Växellådan läcker

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Växellådan läcker

Post by johansjogren »

Hej
Efter min premiärtur häromdagen så har jag märkt en relativt stor pöl med växellådsolja på golvet där vespan står. Erik på EM tittade på det och kom fram till att det inte är från påfyllnad/avtappningshålet. Det kommer inte heller från säkerhetsventilen eller vad den lite högre ventilen kallas. Någon som har en gissning på vad det kan vara som läcker? Lyckas inte se var läckan kommer ifrån.

/Johan
Svint1
Lärling
Lärling

Re: Växellådan läcker

Post by Svint1 »

johansjogren wrote:Hej
Efter min premiärtur häromdagen så har jag märkt en relativt stor pöl med växellådsolja på golvet där vespan står. Erik på EM tittade på det och kom fram till att det inte är från påfyllnad/avtappningshålet. Det kommer inte heller från säkerhetsventilen eller vad den lite högre ventilen kallas. Någon som har en gissning på vad det kan vara som läcker? Lyckas inte se var läckan kommer ifrån.

/Johan
Har du sjekket at det ikke kommer fra forgasseren?

En lekk pakning i forgasseren kan fremstå som oljelekkasje.

Bensin blander seg med skit på vei nedover blokka, og når den "drypper av" kan det virke som oljelekkasje...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nej det har jag faktiskt inte. Tack för tipset.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Kickaxelns tätning?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Kan kanske också vara något. Får ta mig en titt där med. Fast läckan verkar komma ganska högt upp och på baksidan.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Den är inte överfull?
Skruva ur nivåpluggen och se om det rinner ut ngt. Lukta på oljan så att den inte luktar bensin
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nu har jag undersökt. Hittar ingen bra läcka.

När jag hade vespan på centralstödet och öppnade nivåpluggen rann olja ut. Den luktade inte bensin. Tolkar det som att det nog var för mycket olja i? För på centralstödet lutar vespan framåt och den ska väl till och med stå plan när man fyller på?

Det var även en droppe olja hängandes på avtappningspluggen så jag antar att det kanske är där det läcker. Får skaffa packningar och testa.

Kollade på
http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf som är mycket bra! Tack Calle! (Antar att det är du som skrivit den. Inte så många callar som flyttat till hong kong antar jag ;)

Verkar som att gängorna i nivåhålet är slut också. Vad är det för dimension? Är det vanlig m6? Någon som vet?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

johansjogren wrote:Nu har jag undersökt. Hittar ingen bra läcka.

När jag hade vespan på centralstödet och öppnade nivåpluggen rann olja ut. Den luktade inte bensin. Tolkar det som att det nog var för mycket olja i? För på centralstödet lutar vespan framåt och den ska väl till och med stå plan när man fyller på?

Det var även en droppe olja hängandes på avtappningspluggen så jag antar att det kanske är där det läcker. Får skaffa packningar och testa.

Kollade på
http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf som är mycket bra! Tack Calle! (Antar att det är du som skrivit den. Inte så många callar som flyttat till hong kong antar jag ;)

Verkar som att gängorna i nivåhålet är slut också. Vad är det för dimension? Är det vanlig m6? Någon som vet?
minns inte dimensionen på pluggen, men om du ska byta så se till att den är lika kort som originalbulten annars kan den ta i växellådsdreven på insidan.

ett till ställe som kan läcka olja är genom o-ringen på kopplingsarmen

sedan är frågan hur mycket den läcker, nästan alla vespamotorer är otäta, men inte så att det droppar pölar på där den står.
Federico
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nej det läcker ganska mycket verkar det som. Det var en färsk pöl. Där verkar inte sitta några packningar så jag hoppas att det är det som är problemet. Får ta mig till EM någon dag och köpa.

När jag sedan fyller i ny olja. Ska det vara upp till hålet när den står på centralstödet eller när den står på marken?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Tack! (japp, jag som skrivit oljeguiden...för ett tag sedan)

Gängan är M8 och originalskruvarna är ganska ofta lite snålt tilltagna så en ny skruv kan ibland lösa problemet.

Det gör inte så stor skillnad om vespan står på centrakstödet eller på marken när du fyller upp olja.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Håcky
Drömmare
Drömmare

Post by Håcky »

Jag hade något liknande problem på ss:en och där var det genomförningen för kopplingsaxeln i kopplingskåpan som var för sliten så axeln glappade. Det rann på bra när jag använde kopplingen. Det sitter en oring där som också kan vara slut.

/Håkan
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Gött. Testar med nya packningar och skruv. Om det är m8 så är det ju inte värre än att man försiktigt får sätta i helicoil. Sen om det inte löser problemet så får jag väl fortsätta att testa mig igenom alla tipsen ;)
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Har bytt olja idag. Nya bulten med packning gjorde susen i påfyllningshålet men avtappningshålet är nog dessvärre förstört.. Förra ägaren har gängat upp till M10 och dom gängorna är paj. Vågar man dra i en helicoil? En M8 helicoil borde väl passa ganska perfekt i M10hål?

Eller kan man få tag i en ny kåpa? Den treväxlade lådan verkar ganska ovanlig..
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

M10?!! Det är ju en liten bult som sitter där orginal, är det verkligen en M8? Tror snarare en M6, eller M5. M10 är en rejält fet bult.

Heicoil blir det väl då, om du inte ska svetsa blocket och borra/gänga om. Eller Julas underbara gängreparationslåda med en massa olika gängor, verktyg och allt för runt femhundringen.

Mvh

G
johansjogren wrote:Har bytt olja idag. Nya bulten med packning gjorde susen i påfyllningshålet men avtappningshålet är nog dessvärre förstört.. Förra ägaren har gängat upp till M10 och dom gängorna är paj. Vågar man dra i en helicoil? En M8 helicoil borde väl passa ganska perfekt i M10hål?

Eller kan man få tag i en ny kåpa? Den treväxlade lådan verkar ganska ovanlig..
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Jag kanske tänker fel. ;) Har hänt förut. Skallen är 10mm på orginalbulten och 13mm på den som förra ägaren satte dit.. Är det M6 och M8 kanske?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

johansjogren wrote:Jag kanske tänker fel. ;) Har hänt förut. Skallen är 10mm på orginalbulten och 13mm på den som förra ägaren satte dit.. Är det M6 och M8 kanske?
är det inte M8 med 11mm skalle original. Normalt för M8 är väl 13mm skalle eller 14mm på äldre mutter.

kanske det är en M8 med 13 skalle som han skruvat i ?

i princip kan du ju ha en M12 utan problem, bara du kapar bulten till samma längd som originalbulten
Federico
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ah nu blir jag förvirrad.. Köpte ju nya bultar och dom var 11mm M8 det stämmer nu när jag tänker efter!

Och den andra var 13mm det är jag säker på för att den nyckel jag tog med mig var 10-11 så jag fick gå och hämta en till. Det kanske var så enkelt att den andra också var M8 fast 13mm istället för 11mm. Det får jag nästan kolla på. Tänkte byta oljan ganska snart igen för den som var i var hemskt mörk. Luktade inte bensin iaf.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Svensk standard var 12 mm nyckelgrepp på M8, sedan slutet på 60-talet följer vi ISO och har 13 mm.

Image
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nu blir jag ännu mer förvirrad ;) 12mm har ingen vart.. 11 och 13 är mina. =)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:Svensk standard var 12 mm nyckelgrepp på M8, sedan slutet på 60-talet följer vi ISO och har 13 mm.
Italienska hjulmuttrar var (fram till när?) 14mm nyckel till M8. Vespa har med största sannolikhet valt 11mm till sina M8 pluggar för att få så få nyckelstorlekar i fordonets lilla verktygslåda eller i änden på handtaget till tändstiftsnyckeln. Alla M7 motorbultar har ju 11mm nyckelgrepp.
Federico
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ok det verkar logiskt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Skruv med mindre skruvskalle har svårare att att vibrera loss. :smile:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:Skruv med mindre skruvskalle har svårare att att vibrera loss. :smile:
vibrera? du menar att vespamotorn vibrerar?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote: vibrera? du menar att vespamotorn vibrerar?
Nä de förståss, det här är nog närmre sanningen:

Ett skruvförband med M8 skall dras med ett stort moment och har ett nyckelgrepp anpassat till det.
En M8 plugg behöver inte dras (bör ej) med samma moment och behöver därför inte lika stort nyckelgrepp.

:grin:
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Om man nu ska ge sig på att borra ur och sätta helicoil så bör man ju montera isär växellådan först känns det som. Surt att få in aluminium från borrningen/gängningen i växellådan.

Men när jag letar i Haynes så är det bara 4-växlade lådor med och det ser inte ut som min motor..

Image

Någon som orkar ge sig på en liten beskrivning av hur man går till väga? Behövs specialverktyg?
Post Reply