Halloj igen -
stötdämparbyte på V50 verkade vara en enkel match, även om framskärmen sitter kvar?
Men....det ska inte vara enkelt, tydligen, för toppdelen av dämparen snurrar ju när man ska ha av resp dit låsmuttern. Noterar att den nya har ett spår i bulten...som man så klart ska köra ner en skruvmejsel i medans man lossar resp spänner muttern.
Funderade lite, men kom fram till att man nog måste ta loss/sänka gaffeln för att komma åt att lossa / lyfta framskärmen så mycket att man får in verktyg som gör det hanterbart.
Eller - måste man? Hur gör ni? Tänker jag fel?
Tips mottages vänligt men bestämt. /R
Byte stötdämpare fram - enklast hur?
Byte stötdämpare fram - enklast hur?
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Byte stötdämpare fram - enklast hur?
ja,det där e inte helt enkelt,brukar sitta fast ordentligt,jag fick värma med svetsen på en av mina vespor när jag skulle lossa min,men på min andra vespa räckte det att jag drog åt den först,sen lossa den,men jag hade gaffel demontad på båda........Bluesman wrote:Halloj igen -
stötdämparbyte på V50 verkade vara en enkel match, även om framskärmen sitter kvar?
Men....det ska inte vara enkelt, tydligen, för toppdelen av dämparen snurrar ju när man ska ha av resp dit låsmuttern. Noterar att den nya har ett spår i bulten...som man så klart ska köra ner en skruvmejsel i medans man lossar resp spänner muttern.
Funderade lite, men kom fram till att man nog måste ta loss/sänka gaffeln för att komma åt att lossa / lyfta framskärmen så mycket att man får in verktyg som gör det hanterbart.
Eller - måste man? Hur gör ni? Tänker jag fel?
Tips mottages vänligt men bestämt. /R
Oki (tack för tips) - men frågan kvarstår: går det ö h t att byta framdämpare utan att ta av/sänka framgaffeln så att stänkskärmen kommer ur vägen för verktygen?
/R
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Bara" är ett ord jag inte gillar i mecksammanhang, liksom "prova".
Jag är en sån som vill veta oddsen (och detaljerna) innan jag lyckas sabba nåt p g a okunskap.
Jag vill alltså helst undvika gaffeldemontering eftersom jag precis fått växlar och koppling att fungera perfekt efter vajerbyten och justeringar, vill helst slippa demontera/lossa det igen, eftersom varje demontering nertill innebär en risk för fransiga vajrar, tappade småpillegurer etc...
Så...återigen: GÅR det att byta stötdämpare utan att demontera gaffeln eller klippa hål i framskärmen, och i så fall HUR?
/R

Jag vill alltså helst undvika gaffeldemontering eftersom jag precis fått växlar och koppling att fungera perfekt efter vajerbyten och justeringar, vill helst slippa demontera/lossa det igen, eftersom varje demontering nertill innebär en risk för fransiga vajrar, tappade småpillegurer etc...
Så...återigen: GÅR det att byta stötdämpare utan att demontera gaffeln eller klippa hål i framskärmen, och i så fall HUR?
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det gick att byta stötdämpare på vår Primavera utan att behöva ta bort hela gaffeln men jag vet inte hur olika de är. Om bulten sitter fast på toppen så löste jag det med 5-56, ett litet spärrskaft med rätt hylsa och en polygrip. Jag kom åt muttern på toppen med mitt spärrskaft men jag vet inte hur det är för dig.
Dränk muttern i 5-56, sätt fast hylsan på toppen med spärrskaftet och försök lossa. För mig så snurrade hela dämparen men då höll jag fast hela paketet med polygripen. Då lossnade det.
Undre delen är inte så svår. Ta bort den lilla kåpan på högersidan och du kommer se två muttrar. Lossa den som håller stötdämparen. Då skall stötdämparen vara loss. Kom ihåg att fetta in alla muttrar som du sätter dit så blir det enklare att lossa nästa gång.
Lycka till!
Calle
Dränk muttern i 5-56, sätt fast hylsan på toppen med spärrskaftet och försök lossa. För mig så snurrade hela dämparen men då höll jag fast hela paketet med polygripen. Då lossnade det.
Undre delen är inte så svår. Ta bort den lilla kåpan på högersidan och du kommer se två muttrar. Lossa den som håller stötdämparen. Då skall stötdämparen vara loss. Kom ihåg att fetta in alla muttrar som du sätter dit så blir det enklare att lossa nästa gång.
Lycka till!
Calle
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Ah - det finns HOPP!
Detta ska testas. Tusen tack!
/R
Detta ska testas. Tusen tack!
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej!
Visst är det möjligt! Jag har iallafall gjort det, men kommer tyvärr inte ihåg detaljerna... Skulle tro att jag använde en liten stubbig skruvmejsel på "tvären" i spåret överst på dämparen och en kort ringnyckel, eller så gick det att hålla emot med en blocknyckel under själva fästet och använda en lednyckel på muttern på ovansidan. Minns tyvärr inte riktigt, eventuellt använde jag olika metoder vid borttag och ditsättning... Jag tog nog bort fälgen/däcket för att komma åt bättre också, kanske hela bromstrumman (vill minnas att jag bytte bromsbackar samtidigt). Någon värme använde jag inte trots att dämparen verkar ha suttit där sedan -67, men förmodligen några deciliter 5-56... ...och så tvättade jag ordentligt under skärmen innan jag började...
Sorry att jag inte kan vara mer specifik, men det var typ två-tre år sedan och det var inte minnesvärt, bara lite småpilligt. Vad jag däremot minns är att det började hagla medan jag höll på och att jag var utomhus
Visst är det möjligt! Jag har iallafall gjort det, men kommer tyvärr inte ihåg detaljerna... Skulle tro att jag använde en liten stubbig skruvmejsel på "tvären" i spåret överst på dämparen och en kort ringnyckel, eller så gick det att hålla emot med en blocknyckel under själva fästet och använda en lednyckel på muttern på ovansidan. Minns tyvärr inte riktigt, eventuellt använde jag olika metoder vid borttag och ditsättning... Jag tog nog bort fälgen/däcket för att komma åt bättre också, kanske hela bromstrumman (vill minnas att jag bytte bromsbackar samtidigt). Någon värme använde jag inte trots att dämparen verkar ha suttit där sedan -67, men förmodligen några deciliter 5-56... ...och så tvättade jag ordentligt under skärmen innan jag började...
Sorry att jag inte kan vara mer specifik, men det var typ två-tre år sedan och det var inte minnesvärt, bara lite småpilligt. Vad jag däremot minns är att det började hagla medan jag höll på och att jag var utomhus
