2-takts maxiscooter

Här kan ni diskutera allt som rör s.k. "maxiscootrar"
Post Reply
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

2-takts maxiscooter

Post by k650 »

Hur många är vi som gillar att köra och trimma våra plastscootar? Själv har jag en Yamaha Neos 100cc, med följande monterat.

Malossi 125cc cylinder
Dellorto 22mm
Top performance full flödes reed
Malossi variator
Malossi gul fjäder i bakre variator
Malossi belt
Malossi drev i slutväxel
BGM converter på bakre remskiva

Har även ett Tecnigas Next avgasssytem, men det går fan inte att få den att gå med det systemet. Tappar både ax och toppfart fullständigt, har provat med huvudmunstycken utan framgång. Ska prova med lättare vikter i variatorn.
Piaggio Skipper 172 -1994
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Bli inte ledsen nu men technigas tillsammans med kundo är de sämsta "trimrören" man kan köpa som ger mindre effekt än orginal. Vet inte riktigt vad de finns för andra rör att köpa till Neos 100 men utbudet kan nog vara lite begränsat till just den modellen.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Blir inte ledsen, har trimmat scooters i 10 år...med allt från Aprilia SR125 till Gilera 180 etc. och det är myt att Technigas generellt är sämre. Handlar mest om finjustering. Varför skulle spanjorerna vara sämre på att göra expansionkammare än andra. Jag har tex haft Leo Vince system som inte gett ett skit. Ska nog fan få Tecnigassystemet att ge effekt...=)..min bror har Dynobänk så jag får börja där.
Piaggio Skipper 172 -1994
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Bli inte ledsen om vi tror att du är helt kass på att trimma när du efter tio års övning monterat en drös trimdelar och bara testat att byta huvudmunstycken. :wink: Hur gick det med neosen?
/David
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Nu kan man jui nte göra så mycket mer än justera förgasare med munstycken och nål samt byta vikter...i detta fallet... :wink: ....men jag har justerat in den nu med originalsytemet så att den går skit bra, reser sej vid fullgas från stillastående. Men jag tycker inte den når riktigt så högt i varvtal vid acc och fullgas som jag vill och där tror jag att det kan lösas med lättare variator vikter.... :smile:
Piaggio Skipper 172 -1994
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Provat olika nålar, trottlar och lågfartsmunstycken också eller kör du mest på byta huvudmunstycke och lättare rullar? Att technigas är sämst är ingen forummyt jag lovar.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Det går säkert att få den att gå ok med technigas även om alla tester säger att dom är skräp.

Det är väl en minarellimotor i neosen anar jag. Isf är torque drivern säkert bra för orginal har dom nog ett spår som ändrar vinkel när variatorn växlat upp till hälften ungefär. Detta gör att på en orginalmotor sjunker varvtalet över en viss fart. Är spåret i samma vinkel på orginalremskivan kommer den nya inte göra så stor skillnad.

Hårdare mottrycksfjäder behöver man egentligen bara när man ökat vridet ordentligt. Mottrycksfjädern och kilspåret i den bakre delen av variatorn är det som lirar mot variatorns rullar. Med fel fjäder blir inte varvtalet konstant under accelerationen utan det kanske ökar eller sjunker uppe i fart. Har du en för trimningsgraden för hård mottrycksfjäder stjäl den effekt och kanske inte orkar växla ut helt. Dåligt trim mao.

Med ett trimrör räcker det inte att byta rullarna. För att dumpa kopplingen vid ett högre varvtal som pipan trivs vid måste du byta kopplingsfjädrarna mot hårdare. Yttre remhjulet kan du justera med shims för fininställning. Rita med en spritpenna på remhjulet så ser du om remmen går hela vägen ner och upp.


k650 wrote:reser sej vid fullgas från stillastående.
Jag tycker det låter som om det är mopedtrimning du håller på med. :P
/David
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Kopplingen är bytt till en Malossi, och det greppar bra. Sen kan man ju tycka att det är moppetrimning och det ligger ju inte långt ifrån. Men det är mer än så och detta är bara början på projektet.... :smile: ....vad har ni andra för scootrar?
Piaggio Skipper 172 -1994
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

k650 wrote:Kopplingen är bytt till en Malossi, och det greppar bra.
Med vilka fjädrar i?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Orginalröret och technigaspipan kommer inte funka med samma inställning på kopplingen.

Byter du till technigaspipan kommer den inte orka dra från så låga varv som orginalröret och kopplingen måste justeras så den greppar senare.

Eftersom du har en drevsats blir det ännu viktigare att justera kopplingen så motorn inte storknar när du vrider på.

Jag har en dragster 180 med extra ost.
/David
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Den storknar inte utan är mer slö upp till topphastighet. Fjädrarna styr ju mer vid vilket varvtal koppligen greppar och den greppar precis rätt tycker jag.
Piaggio Skipper 172 -1994
Neos34
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Wed 12 May 2010, 00:38
Location: Mölndal

Post by Neos34 »

Dåligt, men på mitt sket papper står det att den får max toppa 80km/t.
Men det ändar vi på. Den é strypt nån stans, får svarva en ny kon.

Neosén går som ett spjut, vill att den skall gå fortare. 100km/t räcker..
För det är ju dock 100cc, hade ju en 50cc innan å den gick i 80 blås.
Den va bara strypningarna borta på (Orginal avgasrör).
Utfört av Yamaha..
Mvh. Neos34
Post Reply