vore bra, brukar fjädringen sänkas på vespan, eller hur gör man? Skärm fram måste det vara, den är något nedkapad.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Per58 wrote:en lägre sadel vore bra
Låg nog? http://www.sip-scootershop.com/Products ... Vespa.aspx
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply