Bestyckning - öppnad vev, 16/10 och orig. cyl ?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Bestyckning - öppnad vev, 16/10 och orig. cyl ?

Post by Bluesman »

Halloj på er -

nu har V50:n fått öppnad vev. Den har bara aaningen kortare (2mm) duration än en italiensk originalvev. För säkerhets skull bestyckade vi upp den lite.
Innan modifikationen hade den lågfartsmunstycke 35 och högfartsmunstycke 50 på en 16/10-förgasare. Chokemunstycke = orört (50). Cylindern är svensk V50 original. Toppen är en PK-topp (som väl borde ha lite mer komp än std V50?).

Första provkörningen efter trimning visade att moppen behövde choke hela tiden för att gå bra. Beslöts alltså att bestycka upp.

Tester med 53 som högfart gav inget - chokebehovet var kvar.

Sen kom större munstycken på posten.

Bestyckningen just nu är vad som fanns hemma på EM:
lågfart 45, högfart 60.

Lågfart känns ganska rätt - chokladbrunt stift med bara lite fukt på kanten, motorn går fint, är rätt stark, marschar 40-45 med 10" däck.

Allt bra så långt, alltså. Men: det händer inget när man gasar förbi halv/trekvartsgas. Den fortsätter bara rulla på, men vill inte ge mer effekt eller öka varvet. Moppen går alltså i princip lika bra på halvgas som på fullgas eller nära fullgas.

Frågan är då - är 60 för stort?
Jag har 50 och 53 att labba med, men vill inte ta några chanser..
Idéer?

(Och nej, tändningen är inte superställd ännu - det kan såklart inverka också. Kanske har jag den ställd så jag har mest klipp i botten och tappar varvvillighetem, det återstår att labba med..)

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Skit i stiftfärgen och lyssna istället, öka i huvudmunstycke tills den 4-taktar sen minskar du tils den går bra. 45 i lågfart och 60 i huvud låter ju väldigt nära varandra tycker jag. Behöver du chokea för att den ska gå bra så går den på tok för snålt. Du kan även prova att lyfta nålen och se vad som händer.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Närå, med dessa större munstycken behöver den ingen choke varken på mellan- eller fullgas. Provar jag med choke på fullgas så storknar den bara. Utan choke händer ingenting på fullgas, dock.

Intervallet 35-50 (original lågfart resp högfart) resp 45-60 (som är monterat nu) är ju lika stort...skulle det bli större för att man öppnar veven?

/R

(Edit: lyfta nålen? Har en 16/10 en nål? Har för mej att den bara har den där "ridån" som lyfts mer eller mindre beroende på gaspådrag?)
Last edited by Bluesman on Sat 07 Feb 2009, 18:10, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Glömde fråga, vad är det för förgasare? Jag skulle prova gå upp lite till i munstycke, man behöver ju oftast nästa storlek om man är nära inte 10 storlekar i skillnad..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

16/10, som sagt. Och jag hade inget val, EM hade bara 60 och 62 hemma.

Med 60 fyrtaktar den inte på fullgas, men den drar heller inte på, varken i varv eller i styrka. Nada skillnad, liksom, mellan halvgas och fullgas.

Jag har alltså 50,53, 60 och 62 att labba med - that´s all. Och 35 resp 45 i lågfart. (40 och 42 är beställda, men restade.)

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

En sökning på forumet förtäljer att med öppen vev brukar huvudmunstycken mellan 50 och 55 passa fint. 60 börjar närma sig etanolstorlek och då får du höra med Aryan.

Angående stiftfärgen kan det inte upprepas tillräckligt många ggr. Om stiftet är soprent vitt eller grått går den snålt. Är det brunt och fint kan den gå precis lika snålt vid någon trottelhöjd och skära lik förbannat när du minst anar det.
/David
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

16/10 är det ett märke alltså :wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Ja, det där med sökning är lite speciellt på den här sortens forum - tro inte att jag inte sökt..men det jag har hittat har varit för andra cylindrar, andra förgasare och därmed känns sökresultaten inte så spot-on, liksom - speciellt när det finns en massa andra variabler (och en del off-topic-snack) i trådarna.

Och då frågar man i stället. Men nu kom du ju med konkreta förslag, vilket uppskattas mycket. Jag borde alltså testa med 53 igen, och 55, 57 etc också. Oki. Synd att EM inte hade dom hemma, jag får väl prova att fråga min lokale guru om han kan bistå med testmunstycken.

Tack så långt :-)

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Här är en tråd i samma ämne http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3635

Jag menade inte att påpeka att du inte hade använt sökfunktionen utan jag ville bara hänvisa till källan. Istället för att repetera något jag läst på ett forum och sedan låtsas om att det är något jag vet något om. :wink:
/David
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Såja - efter påläsning är nu huvudmunstycke 53 monterat igen, och den blev piggare - det händer åtmisntone nåt på fullgas, även om det inte går så mycket fortare än på halvgas.

45:ans lågfart får sitta tills jag fått hem 38, 40 och 42 - känns som om det inte gör nåt att det går lite fett i det registret ett slag.

Får titta på tändningen också, där finns säkert lite att hämta ännu.

Tack för hjälpen så långt. /R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Jag är åxå sugen på att byta min vev endast i nuläget. Vad har du för speed nu? Är det någon märkbar skillnad?
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Jadå, visst är det skillnad. Med 9" hjulen kvar och utan att ha bestyckat optimalt så pratar vi om en mycket piggare och starkare V50. Mätarfart stabila 40 och ork kvar i backarna resp i motvind. Orörd marschade den knappt 30, möjligen 35 i svaga nerförslut, nedväxling i minsta backe och vid motvind.

Med 10" hjul och 100kg förare närmar det sej 50 i toppfart (stabila 40-45km/h på mellangas) och fortfarande acceptabel ork.

Återstår att feppla lite med tändning och bestyckning, men det är klart värt besväret att bara byta vev, alltså. Rekommenderar samtidigt packbox/packningsbyte och 10" hjul, dock.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply