Primavera med DR 130

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling

Primavera med DR 130

Post by anders2011 »

Har just monterat en DR 130 på min primavera. Det följde inte med några instruktioner så jag tänkte kolla här...

1. Det sitter en liten pil på kolven, ska den peka åt något speciellt håll? Kolven ser iofs väldigt symetrisk ut...

2. På SIPs hemsida står det att man ska ha 16 graders förtändning, men då föreslår dom också trimvev och allt annat. Om jag bara har bytt cylinder och satt på en et3-banan, ska jag ställa tändningen till 16 ändå? Eller ha kvar orginal 25 grader?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Pilen ska peka mot avgasporten , eller på enkel svenska mot avgasrörets anslutning.

....tror jag :grin:
Hur svårt kan det va?
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Topps har rätt angående pilen.

Ställ om tändningen till 16 grader. Du har säkerligen högre kompression i nya cylindern och en för tidig tändning kan orsaka massa otrevligheter.

/Johan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Primavera med DR 130

Post by Federico »

anders2011 wrote: 1. Det sitter en liten pil på kolven, ska den peka åt något speciellt håll? Kolven ser iofs väldigt symetrisk ut...
//Anders
även om portarna (om kolvern har portar) verkar vara placerade så att kolven kan vändas så är det stora problemet att ringarnas stift som bestämmer var ringens öppning ligger kan hamna precis i en spolport i cylinderloppet... kras kras
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

wanten wrote:Topps har rätt angående pilen.

Ställ om tändningen till 16 grader. Du har säkerligen högre kompression i nya cylindern och en för tidig tändning kan orsaka massa otrevligheter.

/Johan
Men de 16° var väll med denna DR-cylinder + trimvev.

Trimveven ökar nog både cylinderfyllningen (kompressionstrycket) och flytter toppeffekten till ett högre varvtal än med originalveven därför tror jag att optimal förtändning ligger någonstans mellan orginal 25° och 16°, kanske snarare rund 19° ?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

aryan wrote:
wanten wrote:Topps har rätt angående pilen.

/Johan
Men de 16° var väll med denna DR-cylinder + trimvev.

Trimveven ökar nog både cylinderfyllningen (kompressionstrycket) och flytter toppeffekten till ett högre varvtal än med originalveven därför tror jag att optimal förtändning ligger någonstans mellan orginal 25° och 16°, kanske snarare rund 19° ?

/Aryan
Jag kan inte så mycket om kompression och tändinställningar, men jag trodde att kompressionen var något som bestämdes av cylindervolymen/slaglängden och förbränningsrummets storlek. Man mäter ju kompressionen med avstängd motor och ett mätinstrument i tändstifthålet, här spelar ju inte vevens öppning in.

Sedan är väl kompressionen avgörande för vilken förtändning man bör ha, alltså som jag ser det oavsett vev och avgasystem är det ändå rekommenderade 16grader som borde gälla. Naturligtvis kör man hål i kolven snabbare om den varvar mer (har trimvev+avgas).. men finns det någon nackdel att ställa den på 16 även om trimninigen inte är optimerad?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image

:smile: :evil:
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

ok, tack för alla svar. Ska kolla hur jag monterade kolven så att jag inte sabbar den vid första startförsöket...

Ang tändningen så känns det som jag inleder med 16 grader och känner hur det fungerar.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Federico wrote:Jag kan inte så mycket om kompression och tändinställningar, men jag trodde att kompressionen var något som bestämdes av cylindervolymen/slaglängden och förbränningsrummets storlek. Man mäter ju kompressionen med avstängd motor och ett mätinstrument i tändstifthålet, här spelar ju inte vevens öppning in.
Det är den statiska kompressionen och portens avstånd till toppen spelar väll också roll, ju senare de stängs ju mindre kompression.
Federico wrote:Sedan är väl kompressionen avgörande för vilken förtändning man bör ha, alltså som jag ser det oavsett vev och avgasystem är det ändå rekommenderade 16grader som borde gälla. Naturligtvis kör man hål i kolven snabbare om den varvar mer (har trimvev+avgas).. men finns det någon nackdel att ställa den på 16 även om trimninigen inte är optimerad?
Tändningen vill man inte ha så tidig så att motorn kan spika, då spelar mera in, oktanet av bränslet, motortemperatur och kompressionstrycket. Kompressionstrycket bestäms dels av den statiska kompressionen men också av cylinderfyllningen. Med större förgasare och racevev ökar nog cylinderfyllningen och därmed kompressionstryck. Mera gas kommer i motorn -> mera gas trycks ihop -> högre tryck och däred större risk för spikning. Med högre varvtal kan även kompressionstrycket och temperatur öka och därmed spikningsrisken.

Därför tänkte jag att man skulle kunna ha lite mera förtändning än 16°om man har kvar originalvev och troligtvis heller inte varvar så mkt.

Men det skadar nog inte att börja med 16° sarskild när man kör in cylindern eftersom mera värme då går ut i avasröret och det minskar risken för nypningar. När motorn är inkört borde man kanske få lite mera bottendrag med lite tidigare tändning.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Hur kör man in motorn? Maxhastighet och hur långt?

//a
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

aryan wrote:
Federico wrote:Jag kan inte så mycket om kompression och tändinställningar, men jag trodde att kompressionen var något som bestämdes av cylindervolymen/slaglängden och förbränningsrummets storlek. Man mäter ju kompressionen med avstängd motor och ett mätinstrument i tändstifthålet, här spelar ju inte vevens öppning in.
Det är den statiska kompressionen och portens avstånd till toppen spelar väll också roll, ju senare de stängs ju mindre kompression.
Federico wrote:Sedan är väl kompressionen avgörande för vilken förtändning man bör ha, alltså som jag ser det oavsett vev och avgasystem är det ändå rekommenderade 16grader som borde gälla. Naturligtvis kör man hål i kolven snabbare om den varvar mer (har trimvev+avgas).. men finns det någon nackdel att ställa den på 16 även om trimninigen inte är optimerad?
Tändningen vill man inte ha så tidig så att motorn kan spika, då spelar mera in, oktanet av bränslet, motortemperatur och kompressionstrycket. Kompressionstrycket bestäms dels av den statiska kompressionen men också av cylinderfyllningen. Med större förgasare och racevev ökar nog cylinderfyllningen och därmed kompressionstryck. Mera gas kommer i motorn -> mera gas trycks ihop -> högre tryck och däred större risk för spikning. Med högre varvtal kan även kompressionstrycket och temperatur öka och därmed spikningsrisken.

Därför tänkte jag att man skulle kunna ha lite mera förtändning än 16°om man har kvar originalvev och troligtvis heller inte varvar så mkt.

Men det skadar nog inte att börja med 16° sarskild när man kör in cylindern eftersom mera värme då går ut i avasröret och det minskar risken för nypningar. När motorn är inkört borde man kanske få lite mera bottendrag med lite tidigare tändning.

/Aryan
Ok! thanks för mer info i ämnet!
Federico
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Inkörning: aningens fetare oljeblandning än normalt, inga långa sträckor på fullgas, ingen lång tomgångskörning = så varierad körning som möjligt, inga tokvarvningar etc. Jag har sett siffran 300km nämnas, men jag kan ha fel. Ett par oljebyten under inkörningen rekommenderas varmt, liksom ständig koll på stiftet och motorns uppförande så du inte kör för magert p g a fel bestyckning.

Ungefär så. Andra kommer fylla på resp korrigera, men detta duger väl till å börja med :-)

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

anders2011 wrote:Hur kör man in motorn? Maxhastighet och hur långt?

//a
första 50-100 milen med gjutjärnscylle: aldrig segdra motorn, aldrig ligga på fullgas. kör i stället aktivt upp till 3/4 gas på alla växlar. en del säger att man ska köra in på mineralolja.

är det svårt att inte gasa fullt? sätt ett gasstopp så slipper du tänka på det ;)

Image
Federico
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Jag har noterat att samtliga vespor i garaget är i molekyler just nu. ;)

Fick du inte med en manual till kitet? Montering, tändning, stift och bestyckning kunde väl dr bjussat på.

Bestyckning är inte enkelt och tar tid att lära sig och det går att skriva hur mycket som helst om det så förhoppningsvis finns det en rekommendation till din eller liknande cylinder som funkar ok och går att utgå ifrån.

Titta på stiftet praktiseras av folk som har lång erfarenhet av och är otroligt duktiga på tvåtaktsracingmaskiner och av folk som inte har en aning om vad dom håller på med och tror att bestyckning är lätt.

Tillhör man inte den förstnämnda kategorin är risken överhängande att motorn skär trots att man hittat ett chokladbrunt stift dom tre gånger man orkade skruva ut det. Det enda en stiftkontroll kan hjälpa till med för oss amatörer är att berätta när motorn går förjäkligt snålt på full gas så stiftet är grått eller vitt. Detta förutsatt att man började med ett rent stift..

Ibland låter det som att motorn går bäst när den går lite snålt. Den låter renare och ljusare som om den orkar varva mer. Det här är en liten luring eftersom motorn egentligen går både lite snålt och lite sämre. Och har man inte känsla för det här är det här den enda gången en stiftkontroll kan ge vägledning.

Dom flesta motorer skär inte på full gas utan vid avsläpp från full eller nästan full gas eftersom motorn bestyckats för snålt under 3/4 gas.

Bestyckningen här blir ofta fel för att många förgasare inte är speciellt lastkänsliga och om man bestyckar så att den går rent och knappt fyrtaktar på lite gas och låg last kommer den gå snålt och spika vid samma gaspådrag men vid hög last. Och när man släpper av från en längre fullgaskörning och motorn är väldigt varm räcker inte fikatursbestyckningen till för att kyla motorn.

Bestycka alltså så att motorn drar som bäst vid hög last oavsett trottelhissning när den är ordentligt varm.

Kör med lika mycket olja i bensinen som du planerar att göra efter inkörningen. Har du mer olja blir det mindre bensin och motorn går snålare. Det vill du inte och speciellt inte under inkörningen och du vill nog slippa att bestycka om igen efteråt.
/David
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

mavio wrote:Jag har noterat att samtliga vespor i garaget är i molekyler just nu. ;)
Båda mina är i princip ihopplockade nu. Primaveran måste bara få en tändinställning innan jag monterar motorn och Touringen behöver bara få en hård spark så den startar....
mavio wrote:Bestyckning är inte enkelt och tar tid att lära sig
Låter som jag får ta hjälp, tur att jag delar garage med en expert ;-)

Fast motorn är ju knappt trimmad så det är ju knappast lika extremt som med din motor även om man såklart vill att den ska gå bra och inte skära i onödan....

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Det är ingen konst att få en knappt trimmad puffra att skära om man gör fel. Det har jag testat själv ett par gånger när jag trodde det var enkelt. :wink:
/David
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

I dag blev det premiärtur. Den går grymt fint men det är lite irriterande att inte få gasa på fullt när man känner att det finns mycket att ge...

Förtändningen sitter på 16 grader och bestyckningen känns bra även om jag förmodligen måste konsultera experten Mavio för att känna mig helt säker...

Dagens tur blev ungefä2 20 km, känns som jag aldrig kommer lyckas köra in den om den är 1000 km man ska sikta på. Eftersom vespan har gått totalt 4000 km på 28 år så var väl knappt orginalcylinfern inkörd innan jag bytte ut den.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply