vev APE50
vev APE50
Då man enligt Polinis manual bör öppna veven när man monterar deras 115cc, undrar jag hur det blir med ballansen i veven efter en sådan operation? Har ju monterat 115, och har original 18-16 Dellorto, original avgassystem som jag borrat några extra hål i. Hade tidigare en DR 102cc och tycker nog den gick bättre. Nu vet ju jag att det här är ett scooter forum, men då APE50 är en Piaggio finns det mycket som stämmer att läsa här. Kan jagverkligen inte få hyfsad efekt utan att öppna veven? 102 DR gick betydligt bättre.
Hej. Nej jag har inte rivit motorn än. På Tyska APE Forumet, verkar det i alla fall som dom flesta sätter i en race vev som är mer öppen. Vad jag förstått har en race vev längre öppettid. Går det att kompensera lite av det med större insug och förgasare? Insugsröret har en dia med 19mm. Har inte lust att riva den nu, då jag använder den dagligen. Kan mitt avgassystem vara en stor bov i det att den är så slö? Toppar kanske 45
Re: vev APE50
Det är olika porttider på DR och Polini. DR är mer avpassad för lägre varv, Polini är avpassad för högre varv.
En cylinder avpassad för högre varv upplevs förmodligen som slöare jämfört med en som är avpassad för låga varv, om man aldrig kommer upp i de varv där den högvarviga trivs.
Mvh
/G
En cylinder avpassad för högre varv upplevs förmodligen som slöare jämfört med en som är avpassad för låga varv, om man aldrig kommer upp i de varv där den högvarviga trivs.
Mvh
/G
sr 500 wrote:Då man enligt Polinis manual bör öppna veven när man monterar deras 115cc, undrar jag hur det blir med ballansen i veven efter en sådan operation? Har ju monterat 115, och har original 18-16 Dellorto, original avgassystem som jag borrat några extra hål i. Hade tidigare en DR 102cc och tycker nog den gick bättre. Nu vet ju jag att det här är ett scooter forum, men då APE50 är en Piaggio finns det mycket som stämmer att läsa här. Kan jagverkligen inte få hyfsad efekt utan att öppna veven? 102 DR gick betydligt bättre.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!