2-takts maxiscooter
2-takts maxiscooter
Hur många är vi som gillar att köra och trimma våra plastscootar? Själv har jag en Yamaha Neos 100cc, med följande monterat.
Malossi 125cc cylinder
Dellorto 22mm
Top performance full flödes reed
Malossi variator
Malossi gul fjäder i bakre variator
Malossi belt
Malossi drev i slutväxel
BGM converter på bakre remskiva
Har även ett Tecnigas Next avgasssytem, men det går fan inte att få den att gå med det systemet. Tappar både ax och toppfart fullständigt, har provat med huvudmunstycken utan framgång. Ska prova med lättare vikter i variatorn.
Malossi 125cc cylinder
Dellorto 22mm
Top performance full flödes reed
Malossi variator
Malossi gul fjäder i bakre variator
Malossi belt
Malossi drev i slutväxel
BGM converter på bakre remskiva
Har även ett Tecnigas Next avgasssytem, men det går fan inte att få den att gå med det systemet. Tappar både ax och toppfart fullständigt, har provat med huvudmunstycken utan framgång. Ska prova med lättare vikter i variatorn.
Piaggio Skipper 172 -1994
Bli inte ledsen nu men technigas tillsammans med kundo är de sämsta "trimrören" man kan köpa som ger mindre effekt än orginal. Vet inte riktigt vad de finns för andra rör att köpa till Neos 100 men utbudet kan nog vara lite begränsat till just den modellen.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Blir inte ledsen, har trimmat scooters i 10 år...med allt från Aprilia SR125 till Gilera 180 etc. och det är myt att Technigas generellt är sämre. Handlar mest om finjustering. Varför skulle spanjorerna vara sämre på att göra expansionkammare än andra. Jag har tex haft Leo Vince system som inte gett ett skit. Ska nog fan få Tecnigassystemet att ge effekt...=)..min bror har Dynobänk så jag får börja där.
Piaggio Skipper 172 -1994
Nu kan man jui nte göra så mycket mer än justera förgasare med munstycken och nål samt byta vikter...i detta fallet...
....men jag har justerat in den nu med originalsytemet så att den går skit bra, reser sej vid fullgas från stillastående. Men jag tycker inte den når riktigt så högt i varvtal vid acc och fullgas som jag vill och där tror jag att det kan lösas med lättare variator vikter.... 


Piaggio Skipper 172 -1994
Det går säkert att få den att gå ok med technigas även om alla tester säger att dom är skräp.
Det är väl en minarellimotor i neosen anar jag. Isf är torque drivern säkert bra för orginal har dom nog ett spår som ändrar vinkel när variatorn växlat upp till hälften ungefär. Detta gör att på en orginalmotor sjunker varvtalet över en viss fart. Är spåret i samma vinkel på orginalremskivan kommer den nya inte göra så stor skillnad.
Hårdare mottrycksfjäder behöver man egentligen bara när man ökat vridet ordentligt. Mottrycksfjädern och kilspåret i den bakre delen av variatorn är det som lirar mot variatorns rullar. Med fel fjäder blir inte varvtalet konstant under accelerationen utan det kanske ökar eller sjunker uppe i fart. Har du en för trimningsgraden för hård mottrycksfjäder stjäl den effekt och kanske inte orkar växla ut helt. Dåligt trim mao.
Med ett trimrör räcker det inte att byta rullarna. För att dumpa kopplingen vid ett högre varvtal som pipan trivs vid måste du byta kopplingsfjädrarna mot hårdare. Yttre remhjulet kan du justera med shims för fininställning. Rita med en spritpenna på remhjulet så ser du om remmen går hela vägen ner och upp.

Det är väl en minarellimotor i neosen anar jag. Isf är torque drivern säkert bra för orginal har dom nog ett spår som ändrar vinkel när variatorn växlat upp till hälften ungefär. Detta gör att på en orginalmotor sjunker varvtalet över en viss fart. Är spåret i samma vinkel på orginalremskivan kommer den nya inte göra så stor skillnad.
Hårdare mottrycksfjäder behöver man egentligen bara när man ökat vridet ordentligt. Mottrycksfjädern och kilspåret i den bakre delen av variatorn är det som lirar mot variatorns rullar. Med fel fjäder blir inte varvtalet konstant under accelerationen utan det kanske ökar eller sjunker uppe i fart. Har du en för trimningsgraden för hård mottrycksfjäder stjäl den effekt och kanske inte orkar växla ut helt. Dåligt trim mao.
Med ett trimrör räcker det inte att byta rullarna. För att dumpa kopplingen vid ett högre varvtal som pipan trivs vid måste du byta kopplingsfjädrarna mot hårdare. Yttre remhjulet kan du justera med shims för fininställning. Rita med en spritpenna på remhjulet så ser du om remmen går hela vägen ner och upp.
Jag tycker det låter som om det är mopedtrimning du håller på med.k650 wrote:reser sej vid fullgas från stillastående.

/David
Orginalröret och technigaspipan kommer inte funka med samma inställning på kopplingen.
Byter du till technigaspipan kommer den inte orka dra från så låga varv som orginalröret och kopplingen måste justeras så den greppar senare.
Eftersom du har en drevsats blir det ännu viktigare att justera kopplingen så motorn inte storknar när du vrider på.
Jag har en dragster 180 med extra ost.
Byter du till technigaspipan kommer den inte orka dra från så låga varv som orginalröret och kopplingen måste justeras så den greppar senare.
Eftersom du har en drevsats blir det ännu viktigare att justera kopplingen så motorn inte storknar när du vrider på.
Jag har en dragster 180 med extra ost.
/David
Dåligt, men på mitt sket papper står det att den får max toppa 80km/t.
Men det ändar vi på. Den é strypt nån stans, får svarva en ny kon.
Neosén går som ett spjut, vill att den skall gå fortare. 100km/t räcker..
För det är ju dock 100cc, hade ju en 50cc innan å den gick i 80 blås.
Den va bara strypningarna borta på (Orginal avgasrör).
Utfört av Yamaha..
Men det ändar vi på. Den é strypt nån stans, får svarva en ny kon.
Neosén går som ett spjut, vill att den skall gå fortare. 100km/t räcker..
För det är ju dock 100cc, hade ju en 50cc innan å den gick i 80 blås.
Den va bara strypningarna borta på (Orginal avgasrör).
Utfört av Yamaha..
Mvh. Neos34