Nördig fråga om blästring
Nördig fråga om blästring
Har projekt som behöver bli plåtrena. Det är ju alltid frestande att "blåsa av" allt. Jag tänkte helt enkelt fråga för att slippa en del trial and terror: Hur gör ni som har blästrat? Biltemas sand (grova eller fina?). Någon som glasblästrat själv (på plåt)? Vad är det för fördelar? Blir det någon skillnad i praktiken? På ett av objekten vill jag komma väldigt nära orginal och vill inte lägga på för mycket lack, slipgrund etc. Är det någon skillnad - behövs det mer sånt om man sandblästrat?
Tacksam för synpunkter!
(och tack alla som bidrar med sitt kunande till detta fantastiska forum!)
Tacksam för synpunkter!
(och tack alla som bidrar med sitt kunande till detta fantastiska forum!)
Tack för svar, men...
Jo, jag har kollat och läst mycket på detta innehållsrika forum. Jag hittar diskussioner om priser, hur illa det kan gå om man lämnar bort, bilder på hur fint det blir efter lut, syra, glasblästring, trumling och lite om is-blästring. Jag skall ge mig på en V50 och förstår att det sannolikt blir bäst att lämna bort allt för glasblästring, men vill testa själv. Så min fråga är om det är görligt att köpa en säck med sand från biltema och köra blästerpistol med underliggande 1L-behållare - eller om jag behöver köpa 40 säckar och hålla på en månad? Jag kan ju köra glas också, men eftersom jag inte har ett slutet system utan står utomhus så kan det bli lite dyrt. Tacksam för ett konkret råd!
Martin alias madoc
Martin alias madoc
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Bygg ditt eget blästerskåp:
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 406807.ece
Som du märker kan det vara svårt att få till ett skåp som tar en hel kaross.
Jag skulle säga såhär. Har du mycket rost? Lämna bort till blästring (se till att de inte tar i för fullt, du kan få skeva delar tillbaka)
Har du bara ytrost? Försök att slipa ner med sandpapper istället.
Aluminiumdelar rostar ju inte och är eventuellt extra känsliga för blästern, så de kan man med fördel slipa ner.
Antagligen behöver man inte slipa plåtrent, men det kan nog vara bra att ta med lackeraren.
/JM
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 406807.ece
Som du märker kan det vara svårt att få till ett skåp som tar en hel kaross.
Jag skulle säga såhär. Har du mycket rost? Lämna bort till blästring (se till att de inte tar i för fullt, du kan få skeva delar tillbaka)
Har du bara ytrost? Försök att slipa ner med sandpapper istället.
Aluminiumdelar rostar ju inte och är eventuellt extra känsliga för blästern, så de kan man med fördel slipa ner.
Antagligen behöver man inte slipa plåtrent, men det kan nog vara bra att ta med lackeraren.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Man tackar!
Har gått och sneglat på ett gammalt IKEA-bänkskåp, och klurat på om inte ett gammalt kyl- eller torkskå skulle vara bra, men plasttunnan ser ju klart vettig ut!
Well, att återvinna blästersand från en presenning känns som dumsnålt. Blästersand är precisionsgrejor, och får du in gamla rostflagor som är större än sanden i pistolen så är det stopp = irritation.
konkret: köp en biltemabläster med lösa gummimunstycken för punktblästring (brukar finnas för olika profiler, så du kan trycka munstycket mot plåten och slippa en massa sandsprut).
Du behöver en kompressor med bra luftflöde (liter/minut) och bra tryck.
Du behöver nåt som skyddar omgivningen - byggplast är bra. Och du behöver handskar och skyddsglasögon, helst Biltema-visir. Sanden bits.
Men börja så här:
Slipa plåtrent med roterande eller oscillerande maskin och 60-eller 80-papper där det behövs (ytor med mycket småprickar och ytrost) på stora och lättillgängliga ytor.
Mattslipa resten av ytorna med oscillerande maskin, 120- eller 180-papper och se till att få väck/jämna ut alla färgkanter och grova repor som blev vid plåtrenslipningen, samt skavsår och smårepor.
Blästra resten (de få ställen där du har gravrost/djup ytrost) punktvis.
Mattslipa ytterligare en gång så att färgkanterna (om det är färg kvar där du blästrat rost) där du blästrat jämnas ut mot den omgivande ytan.
Handslipa nu varenda kvadratmillimeter kvarvarande blank lack. Vik ihop ett 180-papper så du får en styv kant för t ex slipning av plåten precis i plåtvecken där den är punktsvetsad (bakskärmens överdel, utsidan av tunneln) och se till att verkligen komma åt - det får inte finnas en blank yta kvar nånstans där du vill att grundfärg/lack ska fästa.
Om det inte är ett vrak vi pratar om så tar hela jobbet en dag, max.
Räkna med max ett 20-tal grova sliprondeller och något fler fina sliprondeller, så har du nog några över när du är klar.
Glöm inte tejpa (flera lager med maskerings/gaffatejp) sånt som inte ska blästras (lagerytor, t ex)
Blås rent hela moppen och extra noga i porerna (med TORR och OLJEFRI tryckluft) på de blästrade ställena.
Tvätta av hela moppen med syntetförtunning (har du fel sort, t ex cellulosaförtunning eller med hög andel aceton) så reser sej den gamla lacken ofelbart och du kan mattslipa en gång till
Grundmåla sen alla plåtrena ytor med lämplig grundfärg direkt efter blästringen - annars har du snart ytrost igen. Välj en grund som är avsedd för ren plåt - s k etsande primer är bäst, men också dyrast och giftigast.
När du grundat fläckarna så dom fått ett basic rostskydd kan du ta moppen till målaren för vidare behandling.
Konkretare kan jag inte bli utan bilder. Det där med färgkanterna kräver övning och bra slipmaskin..prata med lackeraren om du är osäker. Skriv gärna ut denna instruktion och visa honom den innan du börjar, be honom korrigera om nåt är fel i förhållande till hur han jobbar. Han har säkert rätt material och maskiner hemma - som du kanske kan få hyra/låna?
/R (f d billackerare)
konkret: köp en biltemabläster med lösa gummimunstycken för punktblästring (brukar finnas för olika profiler, så du kan trycka munstycket mot plåten och slippa en massa sandsprut).
Du behöver en kompressor med bra luftflöde (liter/minut) och bra tryck.
Du behöver nåt som skyddar omgivningen - byggplast är bra. Och du behöver handskar och skyddsglasögon, helst Biltema-visir. Sanden bits.
Men börja så här:
Slipa plåtrent med roterande eller oscillerande maskin och 60-eller 80-papper där det behövs (ytor med mycket småprickar och ytrost) på stora och lättillgängliga ytor.
Mattslipa resten av ytorna med oscillerande maskin, 120- eller 180-papper och se till att få väck/jämna ut alla färgkanter och grova repor som blev vid plåtrenslipningen, samt skavsår och smårepor.
Blästra resten (de få ställen där du har gravrost/djup ytrost) punktvis.
Mattslipa ytterligare en gång så att färgkanterna (om det är färg kvar där du blästrat rost) där du blästrat jämnas ut mot den omgivande ytan.
Handslipa nu varenda kvadratmillimeter kvarvarande blank lack. Vik ihop ett 180-papper så du får en styv kant för t ex slipning av plåten precis i plåtvecken där den är punktsvetsad (bakskärmens överdel, utsidan av tunneln) och se till att verkligen komma åt - det får inte finnas en blank yta kvar nånstans där du vill att grundfärg/lack ska fästa.
Om det inte är ett vrak vi pratar om så tar hela jobbet en dag, max.
Räkna med max ett 20-tal grova sliprondeller och något fler fina sliprondeller, så har du nog några över när du är klar.
Glöm inte tejpa (flera lager med maskerings/gaffatejp) sånt som inte ska blästras (lagerytor, t ex)
Blås rent hela moppen och extra noga i porerna (med TORR och OLJEFRI tryckluft) på de blästrade ställena.
Tvätta av hela moppen med syntetförtunning (har du fel sort, t ex cellulosaförtunning eller med hög andel aceton) så reser sej den gamla lacken ofelbart och du kan mattslipa en gång till

Grundmåla sen alla plåtrena ytor med lämplig grundfärg direkt efter blästringen - annars har du snart ytrost igen. Välj en grund som är avsedd för ren plåt - s k etsande primer är bäst, men också dyrast och giftigast.
När du grundat fläckarna så dom fått ett basic rostskydd kan du ta moppen till målaren för vidare behandling.
Konkretare kan jag inte bli utan bilder. Det där med färgkanterna kräver övning och bra slipmaskin..prata med lackeraren om du är osäker. Skriv gärna ut denna instruktion och visa honom den innan du börjar, be honom korrigera om nåt är fel i förhållande till hur han jobbar. Han har säkert rätt material och maskiner hemma - som du kanske kan få hyra/låna?
/R (f d billackerare)
Last edited by Bluesman on Thu 05 Feb 2009, 01:42, edited 2 times in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tillåter mej ändå att rekommendera det. Jag har i a f aldrig lyckats fördärva nånting med punktbläster - och tid utgår jag ifrån att det finns.
Och ärligt: hur mycket av en normalt rostig V50:s yta behöver verkligen blästras? 1%, 2%?? Så...nåt sisyfosarbete är det knappast, men det kan bli en bra övning i lackförberedelser om man vill och är noga.
/R
Och ärligt: hur mycket av en normalt rostig V50:s yta behöver verkligen blästras? 1%, 2%?? Så...nåt sisyfosarbete är det knappast, men det kan bli en bra övning i lackförberedelser om man vill och är noga.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
De som hjälper mig med blästring friblästrar i en stor lokal och jag förmodar att sanden återvinnes.
En kompis byggde en mellanvägg i sitt garage och friblästrade sin Alfa där.
Att en normalt rostig V50 endast skulle ha 1%, 2% rostig yta låter snarast som en önskedröm, flera är ju nästan 50 år gamla.
En kompis byggde en mellanvägg i sitt garage och friblästrade sin Alfa där.
Att en normalt rostig V50 endast skulle ha 1%, 2% rostig yta låter snarast som en önskedröm, flera är ju nästan 50 år gamla.

Absolut rätt beskrivet!!!det är så jag gör(billackerare),men insidan på hjulhuset(bak),rekomenderas att lämna på blästring,det är där den mesta rosten sitter.Bluesman wrote:Well, att återvinna blästersand från en presenning känns som dumsnålt. Blästersand är precisionsgrejor, och får du in gamla rostflagor som är större än sanden i pistolen så är det stopp = irritation.
konkret: köp en biltemabläster med lösa gummimunstycken för punktblästring (brukar finnas för olika profiler, så du kan trycka munstycket mot plåten och slippa en massa sandsprut).
Du behöver en kompressor med bra luftflöde (liter/minut) och bra tryck.
Du behöver nåt som skyddar omgivningen - byggplast är bra. Och du behöver handskar och skyddsglasögon, helst Biltema-visir. Sanden bits.
Men börja så här:
Slipa plåtrent med roterande eller oscillerande maskin och 60-eller 80-papper där det behövs (ytor med mycket småprickar och ytrost) på stora och lättillgängliga ytor.
Mattslipa resten av ytorna med oscillerande maskin, 120- eller 180-papper och se till att få väck/jämna ut alla färgkanter och grova repor som blev vid plåtrenslipningen, samt skavsår och smårepor.
Blästra resten (de få ställen där du har gravrost/djup ytrost) punktvis.
Mattslipa ytterligare en gång så att färgkanterna (om det är färg kvar där du blästrat rost) där du blästrat jämnas ut mot den omgivande ytan.
Handslipa nu varenda kvadratmillimeter kvarvarande blank lack. Vik ihop ett 180-papper så du får en styv kant för t ex slipning av plåten precis i plåtvecken där den är punktsvetsad (bakskärmens överdel, utsidan av tunneln) och se till att verkligen komma åt - det får inte finnas en blank yta kvar nånstans där du vill att grundfärg/lack ska fästa.
Om det inte är ett vrak vi pratar om så tar hela jobbet en dag, max.
Räkna med max ett 20-tal grova sliprondeller och något fler fina sliprondeller, så har du nog några över när du är klar.
Glöm inte tejpa (flera lager med maskerings/gaffatejp) sånt som inte ska blästras (lagerytor, t ex)
Blås rent hela moppen och extra noga i porerna (med TORR och OLJEFRI tryckluft) på de blästrade ställena.
Tvätta av hela moppen med syntetförtunning (har du fel sort, t ex cellulosaförtunning eller med hög andel aceton) så reser sej den gamla lacken ofelbart och du kan mattslipa en gång till![]()
Grundmåla sen alla plåtrena ytor med lämplig grundfärg direkt efter blästringen - annars har du snart ytrost igen. Välj en grund som är avsedd för ren plåt - s k etsande primer är bäst, men också dyrast och giftigast.
När du grundat fläckarna så dom fått ett basic rostskydd kan du ta moppen till målaren för vidare behandling.
Konkretare kan jag inte bli utan bilder. Det där med färgkanterna kräver övning och bra slipmaskin..prata med lackeraren om du är osäker. Skriv gärna ut denna instruktion och visa honom den innan du börjar, be honom korrigera om nåt är fel i förhållande till hur han jobbar. Han har säkert rätt material och maskiner hemma - som du kanske kan få hyra/låna?
/R (f d billackerare)
Fritte - whatever rocks your boat...vill du rekommendera friblästring och sandåtervinning så fine with me. Jag tycker bara att det är lite som att skjuta småfåglar med luftvärnskanon. Och ja, jag tycker att dom ytor som verkligen *behöver* blästring är ganska små på dom Vespor jag sett - men det har ju inte varit några direkta skogsvrak heller.
Blizzy - jag glömde nämna hjulhuset, sorry. Självklart kan/bör man lägga lite extra krut där - allt beroende på hur objektet ser ut. Ang metodiken: ja, lite old-skool är den ju
, men kul att se att andra lärt sej jobba på samma vis..
Ang sanden: grov sand=snabb avverkning, grova porer, större skador i kvarvarande omgivande lack. Fin sand: långsam men mer kontrollerad avverkning. Välj själv.
Lycka till!
/R
Blizzy - jag glömde nämna hjulhuset, sorry. Självklart kan/bör man lägga lite extra krut där - allt beroende på hur objektet ser ut. Ang metodiken: ja, lite old-skool är den ju

Ang sanden: grov sand=snabb avverkning, grova porer, större skador i kvarvarande omgivande lack. Fin sand: långsam men mer kontrollerad avverkning. Välj själv.
Lycka till!
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
jo,jag lärde mej för 30 år sen,så lite oldschool har jag kvar i ryggmärgenBluesman wrote:
Blizzy - jag glömde nämna hjulhuset, sorry. Självklart kan/bör man lägga lite extra krut där - allt beroende på hur objektet ser ut. Ang metodiken: ja, lite old-skool är den ju, men kul att se att andra lärt sej jobba på samma vis..
Lycka till!
/R

många blästrare kör inte 2k grund,bör absolut kollas upp,flera av blästrarna kör grundfärg som inte är konvertibla med lack,då dom blästrar så mycket annat,typ broräcken etc.Jag brukar grunda själv,men jag har ju tillgång till det,så fråga blästraren vad det är för grund!fritte wrote:skall man nödvändigtvis blästra själv & inte har en stor box så har jag svårt att se något alternativ till friblästring, punktblästring är snarast larvigt.
Skall jag rekommendera något så är det att låta ett proffs blästra & samtidigt lägga på grundfärgen.
Blir det bättre lack om man gör på det sättet än om man lämnar in på finblästring? Plockar ni isär scootern, eller maskeras allt?
/P
/P
Bluesman wrote:Fritte - whatever rocks your boat...vill du rekommendera friblästring och sandåtervinning så fine with me. Jag tycker bara att det är lite som att skjuta småfåglar med luftvärnskanon. Och ja, jag tycker att dom ytor som verkligen *behöver* blästring är ganska små på dom Vespor jag sett - men det har ju inte varit några direkta skogsvrak heller.
Blizzy - jag glömde nämna hjulhuset, sorry. Självklart kan/bör man lägga lite extra krut där - allt beroende på hur objektet ser ut. Ang metodiken: ja, lite old-skool är den ju, men kul att se att andra lärt sej jobba på samma vis..
Ang sanden: grov sand=snabb avverkning, grova porer, större skador i kvarvarande omgivande lack. Fin sand: långsam men mer kontrollerad avverkning. Välj själv.
Lycka till!
/R
Bluesman - du rockar...
Bluesman:
Man blir ju tårögd - precis detta var jag ute efter. Tusen tack för att du tog dig tid att skriva så utförligt!! Jag tänkte dokumentera processen med V50an och återkommer (vill gärna försöka bidra med lite detaljer så småningom). Det blir bra träning inför TV175an.
Martin, madoc
Man blir ju tårögd - precis detta var jag ute efter. Tusen tack för att du tog dig tid att skriva så utförligt!! Jag tänkte dokumentera processen med V50an och återkommer (vill gärna försöka bidra med lite detaljer så småningom). Det blir bra träning inför TV175an.
Martin, madoc
Bluesman: Vilken typ av oscillerande slipmaskin har du använt? En vanlig planslip, en deltaslip (typ B&D mouse) eller en excenterslip?
Den lämpligaste metoden varierar väl med objektets tillstånd. En riktigt risig maskin kan också bli riktigt jobbig att jobba med på detta sätt, medan en lite mer allmänt bedagad V50 kan fås i gott skick utan att man blästrar av alltihopa. Blizzy har ju t ex uppenbarligen gjort superfina jobb utan attt blåsa av allt, liksom Fritte (och andra) gjort genom att blästra ramen plåtren först. Det är ju också en kostnadsfråga och en hel del mysfaktor inblandat. Att "old-scool-slipa" maskinen själv ger ju en typ av tillfredsställelse och mer pengar över till glass, medan att få den blästrad och grundad av ett proffs ger en annan
Mardoc: Kul om du berättar hur det går, det är alltid spännande att läsa om renoveringsprojekt!
Den lämpligaste metoden varierar väl med objektets tillstånd. En riktigt risig maskin kan också bli riktigt jobbig att jobba med på detta sätt, medan en lite mer allmänt bedagad V50 kan fås i gott skick utan att man blästrar av alltihopa. Blizzy har ju t ex uppenbarligen gjort superfina jobb utan attt blåsa av allt, liksom Fritte (och andra) gjort genom att blästra ramen plåtren först. Det är ju också en kostnadsfråga och en hel del mysfaktor inblandat. Att "old-scool-slipa" maskinen själv ger ju en typ av tillfredsställelse och mer pengar över till glass, medan att få den blästrad och grundad av ett proffs ger en annan

Mardoc: Kul om du berättar hur det går, det är alltid spännande att läsa om renoveringsprojekt!
Min P200 lackade jag -91 och eftersom den var fri från rost blästrades inget. Punktblästern togs inte ens fram då den hade visats sin oduglighet året innan då sonens moppe byggdes.
Min PV var i sådant skick så den hade två alternativa adresser, blästraren eller skroten.
Eftersom trådens fråga var hur man kan gå tillväga vid blästring nämnde jag friblästring, att Bluesman sedan får det till att jag har rekommenderat det beror väl snarast på thinnerångor.

Min PV var i sådant skick så den hade två alternativa adresser, blästraren eller skroten.
Eftersom trådens fråga var hur man kan gå tillväga vid blästring nämnde jag friblästring, att Bluesman sedan får det till att jag har rekommenderat det beror väl snarast på thinnerångor.


ja,det är fest varje dag på jobbet <:o)fritte wrote:Min P200 lackade jag -91 och eftersom den var fri från rost blästrades inget. Punktblästern togs inte ens fram då den hade visats sin oduglighet året innan då sonens moppe byggdes.
Min PV var i sådant skick så den hade två alternativa adresser, blästraren eller skroten.
Eftersom trådens fråga var hur man kan gå tillväga vid blästring nämnde jag friblästring, att Bluesman sedan får det till att jag har rekommenderat det beror väl snarast på thinnerångor.
![]()
,men allvarligt så försöker jag undvika blästring om det går,det finns ju några nackdelar med det:plåten kan slå sej och det det försvinner ju inte bara rost å gammal färg,det försvinner även frisk plåt oxå.Men har man inget val(som fritte tydligen hade på sin pv) så e det bara å blästra.
Visst, därför skall man låta någon som är van vid tunnplåt blästra om man nödvändigtvis måste blästra.blizzy wrote:[några nackdelar med blästring :plåten kan slå sej och det det försvinner ju inte bara rost å gammal färg,det försvinner även frisk plåt oxå.
#60-rondeller som nån föreslog är även de ovänliga mot plåttjockleken.


Någon som testat?
Någon som testat Biltemas "Flapdisc, polering (19-3506)", den grova tex, för färgborttagning?
Rubbet blästrat
Old-school är bra, men slitigt. Målet med min V50 är att lära mig. Kaross och framskärm lämnad till Blästrings AB (www.blastringsab.se) som tycks veta vad de pysslar med. Dyrt (1700:-) men med tanke på skicket och att jag inte har oceaner av tid så fick det bli så (inga pengar kvar till glass - som någon skrev
)
Renoveringen innebär en hel del småpilligt svetsande eftersom bakändan såg ut som en schweiser-ost. Men köper man osett med endast en bild framifrån så får man väl skylla sig själv
Dessutom hade den genomgått sannolikt två tidigare renoveringar och var både tennad och spacklad. Patina? - inte direkt...
Jag har lite grejer på gång att renovera så jag köpte ett blästerskåp (biltema) till smådelarna. Det är ganska lätt att byta från sand till glas så jag kommer att få stor nytta av skåpet.
SIP-beställning gjord. Har inte börjat svetsa än. Dokumenterar noga och lägger så småningom upp alla bilder från blästrat och framåt under "smallframes".
Stort tack för alla goda råd så här långt!
Martin

Renoveringen innebär en hel del småpilligt svetsande eftersom bakändan såg ut som en schweiser-ost. Men köper man osett med endast en bild framifrån så får man väl skylla sig själv

Jag har lite grejer på gång att renovera så jag köpte ett blästerskåp (biltema) till smådelarna. Det är ganska lätt att byta från sand till glas så jag kommer att få stor nytta av skåpet.
SIP-beställning gjord. Har inte börjat svetsa än. Dokumenterar noga och lägger så småningom upp alla bilder från blästrat och framåt under "smallframes".
Stort tack för alla goda råd så här långt!
Martin