Klyva motorn, vad krävs?
Klyva motorn, vad krävs?
Hej.
Behöver man ta bort koplingen för att klyva motorn? Har redan gjort det en gång jävla strul, måste jag göra det igen för att klyva motorn?
Behöver man ta bort koplingen för att klyva motorn? Har redan gjort det en gång jävla strul, måste jag göra det igen för att klyva motorn?
"klyva motorn" kan vara mycket. Om du t ex enbart vill byta vev så kan du låta kopplingen (och hela växellåderiet) vara kvar, bara ta av primärdrevet på den sidan.
Vad för jobb ska du göra på den?
/R
Vad för jobb ska du göra på den?
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Näe, det kan sitta kvar.Rickard wrote:Jag kapar tråden...
Behöver inte kopplingspaketet bort då vev skall bytas?
Jag sitter i samma båt, började riva motorn igår, men stannade då jag inte har någon kopplingsavdragare ännu.
Jag skall byta: vev, primärdrev, packboxar samt lager
Kan då kopplingspaketet sitta kvar
Vevaxeln och dess drev kan du ta bort utan att demontera kopplingen.
/Johan
Hmm..primärdrevet består väl av både det lilla kugghjulet (på vevaxeln) och den stora kuggkransen (under kopplingskorgen, som väl då måste tas bort)?
Det räcker väl inte att byta bara det lilla drevet, väl?
Eller har jag fel nu?
/R
Det räcker väl inte att byta bara det lilla drevet, väl?
Eller har jag fel nu?
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fattar nada nufritte wrote:Primärdrevet är bara det drivande hjulet, primärhjulet är det drivna hjulet.
Tillsamman bildar de primärväxeln.

Har beställt nytt primärdrev från Erik på EM enligt 18/67 principen. Vad är det då jag kommer att få? Båda kuggkransarna eller bara det lilla hjulet? Jag har lite svårt att tänka mig hur ett 18 kugghjul kan få plats på samma ställe som där mitt 14 kugghjul sitter idag. Alltså får jag ett 18kugghjul tillsammans med ett nytt 67 kugghjul då? Eller

Vespa 50/N -71
Eftersom 18/67 beskriver en växel får du troligtvls det, dvs båda.Rickard wrote: Har beställt nytt primärdrev från Erik på EM enligt 18/67 principen. Vad är det då jag kommer att få? Båda kuggkransarna eller bara det lilla hjulet? Jag har lite svårt att tänka mig hur ett 18 kugghjul kan få plats på samma ställe som där mitt 14 kugghjul sitter idag. Alltså får jag ett 18kugghjul tillsammans med ett nytt 67 kugghjul då? Eller

men Erik kallar det "bara" för primärdrev...borde inte då han kalla det Primärväxel istället? Tror jag betalar en styv femhunking för det...för er som kan Vespa, så borde ni då kunna säga ut om det är ett litet eller litet+stort som jag får?!
Måste få tillägga, PIAGGIO: Förlåt för trådkapning. Du är väl inte intresserad av vårt dravel i din tråd...
Måste få tillägga, PIAGGIO: Förlåt för trådkapning. Du är väl inte intresserad av vårt dravel i din tråd...
Vespa 50/N -71
Han menar båda, priset i en gammal SIP-katalog var € 45.Rickard wrote:men Erik kallar det "bara" för primärdrev...borde inte då han kalla det Primärväxel istället? Tror jag betalar en styv femhunking för det...för er som kan Vespa, så borde ni då kunna säga ut om det är ett litet eller litet+stort som jag får?!
