Dekaler m m

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues
Visst, helt klart smäller handmålat högre än ett foto!:D

LENY
”en man i mina år?”:evil: Jag trodde att åldern gav en rätt att vara sig själv...
Scooterhälsningar Leif
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Yupp, "Marimekko-moppen" a.k.a "Plåtrabatten" på bilderna är min och visst har blom-mönstret sin speciella charm.
Som ni säger, åldern ger en rätt att vara sig själv,
och i den här fasen av livet känner jag mig väldigt,
just Orange... :wink:

// LENY
PS vet ni om det räknas som trimm att avlägsna cirkus 15kg handmålade blommor, ljusblå lack och därunder mörkblå lack innan man når orginalfärgen? Förbättringen av topphastighet och acceleration lär ju bli betydande! :D
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by LENY</i>
<br />PS vet ni om det räknas som trimm att avlägsna cirkus 15kg handmålade blommor, ljusblå lack och därunder mörkblå lack innan man når orginalfärgen? Förbättringen av topphastighet och acceleration lär ju bli betydande! :D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Oh, ja! Kan berätta en essä från tidigt nittiotal, då jag och min dåvarande flickvän hade bestämt oss för en mc-semester genom Sverige. Vi hoppade på min högt saknade gamla tvåtaktsracer (en Yamaha RD 350) i Malmö och styrde kosan norrut. Efter ett par dagar i lugnt och härligt mak fick ex-flickvännen "tuppjuck" (det var väl "lingon i röret" eller nå't...) i höjd med Örebro och vägrade åka en meter till. Hon tog följaktligen tåget hem tillsammans med majoriteten av packningen - och den viktförlusten blev verkligen "veckans trim"! Jag har aldrig haft så roligt på kurviga små vägar norröver och glädjen ville aldrig ta slut! Att det sedan "sket sig" helt med flickvännen fick man ta... Kontenta: surmulna brudar där bak eller 15 kg blommor i lacken suger duktigt!

Nu kan jag tyvärr inte vara med och "leka" här längre på några dagar. Skall jobba borta tre dygn i sträck utan dator... När jag kommer tillbaka ser jag gärna att alla kommer att måla blommor och annat fint på sina scootrar.

Må väl så länge, allihop!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Klippa i en Hendrix-LP? Har du druckit sprit, Leif? :D Jag får kraftig ångest av bara tanken på att sätta saxen i mina LP... De dyraste vintage Hendrix-LP:na går på åtskilliga hundralappar. Nej, målat ska det vara. Tänkte försöka mig på att måla en slags karikatyr av Jimi från Woodstock, i ögonblicket då han gör peacetecknet under låten "Voodoo Chile". Det jobbigaste är att jag inte direkt är någon fena på det här med att teckna... Däremot ska jag prova ditt tips på ett helt annat fordon, en gammal Televerksmoped som behöver nya logos på tanken (ska ändå sälja den, så det gör inget om det blir pannkaka).

Scooterhälsningar

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ett sätt att förenkla överföringen till plåten är att projecera bilen eller åtminstone konturerna, då slipper man dra alla linjer på fri hand utan något att gå efter. sedan kan man kanske fylla fälten med färg.

På tal om mönstrad luna, Fanns det inte en specialutgåva med dekorlack som Innocenti själva tog fram, Luna eller Vega. Vill minnas att man får se den i Lambretta Story filmen. Dekoren påminner om Motowns innerkonvolut runt 1970, stjärnor som hoppar ut med stiliserade kometsvansar.

Federico
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Jupp, den finns även på på bild på sid 151 i Vittorio Tessera's bok "Lambretta, The definitive history". Det är en 75sl a.k.a Cometa, därav "Halleys-mönstret" :wink:

Enl boken fanns den i två olika dekor-set för att testa publikreaktionerna vid introduktionen av 75 kubikaren vid motormässan i Tokyo 1968.

Uppenbarligen uteblev de allför positiva reaktionerna, eftersom (enl boken) de enda spåren av dem var några polaoridfoton som låg till grund för designen på den omlackade maskinen som är avbildad.

//LENY
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

ett sätt att förenkla överföringen till plåten är att projecera bilen eller åtminstone konturerna, då slipper man dra alla linjer på fri hand utan något att gå efter. sedan kan man kanske fylla fälten med färg.
Federico

Perfekt!!:D
Visst fanns det en sån apparat i plugget? I Twin Clubs lokaler i Norrtälje har dom dekorerat väggarna med olika MC-märken, överförda med den tekniken. Det ger ju möjlighet att förstora motivet också. Man kan ta fotografier, eller rita ett motiv på ett skissblock, och sedan förstora upp det till lämplig storlek, och dessutom kunna pilla in det på bästa läget på detaljen. Sen är det bara att gå på med blyerts, eller 1/8” (3,175 mm) masktejp. Mycket möjligt att de Engelska scooterlackerarna använder denna teknik till sina avancerade alster. Man får också möjlighet att använda samma motiv, helt eller delvis, större eller mindre, på olika ställen.

Scooterhälsningar
Fritte
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

Har testat att både projicera med overheadapparat (lånade från jobbet) och fotoförstoringsapparat (har hemma) för just detta ändamål.

/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

läste en gång i en gammal fotobok hur man kunde köpa fotoemulsion på burk, alltså det exponeringskänsliga materialet i ytan på ett fotopapper. Exemplet i boken var någon som penslade emulsionen på ett ägg, sedan exponerades ägget i en vanlig sv/v förstoringsapparat, till slut framlkallades ytan och man fick ett riktigt foto på en rund yta. Motivet blir naturligtvis förvrängt då man bara kan exponera från en vinkel. flummigt? ja, boken var från 70-talet såklart! tror inte att man kan köpa emulsion på burk längre, nu kan man ju knappt köpa vanligt fotopapper.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

I Clas Ohlssons eller Hobbyförlagets (numera Hobbex) katalog på den tiden fanns den produkten.
Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det fanns faktiskt hos Clas O även för en 16 år sedan (halva mitt liv sedan, eller lika länge jag ägt scooter :) , då köpte jag och testade den produkten och det fungerade jättedåligt men skoj i allafall att testa.

/C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Det fanns faktiskt hos Clas O även för en 16 år sedan (halva mitt liv sedan, eller lika länge jag ägt scooter :) , då köpte jag och testade den produkten och det fungerade jättedåligt men skoj i allafall att testa.

/C

testade du på ett ägg?

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Det fanns faktiskt hos Clas O även för en 16 år sedan (halva mitt liv sedan, eller lika länge jag ägt scooter :) , då köpte jag och testade den produkten och det fungerade jättedåligt men skoj i allafall att testa.

/C

testade du på ett ägg?

Federico

hård- eller löskokt?

Leif
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>

/C

testade du på ett ägg?

Federico

hård- eller löskokt?

Leif

stekt?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

/C

testade du på ett ägg?

Federico

hård- eller löskokt?

Leif

stekt?

VAKTEL!

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>

/C

testade du på ett ägg?

Federico

hård- eller löskokt?

Leif

stekt?

VAKTEL!

Federico

Vaktelägg? Det åt jag som tilltugg på en bar i Venezuela i slutet av 70-talet, men äggen var skalade, så bilden var inte med..
Leif:(
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Nej nej!

Tusenårigt kinesiskt ägg!
http://en.wikipedia.org/wiki/Thousand_year_old_egg
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

någon som varit på......?

Image

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Nej nej!

Tusenårigt kinesiskt ägg!
http://en.wikipedia.org/wiki/Thousand_year_old_egg

Eggsotiskt!:wink:
L
Terraplane Blues

Que? :x Denna tråd har ju urartat fullständigt! Så <i>eg(g)oistiskt</i> av Er (för att haka på torrhumortrenden...). Här kommer en "torris" till när jag ändå är igång:

- Oh, det var minsann en sällskaplig gås du har!
- Ja, det är en umgås...

Har också provat fotoemulsion på burk, inköpt på Hobbex ca 1980. Vilket mög! Minns att vi skulle trycka t-shirts med dåtida favoriterna Noice, men att vi blev superbesvikna då det hela blev ett enda "blurr" och det inte gick att se vad motivet föreställde. Å andra sidan har väl det fenomenet alltid varit signifikativt för Hobbex sortiment...

OH-apparat för kalkering är däremot en väl fungerande klassiker. På bildlektionerna i skolan användes den tekniken en del. Sedermera jobbade jag med produktion av självhäftande dekor och skyltar, där vi använde projiceringstekniken till de riktigt stora jobben. Funkade alltid kalasbra.

Fick ytterligare en idé om en oortodox scooterlackering. Minns inte vad tekniken kallas, men den går ut på att lacka in någon form av papper (nej, Leif - inte svindyra LP-omslag!), t ex serietidningar. Har för mig att man blötlägger pappret i lack och sedan applicerar. Vem kan motstå en "seriescooter" med Bamse, Skalman och Lille Skutt?

Scooterhälsningar

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vem kan motstå en "seriescooter" med Bamse, Skalman och Lille Skutt?

Scooterhälsningar

då skulle jag ha Pingu på min

Federico
Terraplane Blues

Yo!

Nå't sånt här typ/liksom/ba' så...

http://www.skonahem.com/inspiration/skaparlust/stolar/

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Med färgkopiator kunde man förstora bilderna till önskad storlek.:D:D

Leif
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

OK, pojkar (för det är ni väl), fem spänn till den förste som slaktar en LightScribe-DVD, applicerar det 'etsbara' skiktet på en Vespa och sedan med laser bränner in ett snyggt mönster...

Dag
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />OK, pojkar (för det är ni väl), fem spänn till den förste som slaktar en LightScribe-DVD, applicerar det 'etsbara' skiktet på en Vespa och sedan med laser bränner in ett snyggt mönster...

Dag

En tia till dig, om du kan få någon att lyfta ett finger för en femma.....:cry:
Terraplane Blues

<b><font color="red">100 posts!</font id="red"></b> <i>(*trumpetfanfar*vissel*handklapp*blockflöjtsolo*vågen*m m, e t c, o s v)</i>

(Eftersom denna tråd ändå har ballat ur totalt, vill jag härmed istället göra Er uppmärksamma på det egna firandet av mitt etthundrade inlägg inom detta forum. Jag kommer nu att hålla ett litet tal).

<i>(*host*harkel*spott*</i>)

Ärade församling och forumsdeltagare!

Det är en stor dag för mig, då jag med stolthet och glädje konstaterar mitt etthundrade inlägg på SSK:s forum. Jag minns med djup ångest mitt första inlägg, där jag frågade efter ett intresse över ett Vespa 50-register (f-n, vilken patetisk och onödig fråga, med facit i hand...). En av forumsdeltagarna (vi kan kalla honom "Gammal är äldst"), svarade då: "Du är väl medlem, det är bara att kolla i matrikeln!". He-he, det var jag ju inte...påminnelseavgiften till SSK satt då fortfarande obetald på kylskåpet.

Jag vill härmed tacka alla mina totalt-icke-vespa-intresserade vänner, som hånat och förlöjligat mina vespor samt idiotförklarat mina överoptimistiska vespainköp. Många gånger har de fått vatten på sin kvarn, då jag har fått ringa för hämthjälp från någonstans med ännu någon havererad vespa. Tack även till övriga forumsdeltagare, som har fått utstå min konstiga humor, mina märkliga frågor & svar samt mina skumma idéer och utsvävningar! Tack! Ni är ena riktigt sköna typer, allihop! (Trots att jag endast träffat ett fåtal irl, som det så hippt heter).

Hakar på trenden med att erbjuda pengar för konstiga lacker: 100 kr till den som klär in sin scooter med mammutpäls och monterar två mammutbetar på frontskölden...

Scooterhälsningar

Post Reply