Bekräftelse från SIP??

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Erling

Bekräftelse från SIP??

Post by Erling »

Har gjort en beställning hos SIP - via hemsidan och angett betalkort!

Varför bekräftas inte beställningen? (E-post) som brukligt är! (hos andra)

Ska man behöva gå och gissa om beställningen är mottagen, och att varorna KANSKE kommer!
Har lusläst sidan men inte hitta någon INFO!

Någon som vet!

Hälsningar

Erling[/b][/u]
Woodstock

Post by Woodstock »

Du kommer att få en orderbekräftelse via mail och en leveransbekräftelse när ordern är packad och skickad.

Mvh

/ Fredrik
Erling

Post by Erling »

Oj va bra - våren är ju snart här!!!!!

Utom i London och Paris och var det nu var - där det snöar hörde jag!

Rätt åt dom - ska jag inte säga!

Erling - och tack för INFO! :grin:
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Ja, mail kommer. "Picking started" och senare ett med "blablabla" ..det kommer mail vad det lider.

Men: bli inte förvånad om dom "skyddar" ett uttag (motsvarande ungefär det du beställt) på kortet och dessutom gör en andra debitering på ett något högre belopp (när dom vet den faktiska kostnaden inkl den faktiska frakten)! Då får du hoppas att du har täckning för detta andra "uttag" också - annars får du inga grejor eftersom "det saknats täckning"!!!

Beställer du dessutom restade grejor så gör dom YTTERLIGARE ett "skydd" och ett uttag när dom grejorna till slut kommer....om du inte hamnar under minimisumman för en weborder med dom restade grejorna...för då får du ett mail där dom undrar om du vill köpa mer (restade?) grejor, annars får du klara dej utan dom du beställt tidigare=nån sorts leveransvägran för att du inte beställt för minimisumman. Jag hade en svänghjulsmutter restad, för knappt EN Euro...äh, ni fattar ju att jag bad dom kamma sej med en handgranat.
Rysansvärt.

Dessutom låter dom små luringarna "skyddet" på uttagen ligga kvar ett par dar så att du inte kan handla mjölk på ICA heller om du har knappt med stålar...bra affärsetik, liksom - och ett totalt värdelöst betalsystem. Och dom vet om det, men kan/vill inte göra nåt. Dom har fått oerhört mycket skit för det, men har det kvar ändå.

Kolla även här - där har SIP tydligen fått för sej att kräva in betalningar som dom missat ta in (i VÅRAS, när Euron kostade åtta spänn) till DAGENS kurs...en riktig rysare.

http://davedaniel.proboards91.com/index ... hread=2343

Suck....

/R (som beställt mycket grejor från svenska säljare på senare tid)
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erling

Post by Erling »

Mycket bra med Din INFO!

Forumet är idealiskt för INFO mellan varandra om erfarenheter av köp mm, och hur firmorna sköter sig.
Jag trodde att SIP som är så stora - skulle hålla sig borta från dylika tilltag!

KLAR VI SKALL GYNNA ERIK & BÖRJE mfl. VÄNNER I SVERIGE
, men ni vet hur det är när man står där i garaget och det saknas prylar.

Då är det bråttom - och man vill hitta en firma/hemsida som är:

* Snabb och pålitlig
* Överskådligt sortiment - med bilder och detaljinfo
* Lagerstatus
* Snabba leveranser med bra fraktavtal
* Bra priser - förstås - eftersom man gör en hel del av "deras" jobb
* mm, mm

Det företag som satsar på bra internethandel kommer att bli vinnare tror jag, även om man kan förstå att nya scootrar och annat "lönsamt" (?) har prio ett.

Erling
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Och dessutom har dom fått för vana att skicka paketet till faktureringsadressen, och inte till den leveransadress jag angivit. Kan låta som ett obetydligt problem, men med DHL och UPS kan det innebära flera dagars fördröjning innan man får paketet, vilket inte är så kul om man har bråttom.

När jag påpekade detta för dom, så svarade dom att det minsann berodde på att jag angivit leveransadressens postnummer med mellanslag, och så fick man minsann -inte- göra...Till saken hör att det inte är jag som petat in mellanslaget, det har deras lilla grunka som verifierar internationella postnummer gjort, när den slog upp mitt postnummer till Lidingö vid registreringen av ordern. *suck*.

Eftersom jag själv jobbar med att utveckla lager/logistiksystem, så är jag ju självklart inte ett skit imponerad av den förklaringen.

Jag vet faktiskt inte vad som hänt med SIP på senare tid, deras webb har blivit grymt svår att hitta i och seg tycker jag, och nu har deras kundtjänst börjat mopsa alltså. Storhetsvansinne? För några år sedan kunde jag tala mig varm om SIP och deras förtjänster.

Scooter Center får ta mina ordrar i fortsättningen.


Mvh

Guran

Bluesman wrote:Ja, mail kommer. "Picking started" och senare ett med "blablabla" ..det kommer mail vad det lider.

Men: bli inte förvånad om dom "skyddar" ett uttag (motsvarande ungefär det du beställt) på kortet och dessutom gör en andra debitering på ett något högre belopp (när dom vet den faktiska kostnaden inkl den faktiska frakten)! Då får du hoppas att du har täckning för detta andra "uttag" också - annars får du inga grejor eftersom "det saknats täckning"!!!

Beställer du dessutom restade grejor så gör dom YTTERLIGARE ett "skydd" och ett uttag när dom grejorna till slut kommer....om du inte hamnar under minimisumman för en weborder med dom restade grejorna...för då får du ett mail där dom undrar om du vill köpa mer (restade?) grejor, annars får du klara dej utan dom du beställt tidigare=nån sorts leveransvägran för att du inte beställt för minimisumman. Jag hade en svänghjulsmutter restad, för knappt EN Euro...äh, ni fattar ju att jag bad dom kamma sej med en handgranat.
Rysansvärt.

Dessutom låter dom små luringarna "skyddet" på uttagen ligga kvar ett par dar så att du inte kan handla mjölk på ICA heller om du har knappt med stålar...bra affärsetik, liksom - och ett totalt värdelöst betalsystem. Och dom vet om det, men kan/vill inte göra nåt. Dom har fått oerhört mycket skit för det, men har det kvar ändå.

Kolla även här - där har SIP tydligen fått för sej att kräva in betalningar som dom missat ta in (i VÅRAS, när Euron kostade åtta spänn) till DAGENS kurs...en riktig rysare.

http://davedaniel.proboards91.com/index ... hread=2343

Suck....

/R (som beställt mycket grejor från svenska säljare på senare tid)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Jag måste bara nyansera debatten lite och berätta att jag beställt massor av gånger från SIP helt utan problem. Dom tar korrekt betalt utan överraskningar och leveransen går snabbt och kommer till rätt adress.

Jag försöker gynna dom svenska handlarna ibland men det är svårt när SIP är så billiga. Deras fastpris för frakt på 5€ gör ju inte saken sämre...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

- men ÄR SIP verkligen så mycket billigare?
På vissa grejor, ja. På annat är det väl mer tveksamt.

Euron är svindyr just nu, och allt strul med restorder/felbeställningar p g a kass varubeskrivning/frakt/leveranser (samtliga leveranser har jag fått hämta själv på DHLs terminal av olika anledningar ("leveransförsök" som "misslyckats" trots att jag varit hemma) gör att det svenska alternativet ter sej alltmer lockande trots att det skiljer ett par hundringar på en tusenlappsorder.

Men visst - köper man allting som ska till vid en V50-renovering hos SIP, då blir det klart mycket billigare.

Jag börjar bli tveksam till SIP, jag tror dom har fått en släng av elefantsjuka. Den bör dom kurera ganska snabbt, tycker jag.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Tagit bort inlägg som inte hade något alls med ämnet att göra.
Har man åsikter om andra användares framfart i trådar, tar man med fördel det via PM eller via oss moderatorer. Slaska inte ner trådarna med det, tack.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Om det på sip står "Dieser artikel ist kurzfristig lieferbar" eller något åt det hållet betyder det att den är slut men kommer snart? Om man beställer en ändå. Åker man på en omgång till med frakt då?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ändra till engelska, så blir det lättare att läsa. :)
johansjogren wrote:Om det på sip står "Dieser artikel ist kurzfristig lieferbar" eller något åt det hållet betyder det att den är slut men kommer snart? Om man beställer en ändå. Åker man på en omgång till med frakt då?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

johansjogren wrote:Om det på sip står "Dieser artikel ist kurzfristig lieferbar" eller något åt det hållet betyder det att den är slut men kommer snart? Om man beställer en ändå. Åker man på en omgång till med frakt då?
Sips svar på liknande:
Hello Leif

Thanks again for your order and please excuse us that the articles you want were not on hand. We do try to have every article ready to deliver.

The following articles you ordered are now ready for delivery:

amount number name unit Price price
1 40320000 Conversion kit pull-choke PHBH /PHBL
order via web 74699/2008 from 21.10.2008 8,48 € 8,48 €
Summe: 8,48 €


Unfortunately the total value does not meet our minimum purchase order value (25,00 €)
Would you like to add something to your backorder so we can ship it or would you prefer to wait?
Or should we cancel your order?

Please respond to this mail (important!) and let us know what you want us to do!
Thanks.

Greetings from Landsberg,

Your SIP Scootershop Team

Your Customernumber: 36209000

--------------------------------------------------------------------------------
SIP Scootershop GmbH
Graf Zeppelin Str. 9
D-86899 Landsberg-Germany

Tel. +49 (0) 8191-96999-69 (English Hotline)
Tel. +49 (0) 8191-96999-55 (French Hotline)
Fax. +49 (0) 8191-96999-70

web: http://www.sip-scootershop.com
email: order@sip-scootershop.com

Sitz der Gesellschaft: Landsberg am Lech
HRB 18581, Amtsgericht Augsburg
Geschäftsführer Dipl.-Ing. Alexander Barth, Ralf Jodl
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Jag hade på engelska ;) På tyska står det ännu konstigare.. Jag tolkar det som att man inte kommer undan med en frakt. Känns inte ens som att man får grejjerna alls då?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

johansjogren wrote:Jag hade på engelska ;) På tyska står det ännu konstigare.. Jag tolkar det som att man inte kommer undan med en frakt. Känns inte ens som att man får grejjerna alls då?
amount number name unit Price price
1 40320000 Conversion kit pull-choke PHBH /PHBL
order via web 74699/2008 from 21.10.2008 8,48 € 8,48 €
Summe: 8,48 €


Unfortunately the total value does not meet our minimum purchase order value (25,00 €) Would you like to add something to your backorder so we can ship it or would you prefer to wait?
Or should we cancel your order?


Beloppet måste vara över 25 €, frakten 5 € tillkommer.
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Ok. Tack.
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Just den grejen påpekar jag ju ovan. Jag anser att detta är oförsvarbart, rent affärsetiskt.

a) man beställer, men dom har inte hemma. Ok, man betalar inte för dom artiklar dom inte har hemma, men man får en stympad leverans.

b) när grejorna väl finns hos SIP vidtar rena utpressningen - beställ MER för att uppnå minimorderkravet (som om detta var en NY order, pyttsan! - det är ju SIPs lagerproblem, och det ska inte skjutas över på kunden..)..

c) och om man då surar till och INTE går med på minimiorder-utpressningen så står man utan grejor. Efter att ha väntat. Och väntat.

"Epic failure in the business ethics department", kan jag tycka.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Sip och de andra stora firmorna har väl lagt sig på en service/leveransnivå som de anser hålla kvar de flesta kunderna ändå. Själv har jag åkt på en hel del problem både hos SIP och SCK. Ett tag tröttnade jag ur och beställde från olika mindre tyska firmor som har samma prisnivå och frakten är lika billig som från de stora men de har sällan en minimumgräns för totalsumman. Man kan hitta några som ebaysäljare andra som webshoppar typ worb5 (som visserligen strulat en del för andra på forumet).
I dagsläget känns det tryggare att beställa från en ebayshop då man åtminstone kan ge omdömen. Undrar hur feedback skulle se ut för SIP om de var ebaysäljare?
Men sen står man där igen och måste ha massor med delar och slår på kalkylatorn, beställningen hamnar ändå hos SIP eller SCK....

fruktansvärt trist att svenska scooterbutiker inte kan konkurrera med frakten och på så sätt bli billigare, känns svårt att motivera varför man ska betala både högre pris för varan och för frakten. Men ett bra argument finns; det är enklare lösa problem när de uppstår.
Federico
Erling

Post by Erling »

Kloka ord Federico -

Verkligen sorgligt att inte Svenska Posten kan sänka sina priser nu när så många handlar över nätet, och ökade volymerna i form av paket borde bidra till skapliga vinster!
Denna kommentar gäller förstås även andra transportörer!

Erling
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Jo fast jag kan tänka mig att prisändringar kan vara på gång.. DHL tillsammans med tradera har ju kört halva priset på alla paket över jul och nyår och jag tror fortfarande att det gäller. Fast posten har ju höjt sina portopriser igen.. Men det är ju bra att portot är så högt som det är för då blir man inte frestad att köpa massor i onödan ;)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

johansjogren wrote:Jo fast jag kan tänka mig att prisändringar kan vara på gång.. DHL tillsammans med tradera har ju kört halva priset på alla paket över jul och nyår och jag tror fortfarande att det gäller. Fast posten har ju höjt sina portopriser igen.. Men det är ju bra att portot är så högt som det är för då blir man inte frestad att köpa massor i onödan ;)
man köper inte mindre för att portot är högt, man handlar i stället utanför sverige..
Federico
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Företag som sänder stora mängder paket har helt andra priser för frakt och porto än det som står på allmännhetens prislistor. En del företag använder skillnaden för att öka intäkterna, andra ger tillbaka det till kunden i form av enhetsfrakter mm.
Post Reply