På min vespa så finns det en ful detalj. Någon tidigare ägare har lyckats få färg på svänghjulet. När motorn renoverades så gjordes det inte rent.
Frågan blir. Kan man sätta sig med dremeln och bara putsa direkt på plats eller är det känsligt om det kommer in damm i motorn?
Fråga två är om det krävs specialverktyg för att ta av det? Ser lite ut som att det bara är att lossa kåpan som är över och de fyra bultarna men jag blir inte riktigt klok på manualen.
Det du ser är inte svänghjulet utan fläkten som sitter monterad ovanpå svänghjulet. Du tar enkelt bort den genom att ta bort de 4 muttrarna så kan du slipa och putsa bäst du vill på behörigt avstånd från motorn.
johansjogren wrote:Där ser man hur bra jag är på att läsa manual
Men det är då bara att ta av kåpan över motorn, kåpan framför fläkten och sedan lossa på de 4 bultarna på fläkten?
de fyra bultarna sitter sedan med speciallåsbrickor som är vikta i ett litet hål på fläkten sedan uppvikta mot sexkantskallen. du kanske inte har dem kvar, eventuellt kan loctite ersätta dem.
Jo jag tänkte prova något sånt först men den verkar sitta rackarns hårt. Funderar på om det är någon speciallack av någon sort. Ska bli helgprojekt iaf.
Ska försöka få in en ordentlig provkörning först bara om det inte är för kallt
Du kan nog lungt ta bort färgen med dremel eller vad du vill medan fläkten sitter kvar om du tycker det är enklast så. Lite skit som ramlar ner i kyltunneln blåser fläkten bort eller även om det ligger kvar någonstans gör det ingen skada.
Om motorn vore så känslig för lite skit så skulle de bli problem så fort man körde på en dammig väg.
Har du provad att skrapa med en mejsel eller kniv?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Flügger färgborttagning har ja använt på riktigt svåra lacker, det bara ramlar av och jag har använt de på alu utan att ytan påverkas nånting så ja kan nästan garantera dig att det funkar.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Det gick faktiskt ganska bra med thinner, skrapa och svinto. Fick bort det synligaste så. Ska ta isär och rengöra noggrannare i helgen. Det är faktisk ett riktigt tjockt lager färg på alla flänsar..
Vad gäller svänghjulsbrickorna kan jag bara, precis som någon annan tidigare gjort i an annan tråd, rekommendera Nord-Lock brickorna som låser utmärkt trots att man inte tar i för kung och fosterland.
Vanliga låsbrickor funkar, men risken med svänghjulet är att man måste spänna bultarna så hårt för att pressa ihop låsbrickan att man drar sönder gängorna. Annars kan man klippa till originalbrickornas form ur tunn mässingsplåt.
Nordlock-brickorna verkar onekligen bra - fungerar ett lägre åtdragningsmoment även på andra ställen än svänghjulet/fläkten.
Hjulbultar, framsving mm. !
Det är ju bra att slippa "dra för kung och fosterland" när man oftast handskas med aluminium och andra sköra/gamla/lite skadade gäng!
Återförsäljaren hos mig pratade om ett ca pris på 8, 50 kr st !!!!
Saftigt pris - eller va???