vev APE50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
sr 500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

vev APE50

Post by sr 500 »

Då man enligt Polinis manual bör öppna veven när man monterar deras 115cc, undrar jag hur det blir med ballansen i veven efter en sådan operation? Har ju monterat 115, och har original 18-16 Dellorto, original avgassystem som jag borrat några extra hål i. Hade tidigare en DR 102cc och tycker nog den gick bättre. Nu vet ju jag att det här är ett scooter forum, men då APE50 är en Piaggio finns det mycket som stämmer att läsa här. Kan jagverkligen inte få hyfsad efekt utan att öppna veven? 102 DR gick betydligt bättre.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Har för mig att veven i en Ape redan är rejält öppnad. Har du tittat efter?
/P
sr 500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by sr 500 »

Hej. Nej jag har inte rivit motorn än. På Tyska APE Forumet, verkar det i alla fall som dom flesta sätter i en race vev som är mer öppen. Vad jag förstått har en race vev längre öppettid. Går det att kompensera lite av det med större insug och förgasare? Insugsröret har en dia med 19mm. Har inte lust att riva den nu, då jag använder den dagligen. Kan mitt avgassystem vara en stor bov i det att den är så slö? Toppar kanske 45
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: vev APE50

Post by Hedge »

Det är olika porttider på DR och Polini. DR är mer avpassad för lägre varv, Polini är avpassad för högre varv.

En cylinder avpassad för högre varv upplevs förmodligen som slöare jämfört med en som är avpassad för låga varv, om man aldrig kommer upp i de varv där den högvarviga trivs.

Mvh

/G

sr 500 wrote:Då man enligt Polinis manual bör öppna veven när man monterar deras 115cc, undrar jag hur det blir med ballansen i veven efter en sådan operation? Har ju monterat 115, och har original 18-16 Dellorto, original avgassystem som jag borrat några extra hål i. Hade tidigare en DR 102cc och tycker nog den gick bättre. Nu vet ju jag att det här är ett scooter forum, men då APE50 är en Piaggio finns det mycket som stämmer att läsa här. Kan jagverkligen inte få hyfsad efekt utan att öppna veven? 102 DR gick betydligt bättre.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
sr 500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by sr 500 »

Hej. Då jag förstår att min originalvev är öppen en kortare tid, undrar jag om man genom att montera en större förgasare och insug kan vinna en del av det man missar genom en kortare öppningstid? Eller är det bara att byta cylinder, om man inte har lust att byta vev?
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag tror du vinner väldigt lite om du inte byter veven. Jag har svårt att se hur motorn ska kunna tillgodogöra sig en större förgasare om du ändå har en naturlig "strypning" i form av originaltider på veven.

/Johan
sr 500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by sr 500 »

Nej, det var nog lite önsketänkande från min sida. Får väl åka med den som den är tills i sommar. Då kan jag ju köra scooter medans jag river motorn,
sr 500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by sr 500 »

Har sett en bild på en APE vev nu, och den är ju som Paka sa betydligt mer öppen än en V50 vev. Så jag ska kanske försöka få dit en riktig ljuddämpare, och se vad som händer.
Post Reply