nedan ser ni skillnaden på före och efter en lamphållare har fått stå i tvätten i en lösning utav tre delar vatten och en del stark kalkborttagning (kalcinex) i tre minuter.
Före
efter
Notera skillnaden i finnish i metallen och rosten i överkant som nästan helt försvunnit.
C
Jodå, en sådan finns i garaget. Jag har haft min ett par år och den känns nästan alltid för liten. Den är nog tänkt att avändas till löständer och småprylar.
Det verkar varit en stark lösning du använde.
man kan ju använda enbart vatten också men då blir effekten inte riktigt densamma
Anledningen till att jag tog kalkborttagningsmedel var att den innehåller fosforsyra som hjälper att ta bort rost.
C
crispin wrote:man kan ju använda enbart vatten också men då blir effekten inte riktigt densamma
Anledningen till att jag tog kalkborttagningsmedel var att den innehåller fosforsyra som hjälper att ta bort rost.
C
hur hade det sett ut om man bara doppat den i syralösningen utan tvätten?
det hade nog gått mycket långsammare. Tvätten motsvarar någon sorts skrubbning som hjälper till att transportera bort ämnen från ytan vilket t.ex. kan vara önskvärt om man har smutsiga objekt och vill att vätskan skall komma åt under smutsen.
Som exempel kan jag nämna att jag har "avrostat" en nyckel idag. utan tvätten igång så syntes ingen verkan men när man satte på tvätten kunde man se rostfläckarna minska (om än långsamt).
C
Har du testat med fotogen i tvätten?
Har pillat lite med ultraljudstvättar hos en tillverkare i Kina och hjälpt dem lite med utveckling av densamma. Med fotogen verkade det funka riktigt bra på skitiga förgasardelar (dock tålde inte baljan detta...)
Ett varningens finger om Kjell&Co - tvätten.
Det är helt rätt att behållaren är i RF. Dock ej syrafast.
När man tvättar med lättandtändliga vätskor. T-röd, thinner mm. Tänk på att vätskan blir varm och således mer flyktig och lättantändlig. Jag tror aldrig vi kommer i närheten av självantändning, men flyktigheten kan vara nog så lömsk.
Med tanke på att citronsyra och utspädd fosforsyra inte går åt annat än rost (och alu!) speciellt hårt borde det gå att använda i tvätten. Ett alternativ är att testa en mjuk balja (eller plastpåse som man klär insidan med) inuti. Ultraljudsnebulisatorer (för medicinskt och industriellt bruk) har ofta vatten liggandes mot kristallen och sedan en plastkopp med vätskan i som man vill göra till aerosol. Är innerkärlet flexibelt leds vibrationerna över till relativt stor del.